De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mijn enyaq gaat ergens eind februari geleverd worden. Nu begin'k er toch wel naar uit te kijken.
Had beter gezwegen. Oorspronkelijk was't tweede helft maart. Dan schoof het naar eind februari. Vandaag doe ik de Arval app nog eens open en staat er eerste helft maart.

Het voelt gewoon fout aan..ge zit uw kloten af te draaien gelijk ne zot. Het voelt op die manier niet aan alsof ze u appreciëren.. Ge zit testritten te boeken tijdens uw vrijetijd..om dan te merken dat prijzen 10x op een maand wijzigen..hoe kan je op die manier een wagen configureren?!
Iemand al een configurator gehad die op zulke manier werkte? Dat prijzen maandelijks wijzigen snap ik wel..maar 10x? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Is dat niet gewoon 'tis januari en elk merk brengt nieuwe prijslijsten uit en die moeten doorsijpelen van merk naar garage naar leasing naar uw WG' ?

Het ergste geval is een collega die een Enyaq 85 quasi full option besteld had..bij levering was het een volledig kale enyaq 85. De smoes was "ja door de facelift pasten de opties niet meer binnen budget". Lijkt me toch bizar? Zoiets meld je dan toch even vooraf? En dan laat je de klant beslissen of het wel/niet ok is voor hem?
Als WN auto niet aanvaarden. 'Dit is niet de auto die ik bestelt heb.'
Vanaf het moment dat je in die nieuwe auto de parking afrijd heb je hem aanvaard in zijn huidige vorm met of zonder opties.

Graag even jullie mening/ervaring met een situatie waarin ik me nu bevind op het werk. Ik mag sinds mid december een nieuwe wagen bestellen. Alleen staat hierin letterlijk dat de orders pas vanaf 15/01 geplaatst kunnen worden.
Ik dus best blij, eindelijk een nieuwe wagen. Testritten gaan doen. Bon de keuze is er...maar zware downgrades tegenover 6 maand geleden.
Om jullie een idee te geven, 6 maand geleden kon mijn collega binnen dezelfde categorie een full-option Skoda Enyaq bestellen zonder eigen bijdrage.
Vandaag zit ik er met een warmtepomp en 1 pack (van de 4-5 die er zijn) al boven mijn maximale eigen bijdrage..
Bon, ik dan maar andere wagens gaan testen.
Zo dus naar een Polestar 2 gegaan. Deze kon ik met 3 packs nemen. En dan zat ik nog net binnen budget.
Ook de BYD Sealion 7 gaan testrijden, deze viel ook binnen budget
En de Kia EV5, deze viel ook binnen budget.

Afgelopen maand zijn de prijzen in de configurator minstens 10x gewijzigd..steeds op een negatieve manier.

Vandaag kan ik eindelijk een bestelling plaatsen...
- Polestar 2 kan plots enkel met een warmtepomp..geen enkele andere optie..zelfs geen zetelverwarming.
- BYD is er volledig uit
- Ev5 is plots boven budget

Het voelt gewoon fout aan..ge zit uw kloten af te draaien gelijk ne zot. Het voelt op die manier niet aan alsof ze u appreciëren.. Ge zit testritten te boeken tijdens uw vrijetijd..om dan te merken dat prijzen 10x op een maand wijzigen..hoe kan je op die manier een wagen configureren?!
Iemand al een configurator gehad die op zulke manier werkte? Dat prijzen maandelijks wijzigen snap ik wel..maar 10x? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Ik zat enkele jaren geleden exact in dezelfde situatie. Er was toen nog dat chiptekort met leveringen van 6-12 maand en meer. Ik mocht toen pas enkele maandne op voorhand bestellen ipv 6maanden. Ondertussen waren enorm veel wagens buiten budget of zelfs een soort van "uitverkocht" (herinner me dit bij de Ioniq 5 en EV6 waar ze geen bestellingen meer aannamen). Wat er bij mij is gebeurd was niets, ik had gewoon pech en kon maar tussen een wagen of 4a5 kiezen. Ondertussen is deze terug ingeleverd omdat men partner er ook 1 heeft en ik nooit tevreden was. Zit nu op mob budget. Ik begin meer en meer te denken dat anno 26 een bedrijfswagen trouwens in veel gevallen niet meer interessant is. Als je niet tevreden bent van je keuzes ofwel met u werkgever gaan praten of gewoon geen wagen kiezen, genoeg opties. Ik ga men WG niet de schuld geven dat de leasemaatschappijen constant prijzen wijzigt al was dat zeker geen 10* per maand maar gewoon maandelijks. Bij mij was het probleem dus dat ik niet eerder kon bestellen maar de policy van 3maand op voorhand moest volgen. Men wagen was trouwens na 9 maanden pas geleverd en dat voelde aan als "ik hebbet jullie gezegd, nu zit ik hier met iets minder en meost ik alsnog lang wachten". Enfin soit zo veel wijzigingen in de configurator is zeer vreemd he, constructeurs en leasemaatschappijen veranderen dat toch niet om de paar dagen maar eerder paar weken

Laatst bewerkt:
Ik zat enkele jaren geleden exact in dezelfde situatie. Er was toen nog dat chiptekort met leveringen van 6-12 maand en meer. Ik mocht toen pas enkele maandne op voorhand bestellen ipv 6maanden. Ondertussen waren enorm veel wagens buiten budget of zelfs een soort van "uitverkocht" (herinner me dit bij de Ioniq 5 en EV6 waar ze geen bestellingen meer aannamen). Wat er bij mij is gebeurd was niets, ik had gewoon pech en kon maar tussen een wagen of 4a5 kiezen. Ondertussen is deze terug ingeleverd omdat men partner er ook 1 heeft en ik nooit tevreden was. Zit nu op mob budget. Ik begin meer en meer te denken dat anno 26 een bedrijfswagen trouwens in veel gevallen niet meer interessant is. Als je niet tevreden bent van je keuzes ofwel met u werkgever gaan praten of gewoon geen wagen kiezen, genoeg opties. Ik ga men WG niet de schuld geven dat de leasemaatschappijen constant prijzen wijzigt al was dat zeker geen 10* per maand maar gewoon maandelijks. Bij mij was het probleem dus dat ik niet eerder kon bestellen maar de policy van 3maand op voorhand moest volgen. Men wagen was trouwens na 9 maanden pas geleverd en dat voelde aan als "ik hebbet jullie gezegd, nu zit ik hier met iets minder en meost ik alsnog lang wachten". Enfin soit zo veel wijzigingen in de configurator is zeer vreemd he, constructeurs en leasemaatschappijen veranderen dat toch niet om de paar dagen maar eerder paar weken
Ja dat dus.
Intussen sinds vorige week donderdag de melding dat de configurator vol fouten staat en ze aanraden om te wachten met bestellen. Zogezegd verkeerde bulklijsten van de leasingmaatschappijen gekregen.
We zijn nu dinsdag..nog steeds dezelfde melding.
En inderdaad, het is niet dat merken plots 10x/maand hun prijzen gaan aanpassen. Zeker niet gedurende een autosalon.

Ik mag eindelijk ook een nieuwe auto kiezen.

Ik ben aan het twijfelen tussen:
- Audi Q4 E-tron 40 S Line
- BMW iX1 xDrive30 230kw M Edition
- Mercedes GLB 250+ AMG Line / EQB

Of terug een Enyaq, was daar op zich wel tevreden van enkele jaren geleden.
Iemand goede/slechte ervaringen met bovenstaande wagens?

Geen praktische ervaring mee, maar als die Mercedes de nieuwe GLB is met 85 kW batterij, ligt die qua range en snellaadmogelijkheden wel 2 niveau's boven de Q4 en iX1, als dat van belang is.

De nieuwe GLB veronderstel ik? - lijkt me ook geen straf als je niet over de looks struikelt ..
  • Ruim vooraan en achteraan + grote koffer + grote frunk + praktische vorm
  • Lijkt me een goed zicht rondom te hebben - ben wel fan van een vooruit die onder die hoek staat - meestal zit de A -stijl dan grotendeels uit zicht
  • snel laden, groot bereik
Persoonlijk lijkt de nieuwe GLB praktisch de rest te overklassen.

Collega heeft een EQB, baas een EQE SUV, buur een Enyaq ... hoor geen van hen klagen

Enkel ervaring met de nieuwe Enyaq, die software & hardware is wel stukken beter als ik zo hoor van mensen met oudere enyaq's.
Ik heb een paar jaar geleden eerste versie gehad en buiten dat die af en toe eens flipte qua software en belachelijk laag rijbereik had, was ik daar best tevreden van.
De nieuwe GLB veronderstel ik? - lijkt me ook geen straf als je niet over de looks struikelt ..
  • Ruim vooraan en achteraan + grote koffer + grote frunk + praktische vorm
  • Lijkt me een goed zicht rondom te hebben - ben wel fan van een vooruit die onder grote hoek staat - meestal zit de A -stijl dan grotendeels uit zicht
  • snel laden, groot bereik
Persoonlijk lijkt de nieuwe GLB praktisch de rest te overklassen.
Ja, inderdaad de nieuwe GLB.
Mijn lief heeft die EQB en vind ik ook wel een heel mooie wagen. Maar de GLB is dan nog interessanter?

Geen praktische ervaring mee, maar als die Mercedes de nieuwe GLB is met 85 kW batterij, ligt die qua range en snellaadmogelijkheden wel 2 niveau's boven de Q4 en iX1, als dat van belang is.
Hmm oke, dit weekend eens zien of ik tot in de garage geraak om eens te kijken.

Belangrijkste is eigenlijk dat mijn grote hond in de koffer kan :unsure:
Paar keer met een berline of hatchback rondgereden en dan moet dat beest op de zetels achterin en da's doodzonde + overal haar.

Mijn lief heeft die EQB en vind ik ook wel een heel mooie wagen. Maar de GLB is dan nog interessanter?

Ben geen autokenner maar wel iemand die vooral met een praktische bril naar wagens kijkt (ruimte, comfort, zicht rondom, bereik, laden) en dan kan een blokkendoos, mits goed ontworpen, toch wat voordelen bieden. Maar veel zaken zijn persoonlijk heb ik al ondervonden.

Op papier heeft die nieuwe GLB wel een paar mooie theoretische cijfers om voor te leggen - geen idee of je die al kan gaan proefrijden - toch wel handig als dat zou kunnen.

Ik heb een paar jaar geleden eerste versie gehad en buiten dat die af en toe eens flipte qua software en belachelijk laag rijbereik had, was ik daar best tevreden van.

Paar keer met een berline of hatchback rondgereden en dan moet dat beest op de zetels achterin en da's doodzonde + overal haar.

GLB is in ieder geval op papier wat groter, ook qua kofferruimte. En ook een frunk, ik dacht dat de EQB die niet had?
GLB staat op een nieuwer platform dan de EQB en dat merk je: 20% grotere batterij, meer dan dubbel zo snel snelladen (als je dat regelmatig nodig hebt) wat voor lange ritten een groot verschil geeft. En ook wel scherpere prestaties dan de EQB.

Moest de GLB bekend zijn toen ik in augustus mocht bestellen had ik hem overwogen, de EQB kon in mijn ogen niet winnen tov de Enyaq.

Al blijft Mercedes interieur niet echt mijn smaak, nogal druk.

Niet onbelangrijk: het zal nog een tijdje duren voor hij in de showroom staat, dus weet niet of een garagebezoek veel zal uitklaren qua looks.
Er is wel een hele in-depth review van Autogefuhl die alles tot in de puntjes uitlegt:

Ik zou persoonlijk ook veruit voor de nieuwe GLB elektrisch gaan, het behoort tot de nieuwste lichting van de elektrische generatie wagens, itt. de iX1 en Q4 die ondertussen op technologisch vlak al enkele jaren verouderd zijn.
Dus zeker qua efficientie, technologie, batterijgrootte, ... zal hij er al bovenuit steken.
Qua ruimte zal hij zeker ook voldoende zijn voor uw hond, 't mag nog een st. bernard zijn :tongue:

Niet onbelangrijk: het zal nog een tijdje duren voor hij in de showroom staat, dus weet niet of een garagebezoek veel zal uitklaren qua looks.
Er is wel een hele in-depth review van Autogefuhl die alles tot in de puntjes uitlegt:

Ik zou persoonlijk ook veruit voor de nieuwe GLB elektrisch gaan, het behoort tot de nieuwste lichting van de elektrische generatie wagens, itt. de iX1 en Q4 die ondertussen op technologisch vlak al enkele jaren verouderd zijn.
Dus zeker qua efficientie, technologie, batterijgrootte, ... zal hij er al bovenuit steken.
Qua ruimte zal hij zeker ook voldoende zijn voor uw hond, 't mag nog een st. bernard zijn :tongue:
Bedankt voor de video! (en om mij een trip naar de garage te besparen :D)

En dat is dan het nadeel van geen car policy te hebben.

De Tesla model Y premium is uit den boze want de bazin wilt niet dat het de ogen van de collega's uitsteekt. Terwijl ik een offerte heb die 2k onder budget zit. 'Maar dat zijn toch héél chique auto"s hé'.

Echt waar, waarom heb ik ook al die moeite gedaan. De Q4 van Audi zit dan weer boven budget maar ging ze eens bespreken met het bestuur. Want nen Audi is toch een pak minder dan een Tesla.

Jezus Christus. :sarcastic:

Maar 't komt erop neer dat het den ID4 GTX zal worden, want dat is een 'gewone' wagen.

De Tesla model Y premium is uit den boze want de bazin wilt niet dat het de ogen van de collega's uitsteekt. Terwijl ik een offerte heb die 2k onder budget zit. 'Maar dat zijn toch héél chique auto"s hé'.

Echt waar, waarom heb ik ook al die moeite gedaan. De Q4 van Audi zit dan weer boven budget maar ging ze eens bespreken met het bestuur. Want nen Audi is toch een pak minder dan een Tesla.

Maar 't komt erop neer dat het den ID4 GTX zal worden, want dat is een 'gewone' wagen.

Ook geen straf - maar idd onbegrijpelijk en ook niet logisch - onderstaande had nog een zweem van logica.

Vriendin heeft net het omgekeerde gehad: bio -ingenieur met phd en werkzaam bij grote chemie boite, aangezien ze veel in het buitenland zat en in een appartement woonde op paar km van office niet echt nood aan aan fancy wagen - dus gaf ze destijds een VW Polo door als keuze.

Afgekeurd omdat het niet bij haar functie paste, ze hebben dan in haar plaats een fully loaded A6 genomen

Exact hetzelfde meegemaakt 3j geleden. Mobiliteitsbudget gepakt en zelf een Tesla gekocht…

Ook geen straf - maar idd onbegrijpelijk en ook niet logisch - onderstaande had nog een zweem van logica.

Vriendin heeft net het omgekeerde gehad: bio -ingenieur met phd en werkzaam bij grote chemie boite, aangezien ze veel in het buitenland zat en in een appartement woonde op paar km van office niet echt nood aan aan fancy wagen - dus gaf ze destijds een VW Polo door als keuze.

Afgekeurd omdat het niet bij haar functie paste, ze hebben dan in haar plaats een fully loaded A6 genomen
VAA is dan ook direct een pak hoger voor die A6.

Exact hetzelfde meegemaakt 3j geleden. Mobiliteitsbudget gepakt en zelf een Tesla gekocht…
Ondanks dat het volgend jaar verplicht wordt vrees ik een verdwaasde blik te krijgen als ik over een mobiliteitsbudget zal beginnen.

Terug
Bovenaan