De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Is dat zo, heb je dan echt u goesting of heb je dan iets wat de leasemaatschappij kan aanbieden en waar je content mee bent maar nooit prive zou kopen?
In ons geval was dat dus totaal niet het geval maar als je echt een wagen nodig hebt is het meestal voordelig ALS je met zulke wagen wil rijden.

Uiteraard kan je gewoon opleggen maar dan moet je zoals ik zei echt overtuigd zijn van een bepaalde wagen en met grensgevallen van budget begrijo ik het volkomen
Ik denk dat Bimmer het juist verwoord.

Ik deed vroeger veel kilometers prive en moest daarom wat bijleggen voor mijn extra kilometers of een categorie lager kiezen. Het was ofwel kiezen uit mijn klasse + 70euro opleg (Audi A3 destijds) of ne Polo en niks opleggen.
Ik heb toen een Audi A3 met sportpakket en daar heb ik enorm graag mee gereden. Alle weekends zat ik bijna 200km van huis en die 70euro bruto werd met mijn VAA verrekend en koste mij netto nog iets van een 40euro.

Had ik met mijn prive wagen elk weekend 400km er door gejast, ging het mij meer kosten dan 40euro aan brandstof, vervroegd onderhoud, banden, afschrijving, ... Dus ik heb die met plezier betaald want een A3 was mijn favoriete auto dat moment. Elk weekend 400km bollen in ne Polo om 40euro per maand te besparen zou ik niet zien zitten.

Nu heb ik mobiliteitsbudget genomen. Eerst 2 jaar met een Tesla Model 3 RWD gereden en afgelopen zomer ingeruild voor een Model 3 Performance. Gewoon omdat ik terug graag een sportchassis en 550pk onder mijn kont wil. Is dat 20k meerprijs waard tegenover het RWD model? Wellicht niet want dat spel verbruikt ook nog eens 30% meer als die RWD en voor de rest is dat niet zoveel anders, maar ik ben elke keer blij als ik die wagen stap en er mee rij.

En ander gaat misschien liever een reis van 10-15k maken naar Afrika met dat budget. Voor hen is dat een ervaring maar ik zou nog dat budget aan een reis kunnen hangen. En die mensen die 10-15k aan een reis geven, zullen in vele gevallen geen geld willen uitgeven aan een dure wagen.
Ooit ga je dood en dan heb je hopelijk toch een paar zaken van jouw eigen bucketlist kunnen afvinken. Naar die van een ander moet je niet kijken.

Ja, dat is een totaal ander geval. Heb hier nog collega's met 2 bedrijfswagen die 1 hebben ingeruild voor mobiliteitsbudget.
Ik woon op den 'buiten' met een zeer slechte verbinding met openbaar vervoer naar mijn werk en moet toch 150-180km/werkdag rijden. Dat doe je liever niet in een koekendoos gezien het verkeer en de staat van de wegen.
Ik moet in elk geval altijd een eigen auto hebben en aangezien mijn vrouw een corsa heeft en we 3 kinderen hebben moet dat al iets deftigs en ruim genoeg zijn.

Er gaat altijd wel iets deftigs op de lijst staan (altijd geweest) en bijleggen is gewoon een pure luxe die je je eigen gunt (of niet eh). Ik moet daar mezelf ook geen pijn voor doen, anders zou ik dat zelfs nooit overwegen. Enfin, heb mijn warrants geannuleerd (allemaal, maar dat is zot veel om in te leggen) en bekijk het wel als de lijst er ligt en het leasebedrag bekend is. Of ik nu warrants aankoop of einde van het jaar zal niet zoveel uitmaken en hou nu alle mogelijkheden open.

@MorGo7h , de eigen maandelijkse bijdrag is NETTO en dat gaat van je BRUTO VAA af.
Het werkt een beetje tegen tegenwoordig door de lage VAA van EV's, je kan immers nooit minder dan 140,83 euro VAA betalen, ongeacht je eigen inleg. Aangezien minimum VAA elk jaar stijgt en je eigen VAA jaarlijks met 6% zakt wordt het te verrekenen bedrag elk jaar kleiner en kleiner. Dus het KAN financieel beter zijn om dat in 1x neer te leggen uit de bonus.
Ik zit met mijn iX3 momenteel op 180 euro VAA (voor de duurdere impressive), dat betekend dat ik slechts 40 euro inleg kan verrekenen. Via bonus is dat 'onbeperkt'.

In het verleden deed ik om dezelfde reden als jou veel kilometers, zo goed als elk weekend 500+ kilometers, als het wat verder was, dan ging ik op hotel ipv 2 dagen op- en af te rijden. Maar deed toen makkelijk 60k kilometer per jaar. BIj mijn vorige werkgever kreeg ik alle 2 jaar een nieuwe wagen.

Laatst bewerkt:
@MorGo7h , de eigen maandelijkse bijdrag is NETTO en dat gaat van je BRUTO VAA af.
Het werkt een beetje tegen tegenwoordig door de lage VAA van EV's, je kan immers nooit minder dan 140,83 euro VAA betalen, ongeacht je eigen inleg. Aangezien minimum VAA elk jaar stijgt en je eigen VAA jaarlijks met 6% zakt wordt het te verrekenen bedrag elk jaar kleiner en kleiner. Dus het KAN financieel beter zijn om dat in 1x neer te leggen uit de bonus.
Ik zit met mijn iX3 momenteel op 180 euro VAA (voor de duurdere impressive), dat betekend dat ik slechts 40 euro inleg kan verrekenen. Via bonus is dat 'onbeperkt'.

In het verleden deed ik om dezelfde reden als jou veel kilometers, zo goed als elk weekend 500+ kilometers, als het wat verder was, dan ging ik op hotel ipv 2 dagen op- en af te rijden. Maar deed toen makkelijk 60k kilometer per jaar. BIj mijn vorige werkgever kreeg ik alle 2 jaar een nieuwe wagen.
Dat zou ik eens dubbel checken, want 8 jaar geleden toen ik met die A3 reed, was dat niet zo. Er is inderdaad een minimum VAA, maar daar mag je wel jouw eigen bijdrage nog vanaf trekken. Ik zat destijds op 60-70euro VAA terwijl het minimum op 105euro lag. Dit kwam door mijn eigen bijdrage.

EDIT: is nog steeds zo:

Wanneer de bijdrage van de werknemer het privégebruik van de bedrijfswagen dekt, is er geen VAA meer. Het privégebruik van de bedrijfswagen door de werknemer is niet langer kosteloos. Bijgevolg is er geen bedrijfsvoorheffing of belasting verschuldigd door de werknemer.

Hmmm, ga dat zeker eens aanhalen. Dan is via VAA altijd voordelig volgens mij, tenzij je meer als 200€/maand inlegt, maar dan ben je achterlijk bezig.

Ja, dat is een totaal ander geval. Heb hier nog collega's met 2 bedrijfswagen die 1 hebben ingeruild voor mobiliteitsbudget.
Ik woon op den 'buiten' met een zeer slechte verbinding met openbaar vervoer naar mijn werk en moet toch 150-180km/werkdag rijden. Dat doe je liever niet in een koekendoos gezien het verkeer en de staat van de wegen.
Ik moet in elk geval altijd een eigen auto hebben en aangezien mijn vrouw een corsa heeft en we 3 kinderen hebben moet dat al iets deftigs en ruim genoeg zijn.

Er gaat altijd wel iets deftigs op de lijst staan (altijd geweest) en bijleggen is gewoon een pure luxe die je je eigen gunt (of niet eh). Ik moet daar mezelf ook geen pijn voor doen, anders zou ik dat zelfs nooit overwegen. Enfin, heb mijn warrants geannuleerd (allemaal, maar dat is zot veel om in te leggen) en bekijk het wel als de lijst er ligt en het leasebedrag bekend is. Of ik nu warrants aankoop of einde van het jaar zal niet zoveel uitmaken en hou nu alle mogelijkheden open.

In u geval is het heel normaal dat je dan wil bijleggen. 150-180 km is echt best veel. Ik meot dat dus een 3-4 tal keer per maand doen omdat wij meerdere locaties hebben en dat is best vermoeiend. Dan wil je wel een deftige wagen als je dar vaak moet doen.

Hmmm, ga dat zeker eens aanhalen. Dan is via VAA altijd voordelig volgens mij, tenzij je meer als 200€/maand inlegt, maar dan ben je achterlijk bezig.
Dat is altijd zo geweest. Het wordt voornamelijk niet meer interessant als je meer moet leggen dan uw VAA hoog is. Dus als je 200 per maand legt voor een VAA van 150. Dan kan je slechts 150 EUR 'aftrekken'. De overige 50 heb je geen voordeel meer op.
Daarom is algemeen de regel dat je best niet meer bijlegt dan uw totale VAA.

De minimum VAA is onafhankelijk eigen bijdrage. Dus als de basisformule een lager bedrag zou uitkomen dan het minimum, dan is dit minimum het bedrag dat je moet betalen.
De eigen bijdrage gaat daar dan nog eens vanaf. Om het eens extreem te stellen, als je de helft van uw wagen 'zelf' betaald, dan heb je nl. geen (belastbaar & reëel) 'voordeel' meer, of toch nauwelijks. Dus ja, je kan uw VAA herleiden naar 0 EUR door genoeg zelf te leggen voor zover ik weet.

Echter, het wordt dan wél weer lastig als je niet 'maandelijks' mag afkorten. Want uw maximum VAA wordt bepaald op jaarbasis. (voor de WG wordt dat vaak gezien als een 'gunst' & ik lees vaak dat het bij velen niet mag)
Dus als je met een VAA zit van 200 en je legt er 200, dan moet je dat jaar geen VAA betalen.
Al goed & wel als je 5 jaar elke maand mag betalen, maar die 200 over 5 jaar is 12K. Dus als je 12K in enen trok moet leggen, dan wordt het ineens pijnlijk, want je kan enkel voordeel doen in uw belastingen op het bedrag van het éérste jaar (het jaar dat je moet dokken dus).

Ik denk dat Bimmer het juist verwoord.

Ik deed vroeger veel kilometers prive en moest daarom wat bijleggen voor mijn extra kilometers of een categorie lager kiezen. Het was ofwel kiezen uit mijn klasse + 70euro opleg (Audi A3 destijds) of ne Polo en niks opleggen.
Ik heb toen een Audi A3 met sportpakket en daar heb ik enorm graag mee gereden. Alle weekends zat ik bijna 200km van huis en die 70euro bruto werd met mijn VAA verrekend en koste mij netto nog iets van een 40euro.

Had ik met mijn prive wagen elk weekend 400km er door gejast, ging het mij meer kosten dan 40euro aan brandstof, vervroegd onderhoud, banden, afschrijving, ... Dus ik heb die met plezier betaald want een A3 was mijn favoriete auto dat moment. Elk weekend 400km bollen in ne Polo om 40euro per maand te besparen zou ik niet zien zitten.

Nu heb ik mobiliteitsbudget genomen. Eerst 2 jaar met een Tesla Model 3 RWD gereden en afgelopen zomer ingeruild voor een Model 3 Performance. Gewoon omdat ik terug graag een sportchassis en 550pk onder mijn kont wil. Is dat 20k meerprijs waard tegenover het RWD model? Wellicht niet want dat spel verbruikt ook nog eens 30% meer als die RWD en voor de rest is dat niet zoveel anders, maar ik ben elke keer blij als ik die wagen stap en er mee rij.

En ander gaat misschien liever een reis van 10-15k maken naar Afrika met dat budget. Voor hen is dat een ervaring maar ik zou nog dat budget aan een reis kunnen hangen. En die mensen die 10-15k aan een reis geven, zullen in vele gevallen geen geld willen uitgeven aan een dure wagen.
Ooit ga je dood en dan heb je hopelijk toch een paar zaken van jouw eigen bucketlist kunnen afvinken. Naar die van een ander moet je niet kijken.
Goh, ik heb toch in het verleden zonder verpinken gekozen om wat bij te leggen om mijn wagen uit te kitten zoals ik het wou.
Het was somewhat beperkt, dus geen 200 EUR. Maar als je het echt wil uitrekenen op 5 jaar (bruto), dan zijn dat uiteraard een paar duizend EUR.

HK sound system is mij altijd een 'minimum' vereiste geweest (was vroeger toch een optie van >1K & in mijnen 3 reeks zelfs bijna 2K, tegenwoordig niet meer, maar 't is ook niet meer 't zelfde, mor soit, andere discussie.
Ik bol nu al met m'n 2e wagen met dikke 20" velgen & dynamische ophanging. M pack & heel den bataklam.
Etc.

Is dat allemaal noodzakelijk? Goh, technisch gezien niet. Maar het was het mij genoeg waard om zelf een beetje op te leggen.
En dan komen we ook deels bij de discussie van vorige week, of een M-pack/S-line de kost waard is ondanks het voornamelijk visuele upgrades zijn. Ik loop weliswaar nog altijd met plezier naar en van die wagen wegens die looks.
Anyway, de kost, verrekend met m'n VAA, daarvoor kan ik geen 2e 'fun' wagen zelf kopen (die ik totaal niet nodig heb als single). Noch kan ik daarvoor de wagen 'opgeven' & gewoon privé een wagen kopen (laat staan iets vergelijkbaars).

Tegenwoordig is er uiteraard dat mobi-budget om in de lening te stoppen. Moest ik die optie gehad hebben 10 jaar geleden zou ik het mss meer gewicht gegeven hebben, maar momenteel heb ik zelfs niet genoeg schulden om het in te verwerken, laat staan de risico's nemen dat ik toch nog veel kilometers zou moeten trekken voor het bedrijf en/of ik meer dan 2d naar kantoor zou moeten beginnen gaan.

--------------------------------
Als laatste wil ik gerust aangeven, anekdotisch weliswaar, dat er bij ons in 't verleden héél veel collega's zijn die kozen om bij te leggen.
Zeker als het hun toeliet om een categorie hoger te kiezen.
Enkele jaren geleden was er weliswaar een gigantisch verschil tussen standaard een ICE te moeten kiezen & na eigen opleg te kunnen kiezen voor een PHEV. Dat scheelde heel veel VAA, waardoor de opleg vaak bijna tot volledig gecompenseerd werd.

Maar ook pre die periode was het iets dat bij ons vaak gebeurde.
Maar ik begrijp de denkwijze van zij die gene frang willen bijleggen voor die wagen, die nooit van hun zal worden. Zij die vaak al genoegen nemen met whatever in hun budget zit, want het brengt hun even goed van punt A naar B.

Vind eigenlijk in 1x beter (via bonus), dan zie je ineens wat de wagen je kost in realiteit. Het scheelt niet zo heel veel met maandelijks. Ben dan eenmalig een deel van de bonus kwijt, maar dat is niet zo erg. De overheid vangt ook minder dan :).

Ik heb voor mijn volgende wagen 600 EUR via FIP bijgelegd voor de wagen, voor opties die ik er nog perse bij wou. Is de eerste keer ooit in 15 jaar, want op zich ben ik tegen eigen inbreng bij bedrijfswagen.

Vind eigenlijk in 1x beter (via bonus), dan zie je ineens wat de wagen je kost in realiteit. Het scheelt niet zo heel veel met maandelijks. Ben dan eenmalig een deel van de bonus kwijt, maar dat is niet zo erg. De overheid vangt ook minder dan :).
Dat hangt er ook sterk van af hoeveel VAA je in dat jaar hebt. Als je boven het VAA bedrag wil bijleggen, verlies je tegenover iemand die maandelijks betaalt.
Zeker als je pas in november je auto krijgt ofzo, dan heb je maar 2 maand aan VAA voor dat jaar.

Dat hangt er ook sterk van af hoeveel VAA je in dat jaar hebt. Als je boven het VAA bedrag wil bijleggen, verlies je tegenover iemand die maandelijks betaalt.
Zeker als je pas in november je auto krijgt ofzo, dan heb je maar 2 maand aan VAA voor dat jaar.

Via bonus kan je sowieso niet verrekenen met VAA. Je verliest gewoon ongeveer de helft netto. Je hebt dat jaar gewoon minder verdient. Linksom of rechtsom blijft het ongeveer gelijk zolang he onder je VAA zit. Daarboven wint via bonus, maar dat zijn al zotte bedragen.

Vandaag voor de eerste keer hier in de buurt de nieuwe iX3 zien rondrijden. Ik moet nog wachten tot half augustus op de mijne.
Ik hoop dat het wat opschuift naar voor :woohoo:

Ziet er in't echt stukken beter uit dan op foto vind ik.
Blijft toch echt een smaakding. Hier in de buurt rijden er nu ook twee rond en ik ben toch telkens blij dat ik voor mijn goesting heb gekozen, ook nu ik ‘m in het echt zie.

Blijft toch echt een smaakding. Hier in de buurt rijden er nu ook twee rond en ik ben toch telkens blij dat ik voor mijn goesting heb gekozen, ook nu ik ‘m in het echt zie.

Vind ik ook. Helemaal in het zwart valt die iX3 nog beter mee dan op de foto's maar dat is heel relatief :)

Vind ik ook. Helemaal in het zwart valt die iX3 nog beter mee dan op de foto's maar dat is heel relatief :)
Zwart verhult vaak design elementen. Bv een i4 met de varkensneus is ook best te pruimen in een donkere kleur. Maar zet er een lichte kleur op en het wordt een heel ander verhaal.

Zwart verhult vaak design elementen. Bv een i4 met de varkensneus is ook best te pruimen in een donkere kleur. Maar zet er een lichte kleur op en het wordt een heel ander verhaal.

Een i4 heeft bevertanden, het is de iX3 met een varkensneus :).
Heb nu al een paar iX3's gezien (blauw, zwart, grijs) en vind er nog altijd niets aan, waarbij een blauwe wel het beste smoelt. Aan de binnenkant met een zwart interieur en stuur is het wel goed te pruimen, al blijft dat stuur toch wel wennen. Maar alles went zeker.

@HUSKE

cosySec

Dit stuur is toch niet ZO speciaal?

Terug
Bovenaan