De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Goh, da's 't enige niet eh. Langs alle kanten besparingsmaatregelen, ondanks almaar duurder te worden.

...

Kijk, de auto-industrie gaat er enkel op achteruit blijkbaar. Maar ze blijven dat doen, dus 't moet uiteindelijk toch blijven verkopen zeker.

100% akkoord.
Ik hoop ergens dat de komende paar jaar de Chinezen, Koreanen en Japanners nog een paar goeie stappen zetten op het vlak van infotainment en nog een extra stap op het vlak van batterijtechnologie/verbruik/range zodat ze terug op het niveau komen van de betere Europese auto's... Dan is er voor mij weinig reden om nog te kiezen voor Europese merken (na >20 jaar rond te rijden met bijna uitsluitend Duitsers)

Ik zie dat anders: ik vermoed dat een mens fysieke knoppen sneller en blindelings kan bedienen, dat je véél minder aandacht nodig hebt (denk aan ruitenwissers, volume radio, richtingaanwijzers), bovendien heb je ook feedback en kan je fysiek de knop voelen.
Tja waar trek je de grens dan? Hier ook kamp alles of niets.

Tegenwoordig genoeg zogezegde knopkes die dan eigenlijk soort gliders zijn en eigenlijk toch niet fysiek maar touch. Ze zitten dan mss niet op scherm maar is net hetzelfde.

Die ja.
Enige waar ik mijn touch screen wel eens voor gebruikte was om GPS target te typen (pre het vervallen van RTTI na 3j). Verder bezig ik voor alles die knop.

Maar euuuh ... op den iX3 lijkt die mij al foetsie ze.

Dus zal het van 't zelfste zijn voor de i3. En ga zomaar door eens ze alles beginnen te ver-neue-klassen.
Dit is nu echt toch een gedrocht van een interieur mannekes lief, alsof die varkensneus nog niet erg genoeg was. Arm BMW wat zijn ze daar allemaal aan het uitsteken. Alsof de ix2 coupe nog niet lelijk genoeg was.

Dit is nu echt toch een gedrocht van een interieur mannekes lief, alsof die varkensneus nog niet erg genoeg was. Arm BMW wat zijn ze daar allemaal aan het uitsteken. Alsof de ix2 coupe nog niet lelijk genoeg was.

Het is BMW, der mag echt een verkenskop opliggen, dat verkoopt toch.

Bij ons hebben ze ineens uitgevonden dat je mag bijleggen voor de auto uit de bonus. Ga eens berekenen wat dat betekent, maar mogelijks trek ik 5-6k voorlopig terug uit de warrants (zijn nog niet gekocht) aangezien ik in de volgende pool om te kiezen zit (normaal mei).

En dan eens naar de EX60 gaan kijken, ID7 break, polestar 4, BMW i5 touring en A6 avant. Waarbij de verwachting is dat de ID7 en polestar 4 binnen budget vallen en de rest 3-4k bonus opleg wordt (ze zijn er aan het rommelen, dus geen idee). Niet zeker dat ik dat ga doen, maar dan liggen de opties open.
Of ik nu warrants koop of in November zal het niet maken.

Het is BMW, der mag echt een verkenskop opliggen, dat verkoopt toch.

Bij ons hebben ze ineens uitgevonden dat je mag bijleggen voor de auto uit de bonus. Ga eens berekenen wat dat betekent, maar mogelijks trek ik 5-6k voorlopig terug uit de warrants (zijn nog niet gekocht) aangezien ik in de volgende pool om te kiezen zit (normaal mei).

En dan eens naar de EX60 gaan kijken, ID7 break, polestar 4, BMW i5 touring en A6 avant. Waarbij de verwachting is dat de ID7 en polestar 4 binnen budget vallen en de rest 3-4k bonus opleg wordt (ze zijn er aan het rommelen, dus geen idee). Niet zeker dat ik dat ga doen, maar dan liggen de opties open.
Of ik nu warrants koop of in November zal het niet maken.
Ergens mooi dat ze die optie geven maar ergens ook gewoon in u eigen zakken zitten natuurlijk. Voor 4k warrants schiet er netto een 1900 euronish over meestal, dat geld zie je dus nooit meer terug met een leasebal van het bedrijf. Als je echt net op de rand van een wagen zit die je zo alsnog kan bestellen is het te verantwoorden maar toch. Ik ben principieel tegen bijleggen eigen budget, zeker nu met die lage VAA s tegenwoordig. Cash is altijd king maar bon ik heb dan ook men wagen ingeleverd voor mobiliteitsbudget dus denk misschien sowieso iets te veel in geld dan wagen tov gemiddeld.

Lijkt een beetje op wagens leasen via een cafetariaplan.

4/5 jaar eigen geld pompen in een wagen en dan nog eens VAA dokken elke maand.
Na 4/5 jaar auto weg.

Ook opletten met eigen opleg voor de kleine lettertjes wat gebeurt bij ontslag. Bij ons kan maandelijks tot een serieus bedrag worden bijgelegd (wat deels kan verrekend worden met VAA) maar bij zelf ontslag nemen moet dat maandelijks bedrag x aantal resterende maanden in de looptijd er in één keer worden gelegd.

Lijkt een beetje op wagens leasen via een cafetariaplan.

4/5 jaar eigen geld pompen in een wagen en dan nog eens VAA dokken elke maand.
Na 4/5 jaar auto weg.
Maar je hebt dan wel uw goesting en het is nog altijd een stuk goedkoper dan zelf een wagen kopen?

Ik snap dat niet iedereen wil bijleggen voor een bedrijfswagen, maar sommige mensen doen dat met plezier als het voor hen een meerwaarde is.

Vandaag nog eens gekeken uit interesse. De Volvo EX60 P12 is wel een waanzinnig aantrekkelijke optie. Die past full option inclusief zelfs de daktent en trekhaakkoffer in mijn budget, is een complete raket, ziet er langs buiten zeer knap uit en is tegen dan verlost van de kinderziektes. Heeft ook een uitzonderlijke range en kan supersnel laden...

Alleen dat Volvo interieur vind ik redelijk ruk.

maar donkerblauw, alle pakketjes erop behalve dat offroad zeverpakket, donkere velgen en het is een zeer cool ding. Interessanter dan de EX90 die er te log uitziet imo.

Ik zie die iX3 nu ook elke dag in het echt en ik vind dat echt om te spauwen. Miljaar, ik zie die nu elke keer langs voor op mij afkomen en dat lijkt wel een kindertekening. Erbarmelijk slecht, vreselijk. Daar ga ik niet aan wennen als je mooiere en elegantere opties hebt.

De Polestar 4 is ook een zeer leuke keuze gezien de ruimte en performance, alleen laadt die trager op.

Ik vind die Volvo interieuren ook echt wreed stom. Die middenconsole is zo gameconsole achtig, met dan zo'n klein schermpje. Dan vind ik de EX30 met zijn grote tablet beter, maar die heeft dan gene dashboard en bijna geen fysieke knoppen meer - die is dan weer té minimalistisch.

Spijtig want ik vind de Volvo elektrische echt mooi van exterieur...

Ik vind die Volvo interieuren ook echt wreed stom. Die middenconsole is zo gameconsole achtig, met dan zo'n klein schermpje. Dan vind ik de EX30 met zijn grote tablet beter, maar die heeft dan gene dashboard en bijna geen fysieke knoppen meer - die is dan weer té minimalistisch.

Spijtig want ik vind de Volvo elektrische echt mooi van exterieur...
15 inch is klein?

Van mij zou die zelfs kleiner mogen. Geef mij maar de bescheidenere formaten van de vorige generatie auto’s.
Ik ben totaal niet te vinden voor heel die rat race naar het grootste scherm.

Maar je hebt dan wel uw goesting en het is nog altijd een stuk goedkoper dan zelf een wagen kopen?
Is dat zo, heb je dan echt u goesting of heb je dan iets wat de leasemaatschappij kan aanbieden en waar je content mee bent maar nooit prive zou kopen?
In ons geval was dat dus totaal niet het geval maar als je echt een wagen nodig hebt is het meestal voordelig ALS je met zulke wagen wil rijden.

Uiteraard kan je gewoon opleggen maar dan moet je zoals ik zei echt overtuigd zijn van een bepaalde wagen en met grensgevallen van budget begrijo ik het volkomen

Ook opletten met eigen opleg voor de kleine lettertjes wat gebeurt bij ontslag. Bij ons kan maandelijks tot een serieus bedrag worden bijgelegd (wat deels kan verrekend worden met VAA) maar bij zelf ontslag nemen moet dat maandelijks bedrag x aantal resterende maanden in de looptijd er in één keer worden gelegd.

Dat is geen probleem, want alles is al betaald bij de levering van de wagen. Ik zou dat deel verliezen in de bonus van 2026, die al bepaald is en ik heb opgesmost aan een macbook, hospitalisatie voor het gezin (een extra pakket) en .
Komen weinig kleine letters aan te pas.

Is dat zo, heb je dan echt u goesting of heb je dan iets wat de leasemaatschappij kan aanbieden en waar je content mee bent maar nooit prive zou kopen?
In ons geval was dat dus totaal niet het geval maar als je echt een wagen nodig hebt is het meestal voordelig ALS je met zulke wagen wil rijden.

Uiteraard kan je gewoon opleggen maar dan moet je zoals ik zei echt overtuigd zijn van een bepaalde wagen en met grensgevallen van budget begrijo ik het volkomen

We hebben geen zekerheid dat 2/5de kantoorwerk blijft, ook als je low performer moest zijn (op 12 jaar nooit gebeurd), dan moet je sowieso 4/5de naar kantoor. In die gevallen verlies je de mogelijkheid het in de hypotheek te steken en zit je met 38% belastingen (mijn collega claimt dat, ik heb een gemiddelde aanslagvoet van 40%, met 3 kinderen, hypotheek, pensioensparen etc). Op dat moment had je toch duideljk beter de wagen genomen, aangezien we sowieso met een gezinswagen zitten.

Ik ga dus een deel terugtrekken om mijn opties open te houden, ik kan einde van dit jaar nog warrants kopen. En om eerlijk te zijn, 2000 euro over 5 jaar, ik denk niet dat ik het fel ga missen. Maar ik ga alles opnieuw uitrekenen als alles bekend is langst de werkgevers kant.

Maar veel terugtrekken hoeft niet, op de hoge bedragen kan je beter via VAA betalen, omdat je mogelijks onder het minimum VAA zou vallen en dat kan niet. Maar 4-5k bijleggen vind ik echt te stevig, dan rij ik wel iets tegen mijn zin of met minder opties. Maar als het verschil tussen de opties die ik wil en standaard 1000 euro is, zal ik het niet laten.

Via Bonus (tov warrants, niet tov cash):
Auto-bonus.png

Via maandelijkse opleg
Auto-maandelijks.png

Je moet de opties in 1x voorschieten bij levering? Geen maandelijks bedrag dat je elke maand bijbetaalt?

We hebben de keuze zoals je hierboven in de berekening ziet.
We kunnen in 1x leggen via bonus of maandelijks en korting op VAA. Er is een kantelpunt wanneer via bonus voordeliger wordt. Uiteindelijk moet het toch betaald worden, dus kan je best de goedkoopste manier nemen.

Ik leg liefst niet bij natuurlijk, het is de bedoeling dat mijn werkgever leased en niet ik. Maar als ik 2k bruto moet inleggen voor een auto die ik veel liever heb zal ik het ook niet laten.
Maar ik moet eerst de budgetten en auto weten eer ik echt kan rekenen wat ik ga doen. Ik was eigenlijk van plan zelf een wagen (opel astra break of zelfs een Tesla model 3 oid om op zonne-energie te rijden) te kopen, nieuw of zeer jonge 2de hands.

Cash is altijd king maar bon ik heb dan ook men wagen ingeleverd voor mobiliteitsbudget dus denk misschien sowieso iets te veel in geld dan wagen tov gemiddeld.

Ik moet dat nog berekenen als alles bekend is, maar als de winst maar 3k per jaar zou zijn, dan ga ik zelfs het risico niet nemen om zelf een auto te kopen en alles zelf te regelen. Het makkelijke aan een bedrijfswagen is namelijk als er iets mee scheelt je je nergens iets van moet aantrekken. Een dure verzekering, maar wel zo makkelijk. Je bent ook geen speelbal van de regering met constant veranderende regeltjes etc.

Laatst bewerkt:

Ik ga ervan uit dat mensen die bijleggen voor een lease wagen, dat deze mensen in hun privé ook een duurdere wagen zou kopen.

Wij hebben op het werk een cafetariaplan waar de auto's zeer uiteenlopend zijn. Mensen die een dure auto leasen, zijn ook mensen die al reeds privé ook duurdere auto's kozen.
Iemand die bij ons een EQA/EQB leaset, reed daarvoor ook met een andere auto rond, als iemand die bij ons een EQE leaset.

Ikzelf lease (momenteel) niet, omdat er niet mijn goesting tussen zit. Wanneer er mijn goesting tussen komt zal ik wel eentje leasen. Intussen betaal ik wel meer in mijn privé, dan als ik een auto uit de lijst zou pakken, maar betaal daar dan graag voor. Net zoals iemand die ook extra budget over heeft voor zijn lease auto.

Ik moet dat nog berekenen als alles bekend is, maar als de winst maar 3k per jaar zou zijn, dan ga ik zelfs het risico niet nemen om zelf een auto te kopen en alles zelf te regelen. Het makkelijke aan een bedrijfswagen is namelijk als er iets mee scheelt je je nergens iets van moet aantrekken. Een dure verzekering, maar wel zo makkelijk. Je bent ook geen speelbal van de regering met constant veranderende regeltjes etc.
Akkoord hoor op u mss niet van toepassing maar algemeen in vele gevallen in realiteit een kudde de wagen inleveren.

Even men situatie kaderen. We hadden 2 bedrijfswagens en zijn vorig jaar dicht bij een station en de school gaan wonen. Kinderen kunnen nu te voet en met de fiets, ik met de trein of moto naar werk. Ik ben er met beide vervoersmiddelen veel sneller als met de wagen, buiten die enkele keren per maand dat ik naar een ander provincie moet. Die keren kan ik ook gewoon de wagen nemen omdat men vrouw dan thuiswerkt.
In ons geval was een 2de bedrijfswagen dief van eigen portefeuille. Ik ben zeker dat er best veel mensen zijn In deze situatie. Wij rijden 10.000km/jaar met 1 wagen ondertussen.

Moest ik van werkgever gaan wijzigen of een nueuwe auto moeten kiezenzou ik toch altijd grondig berekenen of het nodig is en wat het kost tov alternatieven of zelf een wagen kopen. Ik besef dat niet iedereen 2 bedrijfswagen thuis heeft natuurlijk.

Nu ik dat geld gewoon ben op men rekening zou het echt als een serieuze degradatie voelen moest ik terug een wagen kiezen. Als ik er echt 1 wil steek ik dan liever dat geld in een hobbywagen.
Als ik dan nog eens zou moeten gaan opleggen voor die bedrijfswagen meot het echt wel iets zijn waar ik volledig achter sta. Ik zou niet weten in mijn categorie wat me zou pushen op te leggen.
Natuurlijk als je net op de grens ex40 vs ex60 zit en je hebt een wagen nodig zou ik ook wel 2k durven leggen voor de ex60.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan