De Columbus

Er zijn veel goede series. Maar programma's?

BV zingt. BV gaat op reis. BV zoekt een lief. BV gaat op avontuurlijke reis. BV praat met andere BV in een huis. BV praat met andere BV in een bus. BV praat met andere BV op een boot. BV kookt. BV circlejerkt BV (MIA's en kastaars).

Om dan af en toe eens de BV te vervangen door een onbekend persoon (en waar onbekende persoon met syndroom van Down een bloeiend subgenre van is geworden), die na afloop van het programma kan toetreden tot het pantheon van Dag allemaal BV-schap.

Misschien mis ik af en toe wel iets maar ik heb geen zin om door de drek te woelen om de knikker (want worden er nog echte parels gemaakt?) te vinden.

Man op forum klinkt beetje cynisch.

BV zingt. BV gaat op reis. BV zoekt een lief. BV gaat op avontuurlijke reis. BV praat met andere BV in een huis. BV praat met andere BV in een bus. BV praat met andere BV op een boot. BV kookt. BV circlejerkt BV (MIA's en kastaars).

Om dan af en toe eens de BV te vervangen door een onbekend persoon (en waar onbekende persoon met syndroom van Down een bloeiend subgenre van is geworden), die na afloop van het programma kan toetreden tot het pantheon van Dag allemaal BV-schap.

Misschien mis ik af en toe wel iets maar ik heb geen zin om door de drek te woelen om de knikker (want worden er nog echte parels gemaakt?) te vinden.
Het is natuurlijk onmogelijk om objectief vast te stellen wat een goed programma is, maar als ik naar mijzelf kijk vind ik down the road, het huis, de columbus, de rechtbank, reizen Waes, dealen met Coke, etc. goede programma's. Elk in zijn eigen genre natuurlijk. Wij kijken alleen via app's, dus ook wat gerichter, maar er is zoveel te zien dat het haast onmogelijk is om niks te vinden wat je niet goed vindt.

Zonder al te veel te willen afglijden in een discussie die hier niet thuishoort (feel free to PM) ben ik benieuwd waarom je tot die conclusie komt? Wat heeft zo'n Tom Waes bvb meer dan een modale Belg om voor te leven?
Hij is enorm geëngageerd geworden om hét boegbeeld te zijn nu voor de BOB campagnes. Ik ken er genoeg die de week nadien zonder rijbewijs gewoon verder rondrijden na 6 pils op hun favoriete sportclub, want hey, een paar pintjes na de voetbal is superlekker en kan smaken hé jongens!

Die man heeft in zijn leven ook al meer uitdagingen overwonnen dan de gemiddelde Belg. Qua schuldbesef behoort hij tot de uitzonderingen. Hij weet dat er in de media-wereld ook genoeg voorbeelden zijn van mensen die volledig gecancelled zijn en niet meer aan de bak komen. Dus ja, voor hem staat er veel op het spel.

Een voorbeeld van een echte parel was nochtans net een programma met 3 BV’s en een urne die een tocht door Canada deden. Om maar te zeggen dat een programma met bv’s die op reis gaan ook gewoon heel goed kan zijn.

Toch een heel symplistische analyse van tv programma’s.

Bwa, Boris is imo. nochtans de uitzondering die de regel bevestigt.
En die 'regel' lijkt het laatste decennium geworden te zijn dat programma's quasi enkel nog maar moeten voldoen aan de vereiste dat het simpelweg reality-tv moet zijn, wat resulteert in een zondvloed aan:
- inhoudsloze tranentrekkerstelevisie met BV's in een hoofdrol;
- hersenloze aangaaptv met totaal van enig talent gespeende niet-BV's in een hoofdrol;

Alsof de hedendaagse tv-kijkende mens enkel nog maar van voyeuristisch entertainment kan genieten, een uiterst merkwaardige evolutie vind ik het. Waar is de tijd dat het scherm bevolkt werd door mensen mét talent :headshake:

De alomtegenwoordige kwaliteits- & inhoudsloze hersenloze lichtzinnigheid die mijn brein bestormt als ik nog eens aan het medium tv wordt blootgesteld, is werkelijk haast hemeltergend.

Laatst bewerkt:
Waar is de tijd dat het scherm bevolkt werd door mensen mét talent
Alle mensen met talent zitten ondertussen onder exclusiviteitscontract bij één of andere streaming boite gezien die wel nog de budgetten hebben om goeie producties neer te zetten.
Hier en daar een lokale uitzondering niet nagelaten natuurlijk.

Ja, dit dus.

Alles draait rond BV's de laatste jaren, hoeveel programma's zijn er waar BV's op reis trekken - BV nodigt BV uit - BV's doen samen een activiteit - BV met BV's maken talkshows/podcasts - BV's leven zich in en maken reality zoals de echte werkmens - etc. Het is echt wel een zelfbedruipend wereldje, alsof ze allemaal stuk voor stuk uitgenodigd worden om 1 of andere zotte reis of een herinnering voor het leven mee te maken. Als zelfs personen als Nainggolan, Van Gucht en co een podium krijgen in programma's als het huis. Dat is allemaal enorm veel drek ja. Al die 'bekende' influencers maken het er ook niet beter op.

Een voorbeeld van een echte parel was nochtans net een programma met 3 BV’s en een urne die een tocht door Canada deden. Om maar te zeggen dat een programma met bv’s die op reis gaan ook gewoon heel goed kan zijn.

Toch een heel symplistische analyse van tv programma’s.

Met een eigen broer die enkele jaren geleden aan kanker is overleden heb ik niet naar Boris gekeken, dat zou voor mij sowieso geen aangename kijkervaring zijn.

Voor de rest smijt ik gewoon graag eens de stok in het hoenderhok. Als ik unisono lof lees over de Colombus, en als ik dan eens te zien krijg wat dat dan maar is, moet ik toch echt polsen of ik de enige ben die zo denkt.

Bij mijn ouders staat soms De slimste mens ter wereld op. Als ik dat zie, dan denk ik: vond ik dat 20 jaar geleden nu écht leuk om naar te kijken? Of is dat programma gewoon anders? Want die moppen die perfect volgens script komen, de dwaze kloot die Erik Van Looy is, die kandidaten die ik van haar noch pluim ken maar soms toch echt gewoon enkel schijnen uit te blinken in mij op de zenuwen werken,…wat een prestatie van mezelf om daar eens per maand een half uur half naar te moeten kijken.

Met een eigen broer die enkele jaren geleden aan kanker is overleden heb ik niet naar Boris gekeken, dat zou voor mij sowieso geen aangename kijkervaring zijn.

Voor de rest smijt ik gewoon graag eens de stok in het hoenderhok. Als ik unisono lof lees over de Colombus, en als ik dan eens te zien krijg wat dat dan maar is, moet ik toch echt polsen of ik de enige ben die zo denkt.

Bij mijn ouders staat soms De slimste mens ter wereld op. Als ik dat zie, dan denk ik: vond ik dat 20 jaar geleden nu écht leuk om naar te kijken? Of is dat programma gewoon anders? Want die moppen die perfect volgens script komen, de dwaze kloot die Erik Van Looy is, die kandidaten die ik van haar noch pluim ken maar soms toch echt gewoon enkel schijnen uit te blinken in mij op de zenuwen werken,…wat een prestatie van mezelf om daar eens per maand een half uur half naar te moeten kijken.
Dus aan de ene kant vindt ge het irritant dat alles met BV's is, maar aan de andere kant is één van uw kritieken op DSMTW dat het mensen zijn die ge van haar noch pluim kent? :thinking:

Ik blijf het toch wat verzuurd of tegendraads vinden. Zoveel keuze en dan zogezegd niks wat u zou aanstaan. Zelfs al is 95% van de programma's niks voor u, dan blijft er nog 5% over om te kijken.

Dus aan de ene kant vindt ge het irritant dat alles met BV's is, maar aan de andere kant is één van uw kritieken op DSMTW dat het mensen zijn die ge van haar noch pluim kent? :thinking:

Ik denk niet dat de slimste mens met onbekende mensen is, wel met BV’s die ik niet ken? Dixit mijn ouders ‘er zit iemand van een fritkot bij die op internet zit’ of zoiets. Ik ben gewoon een andere generatie en geen doelpubliek van influencers.

Ik blijf het toch wat verzuurd of tegendraads vinden. Zoveel keuze en dan zogezegd niks wat u zou aanstaan. Zelfs al is 95% van de programma's niks voor u, dan blijft er nog 5% over om te kijken.

Ik kijk af en toe series. Het laatste programma waar ik naar gekeken heb is de jaren xx voor tieners. Waarvan ik de laatste versie (de jaren ‘00) ook al minder vond dan de eerste (de jaren ‘80) omdat het minder over de gebeurtenissen zelf gaat, en iets meer ‘babbel’ tussen Steven en de tieners.

Ik denk niet dat de slimste mens met onbekende mensen is, wel met BV’s die ik niet ken? Dixit mijn ouders ‘er zit iemand van een fritkot bij die op internet zit’ of zoiets. Ik ben gewoon een andere generatie en geen doelpubliek van influencers.
Ik heb ook niks met influencers, maar er passeren toch net kandidaten met verschillende achtergronden en carrières. Daarom dat net jong en oud ernaar kijkt. Ik kijk zelf niet elke aflevering voor de duidelijkheid. Ik zet het eerder op als ik iets luchtig wil zien en er niks op tv is. Maar ieder zijn ding he.

BG is duidelijk geen spiegelbeeld van het merendeel van ons land. En terecht zou ik zeggen. Ik ben blij dat ik niet bij de modale Belg behoor. Vergeet niet dat die programma's bestaan en blijven bestaan, omdat ze veel kijkcijfers hebben hé.

Het feit dat DSMTW de Kastaar (nog zo'n zelfbedruipend gedrocht) wint voor beste programma na 20+j(!) zegt genoeg over de armoede die er heerst in de rest vh landschap.

Het feit dat DSMTW de Kastaar (nog zo'n zelfbedruipend gedrocht) wint voor beste programma na 20+j(!) zegt genoeg over de armoede die er heerst in de rest vh landschap.
Tgoh, dat ligt toch vooral aan de belachelijke nominaties. Ik zou zeker heel weinig gewicht hangen aan een flutprijs als de Kastaars.

Zelf niets speciaal in het hoofd. Ik wou vooral rage bij andere forumgangers vermijden "Nu ZeGt GiJ dAt Er NiKs GoEd Op Tv Is OfWa!!!"

En de mensen met talent doelde ik misschien eerder op het buitenland. Again , niet dat er in België geen talent rondloopt maar op mediagebied als markt stellen we in een globale economie nu eenmaal niet zo veel voor.

Terug
Bovenaan