De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Net toevallig op dit bericht gestoten... Baby 2 is onderweg 🙈

Wat ik eigenlijk wilde vragen, iemand die dit bericht kan lezen en iets kan laten weten of samenvatten ofzo? (archive.ph werkt bij dit artikel niet blijkbaar)

Wij zijn 5 jaar vrijgesteld vanwege het E-peil, maar ik wil het toch ook wel wat opvolgen. Misschien nu al reserves aanleggen voor OV 2029 🫣
Het KI op zich is niet verhoogd, maar is sinds 1991 wel gekoppeld aan de inflatie en consumptieindex. Omdat die toch stevig is doorgeschoten de afgelopen jaren is het KI uiteraard ook hoger.

Ik heb de indruk dat het niet geindexeerd KI van 1975 toch ook al wat geindexeerd wordt. Juist mij KI gekregen:

open nieuwbouw
1 badkamer
108m^2 bebouwde oppervlakte
227m^2 nuttige oppervlakte (dit is dus echt 108x2 + 108x0,1 voor de kelder.)

€ 2710 😭

Heb zonet een formulier ontvangen met volgende vragen:
- Zijn deze plaatsen verwarmd (woonkamer/keuken/slaapkamers/andere verwarmd)
- Passiefwoning (ja of nee)
- Veranda (ja of nee)
- Aantal kamers met bad en / of douche
- Lift (ja of nee)
- Zwembad (geen/buiten/binnen/buiten en binnen)
- Bewoonbare kelders (ja/nee/geen kelder)
- Bewoonbaar dakverdieping
- Garages/overdekte staanplaatsen/nietoverdekte staanplaats/carport (zoja geef aantal)
- Andere bijgebouwen
- EPC waarde (indien beschikbaar)
- Einddatum verbouwingswerken

We krijgen deze vragen omdat we de garagepoort van onze inpandige garage hebben laten vervangen door een raam. Nu moet ik bovenstaande ten laatste aangeven 30 dagen na het einde van de structurele werken. Er zijn echter geen structurele werken gebeurd, dus wat is de definitie van structurele werken bij het kadaster? Het raam is in de opening gekomen waar eerder een poort stond, dus niets is structureels gewijzigd. We zijn nog bezig in die ruimte (scheidingswand recent geplaatst, vloer moet nog geplaatst worden), maar geen idee of die zaken structurele aanpassingen zijn voor hen. Een scheidingswand bvb creëert een extra ruimte, dus ik vermoed dat het KI daarmee omhoog gaat en dat zij dat dus wel zien als een structurele aanpassing? Er is ook recent airco geplaatst en zonder die airco was de ruimte niet verwarmd, dus is dat dan ook een structurele aanpassing? In de andere ruimte (2 ruimtes door scheidingswand) is de radiator nog niet geplaatst, is dit dan structureel?

Daarnaast vraag ik me af of een kruipruimte telt als kelder?

Ik heb de indruk dat het niet geindexeerd KI van 1975 toch ook al wat geindexeerd wordt. Juist mij KI gekregen:

open nieuwbouw
1 badkamer
108m^2 bebouwde oppervlakte
227m^2 nuttige oppervlakte (dit is dus echt 108x2 + 108x0,1 voor de kelder.)

€ 2710 😭
Nee hoor oude villa's betalen vaak veel minder voor veel meer oppervlakte, zelfs gerenoveerde
Nieuwbouw wordt gewoon zwaar afgestraft

Nee hoor oude villa's betalen vaak veel minder voor veel meer oppervlakte, zelfs gerenoveerde
Nieuwbouw wordt gewoon zwaar afgestraft
Ik was initieel verschoten omdat ik hier lage bedragen per vierkante meter zag. Maar na even rondvragen toch gemerkt dat eigenlijk elk vrijstaand huis hier (rand Brussel) sinds midden jaren 90 een hoog KI heeft. Ondertussen al eigenlijk blij dat ze de kelder met verwarming en daglicht als bergruimte hebben genomen.

Ik was initieel verschoten omdat ik hier lage bedragen per vierkante meter zag. Maar na even rondvragen toch gemerkt dat eigenlijk elk vrijstaand huis hier (rand Brussel) sinds midden jaren 90 een hoog KI heeft. Ondertussen al eigenlijk blij dat ze de kelder met verwarming en daglicht als bergruimte hebben genomen.
Merendeel van onroerende voorheffing gaat naar gemeente zelf zeker? Dus er zal wel wat verschil op zitten
Volgens buur die hier lokaal politiek actief is, is het hier alvast zo dat nieuwe woningen pak hoger liggen qua KI
En als ik dan op immosites kijk lijkt dat te kloppen, zelfs als ze gerenoveerd zijn

Ik heb bedragen van 250€ gezien voor een rijhuisje van 1960, natuurlijk al gerenoveerd. Maar ik heb ook een bedrag van 2000€ gezien voor een kleine bungalow van 1996. Daar moest ik toch even van slikken. Wel pijnlijk, mijn onroerende voorheffing zal 2x zo hoog zijn als mijn huidige jaarlijkse electriciteitsfactuur, en je kan er niks aan doen, en de helft is eigenlijk nog van de bank ook.

Er zijn echter geen structurele werken gebeurd, dus wat is de definitie van structurele werken bij het kadaster?
Oh dat belemmert hun niet om u gewoonweg een platte belastingsverhoging aan te smeren hoor.

Ik had een bouwvergunning om mijn dak te renoveren en zijgevel te isoleren + dakkapellen te installeren (2).

Uiteindelijk heb ik niet verbouwd maar gewoon mijn dak laten isoleren/verniewen + zijgevel laten isoleren.
Normaal gezien moet je niet extra betalen omdat je isoleert en renoveert zonder volume of indeling te veranderen.

Bij het kadaster in Gent denken ze daar anders over en vonden ze dat het isoleren van mijn dak & gevel een "ingrijpend verandering" is waarmee ze terwijl ook mijn KI met €200 verhoogd hebben.
Ik heb dezelfde brief gekregen van het kadaster en heb er op geantwoord met foto's erbij en zo om aan te tonen dat ik eigenlijk geen gebruik heb gemaakt van de bouwvergunning.

Dus ja, structureel of niet... het maakt niets uit. Je krijgt gewoonweg een belastingsverhoging.

Oh dat belemmert hun niet om u gewoonweg een platte belastingsverhoging aan te smeren hoor.

Ik had een bouwvergunning om mijn dak te renoveren en zijgevel te isoleren + dakkapellen te installeren (2).

Uiteindelijk heb ik niet verbouwd maar gewoon mijn dak laten isoleren/verniewen + zijgevel laten isoleren.
Normaal gezien moet je niet extra betalen omdat je isoleert en renoveert zonder volume of indeling te veranderen.

Bij het kadaster in Gent denken ze daar anders over en vonden ze dat het isoleren van mijn dak & gevel een "ingrijpend verandering" is waarmee ze terwijl ook mijn KI met €200 verhoogd hebben.
Ik heb dezelfde brief gekregen van het kadaster en heb er op geantwoord met foto's erbij en zo om aan te tonen dat ik eigenlijk geen gebruik heb gemaakt van de bouwvergunning.

Dus ja, structureel of niet... het maakt niets uit. Je krijgt gewoonweg een belastingsverhoging.
Had niet anders verwacht eigenlijk... De vraag is alleen welke datum de werken dan structurele werken dan "klaar" zijn. Want ze kunnen je nog een boete aansmeren ook als je het niet op tijd aangeeft...

De kosten die je bespaart om te verwarmen stort je zo ineens door naar de belastingen :laugh:

Ik had het formulier al eens ingediend voor onze nieuwbouw. Ons KI is nu gekend, maar nu zit hetzelfde formulier alweer in de bus, met deze keer als reden de bouwvergunning van ons tuinhuis. Het enige wat inderdaad zal wijzigen is het antwoord in het vakje "Andere bijgebouwen". En zo blijven ze wel bezig zeker, bij de overheid? Wat een kafka.

Als er natuurlijk in het verleden een wijziging van. Het volume niet is aangegeven kan het isoleren wel een reden zijn om het ki aan te passen. Maar dat zal dan niet verhogen door isolatiewerken

Ik had het formulier al eens ingediend voor onze nieuwbouw. Ons KI is nu gekend, maar nu zit hetzelfde formulier alweer in de bus, met deze keer als reden de bouwvergunning van ons tuinhuis. Het enige wat inderdaad zal wijzigen is het antwoord in het vakje "Andere bijgebouwen". En zo blijven ze wel bezig zeker, bij de overheid? Wat een kafka.
Idem hier, maar dan voor de carport. Die is nog niet gebouwd en vorig jaar hebben we KI gekregen.
Overlaatst terug zo'n brief of hij er al staat en het formulier ging over verbouwing. Ik bel daar naar voor uitleg en ze weten mij te vertellen dat ze dan het KI opnieuw gaan uitrekenen als hij er staat.
Ik vroeg dan ook hoe het dan zit met onze 5 jaar vrijstelling op het KI, maar daar kon ik geen antwoord op krijgen. Dat behandeld een andere dienst...

Ik wil vooral vermijden dat ze de vorige berekening teniet doen en wij ons 5 jaar vrijstelling op KI kwijt spelen door nu nog die carport te zetten. Hij maakt trouwens deel uit van het plan van onze woning. Maar die vergunning is 5 jaar geldig zolang de werken niet langer dan 2 jaar stil liggen.

ha die vrijstelling...

Ik heb er recht op (EPB dossier vorig jaar februari ingediend, E-peil -13) maar kreeg vorige week gewoon een aanslagbiljet 2024 in de bus.
Bezwaar ingediend maar schort de betalingstermijnen niet op dus tenzij ik het risico wil lopen op nalatigheidsinteresten (moest er toch een of andere technische reden worden aangehaald om het te innen) moet ik de 1400€ wel ophoesten en hopen dat ik hem in redelijke termijn terug krijg gestort...

Laatst bewerkt:
ha die vrijstelling...

Ik heb er recht op (EPB dossier vorig jaar februari ingediend, E-pail -13) maar kreeg vorige week gewoon een aanslagbiljet 2024 in de bus.
Bezwaar ingediend maar schort de betalingstermijnen niet op dus tenzij ik het risico wil lopen op nalatigheidsinteresten (moest er toch een of andere technische reden worden aangehaald om het te innen) moet ik de 1400€ wel ophoesten en hopen dat ik hem in redelijke termijn terug krijg gestort...
Wij hebben ook moeten betalen. EPB aangifte was te laat, maar we krijgen van voor jaar 2-6 de vrijstelling. Maar als ik die ga kwijtspelen met de carport, wacht ik wel nog ff...

Idem hier, maar dan voor de carport. Die is nog niet gebouwd en vorig jaar hebben we KI gekregen.
Overlaatst terug zo'n brief of hij er al staat en het formulier ging over verbouwing. Ik bel daar naar voor uitleg en ze weten mij te vertellen dat ze dan het KI opnieuw gaan uitrekenen als hij er staat.
Ik vroeg dan ook hoe het dan zit met onze 5 jaar vrijstelling op het KI, maar daar kon ik geen antwoord op krijgen. Dat behandeld een andere dienst...

Ik wil vooral vermijden dat ze de vorige berekening teniet doen en wij ons 5 jaar vrijstelling op KI kwijt spelen door nu nog die carport te zetten. Hij maakt trouwens deel uit van het plan van onze woning. Maar die vergunning is 5 jaar geldig zolang de werken niet langer dan 2 jaar stil liggen.
Dat is omdat jij (en zoveel anderen) Kadastraal Inkomen gelijkstellen aan Onroerende Voorheffing. Maar dat is niet hetzelfde.

Kadastraal Inkomen is iets wat door het kadaster (federale overheid) bepaald wordt. Dit is een fictieve waarde, namelijk de fictieve huurinkomsten in 1975.

De Onroerende Voorheffing is een belasting op onroerende goederen. Deze wordt bepaald (op basis van het geïndexeerd KI) en geïnd door de Vlaamse Overheid (met opcentiemen voor de provincie & gemeente waar het onroerend goed in ligt, deze opcentiemen worden door de provincie & gemeente bepaald en doorgestort door de Vlaamse Overheid).

Staat hier zowat uitgelegd.

Je betaalt je KI dus niet en krijgt er ook geen vrijstelling voor. Dat is voor je OV. En dit is niet de bevoegdheid van een andere dienst maar zelfs een compleet andere overheid...

ha die vrijstelling...

Ik heb er recht op (EPB dossier vorig jaar februari ingediend, E-pail -13) maar kreeg vorige week gewoon een aanslagbiljet 2024 in de bus.

Ik heb toevallig gisteren antwoord gekregen op mijn bezwaar over dezelfde situatie. Na 6 maand wachten krijgen we nu ons geld terug binnen de 2 maand. 🙃

Wat een bedragen zeg. Dan ga je voor nieuwbouw/recente bouw en investeer je in allerlei technieken die duur zijn maar wel goed voor deze aardkloot en dan mag je jaarlijks dubbel en dik afrekenen...

Toch maar eens gebeld naar die dienst... Gelukkig is alles in orde voor ons.
Ons EPB verslag is van 02/2024 en ze houden daar pas het jaar nadien daar rekening mee. Dus dat we in 2024 nog een factuur gekregen hebben is normaal. Vanaf 2025 zijn we dan 5 jaar vrijgesteld.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan