De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Indianenverhalen? Ik nodig je uit om het eens te komen testen, heb nog geen wagen gehad die dergelijke borden kon onderscheiden van een effectief verkeersbord.

voorbeeld
Als dat bord naast de weg staat, dan staat dat bord daar gewoon illegaal, en moét jij ook gewoon 30 rijden.
Dat heeft niks met de auto te maken.

Het is alleszins een optie die je kan uitschakelen, heb ik ook gedaan :)
En welke optie is het juist? Dan noteer ik dit al effe voor binnenkort 😀.

Het vanzelf afremmen bedoel ik. Auto mag best verkeersborden herkennen en weergeven op scherm, maar niet alles dichtgooien daardoor.

Als dat bord naast de weg staat, dan staat dat bord daar gewoon illegaal, en moét jij ook gewoon 30 rijden.
Dat heeft niks met de auto te maken.
Het gaat over dit, voortuinen die versierd worden met borden die vaak veel te goed lijken op een echt verkeersbord. Afhankelijk van hoe ze geplaatst staan, gaat de wagen deze wel degelijk oppikken. Als je dan cruise control automatisch hebt afgestemd staan op verkeersbordherkenning, dan gaat de wagen z'n snelheid aanpassen. Kan bevestigen dat zowel Volkswagen, Ford en Mercedes hier nog altijd niet mee om kunnen.

Het gaat over dit, voortuinen die versierd worden met borden die vaak veel te goed lijken op een echt verkeersbord. Afhankelijk van hoe ze geplaatst staan, gaat de wagen deze wel degelijk oppikken. Als je dan cruise control automatisch hebt afgestemd staan op verkeersbordherkenning, dan gaat de wagen z'n snelheid aanpassen. Kan bevestigen dat zowel Volkswagen, Ford en Mercedes hier nog altijd niet mee om kunnen.
Dat vind ik nu wel een probleem voor de eigenaar van die borden die illegaal bezig zijn. Ipv dat de autofabrikanten hier maar moeten op trainen dat deze borden mogen genegeerd worden.

En daarbij, hoe vaak komt dit voor? Ik ben dat nog niet tegengekomen.

Dat vind ik nu wel een probleem voor de eigenaar van die borden die illegaal bezig zijn. Ipv dat de autofabrikanten hier maar moeten op trainen dat deze borden mogen genegeerd worden.

Zeker, helemaal mee eens dat het niet ok is dat elke feestwinkel en webshop zo'n borden verkoopt..
Ik kan je zo enkele adressen sturen waar er momenteel staan, is echt wel een ding hier in zuid Limburg.

Hier al tegengekomen, maar het bordje staat achter een hekken, maar is voor op het industrieterrein. voorbeeld:
1770374799709.png

En nog ziet de auto dat nog.

In (Zuid) Limburg wel vrij vaak voor een 18-21-30-etc jarige

Maar meestal hadden die dingen tegen een gevel of staan die in de voortuin haaks op de openbare weg. Zelf toch ook nog nooit last van gehad.

Meestal is dat ook in dorpen of woonwijken waar je toch al maar max 50 mag (en vaker niet dan wel kan) rijden

In (Zuid) Limburg wel vrij vaak voor een 18-21-30-etc jarige

Maar meestal hadden die dingen tegen een gevel of staan die in de voortuin haaks op de openbare weg. Zelf toch ook nog nooit last van gehad.

Meestal is dat ook in dorpen of woonwijken waar je toch al maar max 50 mag (en vaker niet dan wel kan) rijden
Ja dit dus. Als het aan de deur hangt, dan ziet die camera dat niet (net zoals hij zo'n bord op een kruispunt ook niet zal zien).

Hier al tegengekomen, maar het bordje staat achter een hekken, maar is voor op het industrieterrein. voorbeeld: ...

En nog ziet de auto dat nog.

Hetzelfde met borden op wegen die net naast een snelweg liggen, soms ook afritten, tankstations,... die voor verkeerde lezingen zorgen. Of half omgedraaide verkeersborden die al klaargezet zijn voor toekomstige wegenwerken, good luck om een systeem daarop te trainen van die te negeren!

Die Europese regelgeving met snelheidswaarschuwingen is gewoon veel te vroeg ingevoerd, iedereen die met de auto rijdt, kon op voorhand al weten dat de nauwkeurigheid van die systemen nog onvoldoende is. Dus zeker niet voldoende om dan je auto automatisch te laten afremmen of versnellen.

Genoeg plaatsen waar onze iX3 het verkeerd heeft. Enkele klassiekers: het bord einde werken niet zien waardoor hij op de autostrade 50 blijft aangeven als limiet. Of snelheidsbeperkingen die vervallen na een zijstraat.

En dan de stukken waar ook een mens twijfelt.
Steenweg met lintbebouwing. Bord einde bebouwde kom staat gewoon tussen de huizen. Dus dan mag je 70. Na een paar zijstraten staat er opeens een bord 50.
School op een hoek. Elektronisch verkeersbord '30' staat voor de zijstraat.
Als dat dynamisch bord niet aanstaat, is het na de zijstraat dan eigenlijk 70.
150 meter verder staat het bord 'einde zone 30' met daarboven een bord 50.
50 meter verder heb je een nieuwe zijstraat, dit keer zonder herhaling van de 50. Dus vanaf hier is het eigenlijk 70. Maar er start ook een trajectcontrole. Dus occasionele passanten blijven gewoon uit veiligheid 50 rijden want die zijn dat bord einde bebouwde kom van anderhalve kilometer eerder al lang vergeten, of ze hebben het zelfs nooit gezien. Je blijft gewoon tussen lintbebouwing rijden ook, of het nu 30-50-70 is op die steenweg.

Op anderhalve kilometer 5 snelheidswijzigingen waarvan er twéé (of drie, als het zone 30 bord oplicht) echt aangekondigd zijn door een bord met de snelheid. Neen, de iX3 pikt dat niet correct op.

Genoeg plaatsen waar onze iX3 het verkeerd heeft. Enkele klassiekers: het bord einde werken niet zien waardoor hij op de autostrade 50 blijft aangeven als limiet. Of snelheidsbeperkingen die vervallen na een zijstraat.

En dan de stukken waar ook een mens twijfelt.
Steenweg met lintbebouwing. Bord einde bebouwde kom staat gewoon tussen de huizen. Dus dan mag je 70. Na een paar zijstraten staat er opeens een bord 50.
School op een hoek. Elektronisch verkeersbord '30' staat voor de zijstraat.
Als dat dynamisch bord niet aanstaat, is het na de zijstraat dan eigenlijk 70.
150 meter verder staat het bord 'einde zone 30' met daarboven een bord 50.
50 meter verder heb je een nieuwe zijstraat, dit keer zonder herhaling van de 50. Dus vanaf hier is het eigenlijk 70. Maar er start ook een trajectcontrole. Dus occasionele passanten blijven gewoon uit veiligheid 50 rijden want die zijn dat bord einde bebouwde kom van anderhalve kilometer eerder al lang vergeten, of ze hebben het zelfs nooit gezien. Je blijft gewoon tussen lintbebouwing rijden ook, of het nu 30-50-70 is op die steenweg.

Op anderhalve kilometer 5 snelheidswijzigingen waarvan er twéé (of drie, als het zone 30 bord oplicht) echt aangekondigd zijn door een bord met de snelheid. Neen, de iX3 pikt dat niet correct op.
En geen enkele van die keren gooit hij plots alles dicht ;)

En geen enkele van die keren gooit hij plots alles dicht ;)

Er is denk ik wel de optie om de adaptieve cruise control automatisch rekening te laten houden met de snelheidsbeperking. Maar helemaal zeker ben ik niet, omdat ik dat nooit gebruikt heb, omdat ik dus zie dat hij toch vaak de verkeerde snelheidslimiet weergeeft.

In een stad? of die fantoomborden aan werken op de snelweg dat al 3 maanden gedaan zijn?
Ja vooral in de steden. Zoals @Li1quid al aangaf, een paar borden extra zouden zeker gewenst zijn.
Al die zone 30 en 50 borden zie je maar 1x bij het binnenrijden en 1x bij het buitenrijden. Nergens eens herhaling meer.
Of 70km/u borden mogen er ook meer van komen, veel te veel die nu gewoon 50 blijven rijden omdat ze van niet beter weten.

Er is denk ik wel de optie om de adaptieve cruise control automatisch rekening te laten houden met de snelheidsbeperking. Maar helemaal zeker ben ik niet, omdat ik dat nooit gebruikt heb, omdat ik dus zie dat hij toch vaak de verkeerde snelheidslimiet weergeeft.
Ja, maar dan remt die geleidelijk. Die gooit nooit alles dicht (zoals het ongeval in Frankijk beschrijft).
Dat is gewoon een ander systeem dat werkt op basis van de radar en camera's. Niet op basis van verkeersbordherkenning.

de auto was dan ook een peugeot... ik denk dat daarmee ook wel alles al gezegd is. Is al jaren softwarematig 1 van de slechtste merken.

In ieder geval goed dat er toch grote onderzoeken naar gebeuren.

En welke optie is het juist? Dan noteer ik dit al effe voor binnenkort 😀.

Het vanzelf afremmen bedoel ik. Auto mag best verkeersborden herkennen en weergeven op scherm, maar niet alles dichtgooien daardoor.
Het valt nogal mee bij de Enyaq... Als Travel Assist aan staat (~geavanceerde adaptive cruise control) gaat hij gewoon rustig afremmen, zeker niet alles dichtgooien. In "gewone" rijmodus met Eco Assist aan, gaat hij gewoon wat afremmen als je de gas loslaat, anders gebeurt er gewoon niks... (Eco Assist is wel handig, niet voor het eco aspect, maar hij zal bijvoorbeeld ook automatisch meer/minder afremmen als je het gas loslaat naargelang de situatie, bijvoorbeeld als je bij een rotonde komt, of als je de richtingsaanwijzer aanzet om af te draaien)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan