Mijn vrouw heeft een plug-in hybride Volvo XC40. Wij wonen in een stadswoning zonder eigen parkeerplaats of garage, dus zijn we aangewezen op publiek laden. Na 2 maanden zijn een aantal dingen duidelijk geworden:
- Op elektriciteit rijden is aangenamer dan op benzine rijden. Dat is dus een goede incentive om de auto op te laden.
- De auto verbruikt elektrisch ongeveer 26 kWh per 100 km. Als de batterij leeg is verbruikt hij 8 liter per 100 km.
- Opladen aan een publieke laadpaal is een pain in the ass. Wij hebben 2 palen op 350 meter van onze voordeur die gelukkig zelden bezet zijn. Maar het concept "de auto gaan insteken" of "de auto gaan halen" zijn we al grondig beu. Voor de deur parkeren is veel aangenamer.
- Opladen aan een publieke laadpaal is duur: €0,402 per kWh met een Luminus laadpas. Bij een elektrisch verbruik van 26 kWh per 100 km komt dit neer op €10,45 per 100 km. Ter vergelijking: bij een benzineprijs van €1,25 per liter en een verbruik van 8 liter per 100 km kost rijden op benzine €10,00 per 100 km.
In het eerste jaar betaalt Volvo +- €0,25 per geladen kWh terug, als incentive om de auto zoveel mogelijk op te laden. We laden hem voorlopig dus nog wel op, niet alleen voor het geld maar ook omdat de auto ontworpen is om zo veel mogelijk elektrisch te rijden en dit aangenaam rijdt. Na verloop van tijd verwacht ik echter dat mijn vrouw de auto gewoon als benzinewagen gaat gebruiken. Jammer!
Ik heb zowel bij de stedelijke administratie als bij de bevoegde schepen geïnformeerd of er geen laadpaal dichter bij ons huis kan geplaatst worden. Onze buurvrouw heeft namelijk óók een plug-in hybride, die ze ondertussen niet meer oplaadt omdat het zoveel gedoe is. Het antwoord was dat "er voldoende laadpalen in de stad zijn" en dat "we de normen van de Vlaamse overheid al gehaald hebben".
Bij Fluvius kan je een laadpaal aanvragen, maar énkel wanneer je een volledig elektrische auto hebt. Plug-in hybrides tellen niet mee, die moeten maar op benzine rijden. Oké, dan gaan we dat doen.