Je kunt aan de dakhemel ook een versnelling kiezen in de nieuwe 3/Y als het touchscreen niet werkt. Die knoppen zitten naast de interieur verlichting.Oh, hier in de Tesla vind ik dat net wél fijn: geen knopjes overal verstopt voor dit of dat, maar alles mooi centraal in een deftige interface. Eens je dat gewoon bent in één vaste wagen, werkt dat perfect. En eerlijk: je wordt er als chauffeur niet door afgeleid. Alles blijft redelijk statisch, alleen bij parkeren of bij de richtingaanwijzers krijg je camerabeelden. Tijdens het rijden kan je er eigenlijk weinig mee doen.
Wat ik dan weer minder vond bij de laatste Model Y RWD Standard, en ook bij de Premium die ik gisteren testte, is dat je nu zelfs moet schakelen (P/D/N) via het touchscreen in plaats van met de pook rechts aan het stuur. Ik stond tijdens de testrit aan een rood licht achter een andere wagen en wou de taal van de interface even van NL naar EN zetten. Dat kan enkel in Park. Dus ik zet hem in Park… en natuurlijk beslist dat scherm, of eerder de computerpeecee die erachter zit, net dan om te rebooten.
Gelukkig duurde het maar een seconde of dertig, maar ik kon dus niet van Park naar Drive toen het groen werd.
Lesje geleerd: dat doe je geen tweede keer.
Tijdens het rijden met m'n Model 3 wel al 1 x gehad dat het scherm plots uitviel en ook herstartte, gelukkig kon ik verder blijven bollen, maar ik kon dus niet weten aan welke snelheid.
Dan moet je dat ook doortrekken naar alle knoppekes éh.
Ik heb op de mijne auto shift aan staan en dat werkt heel goed, maar op de demo wagens staat het standaard uit. Ik moet maar zelden het touch screen aanraken.

.