Het moment dat we 25 miljard zoeken. Waarom zou dit budgetneutraal moeten zijn?
Gewoon nieuwbouw houden op wat die nu is. En de herziening doen elke 10 jaar zoals het moet zijn. En die oudere bezittingen dus ook richting de 1000€ brengen per stuk.
statbel.fgov.be
Laar ons zeggen dat van die 4 miljoen het er effectief 3 miljoen zijn die niet een correcte KI en dus correcte OV betalen. 3.000.000 * 600€ (de verhoging) -> et voila al 1.8 miljard gevonden.
Nog 23+ miljard te gaan.
Ik zeg nergens dat die budgetneutraal moet gebeuren. Ik zeg dat zelfs als ze dit budget neutraal, ze dan zelfs 80% van de mensen zouden afpissen. Dus politiek is dat een moeilijk verhaal. OV voor iedereen verhogen is natuurlijk ook een optie, maar dan gaan ze 100% van de mensen afpissen, en de kleine, oude, gerenoveerde huisjes het meest. Rol de loper maar uit voor VlB en PVDA.
"Uw regering pakt de kleine huiseigenaar disproportioneel".
Mijn appartement, 300k waard, 2 slpk, 80m2, tuin van 20m2, bouwjaar 2012 --> OV > 1000
Oude huis van madam, verkocht voor 295, 2 slpk, 80m2, tuin van 400m2, inpandige garage, kelder, bouwjaar 1935 of zo -->OV = 300
Als je dat verhuurt, zou dat ongeveer evenveel kosten. "Virtuele verhuurwaarde" staat dus fout omdat dat oude huis van de madam al 3-4-5-6 whatever eigenaars gehad heeft en die zijn altijd 'vergeten' de verbouwingen deftig aan te geven.
Ik heb geen data om te ondersteunen, maar iets zegt met dat hoe ouder het huis is en hoe meer het gerenoveerd is, hoe verder het van de faire OV getaxeerd wordt. Toen we aan het kijken waren om huis te kopen, zaten we in het standaard 2-verdiener segment te zoeken, 350-400k huizen. ImmoWeb vol met nieuwe en gerenoveerde huizen die heel vergelijkbaar waren. Alleen waren de recentere huizen allemaal OV 1000-1500/y, terwijl bij die gerenoveerde heel veel huizen zelfs geafficheerd werden met 'laag KI, kwalificeert als bescheiden woning".
Heel veel politieke moed nodig om een structurele, recurrente en niet-mitigeerbare belastingverhoging erdoor te duwen...
(Overigens nooit gesnapt waarom er korting moet zijn voor de bescheiden woning wegens laag KI. Lijkt me dat er al korting is want je KI is al lager...)