De BeyondGaming boardgame top 100

Joeri

Redacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
Er bestaan tientallen lijstjes, dus waarom niet eens een uitgebreide lijst met boardgames?

Bij deze zou ik graag een BeyondGaming boardgame top 100 opstellen. Wat heb ik hiervoor nodig? Jullie top 10 boardgames (of cardgames) aller tijden.
Er is hier een top 10-topic, maar stuur me je lijst aub door via PM, zo zie ik niets over het hoofd. Eens we genoeg deelnemers hebben, kan ik de top 100 publiceren :) (of top 50 moesten er niet genoeg inzendingen zijn).

Haha, hier doe ik sowieso aan mee. Ik vrees dat mijn games vooral de 80-100 gaan opeisen, maar na het ganse coronagedoe ben ik meer dan bereid om mensen uit te nodigen om hen het tegendeel te bewijzen.

Momenteel zitten we aan een top 30 ofzo
unsure.gif

Zoiets had ik in gedachten ja.
Zou ik met opletten, een spel dat 9 keer 1 punt krijgt zou dus lager staan als een spel dat 1 iemand TOP vindt en de rest het vermelden niet waard vindt. Ik zou ook rekening houden me thet aantal keer dat een spel vermeldt wordt. Zijn er geen algoritmes te vinden hiervoor, ergens online?

I'm in! Wel een moeilijke imo, daar moet ik toch eens zwaar over nadenken.
Btw, mij lijkt het interessant om ook een woordje uitleg erbij te geven ipv een droge lijst.

Zou ik met opletten, een spel dat 9 keer 1 punt krijgt zou dus lager staan als een spel dat 1 iemand TOP vindt en de rest het vermelden niet waard vindt. Ik zou ook rekening houden me thet aantal keer dat een spel vermeldt wordt. Zijn er geen algoritmes te vinden hiervoor, ergens online?
Dus een soort gewicht per aantal stemmen ook. Punten x aantal keer gekozen²?

Dat is zowat hetzelfde als een Bradford Factor bij ziekteverzuim waar ook meer gewicht wordt toegekend aan mensen die vaak korte periodes afwezig zijn
unsure.gif

Da's ook wel waar natuurlijk.

Hoe werd het ginder samengesteld?
Zoals Vinceness het zei, omgekeerd punten geven. Alleen werd daar een top 100 gevraagd. Maw 1e positie kreeg 100punten enzoverder naar onder. Het "aantal keer vermeld" was de 1e tiebreaker, de hoogte positie de 2e tiebreaker, of andersom.
Door met 100 punten te werken zorgt ge:
  1. dat Santa zijn punt minder snel voorkomt (andere distributie van punten)
  2. dat mensen gerust meer dan een top 10 mogen geven

Alternatief (ook op filmforum gedaan), we leggen een lijst met boardgames aan (iedereen mag nomineren), en via brackets laten we ze tegen elkaar uitkomen, alleen stemmen als je beide bespeeld hebt, om ze te downselecten tot een top lijst.

Laatst bewerkt:
Moeten we dan ook stemmen op de lijst; Want ik zou kunnen veronderstellen dat het een TOP 100 is waarvan ik met aantal spellen echt niet akkoord kan gaan? Bv. als Catan in die lijst geduwd wordt, dan voel ik daar niet zoveel sympathie voor om me aan die top 100 te vereenzelven *evil but sad face emoticon*

Post iedereen zijne top whatever hier ook eens? Dan kunnen we nog wat aha kut deze vergeten" momenten hebben.
De mijne, snel getypt, die morgen mogelijks helemaal anders is:
  1. Twiligh Imperium
  2. Through The Ages
  3. Food Chain Magnate
  4. Agricola
  5. Alchemists
  6. Codenames
  7. Carcassonne
  8. Brass
  9. Energy Empire
  10. Terra Mystica

1. Terraforming Mars
2. Terra Mystica
3. Twilight Imperium
4. Axis & Allies Global1940
5. The Castles of Burgundy
6. Clans of Caledonia
7. Battlestar Galactica: The Board Game
8. 1830: Railways & Robber Barons
9. Imperial
10. Stronghold

en close follow ups voor: Agricola, Ticket to Ride, Dominant Species

1: Age Of Steam
2: Android Netrunner
3: Agricola
4: On Mars
5: Underwater Cities
6: Blackout: Hong Kong
7: The Gallerist
8: Anachrony
9: Pipeline
10: Pax Pamir 2nd Ed (deze gespeeld gekregen en direct naar hier gekatapulteerd :))

Kort opgevolgd door : T'zolkin, Lisboa, Le Havre, Brass en Grand Austria Hotel

Ik vind het moeilijk om ze op juiste volgorde te zetten, maar heb toch een poging gedaan :P Mogelijks bedenk
ik mij ook nog een 20-tal keer.

1. Pandemic
2. Through The Ages
3. Dead Of Winter
4. Troyes
5. Agricola
6. Shogun
7. Scythe
8. Terraforming Mars
9. Clank!
10. The Castles Of Burgundy

De mijne was deze: