Bongobong
Active member
En ten slotte denk ik dat er bijzonder weinig mensen een dergelijke beslissing lichtzinnig nemen, al zeker niet als de zwangerschap al verder gevorderd is. Dus doemscenario's over vrouwen die hun "foetus gaan laten verknippen" omdat ze ontdekt hebben dat het kind blauwe ipv groene ogen zal hebben, ik geloof er niet in.
Ik haal dit er even uit, omdat het een veel voorkomend argument is aan de pro choice zijde.
Mocht iemand beweren dat vrouwen abortus gebruiken als anticonceptiemiddel, of dat vrouwen te lang wachten uit een soort desinteresse, dan zou dit een redelijk tegenargument zijn.
Maar vaak valt dit argument zonder aanleiding ter verdediging van abortus. En dat begrijp ik niet helemaal. Hoe denk je iemand die gelooft of overweegt dat een foetus recht op leven heeft, met dat argument te overtuigen?
In alle andere situaties is het net erger wanneer je iets met voorbedachte rade doet.
Eigenlijk heb ik meer begrip voor een vrouw die in paniek haar zwangerschap zo snel mogelijk wil beëindigen, dan iemand die er lang en goed heeft over nagedacht. Daar voel ik mij eerder neutraal over. Je hebt overwogen of je een beginnend menselijk leven de kans wil geven om zich te realiseren, en je hebt besloten van niet. Proficiat?
Mocht je denken dat dit klinkt of ik geen empathie heb, ik beweer hier helemaal niet dat dit een zware, moeilijke periode betreft. En evengoed dat die afweging enorm moeilijk kan zijn, zeker als je twijfels hebt over de juistheid van de beslissing. Maar het feit alleen dat er over nagedacht wordt verdedigt toch op geen enkele manier abortus?
Het lijkt me zo'n argument dat bestaat voor jezelf. Het is enkel logisch als je bij voorbaat het leven van foetus niet overweegt. Of alleszins niet in de relevante periode, waar je zwangerschapsafbreking aanvaardbaar vindt.
Laatst bewerkt:
.