De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Een "kale" i4 zou ik sowieso niet nemen, dan ontbreken er imho al snel opties die nuttig/nodig zijn.
Dat kan je wel zeggen van pretty much élke Duitser. Vrijwel elke 'premium' Duitser is een optiefestijn & als je geen minimum aan vinkjes kan beginnen aanvinken kijk je best elders.

Als je nl. géén vinkjes mag zetten zou ik zeggen dat je u de badge gaat beklagen wegens 't gebrek an sommige zaken die je wél gehad zou hebben op een merk dat lager gepositioneerd staat (of uiteraard, zelfde merk, maar lagere klasse model).
Als je weinig vinkjes mag aanvinken, jah ... dan is het 'to each their own' & bepaal je zelf een beetje waar je mee kan leven lijkt mij.

Dat kan je wel zeggen van pretty much élke Duitser. Vrijwel elke 'premium' Duitser is een optiefestijn & als je geen minimum aan vinkjes kan beginnen aanvinken kijk je best elders.

Als je nl. géén vinkjes mag zetten zou ik zeggen dat je u de badge gaat beklagen wegens 't gebrek an sommige zaken die je wél gehad zou hebben op een merk dat lager gepositioneerd staat (of uiteraard, zelfde merk, maar lagere klasse model).
Als je weinig vinkjes mag aanvinken, jah ... dan is het 'to each their own' & bepaal je zelf een beetje waar je mee kan leven lijkt mij.
Het hangt er van af, soms komen ze wel eens deftig aangekleed. De eerste generatie iX3 bijvoorbeeld kon je weinig mis mee doen door ze gewoon te bestellen zonder opties.
Maar het is jammer genoeg meer een uitzondering dan regel.

Het hangt er van af, soms komen ze wel eens deftig aangekleed. De eerste generatie iX3 bijvoorbeeld kon je weinig mis mee doen door ze gewoon te bestellen zonder opties.
Maar het is jammer genoeg meer een uitzondering dan regel.
Op mijn i5 (Touring edrive40 M-edition) is de trekhaak letterlijk de enige optie die ik aangevinkt heb, en ik heb toch niet het gevoel dat ik met een kale wagen rij. Dus zal wat van de reeks afhangen vermoed ik?

Ja, geheugenfunctie op de zetel was handiger geweest en zetelventilatie was een leuke optie, maar in mijn ogen niet dermate basis dat dat voor mij dealbreakers waren.

Klopt inderdaad over het algemeen wel voor de Duitse heilige drievuldigheid :)
Het is bij de duurdere EV's iets minder erg dan vroeger bij kale ICE's (een Audi A4 miste bijvoorbeeld zaken die standaard uitrustig waren bij een VW Golf die bijna de helft goedkoper was) maar dan nog zijn ze erg gierig voor de prijs die je betaalt.

De reden waarom ik het vooral bij de i4 vermeld: ik zou hopen dat die Q4 Corporate Editions al met wat optie packs komen omdat het niet de basis versie is, terwijl het bij die i4 duidelijk over de basis gaat (zie bv. de 17" velgen) zonder optie packs.

iX2 is wel de slechtste keuze qua rijbereik en snelladen in de lijst. Als range minder van belang is, zou een i4 e35 met deftige opties dan geen mogelijkheid zijn? Een "kale" i4 zou ik sowieso niet nemen, dan ontbreken er imho al snel opties die nuttig/nodig zijn.

Ah, had het zo nog niet bekeken. Catalogusprijs van die i4 e35 in M sport zit idd een paar 1000 EUR onder die van de "standaard" e40. When the time comes eens voorleggen aan de fleet manager al verwacht ik dat die lastig gaat doen...

De e40 in M sport zit trouwens ook in onze pool, maar dan een categorie hoger.

Ah, had het zo nog niet bekeken. Catalogusprijs van die i4 e35 in M sport zit idd een paar 1000 EUR onder die van de "standaard" e40. When the time comes eens voorleggen aan de fleet manager al verwacht ik dat die lastig gaat doen...

De e40 in M sport zit trouwens ook in onze pool, maar dan een categorie hoger.

Dat M Sport pakket vind ik persoonlijk duur voor wat het maar is, uiteindelijk zijn dat toch puur visuele elementen (lees: veel extra plastiek aan de buitenkant) buiten een lichtjes ander stuur - en als ik me niet vergis, stoffen zetels in plaats van kunstleer.
Al ben ik duidelijk in de minderheid, de meeste i4's die ik zie rijden, hebben dat M Sport pakket :)

Dat M Sport pakket vind ik persoonlijk duur voor wat het maar is, uiteindelijk zijn dat toch puur visuele elementen (lees: veel extra plastiek aan de buitenkant) buiten een lichtjes ander stuur - en als ik me niet vergis, stoffen zetels in plaats van kunstleer.
Al ben ik duidelijk in de minderheid, de meeste i4's die ik zie rijden, hebben dat M Sport pakket :)
Vele BMW modellen zien er ook niet uit zonder dat M pack wete. 't Zou mij niet verbazen dat men éérst de 'schone versie' ontwikkeld (e.g. de M look) & daarna samen zit van 'hoe kunnen we dit aanvaardbaar lelijker maken zodat we de échte look kunnen upsellen'.

En 'maar' visuele elementen. Da's nu wel 't eerste wat je elke dag ziet als je richting uw wagen stapt, de looks. 't Is toch 1 v/d top elementen om te overwegen wete.
Uiteraard niet het énige element. Ge moogt nog de schoonsten BMW hebben op de markt, als het een kaal kale bedoening is dan zal je 't u nog steeds beklagen. But still.

De optielijst is dan ook niet enkel het M pakket (of S-line bij Audi) dat over de visuals gaat eh.
Wss is de helft v/d optielijst 'visuals'. Gaande van lak kleuren over velgen naar interieur 'design' (dus kleuren & materialen) tot andere kleur remklauwen of geblindeerde ruiten achteraan.

Vele BMW modellen zien er ook niet uit zonder dat M pack wete. 't Zou mij niet verbazen dat men éérst de 'schone versie' ontwikkeld (e.g. de M look) & daarna samen zit van 'hoe kunnen we dit aanvaardbaar lelijker maken zodat we de échte look kunnen upsellen'.

En 'maar' visuele elementen. Da's nu wel 't eerste wat je elke dag ziet als je richting uw wagen stapt, de looks. 't Is toch 1 v/d top elementen om te overwegen wete.
Uiteraard niet het énige element. Ge moogt nog de schoonsten BMW hebben op de markt, als het een kaal kale bedoening is dan zal je 't u nog steeds beklagen. But still.

De optielijst is dan ook niet enkel het M pakket (of S-line bij Audi) dat over de visuals gaat eh.
Wss is de helft v/d optielijst 'visuals'. Gaande van lak kleuren over velgen naar interieur 'design' (dus kleuren & materialen) tot andere kleur remklauwen of geblindeerde ruiten achteraan.

Persoonlijke smaak. Ik vind de i4 eigenlijk mooier zonder - voor mij past dat M pack nog bij de sportiefste versie (M50/M60) omdat dat echt een beest is, maar niet bij de andere motorisaties die uiteindelijk eerder comfortabele cruisers zijn.

Nja, dit dus. Hier kan ik echt geen 5 jaar lang op zitten kijken, ik weet nu al dat ik mij daar aan zou storen.

Winterwielset-17-inch-Styling-851-incl_-Goodyear,-BMW-4-Serie-(G26)-responsive.jpg

Nja, dit dus. Hier kan ik echt geen 5 jaar lang op zitten kijken, ik weet nu al dat ik mij daar aan zou storen.

Winterwielset-17-inch-Styling-851-incl_-Goodyear,-BMW-4-Serie-(G26)-responsive.jpg

Dat is ook integraal onderdeel van het verdienmodel van BMW, Audi, Mercedes,... denk ik: zo lelijk mogelijke basisvelgen zodat je toch 1-2 K€ extra betaalt. De Audi A6 e-tron heeft dat echt wel tot in het extreme getrokken imho.

Maak sowieso weinig kans om hierover te gaan zagen tegen mijn fleet manager schat ik. Iedereen die hier met een VW bolt vliegt tijdens de switch van zomer- naar winterbanden zonder pardon X aantal maanden op steelies. Blijkbaar minder werk (goedkoper) voor de garage, maar absoluut geen zicht.

Binnen enkele maanden swap ik mijn CLA 250e Shooting Brake voor een nieuw leasehok. Al op het gemakje de lijst eens bekeken, levering is voor winter 2026. Hieronder de keuzes (ruimer dan dit maar wagens die mij niet aanspreken al weggelaten). Wagens met een * zijn een hogere categorie en vereisen dus een opleg (= klein nadeel dus):
  • BMW iX1 (eDrive20 150kW M edition)
  • BMW iX2 (eDrive20 150kW M edition)
  • BMW i4 (eDrive40 Gran Coupe) *
  • Tesla Model 3 (RWD)
  • Tesla Model Y (RWD) *
  • Audi Q4 e-tron (Corporate S 45 e-tron quattro 210,00 kW) *
  • Audi Q4 Sportback e-tron (Corporate S 45 e-tron quattro 210,00 kW) *
Mijn idee, zonder iets van testrit gedaan te hebben uiteraard:
  • iX1 laat ik denk ik vallen, want soccer mom SUV vibes en voel ik mij te jong voor.
  • iX2 spreekt mij wel aan, al heeft die wel een "speciale" look van sommige hoeken. Wel netjes uitgerust, M pack en alles erop en eraan. Gaat al 3 jaar mee dus gaat binnenkort wel een facelift krijgen. Beste rijbeleving (for what it's worth met dit soort leasebakken) van allemaal?
  • i4 spreekt mij het meest aan uit bovenstaande lijst maar.... komt zonder M pack en gruwelijke 17" velgen met dikke kruiwagenbanden die de look van de wagen voor mij volledig verpesten. Gaat los daarvan ook al lang mee dus vermoedelijk een nieuw model binnen 1-2 jaar?
  • Model 3/Y: absoluut nerdfest maar qua rijbeleving gok ik doodsaai, en als autoliefhebber toch een beetje harakiri. Wel erg snel aan de verkeerslichten blijkbaar, ideaal om menig Johnny te vernederen. De Y toch ook een beetje een lomp geval telkens ik die zie rijden.
  • Q4: kan mij ook bekoren, en ik denk stiekem dat het tussen die en de iX2 zal gaan. Mooi uitgerust met die Corporate S pack, quattro en nog nooit met Audi gereden wat toch eens kriebelt na BMW en (te veel) Mercedes. Zeker de sportback ziet er wel een lekker ding uit. Krijgt in 1 van de komende maanden (weken?) een facelift, dus ideaal qua timing. Vereist wel opleg.
Ik vermoed dat de nieuwe CLA binnenkort ook op de lijst komt, al ga ik waarschijnlijk wel passen na 4 jaar met een A klasse (W177) en vervolgens 2 jaar met de huidige CLA. Overdosis Mercedes. De kakelverse i3 zie ik er een eventueel ook nog wel bijkomen binnenkort, al blijft dat wat gissen.
Ik zou toch niet direct durven stellen dat een Tesla saai rijdt in vergelijking met de rest uit het lijstje. Ik heb zelf een 2025 Model 3 Performance en ik heb in het verleden Audi gereden en al een paar BMW's getest. De BMW i5 voelt kwa rijplezier niet echt beter aan en voelt vooral heel zwaar in de bochten. De Tesla Model 3 is 400-600kg lichter dan de doorsnee EV.

Hier een recent filmke van Misha op de Nordschleife met een Model 3:

Ik mag ook kiezen uit een lijst. De nieuwe GLB staat ertussen, maar enkel de basisversie en geen budget voor opties.
Daar ga ik snel op uitgekeken zijn denk ik.
Waar ik wel interesse in heb:
- renault scenic
- vw ID4
- Skoda Enyaq
- Kia EV5

De meeste van die basismodellen hebben jammer genoeg echt lelijke velgen. De ID4 valt daarin het beste mee met die 19" zwarte velgen en de Scenic kan er ook mee door..

Bon, jammer genoeg ook naar electrisch binnenkort.

Shortlist:

-BMW i5
-BMW i4 M60 (een echt kanon?)
-VW ID7
-Audi q6
-Mercedes GLC Of EqE suv

Terug
Bovenaan