De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Long story short; huidige operationele lease die stopt is overgenomen van vorige werkgever (dus toen ik nog in dienst was). Ben beginnen freelancen en de nieuwe wagen is nu financiële renting via een andere maatschappij.

Paar weken terug zei BMW dat de wagen ging toekomen eind september dus ging ik eigenlijk amper tijd moeten overbruggen. Nu blijkt die dus beetje uitgesteld. De expertise van de huidige wagen enzo staat al vast dus verlengen ga ik niet meer aan beginnen. + een maand nog geen aflossing betalen = beetje sparen voor de eerste verhoogde aflossing van de nieuwe wagen.
Kan je dan bij je BMW dealer geen 'vervangwagen' krijgen voor enkele weken. Hebben ze hier ook nog gedaan.

Huidige leasecontract bevat Max 17,5k kilometers per jaar (onderschatting destijds)
Zie nu dat met vorige wagen ik wel rond 24k (meer extern op locaties).
Hoe gaat dit in zijn werk om dit te laten aanpassen bij leaseplan? Elektrische Wagen pas deze week in bezit na > 1 jaar wachten.
Originele contract bevat pricing grid afh van km s. Gelden deze tarieven nog?

Huidige leasecontract bevat Max 17,5k kilometers per jaar (onderschatting destijds)
Zie nu dat met vorige wagen ik wel rond 24k (meer extern op locaties).
Hoe gaat dit in zijn werk om dit te laten aanpassen bij leaseplan? Elektrische Wagen pas deze week in bezit na > 1 jaar wachten.
Originele contract bevat pricing grid afh van km s. Gelden deze tarieven nog?

Spreek je hier over een eigen bedrijfswagen (zelfstandige) of 1 van je werk?

Wat ik bij vorige werkgevers altijd gezien heb, is dat die op het einde van het contract extra moesten betalen voor "teveel" gereden kilometers of geld terugkregen voor "te weinig" gereden kilometers, aan de hand van een pricing grid.
Bij de bedrijven met een grotere vloot stelden ze gewoon een standaard aantal km per jaar in voor alle wagens; bij 1 bedrijf met pakweg 100 auto's in de vloot, werd er aan de werknemer gevraagd om een inschatting te maken zodat ze dat per auto anders konden instellen.

Er zijn wel wat dealers die contact hebben met andere garages die wagens te huur aanbieden per maand. Ik moest dat doen door een economische perte total. Ik kon voor twee maand een A6 avant huren bij Declerck gent.

Spreek je hier over een eigen bedrijfswagen (zelfstandige) of 1 van je werk?

Wat ik bij vorige werkgevers altijd gezien heb, is dat die op het einde van het contract extra moesten betalen voor "teveel" gereden kilometers of geld terugkregen voor "te weinig" gereden kilometers, aan de hand van een pricing grid.
Bij de bedrijven met een grotere vloot stelden ze gewoon een standaard aantal km per jaar in voor alle wagens; bij 1 bedrijf met pakweg 100 auto's in de vloot, werd er aan de werknemer gevraagd om een inschatting te maken zodat ze dat per auto anders konden instellen.
Bedankt voor input (bedrijfswagen als bediende van werk).
Besproken met mijn baas; ze gingen kijken voor aan te passen en prijs zelf op te nemen (is wagen BCU 820, heb nu recht op 900)

Q8 60 TFSI e Competition Quattro

Toch nog een late proficiat!
Wat een slee! 😍

Waar is de tijd dat je nog bijna van je stoel viel toen je ineens een kale A6 kon leasen. Je kon je oren en ogen bijna niet geloven.
Nu rij je gewoon in een toprange Q8 rond.

Toch nog een late proficiat!
Wat een slee! 😍

Waar is de tijd dat je nog bijna van je stoel viel toen je ineens een kale A6 kon leasen. Je kon je oren en ogen bijna niet geloven.
Nu rij je gewoon in een toprange Q8 rond.
Ha, bedankt. Ja, toen dacht ik niet dat er nog veel rek op zat, maar deze is toch weer een serieus verschil.

Maar nu is de rek er echt wel uit 😂
Ik denk niet dat ik ooit nog substantieel meer dan dit ga uitgeven aan een wagen (al zeker niet als ik met inflatie rekening hou). Het moet ergens stoppen natuurlijk.

Nu, ik rij er een dikke maand mee en ik rij er veel liever mee dan ik vooraf had gedacht (ben nooit SUV minded geweest). Echt een super comfortabel ding, interieur is gezellig (en 's avonds nog meer dan overdag) en heerlijk stil en de bak vermogen maakt dat hij altijd echt vlot is ondanks het gewicht.

Ga er zeer graag mee rondrijden komende jaren.

Voor dat budget zijn er toch veel mooiere en comfortabele wagens.

Maja suv :puke:

Tenzij hij al gepensioneerd is wis mijn comment dan maar

Tenzij hij al gepensioneerd is

Je mag me ook direct aanspreken hoor. 🙂
Nee, ik ben niet gepensioneerd, verre van zelfs. En ik had een A6 TFSIe gekocht mocht die geen derde van de koffer inboeten ten opzichte van de A6 diesel die ik hiervoor had. Daarom, en omdat de financiën het toelaten, richting SUV gegaan.

Maar het rijdt gewoon top. Dag en nacht verschil met de A6. Dus achteraf spijt het me niet bepaald.

Esthetiek is persoonlijk, geen nut om daarover te argumenteren.

Verder benieuwd naar fiscaal vriendelijke non-full EV wagens die even comfortabel en ruim/praktisch zijn 🙂

Laatst bewerkt:
Je mag me ook direct aanspreken hoor. 🙂
Nee, ik ben niet gepensioneerd, verre van zelfs. En ik had een A6 TFSIe gekocht mocht die geen derde van de koffer inboeten ten opzichte van de A6 diesel die ik hiervoor had. Daarom, en omdat de financiën het toelaten, richting SUV gegaan.

Maar het rijdt gewoon top. Dag en nacht verschil met de A6. Dus achteraf spijt het me niet bepaald.

Esthetiek is persoonlijk, geen nut om daarover te argumenteren.

Verder benieuwd naar fiscaal vriendelijke non-full EV wagens die even comfortabel en ruim/praktisch zijn 🙂
Cayenne Turbo S E-Hybrid!
Ahnee, er was nog een budgetrestricties ook :p

Maar de X5 en RR zijn de alternatieven he, maar of die nu beter zijn...

Wat is eigenlijk de policy over fast charging bij de meeste bedrijven? Ik heb al mensen gehoord dat het bij hen terugbetaald wordt, maar mij willen ze een EV aansmeren waarbij fast charging door de werknemer betaald moet worden. Enkel thuis laden of traag laden op locatie zou terugbetaald worden (waarbij men ook aangeeft dat je op locatie laden zoveel mogelijk moet mijden).

Heb aangegeven dat ik dat wel een hele rare manier van denken vind, aangezien een EV al een korte range heeft (zeker aangezien we enkel keuze hebben tussen de meest goedkope EVs) en je zonder fast charging dus echt nog een tweede wagen nodig hebt om grotere afstanden te doen (die wij regelmatig doen, aangezien we dikwijls naar NL, FR of DE gaan). Of je moet uiteraard zelf betalen voor je fast charging, maar gezien de fast charging prijzen en het bedrag dat je sowieso al afgeeft om een bedrijfswagen te rijden, kan ik me dan gewoon beter privé een dieseltje aankopen.

Hier hetzelfde verhaal hoor.
Hadden een A6 diesel, werd nog als 2de voertuig gebruikt en ik rij nog steeds dagelijks met een BMW 330e touring.

Die laatste ben je als gezinswagen gewoon niets mee, die koffer is veel te klein.
Volstaat net voor m'n activiteiten als ik wat rollen kabels enzo moet mee doen, maar dan moeten de zetels zeker plat.

De A6 kreeg kuren en met de hele fiscale wetgeving die wijzigt gaan kijken voor iets anders.
En als je iets fiscaal interessant wilt én groot om als gezinswagen comfortabel mee op reis te gaan én hybride.
Tja... het is ook een X5 geworden.

Eigenlijk gingen we voor een X3 gaan kijken, maar die levertermijn zat toen op 18+ maand.
En het prijsverschil met dezelfde opties op een X5 was ocharme 8000 euro BTW in.
Maar daar kreeg je dus wel een pak meer auto voor terug.
- 3 liter 6 in lijn
- batterij 2x zo groot
- standaard luchtvering
- veel betere zetels
- koffer 2x zo groot
- ...

Wat is eigenlijk de policy over fast charging bij de meeste bedrijven? Ik heb al mensen gehoord dat het bij hen terugbetaald wordt, maar mij willen ze een EV aansmeren waarbij fast charging door de werknemer betaald moet worden. Enkel thuis laden of traag laden op locatie zou terugbetaald worden (waarbij men ook aangeeft dat je op locatie laden zoveel mogelijk moet mijden).

Heb aangegeven dat ik dat wel een hele rare manier van denken vind, aangezien een EV al een korte range heeft (zeker aangezien we enkel keuze hebben tussen de meest goedkope EVs) en je zonder fast charging dus echt nog een tweede wagen nodig hebt om grotere afstanden te doen (die wij regelmatig doen, aangezien we dikwijls naar NL, FR of DE gaan). Of je moet uiteraard zelf betalen voor je fast charging, maar gezien de fast charging prijzen en het bedrag dat je sowieso al afgeeft om een bedrijfswagen te rijden, kan ik me dan gewoon beter privé een dieseltje aankopen.
Hier mogen we overal in België laden, behalve bij Tesla (gewoon om practische/admin redenen). In het buitenland is op eigen kosten tenzij je moet reizen voor het werk.

In België moet je zelden snelladen eigenlijk (afhankelijk van je range en gebruik natuurlijk).

Voor reizen naar het buitenland kun je niet meer tanken aan de grens en 1000km ver rijden maar met het verschil in VAA tss ICE en EV voor één maand kan ik wel al wat kilomters laden bij een Supercharger.

Hier mogen we overal in België laden, behalve bij Tesla (gewoon om practische/admin redenen). In het buitenland is op eigen kosten tenzij je moet reizen voor het werk.

In België moet je zelden snelladen eigenlijk (afhankelijk van je range en gebruik natuurlijk).

Voor reizen naar het buitenland kun je niet meer tanken aan de grens en 1000km ver rijden maar met het verschil in VAA tss ICE en EV voor één maand kan ik wel al wat kilomters laden bij een Supercharger.
Thanks! Lijkt mij een correctere regeling dan wat ze er bij ons willen doorduwen.

Welke EV heb je dan? Wij kunnen enkel kiezen tussen basic modellen en dan zit je met een theoretische range van rond de 300km, dus in de praktijk max 250 ofzo? Daarmee geraak ik van regio Antwerpen bvb niet tot de kust en terug als ik aan de kust geen vrije laadpaal vind. Laat staan tot in Nederland (behalve grensstreek dan), Frankrijk, Duitsland of de Ardennen (bij die laatste zal het al helemaal een ramp zijn om op locatie een laadpaal te vinden). Ik doe die afstanden toch wel 1 a 2x per maand en dan wil ik dus niet afhangen van laadpalen die mogelijke op locatie vrij zijn waar ik dan nog lang genoeg zal moeten blijven laden ook. Daarom dat fast charging zo belangrijk is voor mij.

De VAA van de EVs die ik kan kiezen zal ik eens moeten uitrekenen, maar gezien de hoge aankoopprijzen van EV's vraag ik me af of ik echt zoveel zal besparen t.o.v. m'n huidige benzine leasingwagen. Een nieuwe benzinewagen is uiteraard duurder in VAA, maar daarmee ga ik niet vergelijken want dat is zo duur dat het sowieso geen optie zou zijn voor mij. Als ik echt 100 euro VAA bespaar t.o.v. m'n huidige situatie dan is het voorlopig idd oké, maar hoelang zal de VAA zo laag blijven natuurlijk...

Heb een Y LR dus iets hogere range wel.

Ik denk vooral als je die afstanden zal afleggen voor het werk dat je wel een sterk punt hebt.

Hou er ook rekening mee dat het VAA, zelfs van je huidige wagen, waarschijnlijk redelijk zal omhoog gaan volgend jaar.

Thanks! Lijkt mij een correctere regeling dan wat ze er bij ons willen doorduwen.

Welke EV heb je dan? Wij kunnen enkel kiezen tussen basic modellen en dan zit je met een theoretische range van rond de 300km, dus in de praktijk max 250 ofzo? Daarmee geraak ik van regio Antwerpen bvb niet tot de kust en terug als ik aan de kust geen vrije laadpaal vind. Laat staan tot in Nederland (behalve grensstreek dan), Frankrijk, Duitsland of de Ardennen (bij die laatste zal het al helemaal een ramp zijn om op locatie een laadpaal te vinden). Ik doe die afstanden toch wel 1 a 2x per maand en dan wil ik dus niet afhangen van laadpalen die mogelijke op locatie vrij zijn waar ik dan nog lang genoeg zal moeten blijven laden ook. Daarom dat fast charging zo belangrijk is voor mij.

De VAA van de EVs die ik kan kiezen zal ik eens moeten uitrekenen, maar gezien de hoge aankoopprijzen van EV's vraag ik me af of ik echt zoveel zal besparen t.o.v. m'n huidige benzine leasingwagen. Een nieuwe benzinewagen is uiteraard duurder in VAA, maar daarmee ga ik niet vergelijken want dat is zo duur dat het sowieso geen optie zou zijn voor mij. Als ik echt 100 euro VAA bespaar t.o.v. m'n huidige situatie dan is het voorlopig idd oké, maar hoelang zal de VAA zo laag blijven natuurlijk...
Dit jaar de simulatie laten doen voor een A4 TFSI en tesla model 3.

De A4 zat aan een kleine 500euro VAA en de model 3 aan 160euro.

Vorig jaar dezelfde simulatie gedaan en toen zat de A4 rond de 350euro VAA. Brandstof is erg nadelig geworden sinds dit jaar.

Terug
Bovenaan