De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ze is ook wel substantieel verhoogd door het invoeren van de WLTP gecombineerd met de beslissing om de referentieuitstoot niet meer te laten toenemen, die kan enkel gelijk blijven of dalen.
Dat kan wel, hoewel ik dat echt niet zie in de VAA die ik afgelopen jaren heb gehad. Dus die WLPT en de niet meer toenemende referentieuitstoot zal dan ongeveer dezelfde negatieve impact gehad hebben als de positieve impact van de leeftijd van m'n wagen jaar na jaar. En dat is hoe het zou moeten werken, het zou geen belastingsverhoging mogen zijn maar enkel een manier om mensen milieuvriendelijkere wagens te laten bestellen.
Je vergeet nog wel de inflatie. Onze lonen en de catalogusprijzen van auto's zijn ook serieus gestegen t.o.v. 5 jaar geleden. Een VAA van €150 anno 2023 is in verhouding dan ook een pak "goedkoper" dan een VAA van €150 in 2018.

Niettemin vind ik het maar normaal dat de overheid het VAA van elektrische auto's de komende jaren optrekt. Momenteel is dat relatief lage VAA een fiscale stimulans om een duurdere maar ecologischere bedrijfswagen te kiezen. Als elektrische auto's niet langer duurder zijn dan brandstofauto's, is die fiscale stimulans ook niet langer nodig. Langs de andere kant wordt die impact op de begroting ook onhoudbaar als quasi alle bedrijfswagens elektrisch zijn en er daardoor pakweg een miljard euro minder belastingen wordt betaald.
Dat kan eventueel als ze het enkel op de luxewagens doen en niet op de normale gezinswagens. Die laatste moeten gewoon betaalbaar blijven als bedrijfswagen. Al ben ik geen fan van het verhogen van belastingen op bedrijfswagens voordat ze de belastingen op lonen naar beneden halen.
Starterswagens dan? Een bmw 3 bijvoorbeeld zat vroeger ook al makkelijk boven de 200 en soms zelfs boven 300€ VAA. Dat zijn bedragen die je met een EV toch niet snel haalt.
Geen idee wat je een starterswagen noemt. Ik heb wel bewust gekozen voor een zwaardere motor t.o.v. hogere klasse wagen, maar dan zou ik ervan uitgaan dat het vermogen en de bijhorende uitstoot mijn VAA gelijkwaardig maakt aan een typische lease BMW 3 met basismotor. We hebben zeker niet het meest fancy wagenpark, verre van zelfs, maar een VW Passat of VW T-Roc noem ik zelf geen starterswagens. Als starter kreeg ik een Peugeot 208 of een Mini One. Voor de Passat heb ik 2 Audi A4's gehad, maar die loonbrieven heb ik volgens mij niet meer, dus geen idee wat de VAA van die wagens was.

Dat kan wel, hoewel ik dat echt niet zie in de VAA die ik afgelopen jaren heb gehad. Dus die WLPT en de niet meer toenemende referentieuitstoot zal dan ongeveer dezelfde negatieve impact gehad hebben als de positieve impact van de leeftijd van m'n wagen jaar na jaar. En dat is hoe het zou moeten werken, het zou geen belastingsverhoging mogen zijn maar enkel een manier om mensen milieuvriendelijkere wagens te laten bestellen.
Jij hebt geen last van die WLTP verhoging omdat jouw auto al ingeschreven is. Dan blijft de NEDC waarde tellen. Enkel voor nieuwe auto's is dit van toepassing.
Voor een nieuwe Passat 2.0TDI Style zonder opties (goedkoopste uitvoering volgens mij) met 150pk en 127g CO2, catalogus prijs van 47740euro, zit je aan 388euro/maand VAA moest je deze dit jaar kiezen.

Dat kan eventueel als ze het enkel op de luxewagens doen en niet op de normale gezinswagens. Die laatste moeten gewoon betaalbaar blijven als bedrijfswagen. Al ben ik geen fan van het verhogen van belastingen op bedrijfswagens voordat ze de belastingen op lonen naar beneden halen.
Er is nergens ooit een aanduiding geweest van 'type' wagen. Of dat nu een hypercar of wat jij een gezinswagen noemt was, maakte niet uit. Regels identiek. Hypercar is duurder & meer uitstoot, dus meer belasting.
Alsook, je kan nog discussiëren 'wat is een gezinswagen' eh.

Eens men niet veel opbrengst meer haalt uit de VAA op ICE wagens zal men nog wel iets uitvinden dat men kan taxeren op de EV's bovenop de cataloguswaarde (dus een vervanger voor de CO2 uitstoot factor nu).
Ik zie het nog gebeuren dat men zou belasten op fiscale PK, iets wat bij veel EV's toch al hoger ligt dan de gemiddelde ICE wagen.

Alsook, 'moeten betaalbare bedrijfswagens blijven' ... men is al jaren de bedrijfswagen minder interessant (lees: duurder) aan het maken.
Zeker langs de kant v/d WG, zoals ik hier wel eerder beschreven heb.
De groene willen de bedrijfswagens v/d baan, de rest zogezegd niet, maar men is ze onrechtstreeks ook fiscaal meer & meer aan het afraden. In 't slechtste geval krijg je op termijn 't zelfde effect, nl. een de facto afschaffing wegens niet meer interessant.

Nu pusht men de EV's, maar zelfs daarbij weten we al dat het vanaf 2026 terug duurder begint te worden wegens minder aftrekbaarheid.

And to be fair, er is een nieuwe "king of fiscale cadeau'kes" in town eh. Da's de vergoeding voor 'huisvesting' in 't mobi-budget.

Jij hebt geen last van die WLTP verhoging omdat jouw auto al ingeschreven is. Dan blijft de NEDC waarde tellen. Enkel voor nieuwe auto's is dit van toepassing.
Voor een nieuwe Passat 2.0TDI Style zonder opties (goedkoopste uitvoering volgens mij) met 150pk en 127g CO2, catalogus prijs van 47740euro, zit je aan 388euro/maand VAA moest je deze dit jaar kiezen.
Je mag idd niet met het verleden vergelijken. Elke nieuwe wagen ingeschreven sinds heel dat WLTP gedoe v/d grond gekomen is werd uiteraard veel duurder.
De formule VAA is zoals gewoonlijk niet veranderd, maar de uitstoot zeker en vast wel. En dat tikte door.

Dit is al een heel aantal jaren het geval, maar jij hebt wss gewoon de chance gehad dat je telkens inloopwagens mocht rijden die nog onder NEDC ingeschreven konden worden & meestal dan ook al een aantal jaar oud waren waardoor er al een aantal jaar daling op 't VAA geweest is.
Geluk bij een ongeluk zeg maar (want nieuwe wagens zijn leuk natuurlijk :devilish: ).

De aftrekbaarheid van een ICE wagen is ook al jaren niet meer wat het geweest is, waardoor zelfs een simpele VW Polo al niet vet meer was qua aftrek.

't Is ook niet voor niets dat de PHEV's zo populair waren de laatste jaren. 100% aftrekbaar voor de WG & voordelig in VAA (dus voor de WN), desondanks de hogere cataloguswaarde.

Geen idee wat je een starterswagen noemt. Ik heb wel bewust gekozen voor een zwaardere motor t.o.v. hogere klasse wagen, maar dan zou ik ervan uitgaan dat het vermogen en de bijhorende uitstoot mijn VAA gelijkwaardig maakt aan een typische lease BMW 3 met basismotor. We hebben zeker niet het meest fancy wagenpark, verre van zelfs, maar een VW Passat of VW T-Roc noem ik zelf geen starterswagens. Als starter kreeg ik een Peugeot 208 of een Mini One. Voor de Passat heb ik 2 Audi A4's gehad, maar die loonbrieven heb ik volgens mij niet meer, dus geen idee wat de VAA van die wagens was.
Je kan dat gewoon niet meer vergelijken. Dit is de VAA tabel van mijn Superb die in mei 2018 is ingeschreven (onder NEDC dus):
(Hij valt een beetje klein uit hier, maar hij is clickable)

Je ziet vanaf 2021 dus jaar over jaar een toename van VAA ondanks het feit dat de wagen ouder wordt en je zou verwachten dat het VAA dus zou moeten dalen. Maar uiteindelijk cava dus, de netto kost gedurende de volledig looptijd heeft eigenlijk altijd rond €80 geschommeld, +-€10.
Ik heb vorig jaar mijn nieuwe wagen moeten bestellen, ik heb nog naar diesel zitten kijken omdat door fucked up TCO cost berekeningen (PH)EV gewoon geen optie was bij ons, maar daar zat je voor een Octavia, een model lager dus, gewoon los aan bijna €4k VAA/jaar. Er zijn collega's die met nen DS7 diesel rijden onder WLTP, die zitten ergens tegen de €400-450 VAA per maand, ~€2.5k/jaar netto dus... dan denk ik dus dat je met een VAA van €1.5-2k voor een semi-normale PHEV/EV écht niet te klagen hebt.

Ik denk dat voor de X1 25e die ik uiteindelijk besteld heb het VAA rond de €2k/jaar schommelde. Vergelijkbaar dus met mijn Superb nu, das fine en ergens niet meer dan normaal. In tegenstelling tot wat sommigen beweren zijn bedrijfswagens in de grote meerderheid van de gevallen nog steeds super interessant. Tenzij je de wagen niet nodig hebt of gerust met iets oud wil rijden en u wagen budget kan gebruiken voor u hypotheek oid... zoals er hier een aantal zijn.

Laatst bewerkt:
Vraagje, ik ben momenteel aan het solliciteren bij een werkgever. Die heeft mij al laten weten dat ik geen bedrijfswagen zal krijgen maar wel 1 kan leasen via het cafetariaplan.

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen mijn huidige situatie, en 1 leasen via dat plan? Bij mijn huidige werkgever heb ik een bmw 1 + tankkaart en een 13de maand. Als ik lease via dat plan zal ik dus geen tankkaart en 13de maand meer krijgen. In mijn ogen zal dat cafetariaplan mij minder voordelig uitkomen? Ik weet uiteraard nog niet de andere loonsvoorwaarden. Maar stel dat mijn netto loon eigenlijk gelijk blijft, dan zal ik geen 13de maand meer krijgen + 50-100 euro per maand moeten betalen voor mijn tank vol te gooien?

Of begrijp ik het verkeerd?

Vraagje, ik ben momenteel aan het solliciteren bij een werkgever. Die heeft mij al laten weten dat ik geen bedrijfswagen zal krijgen maar wel 1 kan leasen via het cafetariaplan.

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen mijn huidige situatie, en 1 leasen via dat plan? Bij mijn huidige werkgever heb ik een bmw 1 + tankkaart en een 13de maand. Als ik lease via dat plan zal ik dus geen tankkaart en 13de maand meer krijgen. In mijn ogen zal dat cafetariaplan mij minder voordelig uitkomen? Ik weet uiteraard nog niet de andere loonsvoorwaarden. Maar stel dat mijn netto loon eigenlijk gelijk blijft, dan zal ik geen 13de maand meer krijgen + 50-100 euro per maand moeten betalen voor mijn tank vol te gooien?

Of begrijp ik het verkeerd?
Alles hangt af van de concrete bedragen.

Ik heb veel liever een brutoloon van €10.000 per maand zonder extralegale voordelen (eventueel met de mogelijkheid om die dingen te "kopen" via een cafetariaplan), dan €3000 per maand + bedrijfswagen + tankkaart + maaltijdcheques + goede hospitalisatieverzekering + fiets + treinabo + iPhone + fitness + 5 extra vakantiedagen.

Waarom? Omdat die nest extralegale voordelen mij minder waard is dan die €7000 bruto die ik zou inleveren.

Bezorg ons de concrete bedragen en we kunnen ons oordeel vellen.

Alles hangt af van de concrete bedragen.

Ik heb veel liever een brutoloon van €10.000 per maand zonder extralegale voordelen (eventueel met de mogelijkheid om die dingen te "kopen" via een cafetariaplan), dan €3000 per maand + bedrijfswagen + tankkaart + maaltijdcheques + goede hospitalisatieverzekering + fiets + treinabo + iPhone + fitness + 5 extra vakantiedagen.

Waarom? Omdat die nest extralegale voordelen mij minder waard is dan die €7000 bruto die ik zou inleveren.

Bezorg ons de concrete bedragen en we kunnen ons oordeel vellen.
Beetje scheef getrokken vergelijking. Die extra legale voordelen die je hier opsomt kosten ook geen 7K.

Wel lang verhaal kort, mijn budget is bijgesteld naar 55k€ excl BTW voor korting (was eerst 50k€ excl. BTW na korting).

Dit omdat ik grotere kortingen kreeg bij onze huisleverancier Volvo en daardoor veel meer wagen kreeg dan de rest.

Dus nieuw budget en ik mag niet categorie XC60 (en dus ook niet X3, GLC, Q5) want is voorbehouden voor de COO.

Shoppen bij Volvo wordt dus ineens pak minder interessant aangezien kortingen nu niet meetellen.

Een goed uitgeruste V60 recharge is nog mogelijk (maar lage instap), verder staat er nog in de top 4: Mazda CX-60, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe. Voorkeur voor SUV maar ik vind bij Volvo de XC40/C40/EX30 geen vooruitgang, want rijd nu met een X1.
Allen PHEV uiteraard.

Ik leun nu naar de Mazda voor value for money, maar lees slechte dingen over de aandrijflijn (zou reeds verbeterd zijn?) en been ruimte op de achterbank (kinderen zijn nu 3 en 6 jaar)

Wat denken jullie? Full EV wordt nog niet aangemoedigd, amper laadfaciliteiten voor de nu 4 hybrides op het werk.

Wel lang verhaal kort, mijn budget is bijgesteld naar 55k€ excl BTW voor korting (was eerst 50k€ excl. BTW na korting).

Dit omdat ik grotere kortingen kreeg bij onze huisleverancier Volvo en daardoor veel meer wagen kreeg dan de rest.

Dus nieuw budget en ik mag niet categorie XC60 (en dus ook niet X3, GLC, Q5) want is voorbehouden voor de COO.

Shoppen bij Volvo wordt dus ineens pak minder interessant aangezien kortingen nu niet meetellen.

Een goed uitgeruste V60 recharge is nog mogelijk (maar lage instap), verder staat er nog in de top 4: Mazda CX-60, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe. Voorkeur voor SUV maar ik vind bij Volvo de XC40/C40/EX30 geen vooruitgang, want rijd nu met een X1.
Allen PHEV uiteraard.

Ik leun nu naar de Mazda voor value for money, maar lees slechte dingen over de aandrijflijn (zou reeds verbeterd zijn?) en been ruimte op de achterbank (kinderen zijn nu 3 en 6 jaar)

Wat denken jullie? Full EV wordt nog niet aangemoedigd, amper laadfaciliteiten voor de nu 4 hybrides op het werk.
Als je van BMW en Volvo komt is het inderdaad wel een tegenvaller om te moeten "inboeten" op vlak van fabrikant.
Anderzijds denk ik wel dat er veel mooie opties zijn voor PHEV SUV's waar sommigen niet aan denken, persoonlijk vind ik de nieuwe Renault Espace of Skoda Kodiaq bijvoorbeeld heel aantrekkelijk, terwijl die merken op het eerste zicht misschien een forse stap achteruit lijken.

Moest ik moeten kiezen tussen jouw top 4 lijkt die Sorento me de mooiste blend van ruimte, design en prijs/kwaliteit.
Als kofferruimte en zitplaatsen achterin sterk meetellen vrees ik dat die V60 wellicht ontoereikend zal zijn zonder vb. een dakkoffer.

Uiteraard slechts mijn mening.

Als je van BMW en Volvo komt is het inderdaad wel een tegenvaller om te moeten "inboeten" op vlak van fabrikant.
Anderzijds denk ik wel dat er veel mooie opties zijn voor PHEV SUV's waar sommigen niet aan denken, persoonlijk vind ik de nieuwe Renault Espace of Skoda Kodiaq bijvoorbeeld heel aantrekkelijk, terwijl die merken op het eerste zicht misschien een forse stap achteruit lijken.

Moest ik moeten kiezen tussen jouw top 4 lijkt die Sorento me de mooiste blend van ruimte, design en prijs/kwaliteit.
Als kofferruimte en zitplaatsen achterin sterk meetellen vrees ik dat die V60 wellicht ontoereikend zal zijn zonder vb. een dakkoffer.

Uiteraard slechts mijn mening.
Komt er een nieuwe Espace? Ik dacht dat die net stopgezet was. Zou mooi zijn!

Edit: net gekeken naar de Espace, mooi maar precies wel een te grote uitstoot? 100+g/km

Laatst bewerkt:
Binnenkort mag ik voor het eerst een bedrijfswagen kiezen (leasing).
Ik heb een lijst ontvangen van wagens waaruit ik mag kiezen, al dan niet aangevuld met een optiebudget per model.

Stel nu dat voor een bepaald model een trekhaak niet binnen het budget past. Is dit iets dat überhaupt te onderhandelen valt met een concessiehouder? Of zal de leasingmaatschappij dit niet toestaan?

Tuurlijk kan je dat onderhandelen. Maar meestal zijn de prijzen al vrij scherp op leasing. En een trekhaak kost al gauw 1500 euro. Zoveel korting ga je nooit kunnen losweken volgens mij.

Een paar 100 euro is me bijna altijd al gelukt.

Ik heb een lijst ontvangen van wagens waaruit ik mag kiezen, al dan niet aangevuld met een optiebudget per model.

Stel nu dat voor een bepaald model een trekhaak niet binnen het budget past. Is dit iets dat überhaupt te onderhandelen valt met een concessiehouder? Of zal de leasingmaatschappij dit niet toestaan?
Wij kunnen daar zelf dan voor bijbetalen. Onmiddellijk te betalen bij bestelling van de wagen. Zal van uw werkgever afhangen of dat mogelijk is bij jou.

Het hangt er van af hoe groot de vloot is van je werkgever. Als de werkgever al stevige kortingen heeft, ga je zelf niets meer kunnen onderhandelen.

Bedankt voor de feedback :)
Ondertussen al eens gaan kijken bij VW (ID.4) en Kia (EV6)
Die VW is na kortingen ongeveer 10k duurder dan de Kia... Ik snap niet waarom ik bij het ene model duurder mag gaan dan bij het andere.
Ik zal de vraag es stellen bij de leasing maatschappij :thinking:

Een model Y zou ook in het budget passen, maar helaas staat die niet op de lijst :(

Die VW is na kortingen ongeveer 10k duurder dan de Kia... Ik snap niet waarom ik bij het ene model duurder mag gaan dan bij het andere.

Een model Y zou ook in het budget passen, maar helaas staat die niet op de lijst :(
Omdat niet enkel de aankoopprijs de kost bepaalt. De TCO is wat telt. Dus hogere restwaarde is altijd positief. Lagere onderhoudskost, lagere verzekering, bandenkost, …

Eindelijk een mailtje van D'Ieteren dat ik mijn wagen kan gaan halen. Nu nog de garage die het moet inplannen. PHVE Passat zou dan uiteindelijk binnen de 10 maand geleverd zijn.

Da's ne klassieker eh. Zo was het regelmatig het geval dat je voor 't zelfde maandelijks bedrag bv. een BMW 3 kon krijgen die 10K duurder was dan pakweg een Mazda 6.
Terwijl die Mazda in pure aankoop dus een veel goedkopere optie is.

Gevolg was dat je maar weinig Mazda's zag rijden in operationele lease, dus als bedrijfswagen.

Ik had een Mercedes C-klasse diesel tijdje geleden nog. 1500km kon ik rijden met 1 bak. Heerlijk. We hebben wegens niet fiscaal aantrekkelijk en toch kosten die begonnen te komen deze weg gedaan. Nu een 330e (excuses ik zei 320e in andere topic) en een 225e. Jezus, wat een nachtmerrie. 450km met 1 bak en dan dat opladen lukt toch niet zo geweldig aan het kantoor. Ach ja.

Ik had een Mercedes C-klasse diesel tijdje geleden nog. 1500km kon ik rijden met 1 bak. Heerlijk. We hebben wegens niet fiscaal aantrekkelijk en toch kosten die begonnen te komen deze weg gedaan. Nu een 330e (excuses ik zei 320e in andere topic) en een 225e. Jezus, wat een nachtmerrie. 450km met 1 bak en dan dat opladen lukt toch niet zo geweldig aan het kantoor. Ach ja.
En dan binnen enkele jaren richting een Nissan Leaf & doe je er nog 235 (op ne goeien dag). :devilish:

Nuja, mss in een beter/optimaler geval een MG4 met 450km op een goeie dag.
De nieuwe BMW i5 M40 is in principe ook 'slechts' 477-582km op papier. 1500 km zal je wss nooit meer halen.

Echter, 450 met een x30e is wel redelijk weinig. Ik deed met m'n vorige BMW 530e gemiddeld 550 tot max 600 km zonder ooit te laden (uiteraard veel snelweg km).
Weliswaar mits wat rekening houden met wanneer battery charge te bezigen & wanneer full EV te bollen. (met m'n facelift 530e weet ik het niet, want die heeft geen 'trip' button meer om de teller op 0 te zetten, verder niet gezocht of het ergens digitaal nog zou kunnen)
--> Dus als je 't u echt niet aan trekt, kan het wel zijn dat je niet over de 450 geraakt.

Nu ... dan nog ... aftoppen als 'm leeg is duurt gelijk 5 minuten & tankstations zijn wijd verspreid. Dus meh, not an issue.

Terug
Bovenaan