De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Oh, hier in de Tesla vind ik dat net wél fijn: geen knopjes overal verstopt voor dit of dat, maar alles mooi centraal in een deftige interface. Eens je dat gewoon bent in één vaste wagen, werkt dat perfect. En eerlijk: je wordt er als chauffeur niet door afgeleid. Alles blijft redelijk statisch, alleen bij parkeren of bij de richtingaanwijzers krijg je camerabeelden. Tijdens het rijden kan je er eigenlijk weinig mee doen.

Wat ik dan weer minder vond bij de laatste Model Y RWD Standard, en ook bij de Premium die ik gisteren testte, is dat je nu zelfs moet schakelen (P/D/N) via het touchscreen in plaats van met de pook rechts aan het stuur. Ik stond tijdens de testrit aan een rood licht achter een andere wagen en wou de taal van de interface even van NL naar EN zetten. Dat kan enkel in Park. Dus ik zet hem in Park… en natuurlijk beslist dat scherm, of eerder de computerpeecee die erachter zit, net dan om te rebooten. 😑

Gelukkig duurde het maar een seconde of dertig, maar ik kon dus niet van Park naar Drive toen het groen werd. 🤬
Lesje geleerd: dat doe je geen tweede keer.

Tijdens het rijden met m'n Model 3 wel al 1 x gehad dat het scherm plots uitviel en ook herstartte, gelukkig kon ik verder blijven bollen, maar ik kon dus niet weten aan welke snelheid.

Dan moet je dat ook doortrekken naar alle knoppekes éh.
Je kunt aan de dakhemel ook een versnelling kiezen in de nieuwe 3/Y als het touchscreen niet werkt. Die knoppen zitten naast de interieur verlichting.
Ik heb op de mijne auto shift aan staan en dat werkt heel goed, maar op de demo wagens staat het standaard uit. Ik moet maar zelden het touch screen aanraken.

Je kunt aan de dakhemel ook een versnelling kiezen in de nieuwe 3/Y als het touchscreen niet werkt. Die knoppen zitten naast de interieur verlichting.
Ik heb op de mijne auto shift aan staan en dat werkt heel goed, maar op de demo wagens staat het standaard uit. Ik moet maar zelden het touch screen aanraken.
Eerste keer dat ik van beide functies hoor. Mogen ze bij de Tesla SeC toch wel eens over spreken en ook uitleggen... 2 testritten en dit niet eens kunnen uitproberen 😤

Toen zelfs niet opgemerkt...

Autoshift is dan best wel innovatief:

Soms vraag ik me af waarom ze zo'n veranderingen doen, was die pook nu echt niet goedkoper geweest dan dit nu in het scherm + dakhemel te steken?

Ik zie dat anders: ik vermoed dat een mens fysieke knoppen sneller en blindelings kan bedienen, dat je véél minder aandacht nodig hebt (denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers), bovendien heb je ook feedback en kan je fysiek de knop voelen.

Verschillende studies hebben dat ook al aangewezen, inderdaad omdat je fysiek de knop kan voelen terwijl je bij een (groot) touchscreen moet kijken om op exact de juiste plaats te klikken.

Wat ik dan weer minder vond bij de laatste Model Y RWD Standard, en ook bij de Premium die ik gisteren testte, is dat je nu zelfs moet schakelen (P/D/N) via het touchscreen in plaats van met de pook rechts aan het stuur. Ik stond tijdens de testrit aan een rood licht achter een andere wagen en wou de taal van de interface even van NL naar EN zetten. Dat kan enkel in Park. Dus ik zet hem in Park… en natuurlijk beslist dat scherm, of eerder de computerpeecee die erachter zit, net dan om te rebooten. 😑

Gelukkig duurde het maar een seconde of dertig, maar ik kon dus niet van Park naar Drive toen het groen werd. 🤬
Lesje geleerd: dat doe je geen tweede keer.
Alleen al daarvoor zou het verboden moeten worden.

Een camionnette komt toch wel verdacht hard af op die file... Misschien moet ik naar de pechstrook springen, want het lijkt er niet op dat die tijdig gaat kunnen stoppen. "Sorry, het car management system wordt geüpdatet, gelieve 74 seconden geduld te hebben". En tegen dan zijn uw knieën uw kreukelzone (kreupelzone?).

Alles wat met de bediening in het verkeer te maken heeft: hendels & knoppen. Steer by wire inclusief. Fijn als bij een softwarestoring of een marter met een hongerske je niet meer kunt sturen (plus er is een merkbare vertraging tussen draaien aan het stuur, en de wielen die volgen. Als je plots moet uitwijken kan dit het verschil zijn tussen er vlak naast of ertegen zitten.

Alleen al daarvoor zou het verboden moeten worden.

Een camionnette komt toch wel verdacht hard af op die file... Misschien moet ik naar de pechstrook springen, want het lijkt er niet op dat die tijdig gaat kunnen stoppen. "Sorry, het car management system wordt geüpdatet, gelieve 74 seconden geduld te hebben". En tegen dan zijn uw knieën uw kreukelzone (kreupelzone?).

Alles wat met de bediening in het verkeer te maken heeft: hendels & knoppen. Steer by wire inclusief. Fijn als bij een softwarestoring of een marter met een hongerske je niet meer kunt sturen (plus er is een merkbare vertraging tussen draaien aan het stuur, en de wielen die volgen. Als je plots moet uitwijken kan dit het verschil zijn tussen er vlak naast of ertegen zitten.
Het is al aangegeven dat de fysieke knoppen er nog steeds zitten. Dus geen reden om het te verbieden. Dit is een gevalletje pebcak waarbij de chauffeur niet gekeken had waar de fysieke knoppen zijn. (Ook wel fout van de mensen bij de Tesla dealer om dat niet uit te leggen vind ik)

En marters eten ook gewoon remleidingen, dat dan ook maar verbieden?

Tjah, bijna alle EV's hebben al brake by wire... Tesla is een van de weinigen die dat niet had. De vernieuwde Model Y is de eerste die het heeft.

En trouwens, als uw stuurbekrachtig er mee ophoudt en je komt aan een scherpe bocht of rotonde, dan hou je die niet op de baan hoor als je dat niet verwacht.

@kinxton / @pardal - ik dacht dat jullie al een tijdje een ID Buzz hebben, mijn ouders zouden dat overwegen om privé te kopen omdat het één van de weinige wagens is die geen té hoge instap hebben en waar je normaal ook een scootmobiel in kan rijden. Bevalt dat een beetje, zaken die je best wel/niet neemt zaken die mee of tegenvallen?

Aangezien privé wel nog de twijfel EV en klassiek, maar ze hebben zonnepanelen, maken niet echt verplaatsingen boven de 300km en doen weinig autosnelweg.

@kinxton / @pardal - ik dacht dat jullie al een tijdje een ID Buzz hebben, mijn ouders zouden dat overwegen om privé te kopen omdat het één van de weinige wagens is die geen té hoge instap hebben en waar je normaal ook een scootmobiel in kan rijden. Bevalt dat een beetje, zaken die je best wel/niet neemt zaken die mee of tegenvallen?

Aangezien privé wel nog de twijfel EV en klassiek, maar ze hebben zonnepanelen, maken niet echt verplaatsingen boven de 300km en doen weinig autosnelweg.
Wij hebben een Multivan, de opstap is volgens mijn moeder en schoonmoeder te hoog.

Geen ervaring met de IDBuzz

Ik zie dat anders: ik vermoed dat een mens fysieke knoppen sneller en blindelings kan bedienen, dat je véél minder aandacht nodig hebt (denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers), bovendien heb je ook feedback en kan je fysiek de knop voelen.

Ik rij een BMW, heb nooit fysieke knoppen of hendels nodig tijdens het rijden. Allemaal overbodig :P.

ik dacht dat jullie al een tijdje een ID Buzz hebben, mijn ouders zouden dat overwegen om privé te kopen omdat het één van de weinige wagens is die geen té hoge instap hebben en waar je normaal ook een scootmobiel in kan rijden. Bevalt dat een beetje, zaken die je best wel/niet neemt zaken die mee of tegenvallen?

Hier is 't een cargo versie, hoogte van de laaddrempel in mm (H2) is 623, en op de passagierversie is die 632. Wat voor mij soms wel een kleine ergernis is als ik in de laadruimte moet duiken, vs m'n vorige, een VW Transporter 5 waar dat maar 565 was. Dat komt door de batterij.
Ik kan begrijpen dat er tegenwoordig niet veel andere EV's zijn met zo'n lage laaddrempel.

Voor de rest is de cargo versie een redelijk uitgeklede versie van de passagierversie, en heb ik behalve deze opties, niks anders noemenswaardig:
- Alarmsysteem
- Wired & Wireless app-connect (kwestie van te zien of 'm aan 't laden is of volgeladen is)
- Driver assistance Plus met Travel assist, Lane Change assistant, ACC en achteruitrijcamera (Rijstrookassistent "Side Assist", incl. Lane Assist & Emergency Assist)
- Centrale vergrendeling met "Keyless Start" en "Safelock"
- USB-C naar USB-C

De navigatie optie met jaarabonnement is echt niet de moeite, alles kan beter en gratis (ten koste van je privacy), met Android Auto.

Wij hebben een Multivan, de opstap is volgens mijn moeder en schoonmoeder te hoog.

Geen ervaring met de IDBuzz
Ik denk dat de Multivan quasi gelijk is aan de Transporter, misschien zelfs wat hoger. De ID Buzz is sowieso hoger dan de Multivan & Transporter.

Ik rij een BMW, heb nooit fysieke knoppen of hendels nodig tijdens het rijden. Allemaal overbodig :p.
Ik rij met een BMW. Ik ben wreed content dat ik mijn infotainment 'controle wieltje' nog heb. Alles behalve overbodig, al zeker tijdens het rijden.
Verder is dat een touchscreen, maar da's enkel OK als je stil staat.

Totaal geen nood aan fysieke knoppen eerlijk gezegd, mijn vorige had dit wel, deze veel minder, en nog geen seconde gemist
Ik gebruik dan ook bijna voor alles de voice commands

Ik rij met een BMW. Ik ben wreed content dat ik mijn infotainment 'controle wieltje' nog heb. Alles behalve overbodig, al zeker tijdens het rijden.

Ge bedoelt die grote ronde knop in de middenconsole? De mongo die dat weghaalt uit het interieur mogen ze ter plekken executeren van mij. Ik heb mijn touchscreen welgeteld 0 keren aangeraakt, je kan alles daarmee doen, incl schrijven.

Ge bedoelt die grote ronde knop in de middenconsole? De mongo die dat weghaalt uit het interieur mogen ze ter plekken executeren van mij. Ik heb mijn touchscreen welgeteld 0 keren aangeraakt, je kan alles daarmee doen, incl schrijven.
Die ja.
Enige waar ik mijn touch screen wel eens voor gebruikte was om GPS target te typen (pre het vervallen van RTTI na 3j). Verder bezig ik voor alles die knop.

Maar euuuh ... op den iX3 lijkt die mij al foetsie ze.

Dus zal het van 't zelfste zijn voor de i3. En ga zomaar door eens ze alles beginnen te ver-neue-klassen.

Die ja.
Enige waar ik mijn touch screen wel eens voor gebruikte was om GPS target te typen (pre het vervallen van RTTI na 3j). Verder bezig ik voor alles die knop.
Dus zal het van 't zelfste zijn voor de i3. En ga zomaar door eens ze alles beginnen te ver-neue-klassen.

Ge wordt nu toch mottig van dat stuur. En van de buitenkant, maar dat is minder een issue. Daar moet ik niet naar zien.

Idrive controller 😉

Die ja

Ge wordt nu toch mottig van dat stuur. En van de buitenkant, maar dat is minder een issue. Daar moet ik niet naar zien.
Goh, da's 't enige niet eh. Langs alle kanten besparingsmaatregelen, ondanks almaar duurder te worden.

Zo is de voorkant v/d centrale console totaal niet afgewerkt (waar de bekerhouders staan). Vroeger was dat mooi afgesloten & kon je dat open schuiven.
Uiteraard iDrive controller weg.
Achteraan ook allerhande besparingen naar 't schijnt van dat type. Zoals geen hendels meer om zetels te ontgendelen/plat te gooien, maar gewoon touwtje om neer te trekken. Dacht dat er ook geen cover meer was voor de bekerhouders in de armsteun achteraan.

Al van die details dat ze op besparen.
Uiteraard alle knoppen weg, incl. de knoppen op het stuur. Touch buttons op een stuur is naar 't schijnt een ramp.

En jah ... de buitenkant ... ik vind dat dus wel belangrijk. Alles is overkomelijk uiteraard, maar elke dag richting uw wagen stappen of telkens je die ziet, zoiets hebben van 'jah jong ... dat is toch een lelijk ding eh, gelukkig dat ik dat niet meer zie eens ik er in zit'. Dat is het ook niet eh.
't Is nu ook niet alsof dit een cheapo 20K instap wagentje is ook eh.

Kijk, de auto-industrie gaat er enkel op achteruit blijkbaar. Maar ze blijven dat doen, dus 't moet uiteindelijk toch blijven verkopen zeker.

Die ja.

Maar euuuh ... op den iX3 lijkt die mij al foetsie ze.

Enorme late 90s-early 2000s concept car vibes bij dit interieur. Dat alien-achtige, waar ge toen van dacht "hmm, interessant, grappig, maar natuurlijk totaal onrealistisch dat dit ooit in productie gaat". Blijkbaar leven we nu in de toekomst, maar dit is toch helemaal niet het interieur dat past bij het merk "BMW"? Dit straalt nul klasse, stijl, kwaliteit uit. Moest dit een interieur van een Citroën zijn – quirky, futuristisch, "nekeer iets anders" – sure, why not. Maar BMW? Please.

Enorme late 90s-early 2000s concept car vibes bij dit interieur. Dat alien-achtige, waar ge toen van dacht "hmm, interessant, grappig, maar natuurlijk totaal onrealistisch dat dit ooit in productie gaat". Blijkbaar leven we nu in de toekomst, maar dit is toch helemaal niet het interieur dat past bij het merk "BMW"? Dit straalt nul klasse, stijl, kwaliteit uit. Moest dit een interieur van een Citroën zijn – quirky, futuristisch, "nekeer iets anders" – sure, why not. Maar BMW? Please.
Ik ben er idd ook geen fan van. I dunno, am I getting old or something? Or is it really that bad?
Alleszins, de meesten die ik al hoorde gaven me hetzelfde sentiment weliswaar, dus 'k ben 'k ik het toch niet alleen.

And yet ... ik vrees dat dit hét zal worden voor de afzienbare toekomst.
Beginnende met de iX3, daarna de 3 reeks. Maar ze zullen dit de komende jaren gewoon door trekken naar alle andere modellen eh.

Ik heb véle jaren graag BMW gereden, maar als ik binnen nog geen 2j moet switchen naar iets nieuws ... jah ... ze maken het er mij alleszins niet gemakkelijk op om trouw te blijven aan het merk.
En ik ben iemand die kan zeggen 'I do not like change'. Dus persoonlijk zou ik liefst gewoon bij BMW blijven. Maar of ik mij hier kan over zetten? Da's een ander paar mouwen.

Terug
Bovenaan