Jouw argumenten komen echt rechtstreeks uit van die (vooral Amerikaanse) Evangelische propaganda, en kunnen rechtstreeks gebruikt worden om de scheiding tussen kerk en staat aan te vechten. Niet geloven is ook een geloof! Laat ons intelligent design als alternatief onderwijzen voor de evolutietheorie want dat is ook een theorie!Uiteindelijk is niet-geloven ook in essentie een geloof. Een geloof dat God niet bestaat. Niemand kan exact wetenschappelijk aantonen dat God niet of wel bestaat, dus niet-gelovigen zijn ironisch gezien ook gelovigen: ze geloven dat er geen God is. Dan geldt hetzelfde argument ook voor atheïsten, waarom zou het morele kader van jullie niet-geloof moeten primeren boven mijn wel-geloof? En dat kan je mooi doortrekken naar het abortus debat, ik geloof dat leven start op de conceptie of vind op zijn minst dat die mogelijkheid bestaat en dat we daarom uiterst voorzichtig moeten zijn. Anderen geloven dat niet. In een ideale wereld zouden we het die embryo's en foetussen kunnen vragen.
En dat is in essentie ook het debat dat we hier moeten voeren. Geen vrouwenrechten, geen redenen allerhande moeilijke of makkelijke reden voor abortus maar 1) wanneer start leven 2) in welke mate gaat het belang van de vrouw voor op (ontluikend) leven.
Er zijn Protestantse kerken waarbij de krachtlijnen heel anders ingekleurd zijn. Dat is een veel diverse groep, gaande van doodbrave mennonieten tot vrij agressieve splinterkerken. Maar dat is wat off-topic denk ik.
De wetenschap kan geen bewijs vinden voor god hoor, de dag dat ze het wel kan zullen we snel allemaal christen, moslim, jood, whatever zijn. Het is een ongeloofelijke redeneringsfout om uit het niets een zeker idee aan te nemen, en dat dan op hetzelfde niveau te zetten als op empirisch bewijs gebaseerde wetenschap, want die kunnen dat niet ontkennen. Er is op dit moment ook geen bewijs voor eenhoorns, draken, of de tandenfee, maar 100% uitsluiten kan nooit, we zullen dit dan ook maar op gelijke hoogte plaatsen als de bijbel.
Het idee dat je moreel en wettelijk kader van vandaag helemaal geïnspireerd, of zelfs fundamenteel gebaseerd, moet zijn op een boek dat over een periode van jaren werd geschreven door verschillende personen, die allemaal minstens 1500 jaar terug leefden is gewoon absurd. Dat mensen daar hun privéleven op willen baseren of wat dan ook, geen probleem, daarom is het een privéleven. Maar diezelfde zaken willen opleggen aan een immer veranderende wereld, neen.
Elke georganiseerd geloof is als water voor de samenleving: neutraal of zelfs gezond om te consumeren in kleine hoeveelheden, maar bij een compleet overgewicht verzuipen we erin. De Rooms-Katholieke Kerk heeft hier in West-Europa zijn macht grotendeels verloren en is nu een brave religie die vooral positief in beeld probeert te komen, maar ik vertrouw mensen in een absolute machtspositie niet, dus laat ons maar zorgen dat diezelfde kerk nooit nog iets te zeggen heeft over de staat.
Laatst bewerkt: