De BeyondGaming boardgame top 100

Heb sinds maart vorig jaar bijna niks kunnen spelen maar allez, toch een poging:
  1. Wizard (Jubiläumsedition)
    • Ik speel dat dus al jaren (vorig jaar iets minder :onzeker:) 2x per week met collega's onder de middag. We roteren 3 decks kaarten en ze zijn allemaal al bijna vervaagd. 't Is wiezen maar dan met meer opportuniteiten om elkaar een kloot af te trekken, plus dat je individueel speelt.
  2. Blood Rage
    • Ik speel heel graag strategy games. Thema is fantastisch + verschillende speelstijlen mogelijk. In de uitbreidingen is de balans wel een beetje zoek soms.
  3. Zombicide: Black Plague
    • Misschien niet eens de beste Zombicide, maar ik heb de belangrijkste uitbreidingen, waardoor het toch altijd gevarieerd blijft, ondanks al tig scenario's uitgespeeld.
  4. Small World
    • Toegankelijk strategiespel. Casual genoeg om makkelijk op tafel te krijgen. Speelde dat vroeger ook online op de trein. Altijd leuk
  5. 7 Wonders Duel
    • Wellicht mijn favo duelspel. In de praktijk heb ik te weinig opportuniteiten om te bordspelen met 2. Anders had ik deze op 1 gezet denk ik.
  6. Pandemic
    • Altijd graag gespeeld, maar na een paar seizoenen Legacy, en varianten zoals Iberia, Rising tide, ... begint de plaat toch een beetje grijsgedraaid te geraken. Van het basisspel blijk ik wel fan.
  7. Ticket To Ride
    • De redder van familiefeesten. Door deze reeks moeten we niet langer Monopoly en andere "klassiekers" ondergaan op familiale bijeenkomsten.
  8. Coup
    • Ik tax
  9. Terraforming Mars
    • Niemand in mijn vaste groep heeft het (schande I know), dus nog maar paar keer kunnen spelen. Zou hoger komen na meer speelbeurten denk ik
  10. Patchwork
    • Ook weer een geval van weinigspeelitis. Resource management en puzzelen maar het is veel leuker dan het op papier klinkt.

1. Terraforming Mars
2. Terra Mystica
3. Twilight Imperium
4. Axis & Allies Global1940
5. The Castles of Burgundy
6. Clans of Caledonia
7. Battlestar Galactica: The Board Game
8. 1830: Railways & Robber Barons
9. Imperial
10. Stronghold

en close follow ups voor: Agricola, Ticket to Ride, Dominant Species
Stronghold altijd al es willen spelen. Indertijd via spellenzolder zijn top 5 van tweespeler spellen overtuigd geraakt , maar had toen claustrophobia gekocht en dan uiteindelijk vergeten..

beetje nostalgisch lijstje, maar ik vind me wel in de meeste lijstjes. die hier omschreven werden.
  1. agricola
  2. 7 wonders duel
  3. blokus
  4. hoogspanning
  5. puerto rico
  6. wingspan
  7. Machiavelli
  8. scythe
  9. blood rage
  10. the resistancE

1. Terraforming Mars
2. Nemesis
3. Blood Rage
4. Scythe
5. Mansions of Madness: Second Edition
6. Terra Mystica
7. Caverna
8. Clank! A Deck-Building Adventure
9. Secret Hitler
10. Wingspan

Overblijfsels van tijdens het samenstellen van mijn lijst en dus net buiten de top 10 gevallen :p (en ja, er zit een licht verschil op ten opzichte van mijn top 10 in de andere thread, deze is eigenlijk correcter)
Rallyman GT
The Quacks of Quedlinburg
Istanbul
Small World

Ik dacht voor de puntentelling eventueel nog aan het formule 1 puntensysteem (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), maar dat vergroot misschien het probleem dat hier eerder is aangehaald.

1. The Quacks of Quedlinburg
  2. Pandemic
  3. Santorini
  4. Letters from Whitechapel
  5. The Resistance: Avalon
  6. Dominion
  7. Dixit
  8. King of Tokyo
  9. Ticket to Ride: Nordic Countries
  10. Ghost stories

Mijn persoonlijke top tien staat hier:

Ik heb gefocust op spellen die ik zelf ook bezit en die ook speelbaar zijn met iets meer "casual" spelers.
Hoewel ik bijvoorbeeld graag een spel als Twilight Imperium speel, kan ik het moeilijk een spel in mijn persoonlijke top 10 geven als ik het nooit de moeite waard gevonden heb om het zelf aan te schaffen (zou ook maar één keer per jaar ofzo po tafel geraken).

Daarnaast vind ik eigenlijk zelfs ook dat spellen als Battlestar Galactica of Glory of Rome een speciale "deprecated" status verdienen, een spel dat nergens nog verkrijgbaar is, tenzij aan hoge prijzen op tweedehandsbeurzen/sites, kan je wat mij betreft moeilijk nog blijven opnemen in top 10's of zelfs top 100's.

Ik doe een poging.
  1. Nemesis
  2. Dominion
  3. Everdell
  4. Aeon's End
  5. Marvel Champions
  6. Concordia
  7. Paladins of the West Kingdom
  8. Terraforming Mars
  9. Gloomhaven: Jaws of the Lion
  10. Architects of the West Kingdom

Daarnaast vind ik eigenlijk zelfs ook dat spellen als Battlestar Galactica of Glory of Rome een speciale "deprecated" status verdienen, een spel dat nergens nog verkrijgbaar is, tenzij aan hoge prijzen op tweedehandsbeurzen/sites, kan je wat mij betreft moeilijk nog blijven opnemen in top 10's of zelfs top 100's.
Why the fuck not?
Tis niet omdat de Alfa Tipo 33 niet meer gemaakt wordt, dat het niet 1 van de greatest fucking cars ever kan zijn !!
Dat terzijde ben ik toevallig wel van mening dat Battlestar Galactica en Glory of Rome niks te zoeken hebben in een top 10 :p.

Why the fuck not?
Tis niet omdat de Alfa Tipo 33 niet meer gemaakt wordt, dat het niet 1 van de greatest fucking cars ever kan zijn !!
Dat terzijde ben ik toevallig wel van mening dat Battlestar Galactica en Glory of Rome niks te zoeken hebben in een top 10 :p.
Dat is deels anders voor auto's.

En dan nog, de beste oldtimer uit de jaren '60 die je toch niet meer normaal kan aankopen vergelijken met een moderne stadswagen of sportwagen is ook zinloos.

Meh, als de vraag is naar de top 10, dan gaat dat toch over alles dat er ooit bestaan heeft imo. Maar iedereen is vrij om zijn regels te volgen hoor !
Ik vond uw post met uw top lijstje overigs zeer goed en onderbouwd. Vandaar ook dat ik een (y) heb gegeven. Ook al ben grotendeels niet akkoord, ik respecteer elke onderbouwde mening :).

Meh, als de vraag is naar de top 10, dan gaat dat toch over alles dat er ooit bestaan heeft imo. Maar iedereen is vrij om zijn regels te volgen hoor !
Ik vond uw post met uw top lijstje overigs zeer goed en onderbouwd. Vandaar ook dat ik een (y) heb gegeven. Ook al ben grotendeels niet akkoord, ik respecteer elke onderbouwde mening :).

Goh, begrijp me niet verkeerd, ik heb er absoluut geen probleem mee als andere mensen wél dergelijke games in hun top 10 lijstje hebben staan.
Maar in mijn ogen zijn zo'n games buiten categorie - deprecated is dan misschien een beetje denigrerend -, en zal ik ze niet in mijn lijstje opnemen, ondanks dat ik games als Battlestar Galactica één van de leukste co-ops vind (maar daarom nog niet top 10 eigenlijk). Ik heb zelfs geaarzeld om Dinosaur Island nog in m'n top 10 te steken, want ik zou de retail versie zelf niet willen t.o.v. de KS versie.

Iemand die een Alfa Tipo 33 als oldtimer heeft, of al jaren een grote fan is van die auto, die mag die gerust als de "beste auto ooit" beschouwen, maar die mag mij die niet aanraden als ik op zoek ben naar een nieuwe auto... want ik kan die niet betalen, had die waarschijnlijk ook niet kunnen betalen toen die nog nieuw was (gecorrigeerd voor inflatie). 😅

Wanneer is de deadline? Moet er eens grondig over nadenken. Ga Catan er wel inzetten om tegendraads te zijn. :cool:

Catan verdient het gewoon om in een algemene top 10 te staan imo. Ik zal het alleen niet in mijn persoonlijke top 10 zetten.

weet eerlijk gezegd ook niet vanwaar al die hate tov Catan komt. Ik ga het nu zelf niet voorstellen om te spelen op een game night, maar ga het ook zeker niet weigeren om te spelen. Misschien wat outdatet nu, maar blijft toch wel een degelijk spel dat bijna op z'n eentje voor de moderne board game revival heeft gezorgd.

Is er haat voor Catan? Catan is toch één van de boardgames die de moderne boardgame-generatie heeft helpen starten imo. Het is géén top 10 materiaal meer wat mij betreft, maar nog steeds een vele malen aangenamer spel dan Monopoly.

Ik weet niet wat er het meest ergerlijke is dat als je tegen mensen zegt dat je bordspellen speelt als hobby... dat ze als eerste aan Monopoly denken, of dat Monopoly eigenlijk nog niet eens zo'n gruwelijk spel zou zijn als dat mensen het eens correct zouden spelen, maar als je dat durft voor te stellen en de handleiding erbij haalt, hola... want iedereen weet toch hoe je Monopoly moet spelen. Niet dus.

Mja, Catan is het bordspel bij uitstek waar de elite graag neerbuigend over doet :p
Het doet mij soms denken aan hoe er in de (underground) metal scene bv over Metallica gedaan wordt. Ze behoren tot de grondleggers van metal, maar als je er nu nog openlijk naar luistert, ben je precies maar een dikke seut in sommigen hun ogen.
Catan heeft zijn status gewoon eerlijk verworven en heeft bewezen de gateway game bij uitstek te zijn. Natuurlijk is het al lang bijgebeend (of ingehaald) door andere spellen, en zal ik het ook niet gauw meer aanraden als spel voor nieuwelingen, maar toch vind ik niet dat het gedateerd aanvoelt. Het heeft echt wel gewoon zijn waarde, en ik zou zelfs durven stellen dat LANG niet elk spel dat tegenwoordig wordt uitgebracht, beter is dan Catan. Natuurlijk komen er elk jaar tientallen betere spellen uit, maar dat is het punt niet.

Laatst bewerkt:
Al jaren zelf geen Catan meer gespeeld. 2 jaar terug wél Catan: Starfarers, en nog getwijfeld om het te kopen ook. Is idd een plezier spel dat ook toegankelijk is voor non-gamers. Ik vind dat laatste niet onbelangrijk, kijk maar naar mijn persoonlijke top 10, ik speel immers niet altijd met diehard gamers.

Terug
Bovenaan