De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Er zit een gat ter grootte van de Grand canyon in de begroting. Europa klaagt al jaren ons bedrijfswagenbeleid aan. Wie kan er dan verbaasd zijn over de huidige maatregelen? En vanaf 2025 zal de elekrtische bedrijfswagen hetzelfde fiscale traject volgen als de diesel/benzine nu. Wie wil rijden zal betalen.

Er zit een gat ter grootte van de Grand canyon in de begroting. Europa klaagt al jaren ons bedrijfswagenbeleid aan. Wie kan er dan verbaasd zijn over de huidige maatregelen? En vanaf 2025 zal de elekrtische bedrijfswagen hetzelfde fiscale traject volgen als de diesel/benzine nu. Wie wil rijden zal betalen.
Het is ondertussen nu eenmaal een centraal onderdeel van de Belgische fiscale koterij e. Als ge er echt vanaf wilt moet in feite in de basis gesleuteld worden, niet zomaar de mensen ineens armer maken door hun een deel van hun loon af te pakken.

BE is dan ook een klein, maar over complex land met veeeeeel te veel overheid.

Begin meer en meer te denken dat ik in 2019 met m'n diesel nog geen slechte koop gedaan heb. Kan nu rustig afwachten richting 2023 tot het wat duidelijker wordt hoe of wat precies de spelregels worden. En als ik nu lees dat de regels blijven gelden voor wagens gekocht voor 2021 kan ik er evengoed nog even mee blijven rijden na 2023. Enige nadeel is dat ik qua restwaarde ook wel wat zal inboeten, maar had ik een PHEV gekocht voor nog veel meer geld, dan was die slag waarschijnlijk nog wel een graadje erger.
Yup, mijne nieuwe gaat wss geen zak meer waard zijn na 4j, daar ben ik van overtuigd. Zal wel zien hoe het dan is want dan rij ik hem liever op.

Yup, mijne nieuwe gaat wss geen zak meer waard zijn na 4j, daar ben ik van overtuigd. Zal wel zien hoe het dan is want dan rij ik hem liever op.

Ik speel alleszins serieus met het idee om de wagen naar privé door te schuiven na die 4 jaar. Of zelfs nog 1 of 2 jaar langer in de zaak houden en daarna doorschuiven naar privé. Dan maakt het ook weinig meer uit dat hij niet veel meer waard zal zijn.

Ik speel alleszins serieus met het idee om de wagen naar privé door te schuiven na die 4 jaar. Of zelfs nog 1 of 2 jaar langer in de zaak houden en daarna doorschuiven naar privé. Dan maakt het ook weinig meer uit dat hij niet veel meer waard zal zijn.

Jep. Ik zie het hier ook nog op die manier gaan. Je moet natuurlijk wel nog een 'eerlijke' waarde betalen om hem privé te zetten, maar dat probleem lost zichzelf op als de waarde in mekaar is gestort natuurlijk :)

Jep. Ik zie het hier ook nog op die manier gaan. Je moet natuurlijk wel nog een 'eerlijke' waarde betalen om hem privé te zetten, maar dat probleem lost zichzelf op als de waarde in mekaar is gestort natuurlijk :)
Dat was mijn idee inderdaad. Is hij maar 10K meer waard? Fine, dan hebben we een zeer proper machien als tweede wagen voor woon-werk vrouw en om nog eens mee op zomerreis te gaan.

Afwachten in elk geval en de wetgeving wat laten stabiliseren eerst.

Dat was mijn idee inderdaad. Is hij maar 10K meer waard? Fine, dan hebben we een zeer proper machien als tweede wagen voor woon-werk vrouw en om nog eens mee op zomerreis te gaan.

Afwachten in elk geval en de wetgeving wat laten stabiliseren eerst.
Welja, allemaal nog wat speculatief op dit moment eh.

Ik ga zo alleszins geen haast zetten bij 't bedrijf om dan dat lease contract te verlengen (of 2 maand te 'verkorten') vooraleer het ietwat meer duidelijk is (en liefst dan ook wet is, want nu is het nog maar voorstel).

Nu ... ik zie in dat fleet.be artikel bv. weinig échte weerwerking van de publieksvertegenwoordigers, duuuuuuus jah ... zal wss niet veel verbetering in zitten.

Iedereen naar elektrisch duwen in 2025. Stel je je dan de jaarlijkse vakanties naar het zuiden voor.

De vroegere files bij tankstations zullen plaats maken voor 50 keer langer durende files voor laden.

Stel dat je nu na 1000 km 1 keer moet tanken. Dat duurt hooguit 5 min. Met een elektrische wagen die 20kwh per 100km verbruikt kom je na 250km op 50kwh te laden. Als dat met geluk van een snellader vindt die tot 80% laadt in 30 min moet je 4 keer aanschuiven om het 1 keer tanken per 1000km nu te overbruggen. Dat is 120 min.

Als er nu al soms files zijn bij de snelwegen naar de zon. Ik stel voor een tentje mee te nemen om te overnachten bij de tankstations.

Ik reken nog geen aantal laders tegenover beschikbare pompen nu. Grote tankstations hebben meer dan 20 pompen. Voor 20 snelladers mag je een degelijke elektrische infrastructuur bouwen.

Net m'n nieuwe A4 Avant opgehaald :love:!

Proficiat!
Hoe lang op moeten wachten? En waar wordt die gemaakt?
Bij mij is het uiteindelijk een Q3 PHEV geworden - volledig kunnen uitrusten in tegenstelling tot de Q5 of X3. BMW 5 Touring was ook in de running, maar vermits mijn madam in oktober een 330e krijgt, skip ik een 2e break.

Heb nog geen leveringsdatum gekregen (letterlijk pas vandaag bestelbevestiging), maar in de garage wisten ze mij al te zeggen dat het oktober-november ("worst case") zou zijn. Beetje maf, maar blijkbaar door de combinatie COVID + wereldwijd tekort aan bepaalde chips.

Hier aan het twijfelen tussen benzine en plug-in Audi A3 door dat laatste nieuws over bedrijfswagens. Voorkeur gaat uit naar benzine omdat ik dan meer opties kan kiezen. Op basis van dat nieuws ga ik ervan uit dat er in 2021 en 2023 niets verandert qua kosten als ik deze nu zou bestellen, klopt dit?

Hier aan het twijfelen tussen benzine en plug-in Audi A3 door dat laatste nieuws over bedrijfswagens. Voorkeur gaat uit naar benzine omdat ik dan meer opties kan kiezen. Op basis van dat nieuws ga ik ervan uit dat er in 2021 en 2023 niets verandert qua kosten als ik deze nu zou bestellen, klopt dit?
Ge wilt ideaal gezien PHEV omdat dit voor u, als WN, veel fiscaal voordeliger uit draait. Kies je om alle maanden meer te betalen, maar dan een wagen te hebben met over 't algemeen minder PK & meer opties (de naft), dan is dat uiteraard jouw keuze (indien je die mag maken).

Voor een wagen die je op vandaag koopt veranderd er nl. niets, gelijk wat het is.
Ook zijn alle wijzigingen vooral in 't nadeel van de WG, niet van jou als WN.
Uiteraard, de WG zal z'n extra kosten gewoon door rekenen aan de WN in de vorm van 'minder waar voor uw budget', mor soit.

Proficiat!
Hoe lang op moeten wachten? En waar wordt die gemaakt?
Bij mij is het uiteindelijk een Q3 PHEV geworden - volledig kunnen uitrusten in tegenstelling tot de Q5 of X3. BMW 5 Touring was ook in de running, maar vermits mijn madam in oktober een 330e krijgt, skip ik een 2e break.

Heb nog geen leveringsdatum gekregen (letterlijk pas vandaag bestelbevestiging), maar in de garage wisten ze mij al te zeggen dat het oktober-november ("worst case") zou zijn. Beetje maf, maar blijkbaar door de combinatie COVID + wereldwijd tekort aan bepaalde chips.
Een q3 PHEV als je een 5 touring kan kiezen? Da’s anderhalve keer het budget en twee segmenten hoger... Al goed dat het hier niet het “autoliefhebberstopic” is, of je had een toelatingsverbod

Een q3 PHEV als je een 5 touring kan kiezen? Da’s anderhalve keer het budget en twee segmenten hoger... Al goed dat het hier niet het “autoliefhebberstopic” is, of je had een toelatingsverbod

/shrug
ja, in leasing als PHEV paste dat. Grootste verschil zit hem erin dat de 5 Touring enkel Corporate Pack had en die Q3 Sportback letterlijk alle toeters en bellen heeft. Aangezien ik binnenkort papa word, is ‘t wel handig om ook nen hogere wagen te hebben als hier al nen break staat.

Auto is voor mij idd geen fallussymbool.

Waarom zijn mensen zo gefixeerd op een SUV of een break zodra ze 1 kind hebben? Ik heb 3 dochters en ik krijg ze zonder problemen samen met de hond en mijn vrouw in mijn 5 berline :unsure:

De kinderwagen past trouwens makkelijker in mijn wagen dan in de X3 van mijn vrouw :laugh:

Waarom zijn mensen zo gefixeerd op een SUV of een break zodra ze 1 kind hebben? Ik heb 3 dochters en ik krijg ze zonder problemen samen met de hond en mijn vrouw in mijn 5 berline :unsure:

De kinderwagen past trouwens makkelijker in mijn wagen dan in de X3 van mijn vrouw :laugh:
Hond is een breed begrip. Mijn 2 huskies in de koffer van de X1 vinden ze behoorlijk “gezellig”

Dit dus. Ik herinner me nog uit de jaren 80 dat mijn ouders met 2 jong op de achterbank naar het zuiden van Portugal reden in een Ford Fiesta. Mensen beginnen zich allerlei situaties in te beelden die misschien 1 keer per jaar voorvallen en daar moet dan alles op voorzien worden.

Iedereen naar elektrisch duwen in 2025. Stel je je dan de jaarlijkse vakanties naar het zuiden voor.

De vroegere files bij tankstations zullen plaats maken voor 50 keer langer durende files voor laden.

Stel dat je nu na 1000 km 1 keer moet tanken. Dat duurt hooguit 5 min. Met een elektrische wagen die 20kwh per 100km verbruikt kom je na 250km op 50kwh te laden. Als dat met geluk van een snellader vindt die tot 80% laadt in 30 min moet je 4 keer aanschuiven om het 1 keer tanken per 1000km nu te overbruggen. Dat is 120 min.

Als er nu al soms files zijn bij de snelwegen naar de zon. Ik stel voor een tentje mee te nemen om te overnachten bij de tankstations.

Ik reken nog geen aantal laders tegenover beschikbare pompen nu. Grote tankstations hebben meer dan 20 pompen. Voor 20 snelladers mag je een degelijke elektrische infrastructuur bouwen.
20 snel laders zijn dan zelfs niet voldoende. Tanken duurt max 5 minuten, snel laden tot 80% duurt rap een half uur. Ge hebt dus 120 snel laders nodig die op 100% capaciteit draaien om 20 pompen te vervangen.

Terug
Bovenaan