De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dit is het hoe het er bij mij uitziet (SD Workx)
Trouwens 100% hetzelfde als bij mijn vrouw (werkt bij grote internationale firma)

Dit is hoe het er bij mij uit ziet (SD Workx)
Trouwens exact hetzelfde als bij mijn vrouw (grote multinational):

Code 3091 staat er dus 2x in: hetzelfde bedrag + en -
Ja, zo moet het er voor iedereen bijzien. De reden dat het VAA even bij jouw bruto geteld, is om er belasting op te heffen. Daarna moet het er terug afgetrokken worden zodat je niet meer loon krijgt. Je mag er van uitgaan dat het VAA van jouw wagen jouw ongeveer 50% effectief kost.

Stel dat je een wagen hebt met 200euro VAA, dan ga ongeveer 100euro nettoloon inleveren tegenover dezelfde situatie waarbij je geen bedrijfswagen zou hebben. Met een wagen van 5 jaar oud zit je nu ook gewoon zeer goedkoop. Toen was het nog NEDC ipv WLTP norm, de CO2 referentie was lager en de cataloguswaarde zakt elk jaar met 6% om het VAA te berekenen. Als je een nu nieuwe benzine of diesel wagen kiest als bedrijfswagen, zit dat toren hoog. Laat dat eerst uitrekenen of doe dat zelf voordat je zo'n auto besteld zodat je weet wat het jou gaat kosten. Wij mogen ook nog brandstof bestellen, maar daar ben ik snel van terug gekeerd toen ik zag dat ik 3x zoveel VAA moest betalen als nu.

En hybride is niet meer zo interessant als het geweest was, maar nog altijd een stuk interessanter dan een zuivere brandstofwagen.

Blij dat we Heimlar van een financieel drama hebben kunnen besparen :laugh:
Ik hoop wel dat zijn baas niet heeft gezegd: 'VAA kost je niets, dat cover ik'. Want dan ben je in de zak gezet.

Blijft een feit dat pakweg een V60 Recharge voor Heimlar zelf nog steeds zeer viabel blijft, waarschijnlijk zelfs voordeliger aangezien ik verwacht dat het VAA lager is dan zijn X1 benzine nu EN lager zal blijven gedurende de hele looptijd.

Blij dat we Heimlar van een financieel drama hebben kunnen besparen :laugh:
Ik hoop wel dat zijn baas niet heeft gezegd: 'VAA kost je niets, dat cover ik'. Want dan ben je in de zak gezet.
Nee dat was een conclusie die ik zelf trok :x in mijn ogen is dat gewoon los verkeerd op de loonfiche en misleidend, maar ok zal aan mij liggen.
Alvast allemaal bedankt, zal dus full EV worden helaas, geen idee wat je met dat budget kan krijgen, maar ik gok dat ik er niet vrolijk van ga worden :smile: Premium merken kan je al vaarwel zeggen, dus wss een Skoda Enyac?

Dus een nieuwe tweedehands XC60 plugin hybride is wel nog een mogelijkheid dan?
Iets zoals dit: https://selekt.volvocars.be/nl/voer...ug-in-hybrid-elektrischbenzine-dark-qbc48bvk/

Uitgaande van een catalogusprijs van 75000 euro (verifieer dit! :) ) zou je dit een absolute worst case VAA opleveren van 423 euro per maand indien de referentie CO2 uitstoot vandaag 0 gram zou zijn, en zal dit over de jaren zakken naar 296 euro per maand.

Realistisch gezien zal je het eerste jaar een VAA van 213 euro per maand hebben en dat zal de eerste 2 met 6% per jaar zakken, om mogelijk na 4-5 jaar richting die 296 te gaan (nogmaals, dat is worst case).

Nettokost is steeds ruwweg de helft van bovenstaande bedragen.
Zolang de referentie CO2-uitstoot boven de 40 gram zit is een PHEV qua VAA even duur of goedkoop als een full EV met dezelfde catalogusprijs als die XC60 die je hier linkt.

Ja, zo moet het er voor iedereen bijzien. De reden dat het VAA even bij jouw bruto geteld, is om er belasting op te heffen. Daarna moet het er terug afgetrokken worden zodat je niet meer loon krijgt. Je mag er van uitgaan dat het VAA van jouw wagen jouw ongeveer 50% effectief kost.
Nee, het staat verkeerd op zijn brief.

De + VAA moet onder/boven de code 2500 staan, dus bijgeteld bij zijn belastbaar.
NADIEN betaal je uw voorheffing (op het brutobedrag verhoogd met de VAA), en wordt het er opnieuw afgetrokken.

Kijk een paar posts hoger naar mijn afbeelding, ook SD Worx, maar daar staat het juist.

Nee, het staat verkeerd op zijn brief.

De + VAA moet onder/boven de code 2500 staan, dus bijgeteld bij zijn belastbaar.
NADIEN betaal je uw voorheffing (op het brutobedrag verhoogd met de VAA), en wordt het er opnieuw afgetrokken.

Kijk een paar posts hoger naar mijn afbeelding, ook SD Worx, maar daar staat het juist.
Bij mij verloopt de verloning ook via SD worx en het ziet er identiek uit zoals bij Heimler.

Typisch patroon op het forum en op café. Iemand komt af met een indianenverhaal, "mijn baas betaalt de VAA", waarna uiteindelijk blijkt dat het gewoon een misverstand is of gebrek aan kennis...

Typisch patroon op het forum en op café. Iemand komt af met een indianenverhaal, "mijn baas betaalt de VAA", waarna uiteindelijk blijkt dat het gewoon een misverstand is of gebrek aan kennis...
Zattemansklap! Nee maar onze directie is ook niet echt bekwaam in de HR kant van het verhaal + dan de dubieuze manier waarop het op de loonbrief staat, kan je mij begrijpen? :headshake:

Anyway, er is niks verloren, ik heb altijd gestreefd naar minimale uitstoot die mogelijk was op moment van aanschaf :wink:

Ik heb het ook altijd verwarrend gevonden hoe het op een loonfiche wordt gezet. Nu goed, hij weet nu dat hij er wel belastingen op betaalt dus nu kan hij een geïnformeerde keuze maken zonder achteraf voor een onaangename loonbrief te staan.

Met 60.000 euro budget zal er wel iets deftigs op de oprit kunnen staan. iX1 valt ook zonder problemen in dat budget denk ik? Of als je naar nearly new car kijkt van BMW, staan er meer dan genoeg iX3's met weinig kilometer onder de 60.000

Ik heb het ook altijd verwarrend gevonden hoe het op een loonfiche wordt gezet. Nu goed, hij weet nu dat hij er wel belastingen op betaalt dus nu kan hij een geïnformeerde keuze maken zonder achteraf voor een onaangename loonbrief te staan.

Met 60.000 euro budget zal er wel iets deftigs op de oprit kunnen staan. iX1 valt ook zonder problemen in dat budget denk ik?
Maar verantwoordt dat de aankoop van een nieuwe wagen als je al van een reguliere X1 komt die het nog prima doet? Ik weet niet wat de kosten-baten analyse hier is, buiten een winst op VAA? Of zie ik dat verkeerd.
Ik weet niet of een Skoda Enyac beter scoort? Of zijn die 2 totaal niet te vergelijken?

Ik zal deze eens tegenover elkaar zetten. Maar ik vind het niet echt de moeite om de firma op kosten te jagen voor nauwelijks wat meerwaarde.

Maar verantwoordt dat de aankoop van een nieuwe wagen als je al van een reguliere X1 komt die het nog prima doet? Ik weet niet wat de kosten-baten analyse hier is, buiten een winst op VAA? Of zie ik dat verkeerd.

Als je content bent met je X1 dan kan je daar zonder problemen nog even mee rijden. Zoals eerder aangehaald, jouw wagen valt nog onder de 'oude' uitstootregels waardoor het met VAA wel zal meevallen de komende jaren.
Over 2 jaar zal de keuze op de tweedehandsmarkt ook weer wat groter zijn, en gaan er meer modellen full electric beschikbaar zijn.

Wat ik wel denk is dat jouw HR over twee jaar wel zal uitgevogeld hebben dat hybride hen handenvol geld kost. Wil je dus een hybride dan zou ik nu wisselen, want de kans lijkt me reeel dat ze dat later niet meer gaan toelaten. Wil je full electric dan is er geen haast bij en gaat de keuze enkel maar breder worden.

Ik weet niet of een Skoda Enyac beter scoort? Of zijn die 2 totaal niet te vergelijken?

Ik zal deze eens tegenover elkaar zetten. Maar ik vind het niet echt de moeite om de firma op kosten te jagen voor nauwelijks wat meerwaarde.
Ik kan het niet hard genoeg benadrukken maar : Fuck de firma kosten besparen. Als werknemer zal je niet snel rijk worden, maar de firma maakt wel winst op jou op één of andere manier. Met of zonder wagen. Dus pak maar wat je kan.

X1 25e met M-pakket en nog wat opties die je graag hebt => prima gezinswagen. Wij hebben ook zo eentje onderweg als tweede wagen. Desnoods pak je een iX1.

Geachte Mevrouw, Heer,

Net als u keken wij uit naar de levering van uw nieuwe BMW. Uw BMW-verkoper heeft u helaas
moeten informeren over de vertraging die uw voertuig heeft opgelopen. Vanuit ons moederhuis
BMW AG werden wij deze week verder geïnformeerd en willen we u graag meer details geven.

Uw voertuig werd geproduceerd in Spartanburg (Verenigde Staten), waarna het naar de haven
van Charleston werd getransporteerd. Helaas is deze haven recent getroffen door de tropische
storm Idalia. Uw voertuig bevond zich op dat ogenblik in het havengebied.

Omdat wij de hoogste eisen hebben qua productkwaliteit, heeft BMW AG zonet beslist dat uw
voertuig hierdoor een extra kwaliteitscontrole moet ondergaan. Deze controle zal uitgevoerd
worden in de eerste haven van aankomst in Europa, in dit geval in Duitsland. Door deze
overmachtssituatie kunnen wij op dit ogenblik helaas geen concrete uitspraak doen over de
levering.

Wij willen graag bevestigen dat al onze medewerkers bij uw BMW-verdeler, bij BMW Belux én in
de controlecentra er alles aan doen om u zo snel mogelijk uw nieuwe BMW te bezorgen. We
hopen u dan ook spoedig het typische BMW-rijplezier te kunnen bezorgen.

Uw vertrouwde BMW-verdeler houdt u verder op de hoogte, zij krijgen van ons alle nodige
informatie zodra die beschikbaar is.

Wij hopen op uw begrip te mogen rekenen voor deze uitzonderlijke overmachtssituatie.
In tussentijd danken wij u voor uw geduld en uw vertrouwen,

Steunbetuigingen zijn steeds welkom op [email protected]

Laatst bewerkt:
Geachte Mevrouw, Heer,

Net als u keken wij uit naar de levering van uw nieuwe BMW. Uw BMW-verkoper heeft u helaas
moeten informeren over de vertraging die uw voertuig heeft opgelopen. Vanuit ons moederhuis
BMW AG werden wij deze week verder geïnformeerd en willen we u graag meer details geven.

Uw voertuig werd geproduceerd in Spartanburg (Verenigde Staten), waarna het naar de haven
van Charleston werd getransporteerd. Helaas is deze haven recent getroffen door de tropische
storm Idalia. Uw voertuig bevond zich op dat ogenblik in het havengebied.

Omdat wij de hoogste eisen hebben qua productkwaliteit, heeft BMW AG zonet beslist dat uw
voertuig hierdoor een extra kwaliteitscontrole moet ondergaan. Deze controle zal uitgevoerd
worden in de eerste haven van aankomst in Europa, in dit geval in Duitsland. Door deze
overmachtssituatie kunnen wij op dit ogenblik helaas geen concrete uitspraak doen over de
levering.

Wij willen graag bevestigen dat al onze medewerkers bij uw BMW-verdeler, bij BMW Belux én in
de controlecentra er alles aan doen om u zo snel mogelijk uw nieuwe BMW te bezorgen. We
hopen u dan ook spoedig het typische BMW-rijplezier te kunnen bezorgen.

Uw vertrouwde BMW-verdeler houdt u verder op de hoogte, zij krijgen van ons alle nodige
informatie zodra die beschikbaar is.

Wij hopen op uw begrip te mogen rekenen voor deze uitzonderlijke overmachtssituatie.
In tussentijd danken wij u voor uw geduld en uw vertrouwen,

Steunbetuigingen zijn steeds welkom op [email protected]
Frankly, als uw auto voor levering al in een cycloon gezeten hebben, denk ik niet dat ik hem nog moet hebben? Dat lijkt me verre van optimaal, zelfs met een extra kwaliteitscontrole etc is hij mogelijks al herspoten voor je hem nog maar ontvangen hebt...

Frankly, als uw auto voor levering al in een cycloon gezeten hebben, denk ik niet dat ik hem nog moet hebben? Dat lijkt me verre van optimaal, zelfs met een extra kwaliteitscontrole etc is hij mogelijks al herspoten voor je hem nog maar ontvangen hebt...
Geen idee hoe erg dat ook is. Blijkbaar wordt dit standaard gedaan bij alle BMW's die nog maar in de buurt kwamen van die haven rond die periode. Dus lijkt me ergens eerder uit voorzorg en kan perfect zijn dat er niets gebeurd is met die auto... Kan ook anders zijn maar dat zullen we dan wel zien zeker? Wat kan ik nu verder doen dan afwachten?

Geen idee hoe erg dat ook is. Blijkbaar wordt dit standaard gedaan bij alle BMW's die nog maar in de buurt kwamen van die haven rond die periode. Dus lijkt me ergens eerder uit voorzorg en kan perfect zijn dat er niets gebeurd is met die auto... Kan ook anders zijn maar dat zullen we dan wel zien zeker? Wat kan ik nu verder doen dan afwachten?
Ik zou wel even effectief melden dat ge wilt weten als hij herspoten is ofzo.

Terug
Bovenaan