De drumthread

grafzerkpisser

Active member
Ofwel kijk ik erover maar buiten een gitaarthread vind ik geen drumthread.
Dus bij deze een Drumthread. :coolbrows:

Ikzelf heb een gitaar achtergrond maar recent begonnen met drumlessen te nemen.
En momenteel op zoek achter mijn eerste drumstel aan te schaffen.

Dat het electrisch gaat worden staat vast (rijwoning). Momenteel aan het twijfelen tussen de roland td 17KVX vs de 27KV. Is de meerprijs van de 27KV het waard voor een beginnende drummer?

Ik ga moeilijk kunnen antwoorden op je vraag. Ik heb een TD-9S, uitgebreid met extra tom en crash en dat vond ik al voldoende om mee te beginnen.
Het lijken me al beide meer dan goede toestellen, probeer eens ergens in een muziekwinkel ze te testen.
Zorg zeker dat je een goede headphone meehebt, bij mij maakte dat een immens verschil.
Vergeet ook niet een drummat te kopen, mijn buren hebben nog laten weten dat het getik duidelijk te horen is. Ik speel op zolder en daar is een houten vloer, die geeft blijkbaar goed door.

Ik zou je ook aanraden om asap ook ergens een ruimte te zoeken waar je op regelmatige basis ook op een akoestisch drumstel kan spelen. De elektronische stellen zullen heel wat beter zijn dan wat ik vroeger had, maar toch lijkt het me onmisbaar om het gevoel te kweken voor een 'echt' drumstel.

Ofwel kijk ik erover maar buiten een gitaarthread vind ik geen drumthread.
Dus bij deze een Drumthread. :coolbrows:

Ikzelf heb een gitaar achtergrond maar recent begonnen met drumlessen te nemen.
En momenteel op zoek achter mijn eerste drumstel aan te schaffen.

Dat het electrisch gaat worden staat vast (rijwoning). Momenteel aan het twijfelen tussen de roland td 17KVX vs de 27KV. Is de meerprijs van de 27KV het waard voor een beginnende drummer?
Hoi, ben jij mij? :D

Speel reeds geruime tijd gitaar en onlangs ook begonnen met een drumles en aan het kijken voor de Roland TD17KVX.

Hoi, ben jij mij? :D

Speel reeds geruime tijd gitaar en onlangs ook begonnen met een drumles en aan het kijken voor de Roland TD17KVX.

Wel ik zou je aanraden om den Bax in antwerpen binnen te springen. Daar hebben ze alle Roland modellen van de TD1 t.e.m de TD50(?) en nog een aantal andere merken zoals alesis staan om uit te testen.
Ik ben direct voor die 27KV gegaan omdat ik het gevoel had dat ik met dat toestel langer plezier ga hebben. Het is wel 1k ongeveer duurder, maar als dat ervoor zorgt dat ik na een jaar en half niet moet switchen, is het hem dat wel waard.

Toch voor de TD17KVX gegaan, meer dan voldoende voor mij en ik kan de 1k extra niet verantwoorden thuis. Normaal straks in elkaar zetten en eraan beginnen!

Vroeg me al een tijd af of er naast de Gitaarthread ook geen Drumthread was en inderdaad die was er...zo'n 2 jaar geleden met een zeer specifieke vraag.

Bij deze een (éénmalige) poging om het onderwerp wat breder te trekken en misschien wat animo in deze thread te krijgen.

Dus: nog mensen hier die drums spelen (of daar een poging toe doen, zoals ik?😎)

Gear showen, tips & tricks, oefenroutines, les volgen of autodidact, in een band of gewoon op je eentje meespelen met een CD, akoestisch of elektronisch...laat maar horen!

Kort over mezelf: nu 53, als tiener altijd al willen drummen maar pas op m'n 27ste een kit gekocht (eerder geen plaats ervoor). Les gevolgd, op een blauwe maandag nog in een band gespeeld, maar 6 jaar later door omstandigheden gestopt. Sinds vorig jaar weer eens af en toe achter de kit gekropen en nu toch weer de smaak te pakken; elke dag wat oefeningen doen en voor de rest gewoon wat improviseren of met muziek meespelen...en ik lijk nu eindelijk de échte fun en voldoening er in gevonden te hebben die ik altijd zocht.😃

Laatst bewerkt:
Wat kost dat zo gemiddeld, een beginners drumstel? En wat kost er ene voor pro's?

Puur uit interesse. Ik vind drummen iets heel fascinerend. Een verschillend ritme aanhouden per voet en arm lijkt me toch ook iets dat je niet kan aanleren?

Drummen is zalig! Ik heb mijn kit al een hele tijd geleden gekocht dus ik weet niet meer hoeveel die dingen kosten. Voor beginners kan dat voor een kleine som, maar als je wat kwaliteit wilt en kieskeurig bent (lees: zelf je onderdelen samenstellen) dan ben je heel snel heel veel geld kwijt. Maar het voordeel is natuurlijk wel dat met uitzondering van je vellen, een goed drumstel gebouwd is om goed te blijven klinken.

Jammer genoeg door omstandigheden niet veel meer aan het drummen. Het huis dat mijn vrouw en ik kochten is niet groot genoeg voor een repetitieruimte in te voorzien en ik speel neit in een band waarmee ik de nodige ruimte kan huren en af en toe bezoeken om te oefenen/repeteren.

De dagen wanneer ik in een band speelde en optrad waren bij de fijnste uit mijn leven, kijk er met heel veel plezier op terug en raad iedereen aan om dat te doen!

@Taxandrian wat voor oefeningen doe je en met welke muziek speel je graag mee?

Wat kost dat zo gemiddeld, een beginners drumstel? En wat kost er ene voor pro's?

Puur uit interesse. Ik vind drummen iets heel fascinerend. Een verschillend ritme aanhouden per voet en arm lijkt me toch ook iets dat je niet kan aanleren?

Als je echt begint met drummen en nog niet al te veel geld wil uitgeven kan je tweedehands al vrij goedkoop gesteld zijn. Heb even gecheckt en je kan al een drumstel met alles op en aan scoren voor prijzen tussen €100 en €200. Zoals zoveel artikels worden ook drums tegenwoordig goedkoop gemaakt in lage-loonlanden en zijn de prijzen democratischer geworden. En er zullen altijd mensen zijn die beginnen met drummen, merken dat het niets voor hen is, en dan hun kit zo snel mogelijk weer van de hand willen doen waardoor je echt wel koopjes kan doen.
Je krijgt dan geen topkwaliteit natuurlijk maar je hebt alles wat je nodig hebt om te beginnen (basdrum, toms, snare, hi-hat, hardware en cymbalen) en in het geval van akoestische drums kan je een lagere kwaliteit vaak deels compenseren met goede drumvellen.

Wat betreft de andere kant van het spectrum: het is een cliché maar je kan dat echt zo duur maken als je zelf wil. Als je tevreden ben met een kleine setup met enkele cymbalen kan je een kit van hoge kwaliteit voor een paar duizend euro aanschaffen. Wil je echter een kit die bestaat uit het halve keukenaanrecht met een hele resem toms en cymbalen bestaande uit dubbele rides, crashes, splashes, thrashes....tsja dan is de sky echt de limit (doe voor de fun eens een Google search op 'Terry Bozzio setup' 😆).
Want dat is dan ook het leuke aan drummen: er zijn net zoveel setups als er drummers zijn en jouw kit/opstelling is altijd persoonlijk.

Wat betreft die verschillende ritmes: als je sommige drummers bezig ziet dan is dat inderdaad wel erg 'intimiderend', maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd en ook de topdrummers zijn ooit ergens begonnen. Anderzijds: als je bvb autorijdt doe je ook met elk ledemaat iets anders. Alles kan aangeleerd worden, echter hoewel vaak gezegd wordt dat 'talent' niet bestaat zullen sommigen er toch altijd sneller mee weg zijn dan anderen.

Dit vind ik trouwens nog een heel informatieve video voor iedereen die wil beginnen drummen en niet weet waar beginnen (vooral wat betreft aanschaf):

Laatst bewerkt:
@Taxandrian wat voor oefeningen doe je en met welke muziek speel je graag mee?

Toen ik zo'n half jaar geleden terug wat 'serieuzer' begon waren de persoonlijke doelen die ik me stelde (zonder me op een tijdslimiet vast te pinnen): snellere fills kunnen spelen en 'consistente' double bass.

Voor het eerste doe ik nu dagelijks Stick Control op de oefenpad, voor het tweede oefen ik op de kit - waarbij ik momenteel vooral mijn zwakke (linker) voet sneller en consistenter probeer te maken.
Het spelen op de kit schiet er helaas soms bij in door tijdgebrek maar Stick Control op de oefenpad doe ik nu al zonder fout elke dag sinds 4 maanden, telkens een half uur per dag.
Hiervoor vind ik het Youtube-kanaal Si Notes erg handig: kan gewoon meespelen zonder dat ik telkens het aantal herhalingen moet tellen:

En ik moet zeggen: het werkt écht. Al na enkele weken merkte ik dat mijn polsen zowel soepeler als sterker werden. Toen ik nog les volgde vond ik deze oefeningen saai en wilde ik vooral 'drummen' maar ik kan ze nu echt wel appreciëren.

Ben een metal liefhebber dus met die muziek speel ik het liefste mee. Meestal wat mid-tempo nummers: wat Iron Maiden, wat Celtic Frost, wat Gorgoroth...
Dat gezegd zijnde, ben ik niet meer zo'n 'pilaarbijter' als vroeger en soms speel ik ook gewoon mee met songs op de radio. En hoewel ik eerder stelde graag snelle fills en double bass te willen leren is het nummer 'Prodigal Son' van Iron Maiden één van de tracks waar ik het liefst mee meespeel.

Plaatsgebrek (en buren, als je akoestisch speelt) zijn inderdaad struikelblokken voor elke drummer (ook de reden waarom ik pas op mijn 27de een drumstel kon kopen) en ik prijs me zelf dan ook ongelofelijk gelukkig dat ik een eigen repetitieruimte heb én enkel overburen die nog eens op 40 meter afstand wonen.
Maar heb je als alternatief nooit een elektronisch drumstel overwogen om toch te kunnen blijven spelen. Die zijn de laatste jaren erg goedkoop geworden en toch degelijk (bvb Millennium-reeks van Thomann, die zelfs vilten drumvellen hebben ipv de rubber pads van vroeger), weinig plaats innemen en geluidsarm zijn?

Laatst bewerkt:
Long shot waarschijnlijk maar ik ben op zoek naar een elektrisch drumstel voor mijn dochter. Heeft er hier iemand toevallig ervaring mee? Qua merken of types etc?
Google spreek van een set van Roland maar dan heb ik gehoord van de verkoopster dat de pedalen zwaar zijn voor een kind.

Zoals gezegd, long shot, maar kan het maar vragen. Misschien zit er hier nét een nagezaat van Buddy Rich tussen de forumgangers! :)

Een pedaal zal altijd wel een merkbare vorm van weerstand hebben, of die nu voor een elektrisch drumstel is, of voor een akoestische. Ik geloof dat voor de kickdrum de pedalen identiek zijn, en dat het juist die van de hihat is.

Drummen is wérken, een full-body workout, daar ga je niet omheen kunnen.

1) Bedankt om mijn post in deze thread te zetten! Ik had gezocht op het woord "drum" maar deze thread kwam er niet in voor dus moest ik wel een nieuwe aanmaken.

Een pedaal zal altijd wel een merkbare vorm van weerstand hebben, of die nu voor een elektrisch drumstel is, of voor een akoestische. Ik geloof dat voor de kickdrum de pedalen identiek zijn, en dat het juist die van de hihat is.

Drummen is wérken, een full-body workout, daar ga je niet omheen kunnen.

2) Merci voor je antwoord. Ik check nog verder maar een hihat op een échte drum is toch een flink stuk lichter dan die op een elektrische blijkbaar.
Persoonlijk zou ik véél liever haar een echt drumstel geven maar ja, al 3 instrumenten in huis en het is ne vroege vogel elke dag dus als die wil oefenen om 7u moet dat kunnen. :)

Long shot waarschijnlijk maar ik ben op zoek naar een elektrisch drumstel voor mijn dochter. Heeft er hier iemand toevallig ervaring mee? Qua merken of types etc?
Google spreek van een set van Roland maar dan heb ik gehoord van de verkoopster dat de pedalen zwaar zijn voor een kind.

Zoals gezegd, long shot, maar kan het maar vragen. Misschien zit er hier nét een nagezaat van Buddy Rich tussen de forumgangers! :)
Ik ben niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Uiteraard is het zo dat het bedienen van een basdrum-pedaal een bepaalde kracht kost maar ik zie niet in waarom dit echt een probleem zou zijn, zelfs niet voor een kind.
Zoals @Mr.Fingers hierboven al vermeldt: het hoort er nu eenmaal bij. Als je kind zou gaan voetballen moet ze ook tegen een bal trappen wat kracht kost...zeker geen onoverkomelijke horde.
Het is inderdaad wel zo dat bepaalde (goedkopere) E-drums in plaats van een écht basdrum pedaal een elektronisch pedaal hebben, een soort van schakelaar die je met je voet bedient. Maar dit is af te raden omdat je zo nooit de 'feel' en 'rebound' van een basdrum klopper tegen een vel leert kennen en beheersen wat een serieuze handicap zal zijn als je ooit overstapt naar akoestisch.
Wat betreft hi-hat vind ik persoonlijk niet dat er echt veel verschil zit tussen elektronisch en akoestisch. Tenslotte moet bij de hi-hat het pedaal slechts 1 à 2 centimeter op en neer bewogen worden; de klopper van een basdrum-pedaal moet een grotere afstand afleggen.

Dat je bij Roland uitkomt is ergens wel normaal omdat zij jarenlang zowat het monopolie hebben gehad op elektronische drums, maar ze zijn wel nogal high-end. Tegenwoordig zijn er ook budget-merken zoals Alesis en Millennium die aan zeer democratische prijzen toch vrij uitgebreide kits aanbieden, zeker voor beginners.

Dat gezegd zijnde: van waar ben je? Ik heb zelf in mei een (tweedehands) Millennium MPS-850 gekocht maar merk dat ik toch liever op mijn akoestische kit speel. 't Is niet dat die hier in de weg staat of weg moét maar om een kind te helpen zou ik deze best aan een (zeer) zacht prijsje van de hand willen doen.:)

Ik ben niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Uiteraard is het zo dat het bedienen van een basdrum-pedaal een bepaalde kracht kost maar ik zie niet in waarom dit echt een probleem zou zijn, zelfs niet voor een kind.
Zoals @Mr.Fingers hierboven al vermeldt: het hoort er nu eenmaal bij. Als je kind zou gaan voetballen moet ze ook tegen een bal trappen wat kracht kost...zeker geen onoverkomelijke horde.
Het is inderdaad wel zo dat bepaalde (goedkopere) E-drums in plaats van een écht basdrum pedaal een elektronisch pedaal hebben, een soort van schakelaar die je met je voet bedient. Maar dit is af te raden omdat je zo nooit de 'feel' en 'rebound' van een basdrum klopper tegen een vel leert kennen en beheersen wat een serieuze handicap zal zijn als je ooit overstapt naar akoestisch.
Wat betreft hi-hat vind ik persoonlijk niet dat er echt veel verschil zit tussen elektronisch en akoestisch. Tenslotte moet bij de hi-hat het pedaal slechts 1 à 2 centimeter op en neer bewogen worden; de klopper van een basdrum-pedaal moet een grotere afstand afleggen.

Dat je bij Roland uitkomt is ergens wel normaal omdat zij jarenlang zowat het monopolie hebben gehad op elektronische drums, maar ze zijn wel nogal high-end. Tegenwoordig zijn er ook budget-merken zoals Alesis en Millennium die aan zeer democratische prijzen toch vrij uitgebreide kits aanbieden, zeker voor beginners.

Dat gezegd zijnde: van waar ben je? Ik heb zelf in mei een (tweedehands) Millennium MPS-850 gekocht maar merk dat ik toch liever op mijn akoestische kit speel. 't Is niet dat die hier in de weg staat of weg moét maar om een kind te helpen zou ik deze best aan een (zeer) zacht prijsje van de hand willen doen.:)

Al héél erg bedankt voor de goeie uitleg!!

Wel dit is de uitleg die ik kreeg van de leraar vanavond. Toevallig raadt die hetzelfde merk aan als wat jij hebt. :)

"
Normaal gesproken is het een probleem bij bijna elk blokpedaal. Ik heb er nog nooit een gezien die soepel werkte. Het probleem is dat je bij een echte hihat moet leren hoe je het pedaal bedient om twee bekkens te openen en sluiten, terwijl het blokpedaal ver af staat van de echte coördinatie en mechaniek van een akoestische hihat.

Heb je dit model al overwogen?

Voor een derde van de prijs van een topmodel kan deze kit een goede optie zijn voor beginners."

Hoeveel zou je vragen vor die 850? Is dat dezelfde hihat pedaal als die van de 750X?

Terug
Bovenaan