De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Moet over een paar maanden normaal kiezen, enkel weten we nooit op voorhand wat er op de lijst staat. Vorige keer was het interessante:
- VW ID7 tourer business pro oid
- Polestar 4 SMLR full option (behalve gelakte bumpers, kan daar wel 15 euro per maand voor betalen...)

Dan buiten budget, dus bijleggen (100isch/maand...)
- i5 touring M iets (vergelijkbaar met mijn huidige iX3 LCI impressive, dus wss bumpers en stuur enzo zijn M pakket)
- A6 Avant corporate S
- iX3 (gedrocht)
- GLC (gedrocht)
- Q6 (al iets minder gedrocht)

En dat was het zo wat, wellicht dat de Volvo EX60 er ook zal op staan, maar neig eigenlijk naar de eerste 2. Wil in elk geval betere stoelen als nu als dat zou kunnen. Zelfs als ik moet bijleggen naar een i5/A6, het zal op 50 euro netto/maand niet aankomen schat ik.

Alternatief is het in de hypotheek laten storten en zelf een benzine/hybride/EV kopen natuurlijk, de laadpaal hangt al en is dan van mij ook.

Goh, verwachten. Eerder vrezen. Vrezen dat ze het hun idd gaan riskeren om er ook de 'neue klasse' shizzle mee te doen. E.g. de iX3 ja.
Zoals ik al aanhaalde 'ipv het nog erger maken' (want ik vindt het al een downgrade t.o.v. mijn huidig model).

Ik heb die iX3 nog niet in 't echt gezien, want staat nog niet in de showroom blijkbaar (nog een maandje wist men mij te zeggen als ik daar was 2w geleden voor onderhoud te plannen).
Maar alleszins, op promotie materiaal krijg ik er een serieus Tesla gevoel bij (& ik denk dat het hier al wel uitgebreid gedocumenteerd staat wat m'n gedacht is van Tesla).

Anderzijds, in 't geval van mijn huidig model was de LCI ook een verbetering t.o.v. het origineel (heb ze beide gehad).
Al was dit vooral in exterieure styling een verbetering.
Blijkbaar hebben ze de plannen teruggeschroefd om hem helemaal Neue klasse te maken omwille van de kost. De spy shots tonen een exterieur dat drastisch veranderd. Interieur is nog niet geweten.

Alternatief is het in de hypotheek laten storten en zelf een benzine/hybride/EV kopen natuurlijk, de laadpaal hangt al en is dan van mij ook.
Dit is in zeer veel gevallen de juiste keuze natuurlijk al hangt het van u afstand woon werk af en algemene km's daarbuiten. Gewoon berekenen wat je het goedkoopste uitkomt? Natuurlijk zal zelf aankopen van een i5 dan niet de juiste keuze blijken daar moet ik geen tekening bij maken natuurlijk. Die auto's in u budget lijken me een TCO van makkelijk 1000 euro. Dat is twaalf zuidend ballen per jaar netto op u rekening, of zestigduizend knotsen op 5 jaar (en dat is dan nog zonder aanpassing tco). Tijd voor een calulator en u eigen tco berekenen voor een bepaalde prive wagen.

Dit is in zeer veel gevallen de juiste keuze natuurlijk al hangt het van u afstand woon werk af en algemene km's daarbuiten. Gewoon berekenen wat je het goedkoopste uitkomt? Natuurlijk zal zelf aankopen van een i5 dan niet de juiste keuze blijken daar moet ik geen tekening bij maken natuurlijk. Die auto's in u budget lijken me een TCO van makkelijk 1000 euro. Dat is twaalf zuidend ballen per jaar netto op u rekening, of zestigduizend knotsen op 5 jaar (en dat is dan nog zonder aanpassing tco). Tijd voor een calulator en u eigen tco berekenen voor een bepaalde prive wagen.
Goh, 't is te zeggen. Je kan gerust een 2e hands wagen kopen & dan kan je met die 1K/maand toch redelijk wat op den hof zetten eh.
Afhankelijk van uw tolerantie kan je dan gaan voor een semi-jonge 2e handse v/d officiële dealer, met nog wat garantie op of zelfs nog wat ouder.

Als je heel het bedrag in uw lening kunt steken toch.

Het is wat dubbel, je gaat normaal altijd winst doen als je de autokeuze wat beperkt tot een normale gezinsauto, maar die zijn vandaag ook betrekkelijk duur.
Ik zit idd op 1000 TCO en dat zal het bedrag zijn dat ik krijg. Samen met wegvallen VAA een 1100 euro netto/maand, maar volgens mij zit hierin ook kilometervergoeding vervat. Er komt dus niets bij.
Maar heb dik 50k/4 jaar om mee te spelen idd.

Ik doe 20-25k km/jaar (grotendeels woon-werk verkeer), rij bijna nooit prive), deze leasetermijn zal het een 20k per jaar geweest zijn.
Als ik zelf ene zou kopen denk ik eerder aan een Skoda Octavia break/Opel astra sportstourer en consoorten. Dan zit je aan 35k voor een nieuwe (wat ook niet perse hoeft).

Het voelt gewoon raar om na 20+ jaar een auto te kopen, daar zo 40k voor op tafel te gaan leggen om te beginnen met rijden en volledig verantwoordelijk daarvoor zijn. Lease termijn 1 ga je nagenoeg niets verdienen, behalve de restwaarde van de auto. Als die een 2de leasetermijn meegaat heb je een ander vehaal natuurlijk.

Maar als ik 30k winst op 8 jaar moet rekenen wordt ik ook niet blij, ik zou dat mogelijks met een simpele ETF waar ik 40k op parkeer voor 8 jaar mogelijks ook kunnen hebben als winst. En dan rij ik gewoon een duurdere wagen ondertussen waar ik niet voor verantwoordelijk ben.

Goh, 't is te zeggen. Je kan gerust een 2e hands wagen kopen & dan kan je met die 1K/maand toch redelijk wat op den hof zetten eh.
Afhankelijk van uw tolerantie kan je dan gaan voor een semi-jonge 2e handse v/d officiële dealer, met nog wat garantie op of zelfs nog wat ouder.

Als je heel het bedrag in uw lening kunt steken toch.

Heb nog een 10 jaar een hypotheek van 1650 euro, daarna zal het nietmeer gaan nee, maar dan kan je terug een auto nemen natuurlijk.
Een 1 op 1 vervanging zou een beetje stom zijn imo. Daar heb je niet veel aan buiten veel risico.

Laatst bewerkt:
Staat er duidelijk in hoor, dat is hetgene wat je verdient in leasetermijn 1 volgens mij.
Geen idee wat een auto na 4 jaar waard is, heb zelf nooit een auto gehad.
Als je 'maar' 20K km/jaar doet & je niet per sé elke 4/5 jaar een nieuwe moet hebben, dan kan je gerust wat langer met die wagen rondbollen & is de restwaarde na een gemiddelde lease termijn niet zo heel belangrijk.
Het voordeel van 1K netto per maand loopt zo dan ook verder op naargelang je langer met die zelfde wagen rond blijft rijden.

Alsook, als je vertrekt van een 2e handswagen, die al wat depreciatie gehad heeft, dan verlies je ook minder overheen de jaren. Want het grootste verlies zit 'm over 't algemeen in de eerste jaren.
Natuurlijk, dan wordt het wel wat afhankelijk van de staat waarin je die wagen te pakken krijgt & hoeveel kilometers er al op staan natuurlijk of die nog 6, 8 of 10 jaar mee zou gaan.

Met al die mensen die uitkijken naar EV's is dit mss een leuke om eens te zien -> https://www.vroom.be/nl/informatie/elektrische-auto-winter-rijbereik-test-adac-audi-tesla

Blijkt dan dat de Chinezen het minder goed doen in de winter dan de rest. Buiten Volvo I guess.
En Audi steekt er hier toch wel bovenuit.

Nadeel is dat deze test wel enkel het hogere segment bekijkt. Geen ID.3'tjes hier.

Dus vuistregel Ca 60% van WLTP bereik, zou idd goed zijn moest men ook zo wat minder dure varianten getest hebben.

Met al die mensen die uitkijken naar EV's is dit mss een leuke om eens te zien -> https://www.vroom.be/nl/informatie/elektrische-auto-winter-rijbereik-test-adac-audi-tesla

Blijkt dan dat de Chinezen het minder goed doen in de winter dan de rest. Buiten Volvo I guess.
En Audi steekt er hier toch wel bovenuit.

Nadeel is dat deze test wel enkel het hogere segment bekijkt. Geen ID.3'tjes hier.
zijn ze nu echt een Tesla aan het vergelijken met 2 SUV dat bijna dubbel zo hoog zijn?
Nogal wiedes dat de Volvo en de sealion 7 aan 120 op de snelweg meer verbruiken lol

ze vergelijken vooral het verschil in WLPT en de effectieve range die je haalt in de winter en dan zie je dat beide slechter scoren dan de Tesla.

Tesla haalt 68%
Volvo en Sealion beide 58%

ze vergelijken vooral het verschil in WLPT en de effectieve range die je haalt in de winter en dan zie je dat beide slechter scoren dan de Tesla.

Tesla haalt 68%
Volvo en Sealion beide 58%
maar ook daar is dat toch normaal? door de extra balast?
Indien je met een ICE een minder goede brandstof test doet, dan gaat ook daar weer een toestel dat 2x zo hoog is minder goed scoren tegenover als met goede brandstof? of ben ik mis? (wat zeker kan).
Mij lijkt het dat als een krachtbron normaal 200 pk levert om een voertuig voort te duwen
bij de tesla dit bv 3l is op 100km
bij de volvo (door de omvang) 4l op 100km

Indien door slechte benzine het vermogen ineens maar 100pk zal zijn,
dat de tesla bv 4l verbruikt want minder vermogen
de volvo 6l want door het minder vermogen nog is extra moet pushen om het volume te verplaatsen

(het zou mij niet verwonderen dat ik compleet fout ben in mijn manier van redeneren)

Laatst bewerkt:
De Model Y is even hoog als de Sealion 7 dacht ik? Qua gewicht scheelt het wel wat ja
Goed punt, ik bedoel eigenlijk de drag coefficient (ik dacht ook dat de sealion 7 zoals de U was, dus volledig mis).
Ik vind Tesla ook in gewone omstandigheden de meest efficiënte.
Wat ik bedoel is dat als de batterij minder kracht kan leveren, dan het dan normaler is dat de verschillen groter en groter worden.

Car policy aangepast. Alles EV nu (geen verrassingen daar), maar ook meer categorieën. Maar niemand weet nu nog in welke categorie hij/zij nu zit. Als dat 1-1 hetzelfde is, is het een serieuze downgrade voor 75% van het personeel (genre CLA 250 naar Kia Ev3, iX3 naar iX1,…).

Heb het ook zien passeren dit weekend in mijne feed met een of ander interview beeld bij.

Al goe & wel als ideologisch gedacht eh. Maar momenteel zijn dat voor velen een van de weinige 'betaalbare' opties.
De meeste Europeanen zijn nl. een flink pak duurder dan hun Chinese tegenhangers.
Zelf sta ik momenteel ook nog niet te springen om in dat 'avontuur' te springen, want men moet zich ergens toch nog wat duurzaam bewijzen. Maar ik kan mij inbeelden dat dit voor velen een streep door de rekening zou zijn.

Nu is het wel zo dat nog veel WG's geen Chinese merken in hun aanbod opnemen weliswaar.

Heb het ook zien passeren dit weekend in mijne feed met een of ander interview beeld bij.

Al goe & wel als ideologisch gedacht eh. Maar momenteel zijn dat voor velen een van de weinige 'betaalbare' opties.
De meeste Europeanen zijn nl. een flink pak duurder dan hun Chinese tegenhangers.
Zelf sta ik momenteel ook nog niet te springen om in dat 'avontuur' te springen, want men moet zich ergens toch nog wat duurzaam bewijzen. Maar ik kan mij inbeelden dat dit voor velen een streep door de rekening zou zijn.

Nu is het wel zo dat nog veel WG's geen Chinese merken in hun aanbod opnemen weliswaar.

Ideologisch begrijp ik het ook maar er zullen inderdaad wel werknemers de dupe van worden en ik zie het ook wel gebeuren dat Europese merken bij hun prijszetting in België minder druk zullen voelen van Chinese concurrenten "want die zijn minder aftrekbaar" wat voor mij juist een positieve invloed is van die opkomende Chinese merken - net zoals de Japanners de automarkt in de jaren '80 wakker schudden.

Ook niet slim denk ik van als klein landje weer krampachtig heiliger dan de paus te willen zijn.

Terug
Bovenaan