De beurs: technische analyse

Inderdaad, had ook al een pullback richting exact 1,52€ verwacht/in gedachten. Had bij 1,69€ klein gedeelte verkocht en mogelijk dat ik dit bij 1,52€, indien zich dit voordoet, terugkoop.
Ps: die 1,52€ had ik bepaald door te kijken naar de EMA 20 op weekbasis. Deze bedraagt momenteel 1,516€ en biedt volgens mij steun. Deze EMA heeft in het verleden al meerdere keren trendomkeren weergegeven. Indien er een weekly close beneden de EMA 20 optreedt, is het natuurlijk opletten geblazen.
Op dagbasis kan best gekeken naar de SMA 100. Deze staat momenteel op 1,483€, maar begint te stijgen.
Ps2: verkoop aan 1,69€ had ik gedaan owv de EMA 20 op maandbasis. Deze ligt op 1,691 closebasis. Dus even afwachten of die volgende maand doorbroken wordt. Maar een pullback onder (momenteel) 1,516€ (EMA 20 weekbasis close) lijkt mij dan weer een bearish signaal. Op dagbasis mag het tot +/- de SMA 100 gaan, zijnde 1,483€ op dit moment.
SMA100 dagbasis is vandaag exact aangetikt aan 1,53€.

Tjah das zo'n permabear die al jaren roept dat alles ineen gaat storten. Confimation bias door te retweeten als hij gelijk heeft. Ooit zal het inderdaad gebeuren.

Was het maar zo simpel door alles op RSI, MA50 en MA200 te baseren, waarmee ik niet willen zeggen dat dat geen waarde in zit...

OXY heeft een knoepert van een bullish divergence op de daily chart.

Samen met de aankoop van Buffet en het einde van de tax-loss periode zie ik 2025 rooskleurig in voor een deftig herstel.

OXY heeft een knoepert van een bullish divergence op de daily chart.

Samen met de aankoop van Buffet en het einde van de tax-loss periode zie ik 2025 rooskleurig in voor een deftig herstel.
Een paar weken geleden zei je nog dat OXY voor jaren niks zou zijn. Wat is je nieuw gegeven ? Buffet koopt dat al jaren, tax loss is niks nieuw. 1TA indicator gaat niks aan de olieprijs veranderen. Volg olie niet dus wat is de nu eigenlijk concreet de these rond OXY?

Een paar weken geleden zei je nog dat OXY voor jaren niks zou zijn. Wat is je nieuw gegeven ? Buffet koopt dat al jaren, tax loss is niks nieuw. 1TA indicator gaat niks aan de olieprijs veranderen. Volg olie niet dus wat is de nu eigenlijk concreet de these rond OXY?
Klopt maar de stock was ferm oversold en er is nu terug vertrouwen voor retailbeleggers door de aankoop van Buffet.

Iemand TA analyse voor HDSN? Ken er niks van, maar momenteel ferm volume rond die $6 grens.
Ik hou het simpel. Rond de EMA50 dagbasis (close) is er een weerstand. Deze weerstand bedraagt momenteel +/- 6.1315$. Dit is een nieuw decission point en potentieel turning point. Gaat het daar doorgaan de komende weken, kijk ik naar de EMA50 op weekbasis (leidende EMA denk ik). Er is een weerstand op de EMA50 weekbasis (close) die momenteel 8,2227$ bedraagt. Mogelijk dat rond de EMA50 weekbasis dan het volgende turningpoint ligt.

Iemand TA analyse voor HDSN? Ken er niks van, maar momenteel ferm volume rond die $6 grens.

- Rond midden december oversold dan zie je bij de meeste stocks wel een rebound, bij Hudson dus ook, zegt nog niks
- Op KT chart nu overbought, dus een verdere doorstijging op KT is minder waarschijnlijk, eerder een (kleine) correctie
- Op langere termijn onduidelijk voorlopig, geen teken dat downtrend doorbroken is. Als ze de range van +- 6.10 doorbreken is de downtrend op LT doorbroken en is er meteen een volume gap tot aan 7,5 dus dan kan het snel gaan

Ma zoals altijd bij pure TA: met een grove korrel zout nemen en ik gebruik het hoofdzakelijk om een entry point te zoeken bij een fundamenteel goeie stock. Dat zou hier rond de 6.10 liggen

Technische analyse van DLocal:

Bij DLocal geldt de EMA20 op maandbasis als de dominante trendfilter.

Als DLocal door de EMA20 breekt op maandbasis, terwijl die EMA20 tot dan toe de weerstand was, betekent dit doorgaans:

1. Trendverschuiving
  • Aangezien de EMA20 op maandbasis fungeert als weerstand in een dalende trend en opwaarts wordt doorbroken, kan dat duiden op een beginnende omkeer naar bullish.
  • Breekt de koers overtuigend door de EMA20 op maandbasis, dan is het vaak een switch van dominantietype: bullish → bearish, of omgekeerd.
2. Bevestiging nodig
  • We moeten kijken naar het slot van de maand boven de EMA20.
  • Pas als de maandcandle sluit aan de andere kant van de EMA, wordt de nieuwe dominantie bevestigd.
  • Tot die tijd kan het een valse doorbraak zijn.
Samengevat: Het breken van de dominante EMA20 op maandbasis is het moment waarop de trendkleur kan omslaan — maar alleen de slotkoers van de maand maakt het definitief.

Target na het opwaarts doorbreken (slotkoers) van de EMA20-maandbasis:

Het target na een opwaartse doorbraak van de EMA20 op maandbasis wordt meestal bepaald aan de hand van de volgende logica:

1. Richting = naar de volgende dominante weerstand:
  • Zodra de EMA20 opwaarts doorbroken én bevestigd is (maandslot boven de EMA20), is de veronderstelling dat de trend bullish wordt.
  • Het eerste koersdoel is vaak:
  • De eerstvolgende significante weerstand op de maandgrafiek (horizontaal prijsniveau waar eerder toppen gevormd zijn).
  • Of, als er geen duidelijke horizontale weerstand in de buurt ligt, de EMA50 of EMA200 op maandbasis.
2. Meestal werken met “swing high”-doelen:
  • Na doorbraak EMA20 → koers beweegt vaak richting de vorige piek, omdat veel traders dat als winstnemingsniveau zien.
3. Bewegingsruimte inschatten:
  • Vaak kijkt men naar de afstand van de EMA20 tot die eerstvolgende weerstand om een potentiële risk/reward te berekenen.
  • Als die afstand te klein is, kan het instapsignaal ondanks de doorbraak minder interessant zijn.
4. Extensie voor grotere trends
  • Als de doorbraak gebeurt na een lange consolidatie, kan een Fibonacci-extensie (1.618 of 2.618 vanaf de laatste correctie) als groter target gebruikt worden.
  • Dit komt vooral voor bij cyclische sectoren of na capitulation bottoms.

Samengevat: Na een opwaartse doorbraak van de EMA20 op maandbasis mik je eerst op de dichtstbijzijnde maandelijkse weerstand (swing high, EMA50/200), en als die doorbroken wordt, gebruik je extensies of volgende weerstandszones als vervolgdoel.

Analyse van huidige situatie van DLO:

1. Situatie t.o.v. EMA20 & dominantie
  • EMA20 ligt rond 12,03.
  • Koers staat op 11,69, dus nog net onder de EMA20.
  • Zolang de slotkoers van de maand onder de EMA20 ligt, is de dominantie nog bearish.
  • Dit betekent dat we nog géén bevestigde opwaartse trend hebben.
  • Pas als de maandcandle sluit boven 12,03 (en liefst met overtuiging, bv. +2-3% erboven) wordt de trend bullish gedraaid. Maar gezien de pré-market vooruitzichten, is de kans groot dat de bullish trend deze maand bevestigd wordt.
2. Targets bij doorbraak

Als de EMA20 opwaarts doorbroken én bevestigd wordt:

1. Eerste target → EMA50 op 20,25.
  • Dit is het klassieke eerste koersdoel na doorbraak van EMA20.
2. Tweede target → Horizontale weerstand rond 28-30 USD (vorige consolidatiezone in 2023).
3. Potentieel groter target → Fibonacci-extensie vanuit de laatste daling (zou rond 36-40 kunnen liggen), maar dat is pas relevant als EMA50 overtuigend breekt.

4. RSI-indicatie

• RSI(14) staat op 44,65 → nog onder de 50-lijn.
• Een doorbraak van de RSI boven 50 samen met een maandslot boven EMA20 is vaak een sterk bevestigingssignaal.
• Op dit moment is RSI stijgend, maar nog niet in bullish terrein.

5. Samenvatting signaalstatus

• Trend nu: Bearish dominantie (EMA20 boven koers).
• Bij doorbraak en bevestiging: eerste target 20,25 (EMA50), daarna 28-30 zone.
• Risico: mogelijke valse break, zeker als volumes niet overtuigen of macrobeeld ongunstig is. Maar dit lijkt mij echter onwaarschijnlijk na de pré-marketstanden die er momenteel zijn.

Laatst bewerkt:
Stellantis noteert al tijdje rond de SMA200 op maandbasis. Doorbraak op SMA20 weekbasis. Deadly cheap: https://finviz.com/quote.ashx?t=STLA&p=m
Vergelijkbare situatie als Archer Daniels 6 maanden geleden.
Ps.: Crox gaat ook nog naar de SMA200 maand: https://finviz.com/quote.ashx?t=CROX&ty=c&ta=1&p=m en NVO hopelijk ook: https://finviz.com/quote.ashx?t=NVO&ty=c&ta=1&p=m
Zie ook naar de SMA200 maand wat er met UNH gebeurt. Ook zo’n buy: https://finviz.com/quote.ashx?t=UNH&ty=c&ta=1&p=m

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan