De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Kiest die niet automatisch hoe hard die remt in D-stand, de BMW kiest dan uit bollen, zacht remmen, hard remmen,... naargelang de situatie.
Maar het rempedaal van de ID7 blijft in alle gevallen ruk tov de iX3. Had bij de ID7 dezelfde ervaring, ook op de B-stand.
Ik was bijna achterop ene gereden omdat die auto niet remde als ik de pedaal al verder induwde dan bij mijn iX3 (geen ACC aanstaan).

Heb ondertussen wat wagens gezien (niet gereden en ben dat ook niet van plan).

- GLC 400, op papier groter dan de iX3 maar dat voelt zo niet
- iX3, buitenkant lelijk, binnenkant en technologie eigenlijk wel goed
- C-klasse is nergens te bekijken, maar vind de lijnen wel mooi. Hoop dat het groeien in lengte genoeg is voor de achterruimte.
- i4, te oud model om nog te nemen voor 6 jaar
- i5 sedan, mooie auto, genoeg plaats, genoeg koffer, jammer van de middentunnel en het standaard ontbreken van een elektrische kofferklep (sluiten)
- i5 touring, zelfde als de i5 sedan, wel standard elektrische koffer en je krijgt standaard luchtvering achteraan.

Beetje jammer dat de mercedes wagens enkel in dual motor beschikbaar zijn, had liever een goedkopere single motor in de lijst.
De i5 is wss wel wat opleggen (meer dan ik zou willen) maar die staat op 1, de c-klasse op 2 en de GLC op 3 momenteel.
De huidige i5 gaat een giga facelift krijgen over een paar maand. Wel pas in 2030 tech update.

Kiest die niet automatisch hoe hard die remt in D-stand, de BMW kiest dan uit bollen, zacht remmen, hard remmen,... naargelang de situatie.
Maar het rempedaal van de ID7 blijft in alle gevallen ruk tov de iX3. Had bij de ID7 dezelfde ervaring, ook op de B-stand.
Ik was bijna achterop ene gereden omdat die auto niet remde als ik de pedaal al verder induwde dan bij mijn iX3 (geen ACC aanstaan).
Nee, in D-stand is enkel maar 'uitbollen', zeer weinig/geen recuperatie. dan moet je ofwel in B-mode zetten, daar heb je meer recup. tenzij het zeer koud is, of volle batterij.
Dan moet je met ACC aan rijden, dan gaat die rekening houden met voorligger.

Normaal staat auto-hold standaard aan? Tenzij er iemand voor u met de wagen gereden heeft dat heeft afgelegd. Normaal moet je gewoon 1x iets dieper duwen op je rem om dan los te laten. Dan blijf je normaal stil staan. als je maar lichtjes duw, dan ga je bij loslaten terug vooruitbollen.

Het is wel redelijk wennen, maar eenmaal gewoon, vind ik het goed meevallen. (ik rij met skoda enyaq, is quasi hetzelfde gedrag)

Laatst bewerkt:
D-stand = uitbollen
Als je natuurlijk veel hulpsystemen hebt aanstaan dan zal de wagen voor jou inderdaad gaan afremmen op basis van de voorligger, op basis van het traject, als je een kruispunt nadert,…. Uiteraard zal er bij het afremmen dan gerecupereerd worden maar in de basis blijft het gewoon uitbollen. B-stand is dan effectief one-pedal-drive waarbij je het rempedaal amper moet bedienen.
Het remgevoel van de ID7 is inderdaad aanpassen als je van een andere wagen komt. Dat kan ik beamen.

D-stand = uitbollen
Als je natuurlijk veel hulpsystemen hebt aanstaan dan zal de wagen voor jou inderdaad gaan afremmen op basis van de voorligger, op basis van het traject, als je een kruispunt nadert,…. Uiteraard zal er bij het afremmen dan gerecupereerd worden maar in de basis blijft het gewoon uitbollen. B-stand is dan effectief one-pedal-drive waarbij je het rempedaal amper moet bedienen.
Het remgevoel van de ID7 is inderdaad aanpassen als je van een andere wagen komt. Dat kan ik beamen.

Dat is natuurlijk al een groot verschil met de BMW, je moet geen systemen aan hebben staan om automatisch te laten bollen, remmen etc in D-stand. Het is niet echt een one pedal drive maar werkt wel goed en komt natuurlijk over. Bij one pedal drive moet je echt zelf de stand van het stroompedaal bepalen om uit te rollen of te remmen etc.

De huidige i5 gaat een giga facelift krijgen over een paar maand. Wel pas in 2030 tech update.

Klopt zeer zeker, maar of dat een voordeel gaat zijn... Als ik kijk naar de i5 of hoe de iX3 en i3 eruit zien (en spyshots van de M5) heb ik precies liever een pre-facelift... Ik vind itt @ThekillingGoku de huidige 5 serie wel een mooie wagen.
Het is ook nog geen heel nieuw model. Met een leasetermijn van 6 jaar rij je effectief een tijdje een oud model als je geen splinternieuw kiest, maar dat is niet anders. Ik zou bvb nog steeds graag met mijn Arteon rijden die ik 3,5 jaar geleden heb moeten inleveren (en heb die bijna 5 jaar gehad (58 maanden)).

Verder is er voor de i5 niet echt een tegenhanger aan mercedes kant (de EQE die ik kan nemen is ook een gedrocht) zoals de c-klasse voor de i4.

Het nadeel aan een 2 merken strategie.

Ben je zeker dat je niet gewoon in de D-stand aan het rijden was? In deze stand ga je gewoon uitbollen gelijk een normale wagen. In de B-stand wordt er echt wel geremd…

Neenee, was in B-stand. Wel handig dat je de stand kan veranderen aan het stuur, maar voor de rest toch minder dan wat BMW heeft.

- i5 touring, zelfde als de i5 sedan, wel standard elektrische koffer en je krijgt standaard luchtvering achteraan.

Deze zou hier d'office de keuze zijn...moest hij binnen budget zitten.

...
- i4, te oud model om nog te nemen voor 6 jaar
- i5 sedan, mooie auto, genoeg plaats, genoeg koffer, jammer van de middentunnel en het standaard ontbreken van een elektrische kofferklep (sluiten)

Vind je de i4 in vergelijking met de i5 een te oud model omdat die pre-facelift 2 jaar eerder gelanceerd werd? Want technisch zijn de i4 en i5 wel identiek en dus geen van beide het meest recent op vlak van EV-technologie.

Vind je de i4 in vergelijking met de i5 een te oud model omdat die pre-facelift 2 jaar eerder gelanceerd werd? Want technisch zijn de i4 en i5 wel identiek en dus geen van beide het meest recent op vlak van EV-technologie.
Bij mij valt de i5 sowieso af omdat het old tech is. Vooral 800v laden is huge. Geen idee hoe groot de volgende sprong gaat zijn maar nu 800km range + heel snel laden is bijna benzine/dieselcomfort.

Bij mij valt de i5 sowieso af omdat het old tech is. Vooral 800v laden is huge. Geen idee hoe groot de volgende sprong gaat zijn maar nu 800km range + heel snel laden is bijna benzine/dieselcomfort.

Maar 90% van de mensen heeft geen voordeel bij 350 kW laden of 800 km range...

Hier meer dan >100.000 km full electric ondertussen en het aantal keer dat we gevloekt hebben op de range of op 'maar' 150 kW laden kan ik op één hand tellen denk ik.

Hier meer dan >100.000 km full electric ondertussen en het aantal keer dat we gevloekt hebben op de range of op 'maar' 150 kW laden kan ik op één hand tellen denk ik.
Ik denk dat het eerder zo is: 90% van alle mensen heeft 95% van de tijd niet méér nodig dan de vorige generatie van EV (i5/i4).

Maar het maakt je EV ervaring wel weer wat completer als je die nieuwe tech kan benutten.

Met de Taycan van mn broer naar de alpen gereden en je had net genoeg tijd om een scheet te laten op het wc en de auto was weer tot 80% opgeladen. Ik vond dat wel nog een mooie extra stap in termen van comfort. Het is echt een zeer grote stap in termen van laadsnelheid.

Sowieso ga ik nu niet 5 jaar kiezen voor oude tech die ik al in de garage heb staan.

Maar het maakt je EV ervaring wel weer wat completer als je die nieuwe tech kan benutten.
Die opmerking ga je nog veel kunnen maken de komende jaren, gezien de evolutie nog steeds heel hard gaat.

Maar het voordeel van een nieuwe auto met nieuwe tech wordt steeds kleiner.
Een Tesla met de kleine LFP batterij die 2tal jaar geleden gereleased is, zou perfect zijn voor de meeste mensen.
(Op vlak van EV tech weliswaar, over de auto zelf en het merk kan je discussiëren.)

De next big thing volgens mij is unsupervised autopilot. De rest is rommelen in de marge.

De sprong in laadsnelheid van 400V naar 800V is wel groot, gemiddelde laadsnelheid maal 2.
Maar een serieus deel van de sprong van 600 naar 800 km WLTP range is gewoon dat BMW nu een 109 kW batterij aanbiedt in plaats van 81 kW, er is in verhouding relatief weinig efficiëntiewinst van de ene generatie naar de andere. Plus, het aandeel mensen dat nog meer range nodig heeft, wordt steeds beperkter dus ik zou de komende jaren minder verbetering verwachten dan de afgelopen 10 jaar waarbij elke generatie een sprong vooruit was.

Dat is ook weer waar. Ik heb eind vorig jaar bewust voor een "old tech" i4 gekozen in plaats van 1-2 jaar te wachten op een Neue Klasse. Ik gebruik misschien 6 keer op een jaar een snellader en als ik die tijd kan halveren van 15-20 minuten naar 7-10 maakt dat bitter weinig verschil. De grootste variabiliteit zit bij de laders die af en toe niet leveren wat ze afficheren van snelheid (met voldoende preconditioning en niet te hoge SoC, waarbij een lader van hetzelfde merk op de terugweg ineens wel die snelheid haalt)
Intussen zit ik ook aan >50.000 km full electric.

To be fair, in mijn geval, voor de kilometers die ik anno 2026 doe, zou ik moeten toekomen met zowel old als new tech.
Ik kom al lang niet meer aan die 40K km van pre-corona.

Snelladen heeft men hier naar 't schijnt sowieso al niet graag, omdat dit duurder uitvalt dan traag laden.
Dus als het dan toch voornamelijk traag laden is & 't is een 10-15K km per jaar, dan wordt dit wss 1 keer volledig vol laden per week (maar wss eerder 2 keer per week om niet telkens met de piepers te zitten dat je zou stil vallen).

Dus vooral TBD in hoeverre ik waar zal kunnen traag laden, wegens het ontbreken van een thuislader natuurlijk.
Maar in principe denk ik niet dat piek laadsnelheid mijn primaire spec zou moeten zijn.

Al zou ik natuurlijk liever gewoon 1/2 keer per week snelladen & dan ook zo snel mogelijk. Maar denk niet dat men dat hier graag zou hebben.
Dan is de vraag natuurlijk nog in hoeverre er laadpalen beschikbaar zijn in de buurt die 'zo' snel kunnen laden (& niet van Tesla zijn).

Niet gebaseerd op tech, beetje dat de i4 eerder zal verdwijnen dan de i5, maar vooral omdat de i4 behoorlijk klein is voor de 3de passagier vanachter door die middentunnel. Hebben namelijk 3 kinderen. Dat speelt bij de i5 ook wel, maar die is overall een stuk ruimer.
Moest ik iets jonger zijn en geen kinderen zou ik gewoon de i4 nemen hoor.

Ik doe amper 20000km/jaar en ik laad 98% van de kilometers aan 2,5-4,2kWh, dat kan ook op 400V technologie en is voor mij eigenlijk geen issue. Dat die technologie over 6 jaar stokoud zal zijn ben ik me van bewust.

Daarom dat ik de GLC en de C-klasse zeker niet uitsluit, die zijn dan ook nog eens goedkoper dan de i5 ook.
De c-klasse kan je uiteraard wel nergens bekijken en is een pure gok op grootte.

Niet gebaseerd op tech, beetje dat de i4 eerder zal verdwijnen dan de i5, maar vooral omdat de i4 behoorlijk klein is voor de 3de passagier vanachter door die middentunnel. Hebben namelijk 3 kinderen. Dat speelt bij de i5 ook wel, maar die is overall een stuk ruimer.
Moest ik iets jonger zijn en geen kinderen zou ik gewoon de i4 nemen hoor.

Ik doe amper 20000km/jaar en ik laad 98% van de kilometers aan 2,5-4,2kWh, dat kan ook op 400V technologie en is voor mij eigenlijk geen issue. Dat die technologie over 6 jaar stokoud zal zijn ben ik me van bewust.

Daarom dat ik de GLC en de C-klasse zeker niet uitsluit, die zijn dan ook nog eens goedkoper dan de i5 ook.
De c-klasse kan je uiteraard wel nergens bekijken en is een pure gok op grootte.

Ja, de achterbank van de i4 is geen feest qua ruimte voor een auto van die lengte. En die middentunnel helpt zeker niet...

De C-klasse zou wel ruimer moeten zijn achteraan: ruim 10 cm langer dan de i4, zelfde bagageruimte en op het eerste zicht zeker geen langere neus - en geen zo'n vervelende middentunnel.

Hier ben ik toch ook aan het wachten op de nieuwe I3.

Heb de I5 40 en M60 eens door de tool gehaald, maar spreekt me momenteel niet zoveel aan. Misschien met de toekomstige facelift wel meer.

Enkele weken geleden de Xpeng P7+ besteld in ruil voor mijn Skoda Superb van 2017 :) Met wat chance kan ik daar ook 10j mee bollen, inclusief autovakanties. Leverdatum voorlopig februari 2027.

Terug
Bovenaan