Ja, zo moet het er voor iedereen bijzien. De reden dat het VAA even bij jouw bruto geteld, is om er belasting op te heffen. Daarna moet het er terug afgetrokken worden zodat je niet meer loon krijgt. Je mag er van uitgaan dat het VAA van jouw wagen jouw ongeveer 50% effectief kost.Dit is het hoe het er bij mij uitziet (SD Workx)
Trouwens 100% hetzelfde als bij mijn vrouw (werkt bij grote internationale firma)
Dit is hoe het er bij mij uit ziet (SD Workx)
Trouwens exact hetzelfde als bij mijn vrouw (grote multinational):
Code 3091 staat er dus 2x in: hetzelfde bedrag + en -
![]()
Stel dat je een wagen hebt met 200euro VAA, dan ga ongeveer 100euro nettoloon inleveren tegenover dezelfde situatie waarbij je geen bedrijfswagen zou hebben. Met een wagen van 5 jaar oud zit je nu ook gewoon zeer goedkoop. Toen was het nog NEDC ipv WLTP norm, de CO2 referentie was lager en de cataloguswaarde zakt elk jaar met 6% om het VAA te berekenen. Als je een nu nieuwe benzine of diesel wagen kiest als bedrijfswagen, zit dat toren hoog. Laat dat eerst uitrekenen of doe dat zelf voordat je zo'n auto besteld zodat je weet wat het jou gaat kosten. Wij mogen ook nog brandstof bestellen, maar daar ben ik snel van terug gekeerd toen ik zag dat ik 3x zoveel VAA moest betalen als nu.
En hybride is niet meer zo interessant als het geweest was, maar nog altijd een stuk interessanter dan een zuivere brandstofwagen.

in mijn ogen is dat gewoon los verkeerd op de loonfiche en misleidend, maar ok zal aan mij liggen.
Premium merken kan je al vaarwel zeggen, dus wss een Skoda Enyac?
) zou je dit een absolute worst case VAA opleveren van 423 euro per maand indien de referentie CO2 uitstoot vandaag 0 gram zou zijn, en zal dit over de jaren zakken naar 296 euro per maand.