De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ondanks de superhoge prijs voor die optie?
Ja die zijn wel 1k opleg, dus vrij duur idd... Als je er teveel moet voor laten vallen, zou ik niet pakken maar als je nog wat budget moet ingevuld krijgen zeker doen. Mocht ik prive kopen dan zou ik er wel 1k extra aan uitgeven. 1 keer een 3 serie met de laserlights meegehad voor 3 dagen als test. Toen 's nachts op de E34 naar huis gereden en ik heb nog nooit zo comfortabel gereden als toen.

Als je 's nachts op de snelweg zit zonder ander verkeer, zie je echt niks en voelt 120kmh heel snel omdat je gewoon niet ver vooruit ziet. Ik vind dat vrij vermoeid rijden. Met die laserlights zie je echt ver vooruit en dat voelde bijna als rijden met de straatverlichitng aan.

Ik zie wel de iX3 standaard met adaptieve LED koplampen komt. Geen idee wat het verschil is tussen laserlights en adaptieve LED lichten? Zijn dat ook LED Matrix lichten? Want in dat geval zijn de laserlights misschien een grote extra kost voor een beetje meer premium. Maar als dat statische LED's zijn, dan zijn adaptieve LED matrix lichten echt wel een meerwaarde vind ik.

Dat is toch maar een luxe optie die je aanklikt wanneer alle andere opties op je wagen zitten he. Dat kost begot 1.7k op de I4.
Leds zijn al een gigantische verbetering tov halogeen.

Ja die zijn wel 1k opleg, dus vrij duur idd... Als je er teveel moet voor laten vallen, zou ik niet pakken maar als je nog wat budget moet ingevuld krijgen zeker doen. Mocht ik prive kopen dan zou ik er wel 1k extra aan uitgeven. 1 keer een 3 serie met de laserlights meegehad voor 3 dagen als test. Toen 's nachts op de E34 naar huis gereden en ik heb nog nooit zo comfortabel gereden als toen.

Als je 's nachts op de snelweg zit zonder ander verkeer, zie je echt niks en voelt 120kmh heel snel omdat je gewoon niet ver vooruit ziet. Ik vind dat vrij vermoeid rijden. Met die laserlights zie je echt ver vooruit en dat voelde bijna als rijden met de straatverlichitng aan.

Ik zie wel de iX3 standaard met adaptieve LED koplampen komt. Geen idee wat het verschil is tussen laserlights en adaptieve LED lichten? Zijn dat ook LED Matrix lichten? Want in dat geval zijn de laserlights misschien een grote extra kost voor een beetje meer premium. Maar als dat statische LED's zijn, dan zijn adaptieve LED matrix lichten echt wel een meerwaarde vind ik.
Matrix led's zijn het meer dan waard op mijn auto. Akkoord met jouw post!

Dat is toch maar een luxe optie die je aanklikt wanneer alle andere opties op je wagen zitten he. Dat kost begot 1.7k op de I4.
Leds zijn al een gigantische verbetering tov halogeen.
1k op de iX3 die Heimlar gaat bestellen. Dat zou ik er wel voor over hebben, maar niet als het ten koste gaat van andere interessante opties.
Zijn die standard LEDS al adaptieve laser matrixen? Mijn Tesla heeft ook LED matrix koplampen, maar ze zijn statisch. Beter als Xenon ja, maar verre van het comfort van de BMW laserlights. Ik hoop dat Tesla nog de adaptieve functie gaat toevoegen nu het toegelaten is in de US en dan komen we in de buurt. Voor de Highland is de update er weldra. Nu nog de oudere modellen...

WAAAAT? Das echt een van de zaligste opties ooit. Zo ontspannend rijden op donkere wegen.
Als ik een BMW of Audi ging bestellen, moesten er sowieso adaptieve LED Matrix lichten opzitten. Ik heb zelf nog niet op de looks van die lichten gelet. Verschilt dat zoveel?
En wat doet dat dan extra tov de gewone lichten op een iX3? ;)
Je kan 650m ver kijken, in België wil dat zeggen tot in het volgende dorp... Er zijn quasi geen rechten wegen zonder verlichting waar je zo ver kan kijken. De iX3 heeft sowieso lichten die meedraaien en automatische grootlichten he.

Ik zou het vooral voor de looks doen :')

Premium Selection iX3 was goedgekeurd (70.000€), maar blijkbaar kan een gelijkaardige nieuwe voor nog geen 73.000€ ... (met de saloncondities)

Ik heb nog nooit een EUR extra gegeven aan voorlampen opties.
Ik bol al rond zonder problemen sinds m'n halogeen tijdperk, dus 't is er niet op achteruit gegaan. En ik kan er dan ook geen extra geld aan geven als het zo kostelijk is. Het is wel zo dat het 'automatisch' verbeterd is omdat de standaard lampen ondertussen ook LED zijn.

Als ik interesse toonde in de lampen was het meestal voor de looks. Uiteraard waren de duurste lampen ook de mooiste & de lampen waarmee de marketing af kwam (alle promotie materiaal).

Nu anderzijds, laser lights worden gelijk toch niet meer voorzien op hun nieuwe modellen. Als je bv. de i5 checkt zitten er standaard adaptive LEDs op & laser of matrix termen zijn nergens meer terug te vinden.

En wat doet dat dan extra tov de gewone lichten op een iX3? ;)
Je kan 650m ver kijken, in België wil dat zeggen tot in het volgende dorp... Er zijn quasi geen rechten wegen zonder verlichting waar je zo ver kan kijken. De iX3 heeft sowieso lichten die meedraaien en automatische grootlichten he.
Ik weet niet goed wat die standaard LED lichten zijn. Als dat al adaptieve LED matrix zijn en de laserlights zijn de premium versie er van, is de meerwaarde klein.
Als dat statische LED's zijn met automatisch grootlicht, dan is dat echt wel een verschil hoor.

Adaptieve LED Matrix werkt met projectoren in de lichten en die kan specifieke stukken gaan dimmen om voorliggers en tegenliggers niet te verblinden, maar je blijft wel een zeer goed lichtbeeld hebben. 's nachts op de autostrade met weinig verkeer is dat echt wel de moeite hoor. Voor mij voelt 120km/h rijden als pikdonker is, veel vermoeider als overdag. Met die Laserlights was even comfortabel als overdag rijden. Een groot verschil als bij mijn huidige wagen met statische LED Matrix en automatisch grootlicht.

Zie jij op uw iX3 met standaard LED's de lightbeams wegdraaien als je tegenliggers voor liggers nadert? Want dan zijn het al adaptive LED matrixen. Is het gewoon grootlicht aan/uit, dan zijn het statische lichten. Ook als ze meedraaien met het stuur zijn dat geen echte adaptive LED matrixen. Dat wordt vaak gebruikt in marketing. Ze gaan echt andere verkeer uit het lichtbeeld filteren.

Dit foto'ke legt het het best uit wat adaptive LED matrix is:
084549731.jpg

Laatst bewerkt:
Ik weet niet goed wat die standaard LED lichten zijn. Als dat al adaptieve LED matrix zijn en de laserlights zijn de premium versie er van, is de meerwaarde klein.
Als dat statische LED's zijn met automatisch grootlicht, dan is dat echt wel een verschil hoor.

Adaptieve LED Matrix werkt met projectoren in de lichten en die kan specifieke stukken gaan dimmen om voorliggers en tegenliggers niet te verblinden, maar je blijft wel een zeer goed lichtbeeld hebben. 's nachts op de autostrade met weinig verkeer is dat echt wel de moeite hoor. Voor mij voelt 120km/h rijden als pikdonker is, veel vermoeider als overdag. Met die Laserlights was even comfortabel als overdag rijden. Een groot verschil als bij mijn huidige wagen met statische LED Matrix en automatisch grootlicht.

Dit foto'ke legt het het best uit wat adaptive LED matrix is:
084549731.jpg
Ik heb beide gehad (nuja, ik had xenon lampen die deels konden dimmen, met hetzelfde effect) en het verschil in België is voor mij verwaarloosbaar. Grote banen brandt verlichting, kleine baantjes kan je niet ver genoeg kijken en ziet dat systeem het verkeer ook niet snel genoeg. De standaard lichten van BWM doen hetzelfde als de Matrix LED maar dan met minder zones volgens mij.

Ik heb beide gehad (nuja, ik had xenon lampen die deels konden dimmen, met hetzelfde effect) en het verschil in België is voor mij verwaarloosbaar. Grote banen brandt verlichting, kleine baantjes kan je niet ver genoeg kijken en ziet dat systeem het verkeer ook niet snel genoeg. De standaard lichten van BWM doen hetzelfde als de Matrix LED maar dan met minder zones volgens mij.
Op kleine baantjes kun je idd meestal niet ver genoeg zien om er voordeel van te halen.
Hier is op de autostrade alle verlichting uit 's avonds en 's nachts. Alleen aan de op/afritten is er nog verlichting. Het is op pikdonkere auto strade dat systeem echt tot z'n recht komt.

Xenon koplampen die deels dimmen is nog iets helemaal anders hoor. Als je de kans hebt, moet je die laserlights eens gaan testen op een donkere autostrade. Je moet het zien denk ik om te weten wat ik er mee bedoel.
Ik weet dat iedereen die dit systeem gehad heeft, nooit meer terug wil.

Op kleine baantjes kun je idd meestal niet ver genoeg zien om er voordeel van te halen.
Hier is op de autostrade alle verlichting uit 's avonds en 's nachts. Alleen aan de op/afritten is er nog verlichting. Het is op pikdonkere auto strade dat systeem echt tot z'n recht komt.

Xenon koplampen die deels dimmen is nog iets helemaal anders hoor. Als je de kans hebt, moet je die laserlights eens gaan testen op een donkere autostrade. Je moet het zien denk ik om te weten wat ik er mee bedoel.
Ik denk dat je verbaasd zou zijn hoe identiek dat met Xenon werkt:

Ik heb op mijn 3 Touring niet de laser lights, maar wel een upgrade genomen (naam ontsnapt mij).
Twee voordelen. Esthetisch want de dagrijverlichting is mooier, en functioneel want je hebt de meesturende lichten, en dat is echt wel een fijne optie.

Tot nu toe ben ik minder overtuigd van de BMW laser lights dan van de Audi adaptieve matrix LED, toch al situaties gehad zonder tegenliggers en geen straatverlichting op de autostrade waarbij die laser lights toch niet zoveel licht gaven.
Het plaatselijk dimmen is wel een stuk subtieler, bij Audi zag je dat gewoon in blokken aan of uit gaan terwijl het bij BMW een stuk vloeiender lijkt te veranderen?

De laserlights geven ook weinig extra licht tov LED. Ik zie toch geen verschil in mijn i4 tov mijn vorige wagens met adaptive matrix LED.

Terecht ook. Het woord laser maakt het niet plots beter, wel duurder.
Gohja, hun initiële R&D investering zal er uit gehaald zijn en/of het 'laser' gebeuren zal niet opgebracht hebben waardoor die marketing term er niet meer is. Het toevoegen van adaptive LED op de i5 als standaard zal uiteindelijk ook wel mee verrekend zitten in de basis prijs natuurlijk. 't Is geen goedkope wagen. En da's mogelijks grotendeels 't zelfste systeem als die laser lights.

Zo merk ik momenteel ook wat minder packs op dan op 't voorgaande model.
MAAR redelijk wat opties die je vroeger gewoon zou kunnen krijgen die nu letterlijk enkel via een pack te krijgen zijn (dus voor die 650 EUR voor een automatische kofferklep dien je het hele Travel pack er in te droppen aan >1600 EUR). Zo belachelijk.

Verder zit er blijkbaar zelfs geen 'kleurke' meer in het M-pack, noch het M-pack Pro noch enig ander pack.
Het klassieke 'business pack' waar meestal een kleurke in zat is ook nergens meer te bespeuren.

'k Wil maar zeggen, ze zijn op allerhande manieren den boel duurder aan het maken. :sneaky:

Tot nu toe ben ik minder overtuigd van de BMW laser lights dan van de Audi adaptieve matrix LED, toch al situaties gehad zonder tegenliggers en geen straatverlichting op de autostrade waarbij die laser lights toch niet zoveel licht gaven.
Het plaatselijk dimmen is wel een stuk subtieler, bij Audi zag je dat gewoon in blokken aan of uit gaan terwijl het bij BMW een stuk vloeiender lijkt te veranderen?
Er zijn wel meer verschillen.

Bij normale omstandigheden valt het wel mee, maar je merkt meer verschil bij regenweer. Software en samenwerking camera en lichten ks heel belangrijk.

Bij Mercedes vind ik de reductie van de weerspiegeling op een nat wegdek erg goed en licht hij borden extra op.
BMW houdt het langer vol bij mist en veel opvliegend water door zware regen voor hij het niet meer weet.

Terug
Bovenaan