De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
edit: mijn bedrijfswagen wordt volgende week thuis afgeleverd.

Nummerplaat begint trouwens al met het cijfer 2 .. schrok ik wel even van. Dat wil namelijk zeggen dat er al keiveel auto's rondrijden in ons kleine landje..

Laatst bewerkt:
edit: mijn bedrijfswagen wordt volgende week thuis afgeleverd.

Nummerplaat begint trouwens al met het cijfer 2 .. schrok ik wel even van. Dat wil namelijk zeggen dat er al keiveel auto's rondrijden in ons kleine landje..
Ik heb al 2-AAH-..... zien rondrijden inderdaad.

Daarnet E. van Cronos aan de lijn die een aantal BMW configs met mij heeft doorgelopen aan de telefoon. De tool is nog in bèta dus moest het telefonisch.

Met 950 kan je dus:
- iX3, shadowline
- EQC, business pack
- 316dA Acco Business (advantage + businesspack)
- 330e Touring is meteen €4000 opleggen (dus de 320e zal nét kunnen, maar waarschijnlijk optieloos)
- E-Tron ook buiten budget

Ik heb gewoon gezegd: "E. 't is goed, bestel maar. Carbonschwarz, Mokka zetels, en graag nog aluminium sierlijsten"

Levering voorzien eind augustus begin september.

Daarnet E. van Cronos aan de lijn die een aantal BMW configs met mij heeft doorgelopen aan de telefoon. De tool is nog in bèta dus moest het telefonisch.

Met 950 kan je dus:
- iX3, shadowline
- EQC, business pack
- 330e Touring is meteen €4000 opleggen (dus de 320e zal nét kunnen, maar waarschijnlijk optieloos)

Ik heb gewoon gezegd: "E. 't is goed, bestel maar. Carbonschwarz, Mokka zetels, en graag nog aluminium sierlijsten"

auch

Maar wat heb je nu besteld, poeperman2?
da's inderdaad niet zooo duidelijk hé :D

de iX3... eigenlijk zijn er maar 2 keuzes voor iemand met laadmogelijkheden thuis: iX3 of EQC
Vermogen, lage VAA, opties bij de vleet, looks, ruimte, badge

Een 3 Touring zal altijd mijn droomkar blijven, maar een kale 316d vs een quasi full-option X3 krijg ik niet in mijn hoofd geprent.

De range-anxiety is gaan liggen, het zal misschien wel 2 - 3 keer in de maand spannend worden, maar mijn vrouw haar Tiguan is er ook nog, en zij mag (ook nagevraagd) op werkdagen gewoon met de iX3 gaan werken en dan neem ik die van haar wel.

Met die keuzemogelijkheden lijkt het me ook evident om te kiezen tussen de iX3 en de EQC. Maar dan moet je inderdaad mogelijkheden hebben om te laden: thuis of op het werk. Of langs de straat als daar bijna altijd een vrije laadpaal staat.

Mijn baas heeft een E-Tron besteld. Ben ook benieuwd hoe haar ervaringen zullen zijn :) Arval blijkt trouwens de bocht ingezet te hebben naar EV's. Niet toevallig zijn ze zelf ook een netwerk aan laadpunten aan het uitrollen...

Met 950 kan je dus:
- iX3, shadowline
- EQC, business pack

'k Ben daarin toch nog content da'k in dat KMO sfeerke behoor. Althans dus voor dit eh.

't Is zo toch allemaal net iets minder 'strikt' & iets meer vrijheid.
Al zou het bij ons systeem nooit iX3 vs 316d worden, want hunnen baseline is aankoopprijs.
Men heeft zo ooit een XLSX opgesteld met alle overwegingen, toen men nog alle wagens aankocht en de policies zijn nog altijd geschreven in context van aankoopprijs.
De leasing ziet men dan gewoon als 'de financiering'. Voor goeikopere wagens is dit effectief nog steeds aankoop (renting dus), de duurdere modellen durft men het niet meer riskeren wegens dieselgate & zijn voornamelijk operationeel.

Dat heeft ook z'n nadelen natuurlijk aangezien de speciallekes in de leasing, waar een duurdere wagen goeikoper is in leasing ... jah ... niet echt naar boven komt tijdens die gesprekken.

Ik heb in november besteld en als ik nu zie wat er binnen een leasebudget valt waar een 316dA in valt, dan had ik waarschijnlijk ook een iX3 of EQC kunnen pakken. Ik had toch wel graag met die EQC gereden dan. (Arval als leasing trouwens)

'k Ben daarin toch nog content da'k in dat KMO sfeerke behoor. Althans dus voor dit eh.

't Is zo toch allemaal net iets minder 'strikt' & iets meer vrijheid.
Al zou het bij ons systeem nooit iX3 vs 316d worden, want hunnen baseline is aankoopprijs.
Men heeft zo ooit een XLSX opgesteld met alle overwegingen, toen men nog alle wagens aankocht en de policies zijn nog altijd geschreven in context van aankoopprijs.
De leasing ziet men dan gewoon als 'de financiering'. Voor goeikopere wagens is dit effectief nog steeds aankoop (renting dus), de duurdere modellen durft men het niet meer riskeren wegens dieselgate & zijn voornamelijk operationeel.

Dat heeft ook z'n nadelen natuurlijk aangezien de speciallekes in de leasing, waar een duurdere wagen goeikoper is in leasing ... jah ... niet echt naar boven komt tijdens die gesprekken.
Met andere woorden uw werkgever is niet bijster snugger? :P
Dus hij kiest liever voor een wagen die catalogus goedkoper is, maar hem wel meer op maandbasis kost. Goed bezig :P

Hier zijn ze in omgekeerde volgorde veranderd, duurdere aankoopprijs, goedkoper maandelijks.
Collega vorige keer wagens van +/-50k, nu 75k.

Btw, baas heeft maar een x545e besteld, teleurstellend na met wat hij(we) testgereden hadden.

Met andere woorden uw werkgever is niet bijster snugger? :p
Dus hij kiest liever voor een wagen die catalogus goedkoper is, maar hem wel meer op maandbasis kost. Goed bezig :p
Goh ja ... voor die wagens waar het operationeel geregeld wordt mogelijks wel ja. Heb er soms ook al aangedacht aangezien leasing toch zo wat een speciaal beestje is waar duurder in aankoop niet noodzakelijk duurder is in leasing (en de afwezigheid van bepaalde opties e.d. soms den boel duurder doet uitkomen etc.).

Dacht dat men ergens tussen de 30/40K of zoiets begon te overwegen om toch weer operationeel te doen (sinds dieselgate & de wagens die toen op den hof blijven staan zijn en weinig opbrachten VS de verwachtingen, qua restwaarde dus of gewoon een eeuwigheid blijven staan zijn wegens geen interesse meer). Dat zal dan zijn met korting er af.

Alle regels zijn nog altijd opgesteld voor aankoop, dus jah. Basically ... bij de wagens met kleiner risico koopt men nog steeds.
Wagens van whatever, 80K bv. wilt men het risico niet meer nemen op te zware depreciatie, zeker van 't onverwachte soort. Iets wat je dus niet voor hebt eh, met de operationele formule.

Maar daarmee is natuurlijk het systeem niet 'optimized for lease'. ;)
1 v/d patrons zelf bv. bolt met een aangekochte 320d. Maar die weet natuurlijk van zichzelf dat hij geen ontslag zal pakken & hij bolt die wagen gewoon op. Ondertussen toch al een jaar of 6, 7 denk ik.

Nu ... to be fair ... die wagens waarover we dan spreken is ook niet noodzakelijk 't gros van wat er op de parking staat. Maar 't is nu niet dat ik een schoon overzicht heb van wat er al dan niet op den hof hoe gefinancierd is, so who knows.

Met 950 kan je dus:
- iX3, shadowline
- EQC, business pack

September? En we zijn nog maar februari? o_O
Jammer dat de e-tron buiten budget is. Daar zijn er blijkbaar wel nog wat stockwagens van op voorraad.
Maar ook wel begrijpelijk, is weer een klasse hoger ondanks zijn schappelijke prijs tov een iX3.
Aan je lijst te zien zal het hier ook gewoon een iX3 worden denk ik. Van de EQC kan ik het gewoon niet over m'n hart krijgen om met zoiets lelijks qua voorlichten te rijden. Die verlichte lijn verpest die auto totaal (in mijn ogen dan toch).
En de Q4 e-tron zal wellicht veel te laat komen. En ik weet ook niet of ik die nu per se boven een iX3 zou verkiezen.

En weet je toevallig hoe lang die beta nog gaat duren? Ik kom gek van het wachten.
Al is die levertijd nog deprimerender :(

Een iX3 kost bijna het dubbele in aankoop 🤣
Dat wil niet zeggen dat hij dubbel zo veel kost over de lifecycle. Er zijn fiscale voordelen.
De leasemaatschappij wil het risico op de tweedehandswaarde niet meer dekken.
Audi heeft aangegeven nog voor 2030 te stoppen met de productie van wagens met verbrandingsmotoren...

Je hebt op dit ogenblik de e-tron en iets "sportiever" gelijende e-tron Sportback. Grote elektrische SUV, zit idd qua maatvoering in segment Q7/X5.
Morgen wordt de e-tron GT gelanceerd = de "Audi Taycan".
Later volgt nog de Q4 e-tron. Elektrische SUV, maatje kleiner.

In het verleden was e-tron ook nog een label voor gehybridiseerde gewone modellen, Q7 e-tron bvb, maar dat zit nu allemaal onder TFSIe.
Die Q4 e-tron lijkt aan de buitenzijde kleiner, maar de ID.4 waar hij is op gebaseerd zit volgens reviewers qua binnenruimte tussen de Tiguan en de Touareg. Op elektrisch vlak is hij volgens mij ook superieur aan het platform van de e-tron (wat geen specifiek EV-platform is)

Deze week bericht gehad dat ik, na maanden uitstel, een wagen mag kiezen.
In mei had ik eigenlijk al getekend voor bestelling van een XC60 D4. Helaas werd alles geannuleerd door Corona dus dat was minder.

Nu stopt Volvo met pure Diesel motoren en dus zijn er alleen nog (heel beperkt) stockmodellen beschikbaar in D4. De nieuwe mild-hybrid kan niet door de hogere Co2 uitstoot (limiet is 135g) en plug-in is te duur. Van de modellen die nog in stock zijn, valt alles net buiten budget (€30-40/maand erover) opleggen is niet toegestaan. Men kan verder geen korting geven omdat ze al heel scherp zitten.

Dan maar zitten kijken naar alternatieven. X3 met business pack lukt nog net maar in mei kon daar nog een heleboel bij voor hetzelfde budget (zwarte dakhemel, getinte ruiten, adaptive cruise,...). Zelfs mijn huidige wagen: een 5 touring lukt in geen enkele uitvoering meer :(

Normaal happy met zo'n nieuws maar valt me nu wel wat tegen (luxeprobleem, dat wel).

Een iX3 kan dan wel weer met bijna alles van de (relatief beperkte) optielijst, gezien we een hoger budget hebben voor volledig elektrisch. Model 3 of Polestar 2 kan ook zonder probleem. Alleen ben ik bang om teveel tegen de beperkte range aan te lopen. Ik ga toch regelmatig (1-2x per maand) op en af tot Limburg en in de zomer ook regelmatig tot Luxemburg/Ardennen en terug op een dag.

Een iX3 kan dan wel weer met bijna alles van de (relatief beperkte) optielijst, gezien we een hoger budget hebben voor volledig elektrisch. Model 3 of Polestar 2 kan ook zonder probleem. Alleen ben ik bang om teveel tegen de beperkte range aan te lopen. Ik ga toch regelmatig (1-2x per maand) op en af tot Limburg en in de zomer ook regelmatig tot Luxemburg/Ardennen en terug op een dag.
De wagen waarmee je het minst problemen gaat krijgen qua mobiliteit is de model 3.
Met een Model 3 Long Range geraak je van Gent in Luxembourg (stad) op één lading. Om heen en weer te geraken moet je ofwel ter plekke aan een laadpaal opladen (hotel, restaurant, winkelcentrum,...) ofwel op de heen- en de terugrit een kwartiertje stoppen bij een supercharger.

Op deze website kan je dat allemaal eenvoudig testen, je kan je auto kiezen, wat met de parameters spelen en zien wat voor impact dat heeft. Die resultaten zijn zeer betrouwbaar.
https://abetterrouteplanner.com/

Wanneer je vooral mobiel wil zijn in B en Fr is Tesla echt veel beter (omdat er nog maar heel weinig andere snelladers zijn, je gaat dat wel zien wanneer je wat speelt met die routeplanner). In NL en D moet je je daar minder zorgen over maken.

Veel mensen halen hun neus op voor een Model 3, maar dat ding rijdt fijn en is qua mobiliteit superieur aan al die andere wagens. Daarom heb ik die gekozen boven de e-tron, iPace en Polestar 2. Indien je nog even moet wachten op levering is ook de model Y misschien een optie?

September? En we zijn nog maar februari? o_O
Jammer dat de e-tron buiten budget is. Daar zijn er blijkbaar wel nog wat stockwagens van op voorraad.
Maar ook wel begrijpelijk, is weer een klasse hoger ondanks zijn schappelijke prijs tov een iX3.
Aan je lijst te zien zal het hier ook gewoon een iX3 worden denk ik. Van de EQC kan ik het gewoon niet over m'n hart krijgen om met zoiets lelijks qua voorlichten te rijden. Die verlichte lijn verpest die auto totaal (in mijn ogen dan toch).
En de Q4 e-tron zal wellicht veel te laat komen. En ik weet ook niet of ik die nu per se boven een iX3 zou verkiezen.

En weet je toevallig hoe lang die beta nog gaat duren? Ik kom gek van het wachten.
Al is die levertijd nog deprimerender :(
Ik vind september eigenlijk heel goed meevallen voor een model dat officieel nog niet eens bestaat :)

Als ik collega’s zie die meer dan een jaar op een simpele A sedan moesten wachten...

Dat wil niet zeggen dat hij dubbel zo veel kost over de lifecycle. Er zijn fiscale voordelen.
De leasemaatschappij wil het risico op de tweedehandswaarde niet meer dekken.
Audi heeft aangegeven nog voor 2030 te stoppen met de productie van wagens met verbrandingsmotoren...
Ik wil het wel nog wel eens zien dat tegen 2030 Audi volledig gesnoerd gaat. Dan zal er toch veel moeten gebeuren tegen dan.

Terug
Bovenaan