Ik ben zelfs recent eens gaan solliciteren bij een bedrijf die daar helemaal niet van op de hoogte was. Ze hoorden het zowat donderen in Keulen toen ik verwachtte dat er enkel EV's als bedrijfswagens zouden aangeboden worden omdat hybrides voor hen sinds afgelopen zomer ook niet meer zo interessant zijn als ze 4/5j lang meegaan in hun bedrijf.
Goh, weten is 1 ding. Het zich aan trekken is een ander.
VAA is toch 'maar' het probleem v/d WN, niet v/d WG. Als de WG zich iets moet aan trekken is het de aftrekbaarheid & in 't verlengde, de totale kost.
Zoveel te beter als de WN van niet beter weet zodat deze niet op een ander zou gaan luisteren of ze daar beter fiscaal geoptimaliseerd zijn en pakweg geen VAA hebben van 500 EUR.
Die aftrekbaarheid mag dan wel richting 0 gaan binnen afzienbare tijd voor alle ICE wagens, maar wss zal het nog steeds goedkoper zijn om pakweg een starter een basis VW Polo te geven dan een ID.3 als men die wagens aankoopt.
Heck, we hebben 't hier al niet zien passeren eh, dat mensen stellen dat de WG zich niet te veel aan trekt v/d fiscaliteit want men wou gewoon geen PHEV's (wat tegenwoordig EV's zullen moeten zijn).
Dat zullen dan hoogstwaarschijnlijk eerder de kleinere bedrijven zijn die ook wagens aanbieden, mor soit.
Als werknemers nergens van weten, dan vind ik dat het leadership ook in de fout gaat. WIj zijn al een paar jaar PHEV en EV aan het promoten en ik beschouw het al al die tijd ook als een van mijn taken om de impact van de wagenkeuze duidelijk te maken naar wie een wagen mag bestellen.
Goh, dat vindt ik nu ook niet noodzakelijk zo.
Ik heb zo bv. nog nooit een WG gehad die met mij m'n loonfiche gaat overlopen om alles uit te leggen. Dat zijn zo van die dingen die verwacht worden dat ge gewoon uwe weg rond kent (of althans, voor zover het relevant is voor 'uwe winkel').
Idem met wagens. Ik heb al wel enkele wagens versleten over de jaren & nog nooit is er iemand van die bedrijven geweest die over mijn belastingen begon. Zo van 'zijde wel zeker want ...'.
Het is nu wel een ander verhaal als men énkel maar pakweg een ICE A4 aanbiedt anno 2023 (geen EV's, geen PHEV's, gewoon ... ICE), want dan pusht de WG u richting een hoge VAA zonder u echt een keuze te geven. Dan zou ik ergens wel verwachten dat men mij bv. mobi-budget (voornamelijk voor die huisvesting optie) als alternatief aanbiedt want ICE is zwaar belast.