De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
meer verbruik + hoger bandenkosten

Die hogere bandenkosten rekenen ze gewoon door in het leasing bedrag en meer verbruik betaalt de werkgever toch rechtstreeks. Meer verbruik wordt denk ik niet ingeschat door leasing maatschappijen als je van bandenmaat verandert?

Die hogere bandenkosten rekenen ze gewoon door in het leasing bedrag en meer verbruik betaalt de werkgever toch rechtstreeks. Meer verbruik wordt denk ik niet ingeschat door leasing maatschappijen als je van bandenmaat verandert?
Hogere bandenkost = hoger leasebedrag dan afgesproken met werkgever, is ook geen '1malige' meerkost.
Meerverbruik kan naargelang laadpas/tankkaart mee in lease zit, maar is vaak apart.

Vandaag nog eens gekeken uit interesse. De Volvo EX60 P12 is wel een waanzinnig aantrekkelijke optie. Die past full option inclusief zelfs de daktent en trekhaakkoffer in mijn budget, is een complete raket, ziet er langs buiten zeer knap uit en is tegen dan verlost van de kinderziektes. Heeft ook een uitzonderlijke range en kan supersnel laden...

Alleen dat Volvo interieur vind ik redelijk ruk.

maar donkerblauw, alle pakketjes erop behalve dat offroad zeverpakket, donkere velgen en het is een zeer cool ding. Interessanter dan de EX90 die er te log uitziet imo.

Ik zie die iX3 nu ook elke dag in het echt en ik vind dat echt om te spauwen. Miljaar, ik zie die nu elke keer langs voor op mij afkomen en dat lijkt wel een kindertekening. Erbarmelijk slecht, vreselijk. Daar ga ik niet aan wennen als je mooiere en elegantere opties hebt.

De Polestar 4 is ook een zeer leuke keuze gezien de ruimte en performance, alleen laadt die trager op.
Hoeveel ex BTW komt die?

Hoeveel ex BTW komt die?
85k, inclusief trekhaak en trekhaakkoffer denk ik. Met de iX3 zat ik op 87k voor minder.

Ge moet u wel haasten want de extra kost voor de P12 is van 7k naar 9k gegaan sinds vanmorgen, tenzij ik me vergis. :unsure:

Je kan jouw geprefreerde setup eens door de configurator halen.

85k, inclusief trekhaak en trekhaakkoffer denk ik. Met de iX3 zat ik op 87k voor minder.

Ge moet u wel haasten want de extra kost voor de P12 is van 7k naar 9k gegaan sinds vanmorgen, tenzij ik me vergis. :unsure:

Normaal wel 10 a 15% korting op de catalogusprijs, net zoals bij de BMW iX3.

Dat is dan toch incl. BTW?

Hogere bandenkost = hoger leasebedrag dan afgesproken met werkgever, is ook geen '1malige' meerkost.
Meerverbruik kan naargelang laadpas/tankkaart mee in lease zit, maar is vaak apart.

Bij al mijn vorige werkgevers werd de leasekost direct aangepast als je andere banden koos, is inderdaad een maandelijkse kost omdat de kost van nieuwe banden na X km ook weer hoger ligt.

Ook als de tankkaart of laadpas via de leasemaatschappij loopt, zal de werkgever de werkelijke tank/laadkost betalen, het is niet dat de leasemaatschappij een vast theoretisch berekend bedrag aanrekent en winst of verlies neemt als je minder of meer verbruikt.

Bij al mijn vorige werkgevers werd de leasekost direct aangepast als je andere banden koos, is inderdaad een maandelijkse kost omdat de kost van nieuwe banden na X km ook weer hoger ligt.

Ook als de tankkaart of laadpas via de leasemaatschappij loopt, zal de werkgever de werkelijke tank/laadkost betalen, het is niet dat de leasemaatschappij een vast theoretisch berekend bedrag aanrekent en winst of verlies neemt als je minder of meer verbruikt.
Awel somt toch perfect samen waarom je als werkgever, met een vast te besteden bedrag, geen grotere velgenmaat mag nemen en bijvoorbeeld wel een andere kleur.
De extra prijs van grotere velg komt erbij + de extra komende kosten.
Bij andere kleur is dit alleen de eenmalige extra prijs.

Edit: berekening van de Laadkosten zitten (vaak) wel in de ´leaseprijs´ naargelang het gekozen aantal jaarlijkse kilometers m,dat die elke maand schommelen naargelang effectief verbruik is normaal.

Zijn er dan nog nieuwe modellen met een mooi interieur? Ik vind de Chinese wagens op dat vlak beter uit zien dan Audi/BMW/Mercedes/Volvo tegenwoordig.
Wij rijden hier al 2 jaar met de Volvo EX30 twin performance en die zijn interieur is nog minimalistischer. Ik dacht in den beginne me echt gaan te storen aan dat centrale scherm maar ik vind het net veel rust in de wagen geven. Ik denk dat ik niets meer anders zou willen. Als je dan audi ziet met al die verschillende schermen e.d. of BMW die een scheef scherm plaatst. Nee Volvo doet het zeer goed en in de ex60 is het verder geoptimaliseerd. Voor mij zijn Volvo en Tesla gewoon de beste van de klas.

Zijn er dan nog nieuwe modellen met een mooi interieur? Ik vind de Chinese wagens op dat vlak beter uit zien dan Audi/BMW/Mercedes/Volvo tegenwoordig.
Ik moet wel zeggen, voor hoe mottig de iX3 langs buiten is, langs binnen vind ik hem wél leuk. De i5 is ook lekker, Audi heeft ook zeer geslaagde interieurs.

Ik moet wel zeggen, een maat had een Polestar 2 en dat interieur wende ook wel snel. Dat stuur etc vond ik aanvankelijk niets maar uiteindelijk was he twel mooi tbh.

Ik hoop dat tegen dat ik terug mag kiezen, dat ze afgestapt zijn van dat minimalistische interieurdesign voor alles. Fysieke knoppen en hendels. Een gsm mag niet want dat leidt af. Maar een breedbeeldtelevisie die je nodig hebt om de wagen te bedienen is geen enkel probleem.

Ik hoop dat tegen dat ik terug mag kiezen, dat ze afgestapt zijn van dat minimalistische interieurdesign voor alles. Fysieke knoppen en hendels. Een gsm mag niet want dat leidt af. Maar een breedbeeldtelevisie die je nodig hebt om de wagen te bedienen is geen enkel probleem.
Mss eens een suggestie doen aan Europa: een veiligheidsmaatregel dat je enkel een scherm kan bedienen als je stilstaat - en dat is een functie die je niet kan uitschakelen.

Oh, hier in de Tesla vind ik dat net wél fijn: geen knopjes overal verstopt voor dit of dat, maar alles mooi centraal in een deftige interface. Eens je dat gewoon bent in één vaste wagen, werkt dat perfect. En eerlijk: je wordt er als chauffeur niet door afgeleid. Alles blijft redelijk statisch, alleen bij parkeren of bij de richtingaanwijzers krijg je camerabeelden. Tijdens het rijden kan je er eigenlijk weinig mee doen.

Wat ik dan weer minder vond bij de laatste Model Y RWD Standard, en ook bij de Premium die ik gisteren testte, is dat je nu zelfs moet schakelen (P/D/N) via het touchscreen in plaats van met de pook rechts aan het stuur. Ik stond tijdens de testrit aan een rood licht achter een andere wagen en wou de taal van de interface even van NL naar EN zetten. Dat kan enkel in Park. Dus ik zet hem in Park… en natuurlijk beslist dat scherm, of eerder de computerpeecee die erachter zit, net dan om te rebooten. 😑

Gelukkig duurde het maar een seconde of dertig, maar ik kon dus niet van Park naar Drive toen het groen werd. 🤬
Lesje geleerd: dat doe je geen tweede keer.

Tijdens het rijden met m'n Model 3 wel al 1 x gehad dat het scherm plots uitviel en ook herstartte, gelukkig kon ik verder blijven bollen, maar ik kon dus niet weten aan welke snelheid.

Mss eens een suggestie doen aan Europa: een veiligheidsmaatregel dat je enkel een scherm kan bedienen als je stilstaat - en dat is een functie die je niet kan uitschakelen.
Dan moet je dat ook doortrekken naar alle knoppekes éh.

Dan moet je dat ook doortrekken naar alle knoppekes éh.

Ik zie dat anders: ik vermoed dat een mens fysieke knoppen sneller en blindelings kan bedienen, dat je véél minder aandacht nodig hebt (denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers), bovendien heb je ook feedback en kan je fysiek de knop voelen.

Ik zie dat anders: ik vermoed dat een mens fysieke knoppen sneller en blindelings kan bedienen, dat je véél minder aandacht nodig hebt (denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers), bovendien heb je ook feedback en kan je fysiek de knop voelen.
Ik rij sinds 2019 met een Tesla Model 3 en ik begrijp je argumenten zeker, maar die nood aan fysieke feedback voor álle functies heb ik totaal niet meer. Integendeel: ik ben net mínder bezig met knopjes en instellingen, terwijl ik in een wagen mét overal knopjes vaak meer zit te zoeken dan te rijden.

(denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers)
Dat zijn natuurlijk basisfuncties die elke wagen moet hebben, en die zitten er bij Tesla ook gewoon op:
Ruitenwissers: op de nieuwe Model 3 & Y zit er een fysieke knop op het stuur, plus bediening op het scherm.
Richtingaanwijzers: nog altijd een klassieke pook, unchanged.
Volume: idem, zowel op het stuur als op het scherm. Zowel bestuurder als passagier kunnen eraan, en de achterpassagiers hebben zelfs hun eigen schermpje.

Voor de rest is het vooral een kwestie van gewenning. Of het nu fysieke knoppen zijn of een touchscreen: eens je het systeem gewoon bent, werkt het even intuïtief.

Terug
Bovenaan