De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Vrijdag heb ik mijn vorige wagen (2019 Peugeot 308 GT Line) afgeleverd en de nieuwe in ontvangst genomen (2023 Audi A3 TFSI e S line).

Dan naar de nieuwe wagen :love2::
ADCreHdofMkGi0bdS4oOiMkaZQLEbygVciZ4jqE5MD08ABZ-CyIYYunksUJdLvZEYx5ufVjkLTNqK9LIFlLnBjbtRhQ7M4XxPLjJoW7ROZgeVVuCvEMWT-0YVlCBGDp0F3i2N-4AtpjZlS4iukKzkkeTmfoD95rVk-TRxjPErStUWTfi0Oxm2Eau8PmMOj3IMxppOq1me_V-ML1QdGdhEOHNC-3mas6rDV-2knqcIoXKT22yEMa1AKE3VaW7QBumMgXDD_AKeVPiU9b-E89jw1SufivK7yM7hJNDsJw07Z4qhXSgSuhTy1PjdNuIGa4fSPolr9OhGmKU6aI4rZQahIXM4niHzys7rMI2gXY69MchnIDdrF8yH7IzXLmQDWhsXsb5IClVEXI7Rt6lp9hfZvopcwIq08paRNYknyePwsNCTrxhGiXgbriXyiLYOang1hNM5sdOsX6YcV1ESlIZzf8ixqq9zXJ67Lzby0lsZ3ypcUhZqiiQ5LijygnY4mKCY8TTTyDfXrUXh_TQEB4oBOp3PHZeXuqDjhFJoefZDJbM1M97yuvHzosqblo70v-TOrMVBVEVzMBEi3RLZ4wPFgT-tjMwshV3c6e7ge-hG8A3hlDTDImxgfxOkg1IhO72oHcD6XmzuO5c0ZCeC7XYUFjePfvoitOe7l3CkSMiLNyGcF2Kw8oml0Angxg7AFrVWw4jmhcrJg5DrxNTX4pg9Cbfj2dJah2GIb9Qffs60vb1PafSvQIm5w2FJPRLMT3agfyItN0XpbtBC8nrym6PHxAlVYM3mtzABWVACwHtAx6wkyL1wvBuKIagePW75q4ZKX77HW8sVHb9zNVkWkBDZzoPtRqDcWIwLzFsDE7kaG8YAJVTpiMBsz69pPgRbRzhUtmAIQ=w695-h927-s-no
Knap! De sportzetels heb ik, je mist daar bijzonder weinig mee tenzij wat pijn in de onderrug.
Achteruitcamera was voor mij ook een must gezien het straatparkeren is hier.

Iemand die weet wat de termijn ongeveer is via de leasingmaatschappij als je voor een stockwagen gaat die al bij de dealer op de parking staat?

Iemand die weet wat de termijn ongeveer is via de leasingmaatschappij als je voor een stockwagen gaat die al bij de dealer op de parking staat?
Denk dat dit wat afhangt van leasemaatschappij, dealer, ... Sommige LM willen in december vb geen wagens meer inschrijven dus dan is nu net een slechte periode om snel aan een wagen te geraken..

Dat stekkertje uittrekken zorgt ervoor dat het start/stop systeem de status van de batterij niet meer kan checken. Als het systeem de status van de batterij niet weet of als de batterij te zwak is, gaat het systeem de auto niet laten stilvallen. Dus mogelijk was je batterij te zwak geworden, hoewel 1 à 2j wel snel is als het een nieuwe auto was.

Het zou me straf lijken als het via een OTA update uitgeschakeld is, aangezien je auto goedgekeurd wordt met het start/stop systeem en dus ook niet meer voldoet aan de goedkeuring zonder dat systeem.

Ik dacht meer aan een foutje in de software update waardoor start/stop niet meer werkte. In ieder geval heb ik de garage nooit gevraagd om ernaar te kijken omdat het alleen maar een voordeel was :)

Ik blijf dat niet snappen, die start/stop uitzetten. Maar dan echt echt niet. Beetje extra rust bij stilstaan, wanneer je niet de eerste bent aan het licht heb je altijd tijd genoeg om die te starten als het groen wordt, en wanneer je wel eerst aan het licht bent anticipeer je: ofwel zie je de lichten van de andere richting en geef je kort tikje op je gaspedaal om de motor te starten wanneer het rood wordt voor de andere richting, ofwel zie je die niet en geef je dat tikje op gaspedaal of zet je hem in S waardoor hij niet uitvalt.
Bij manueel al helemaal geen issue, want koppeling induwen en hij valt ook niet uit of is gestart vooraleer je zelf wil vertrekken.

Dat hele probleem errond is nu toch echt iets dat tussen de oren zit. Het hele argument rond extra slijtage valt ook weg imo want de nodige onderdelen zijn net versterkt om dat aan te kunnen. Het argument rond "koud start/stop is niet goed voor de motor" valt ook weg, want de software managet zelf wanneer het goed is en wanneer niet in functie van onder andere de motortemperatuur.

Ik rij er al meer dan 10 jaar mee, nog nooit iets van brokken gehad.

Ik blijf dat niet snappen, die start/stop uitzetten. Maar dan echt echt niet. Beetje extra rust bij stilstaan, wanneer je niet de eerste bent aan het licht heb je altijd tijd genoeg om die te starten als het groen wordt, en wanneer je wel eerst aan het licht bent anticipeer je: ofwel zie je de lichten van de andere richting en geef je kort tikje op je gaspedaal om de motor te starten wanneer het rood wordt voor de andere richting, ofwel zie je die niet en geef je dat tikje op gaspedaal of zet je hem in S waardoor hij niet uitvalt.
Bij manueel al helemaal geen issue, want koppeling induwen en hij valt ook niet uit of is gestart vooraleer je zelf wil vertrekken.

Dat hele probleem errond is nu toch echt iets dat tussen de oren zit. Het hele argument rond extra slijtage valt ook weg imo want de nodige onderdelen zijn net versterkt om dat aan te kunnen. Het argument rond "koud start/stop is niet goed voor de motor" valt ook weg, want de software managet zelf wanneer het goed is en wanneer niet in functie van onder andere de motortemperatuur.

Het wisselt een beetje, bij mijn Skoda, Hyundai, BMW, ... had ik geen enkel probleem met start/stop.
Bij de Porsche vind ik die precies veel trager reageren (al kan dat ook zijn omdat de iX3 natuurlijk direct reageert van uit stilstand) en in die auto is de motor ook meer aanwezig waardoor het hard opvalt als die niet draait.

Maar, voor gewoon dagelijks rijden, zie ik ook niet in waarom je dat zou uit zetten. Bij de meeste auto's merk je daar amper iets van.

Hoewel ik u voor een groot stuk gelijk geef, vind ik het in volgende situaties wel degelijk irritant:
  • file rijden, dan zet ik die meestal wel even uit. Nu met hybride is dat aangenamer want die kan zo'n typisch stapvoets verkeer elektrisch zelfs met een bijna lege batterij.
  • Parkeren
  • Aan een licht aankomen en remmen maar merken dat er nog iets teveel plek tussenzit, waardoor ik de rem terug even loslaat om uit te bollen, maar dan zette die ook altijd de motor terug aan. Dat het geen kwaad kan ivm slijtage snap ik wel, maar het zorgt gewoon voor een minder vlotte ervaring, zeker voor passagiers.

I moet dit ergens wel bevestigen. Al hangt het wss ook wat v/d implementatie af.
Ik bol al vele jaren rond met start/stop & in m'n Polo (ondertussen een 15j geleden zeker) was dat een ramp. Idem als wat hier eerder vermeld werd is dat systeem ook ineens 'kapot' gegaan na X-aantal jaar, wss idd een jaar of 2 (heb er 4j mee rond gereden).
Probleem was dat het regelmatig 'te vroeg' de wagen stil deed vallen. 'k Stond zo regelmatig eens stil aan de lichten, maar 't schiet dan toch ineens op groen & de wagen was niet snel genoeg mee & dat was ambetant.

In m'n 3-reeks daarentegen, nooit gene last van gehad & nooit proberen uitschakelen. Al kon je in de 3-reeks wel het systeem 'uitschakelen' door die gewoon in 'Sport' mode te zetten. Als ik mij nog goed herinner deed die dan geen start/stop.

Beide gevallen een manuele bak. En nee, ik blijf (bleef) nooit mijn ambriage ingeduwd houden aan de lichten. Gewoon naar neutraal terwijl ge daar staat.
Bij gevolg is start/stop voor een manuele normaal gezien ook geen issue bij 't vertrekken. Er is niet te anticiperen, want de wagen start pas als je uw ambriage induwt. En je kan niet vertrekken zonder uw ambriage dus weet je ook exact wanneer dat systeem de wagen in gang zal steken.

Sinds de 5 reeks is het een irrelevant punt weliswaar. JA, er zit start/stop op. NEE, ge merkt dat eigenlijk niet met de automaat.
En al zeker niet met een PHEV automaat in dagelijks gebruik.

Al kan je nog steeds 't zelfde doen, zijnde de wagen in 'Sport' zetten & dan doet die ook geen start/stop meer.
Idem als je de versnellingsbak in 'S' zet. Dan blijft de motor gewoon altijd draaien (bovenop dat die telkens 1 versnelling lager houdt dan normaal). Dus als je eens een stoplicht sprintje wil doen, zet je bv. die bak in S om de motor al te starten op voorhand.

Ik vond dat alleen vervelend bij de A6 (automaat), bij alle voorgaande auto's nooit echt "last" gehad van start/stop. Maar bij de A6 werd start/stop heel snel actief wat vervelend is als je letterlijk een paar seconden stil staat aan zo'n klein rond punt dat tegenwoordig zo populair is in Vlaanderen. Tegen de tijd dat hij terug gestart is, is je tijd om op het rond punt te gaan weer voorbij.
En ja, je kan spelen met trager afremmen voor het rond punt zodat hij minder snel in 'stop' gaat, maar ik heb start/stop de afgelopen paar jaar echt niet gemist toen het niet meer bleek te werken. Met letterlijk geen meetbaar effect op mijn verbruik.

Bij langer dan een paar seconden stil staan vond ik start/stop sowieso wel een pluspunt.

Nu doet het er niet meer toe, A6 is vervangen door een EV :)

Ik vond dat alleen vervelend bij de A6 (automaat), bij alle voorgaande auto's nooit echt "last" gehad van start/stop. Maar bij de A6 werd start/stop heel snel actief wat vervelend is als je letterlijk een paar seconden stil staat aan zo'n klein rond punt dat tegenwoordig zo populair is in Vlaanderen. Tegen de tijd dat hij terug gestart is, is je tijd om op het rond punt te gaan weer voorbij.

Bij de A6 ging ik voor ronde punten en kruispunten standaard even naar S. Vooral omwille van de veel te luie automaat, maar dan heb je idd ook meteen geen last meer van start/stop 🙂

Voor mij zorgt start/stop enkel voor frustraties. Meer dan eens viel de motor uit wanneer ik snel effe stopte bij een stop-bord en dan zie dat ik nog snel de hoofdbaan over kan steken. Dan wordt het gevaarlijk aangezien de motor niet snel genoeg terug opspringt. Zonder dat systeem ben ik vlot genoeg door.

Aan de lichten wil ik ook meteen weg zijn, want ik stoor me zelf aan mensen die het verkeer ophouden als de lichten op groen springen. De lichten staan hier al strak genoeg afgesteld.

Ook slapen we wel eens in de auto als we reizen. Dan laten we de auto draaien om de temperatuur in de wagen aangenaam te houden. Dat lukt niet met een actief start/stop systeem.

In de zomer is het ook niet aangenaam dat de airco uitvalt als de motor uitvalt.

Als een systeem je enkel maar stoort en geen belangrijke voordelen geeft (meerverbruik is verwaarloosbaar en een moderne brandstofmotor hoor/voel je sowieso al niet draaien), schakel je het beter permanent uit.

Mijn wagen is model 2024, en het eerste model dat dit dus moest bevatten. Momenteel zit er vrij weinig op dan elke keer als ik de auto start op een knop te drukken die die melden uitzet. Maar dat moet je dus elke keer opnieuw doen wanneer je de wagen start. Daarstraks op de ring rond Antwerpen was het ook lachen. Hij heeft pas na 4-500 meter door dat de snelheid terug naar 120 gaat, de dynamische borden gaven 100 km/u aan maar de wagen gaf 80 aan. Het is dus een systeem dat gewoon compleet niet werkt.

Zoals gezegd, hier in het straat zijn ze alles aan het klaarzetten voor wegenwerken maar is er nog niets in voegen. Maar toch leest hij al die borden omdat die wel al in de juiste richting staan.
Ik heb sinds 2 weken mijn Passat PHEV gaan halen en hier is dat ook zo. Alles wordt gereset en je moet alles afzetten bij elke keer rijden. Wel ambetant, die lane assist zet ik normaal altijd af. Nu zal ik er maar mee leren rijden

start-stop is goed, als de verkeerslichten van rood naar oranje naar groen gaan. Anders is het inderdaad tijdsverlies

Dat is alleen zo als je vooraan aan de lichten staat (van zodra je tweede staat heb je tijd genoeg), en dan nog enkel als je de lichten in de andere rijrichting niet ziet (want dan kan je je motor aanzetten met een tikje op het gas van zodra je het oranje of rood ziet worden voor de andere richting).

Als ik dat hier zo allemaal lees mag ik nog content zijn met mijn manuele versnellingen, daar heb je tenminste zelf nog controle over het start/stop systeem.

Dat is alleen zo als je vooraan aan de lichten staat (van zodra je tweede staat heb je tijd genoeg), en dan nog enkel als je de lichten in de andere rijrichting niet ziet (want dan kan je je motor aanzetten met een tikje op het gas van zodra je het oranje of rood ziet worden voor de andere richting).
En dan nog duurt het starten van uw motor mss 0,2s. Minder lang dan de meeste mensen hun koppeling loslaten in elk geval.

Mijn Golf durfde uitvallen wanneer ik een kruispunt traag naderde. Wil je gasgeven en dan viel die ineens stil (automaat).
De ervaring met start/stop is in elke wagen anders. Discussie is hier moeilijk.

Alsook, zoals ik eerder al aanhaalde, is het bij een PHEV al nauwelijks een issue.
Je vertrekt toch op E-power in de lage toeren. En als de wagen merkt dat je wat meer vitesse geeft dan 0 -> 15 zoals bv. in 't stad dan zal de motor bijspringen. Maar tegen dan ben je wel al lang vertrokken & merk je nauwelijks dat die motor aanspringt.

Terug
Bovenaan