De eindigheid van het leven

Ik probeer het te plaatsen met de gedachte:
"ik weet niets van of voelde niet vóór ik geboren werd, zoals ik ook niets zal weten of voelen nadat ik sterf."
Dit. Dood zijn is niet zo erg. Maar het stervensproces kan dit wel zijn, als je echt veel pech hebt.

Ik herinner nog mijn overgrootvader alsof het gisteren was, ook al was ik maar een jaar of 6 oud. Huidkanker.

Die mens lag nog een half jaar lang te creperen van pijn in bed (ziekenhuis). Grote gaten in zijn huid (letterlijk).
Hij heeft een paar keer zelfmoord pogen te plegen omdat de pijn niet te harden was. Evenveel keer hebben de artsen zijn 'leven' gered.
Euthasanie kon en mocht toen nog niet ..

Als je zo moet sterven, neen dank u ..

Hoe dan ook, binnen 100 jaar is niemand hier op het forum nog in leven…
Die gedachtes heb ik vaak als ik tussen een grote groep mensen loop of in een stad rondwandel, op een luchthaven ben.

Het doet alles ook zoveel meer relativeren als je daar even bij stil staat…
Waarom u onnodig druk maken?

Misschien kan op die manier nadenken over de eindigheid toch wat “verlichting” geven?

Ik vind de dood best wel moeilijk en op een bepaalde manier ook eng. Niet omdat ik eeuwig zou willen leven of dat ik echt angst heb om te sterven, maar gewoon het 'niets' dat volgt uit de dood. Het ophouden van bestaan.

Ik ben niet religieus en ik geloof ook niet in één of ander soort van leven na de dood of een ziel. Toen mijn vader vorig jaar overleed, vond ik dit wel moeilijk. Hij is er gewoon niet meer. Weg. Geen hemel, geen reïncarnatie. Gewoon niets.

Ik denk dat ik eigenlijk meer worstel met de sterfelijkheid van mijn geliefden dan mijn eigen sterfelijkheid.

Als ik dit schrijf en er over na denk, krijg ik het benauwd. Ik vind het concept van 'niets' zo moeilijk om te vatten. Voor we zijn verwerkt was er niets en na dat we sterven gaan we terug naar niets.

Er is een quote van Richard Dawkins die mij hierover toch altijd wat beter laat voelen:
.We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born. The potential people who could have been here in my place but who will in fact never see the light of day outnumber the sand grains of Arabia. Certainly those unborn ghosts include greater poets than Keats, scientists greater than Newton. We know this because the set of possible people allowed by our DNA so massively exceeds the set of actual people. In the teeth of these stupefying odds it is you and I, in our ordinariness, that are here.We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?

Ik vind de dood best wel moeilijk en op een bepaalde manier ook eng. Niet omdat ik eeuwig zou willen leven of dat ik echt angst heb om te sterven, maar gewoon het 'niets' dat volgt uit de dood. Het ophouden van bestaan.

Ik ben niet religieus en ik geloof ook niet in één of ander soort van leven na de dood of een ziel. Toen mijn vader vorig jaar overleed, vond ik dit wel moeilijk. Hij is er gewoon niet meer. Weg. Geen hemel, geen reïncarnatie. Gewoon niets.

Ik denk dat ik eigenlijk meer worstel met de sterfelijkheid van mijn geliefden dan mijn eigen sterfelijkheid.

Als ik dit schrijf en er over na denk, krijg ik het benauwd. Ik vind het concept van 'niets' zo moeilijk om te vatten. Voor we zijn verwerkt was er niets en na dat we sterven gaan we terug naar niets.

Er is een quote van Richard Dawkins die mij hierover toch altijd wat beter laat voelen:
.We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born. The potential people who could have been here in my place but who will in fact never see the light of day outnumber the sand grains of Arabia. Certainly those unborn ghosts include greater poets than Keats, scientists greater than Newton. We know this because the set of possible people allowed by our DNA so massively exceeds the set of actual people. In the teeth of these stupefying odds it is you and I, in our ordinariness, that are here.We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?
RD is een arrogante lul. Ik was mee met zijn gedachte tot zijn laatste zin 'how dare we whine', misschien is mijn engels niet goed genoeg en interpreteer ik verkeerd (if so: sorry RD), maar shit gast: ik weet al dat bovenstaande ook wel hoor. Ik weet dat hadden mijn ouders een maand later gepoept ik er niet was geweest. Ik weet hoe 'lucky' ik ben (alhoewel) om er te mogen zijn en dat ik het ook nooit had geweten hadden mijn ouders dus niks gedaan die avond (allez, ik vermoed avond, tkan evengoed overdag zijn geweest natuurlijk). Maar ja, I dare to whine, want dat is wie ik ben. Die gedachten komen vanzelf en er niet mee omkunnen is sterker dan mezelf. Ik weet dat ik een ticket to ride heb gekregen en miljarden anderen niet en ook dat sommigen het winnnen om na enkele dagen al te sterven en dus nooit beseft te hebben dat ze geleefd hebben. How dare we whine is hetzelfde als zeggen: stop met depressief zijn.
Of hoe durft ge zagen over uw ergernissen, want er zijn mensen die het erger hebben. Ja, I dare to whine. Het lukt me niet om de dood een plaats te geven, hoe onlosmakelijk het ook aan het leven is gekoppeld en hoe gelukkig ik mezelf mag prijzen dat ik wel besta en die onnoemelijk velen anderen niet.
Het ene weten schakelt niet automatisch de andere gedachten uit.
En niet alle emotie is met rede en logica op te lossen. Das zoals Poetin die over de gesneuvelde soldaten zei 'dat we toch ooit sterven'. Ja, wat een troost fvoor die ouders. :rolleyes:

RD is een arrogante lul. Ik was mee met zijn gedachte tot zijn laatste zin 'how dare we whine', misschien is mijn engels niet goed genoeg en interpreteer ik verkeerd (if so: sorry RD), maar shit gast: ik weet al dat bovenstaande ook wel hoor. Ik weet dat hadden mijn ouders een maand later gepoept ik er niet was geweest. Ik weet hoe 'lucky' ik ben (alhoewel) om er te mogen zijn en dat ik het ook nooit had geweten hadden mijn ouders dus niks gedaan die avond (allez, ik vermoed avond, tkan evengoed overdag zijn geweest natuurlijk). Maar ja, I dare to whine, want dat is wie ik ben. Die gedachten komen vanzelf en er niet mee omkunnen is sterker dan mezelf. Ik weet dat ik een ticket to ride heb gekregen en miljarden anderen niet en ook dat sommigen het winnnen om na enkele dagen al te sterven en dus nooit beseft te hebben dat ze geleefd hebben. How dare we whine is hetzelfde als zeggen: stop met depressief zijn.
Of hoe durft ge zagen over uw ergernissen, want er zijn mensen die het erger hebben. Ja, I dare to whine. Het lukt me niet om de dood een plaats te geven, hoe onlosmakelijk het ook aan het leven is gekoppeld en hoe gelukkig ik mezelf mag prijzen dat ik wel besta en die onnoemelijk velen anderen niet.
Het ene weten schakelt niet automatisch de andere gedachten uit.
En niet alle emotie is met rede en logica op te lossen. Das zoals Poetin die over de gesneuvelde soldaten zei 'dat we toch ooit sterven'. Ja, wat een troost fvoor die ouders. :rolleyes:

Jij pakt dit totaal anders op als ik :)
Ik vind dit meer een oproep om niet te lang stil te staan bij de eindigheid van het leven juist omdat wij het geluk hebben om te leven. En dat sommige mensen misschien te veel te gefocust zijn dat hun leven vroeger of later eindigde en vergeten te genieten.
Er is nog een groot verschillende tussen er over te klagen, en er even bij stil te staan en erover na te denken en te praten.

Ik ben best wel hypochonder en ben
Hoe dan ook, binnen 100 jaar is niemand hier op het forum nog in leven…
Die gedachtes heb ik vaak als ik tussen een grote groep mensen loop of in een stad rondwandel, op een luchthaven ben.

Het doet alles ook zoveel meer relativeren als je daar even bij stil staat…
Waarom u onnodig druk maken?

Misschien kan op die manier nadenken over de eindigheid toch wat “verlichting” geven?
Idd, je moet jezelf eens even bekijken in het grotere geheel, dat helpt echt relativeren. Het is enkel voor de geliefden die achterblijven waar ik mee inzit.

Er gaat geen week voorbij of die gedachte van mezelf (of iemand heel close) te zien vertrekken flitst doorheen mijn geest. Het moment in mijn leven dat steeds terugkeert:

Ik had een erg sterke band met grootouders, na een hersentrombose heeft mijn meter 2 jaar in een RVT verbleven zonder de mogelijkheid zich te verplaatsen, te spreken of iets te begrijpen (hier en daar een woord mss) van wat er tegen haar werd gezegd - desondanks deze situatie heb ik haar elke dag een bezoekje gebracht. Tijdens het laatste bezoek merkte ik (en andere toevallige bezoekers) een merkbare zware ademhaling op - de verpleegkundige werd geroepen en bevestigde dat het moment van overlijden nakende was - 15 min later is mijn meter in ons bijzijn overleden.

Ik denk/hoop dat het overlijden zelf eerder als verlossend dan als eng wordt ervaren. Het gevoel van je omgeving eerst ouder zien te worden en dan zien krimpen door overlijden vind ik mss wel angstaanjagender.

Wat ik ook onthoud: een mens wordt gemiddeld 80 jaar maar de gemiddelde leeftijd in relatief goede gezondheid en zonder kwaaltjes is beduidend lager.

Er is ook geen weg terug ... energie gaat niet verloren, crematie is nutteloze energie, ...

Eens geboren is het gevolg dat overlijden noodzakelijk is -> geen weg terug

Ik geloof echt dat energie nooit verloren gaat, mijn lichaam mag gerust voedsel zijn voor andere organismen, zoals het gaat in de natuur - niets gaat verloren.

Crematie is deels nutteloze energie, het rendement is eerder laag want veel warmte wordt gewoon afgevoerd

Waarmee ik niet zeg geen begrip te hebben voor de keuze, het is een puur persoonlijke benadering

Beetje off-topic denk ik maar ik denk daar soms over na in de eindigheid van de mens/universum. Ben zo benieuwd naar hoe ver de mensheid het gaat schoppen (stopt het bij de Aarde of leven we binnen duizenden jaren op verschillende planeten), hoe zullen de laatste mensen het leven ervaren, wat zouden de "beste" jaren zijn geweest in de mensheid (bv. Ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat we nu een interessanter leven hebben dan 2000 jaar geleden).

Voornamelijk als je kijkt hoe snel de evolutie gaat de voorbije 100-en jaren. Als je dan weet dat er nog zovele jaren te komen zijn dan vind ik het ontzettend jammer om die periodes niet meer te kunnen beleven.

Niemand heeft gekozen om geboren te worden, niemand kiest ervoor om te sterven. Dat is ergens wel ironisch.

Ik vind dit meer een oproep om niet te lang stil te staan bij de eindigheid van het leven juist omdat wij het geluk OF ongeluk hebben om te leven.
I fixed that for you. Allé jij kan dit geluk noemen, en voor ons Westerlingen die (kern)gezond zijn is dat ook wel zo.
MAAR voor sommige mensen is het leven (helaas) eerder een ongeluk dan een geluk.

Ik geloof echt dat energie nooit verloren gaat, mijn lichaam mag gerust voedsel zijn voor andere organismen, zoals het gaat in de natuur - niets gaat verloren.

Crematie is deels nutteloze energie, het rendement is eerder laag want veel warmte wordt gewoon afgevoerd

Waarmee ik niet zeg geen begrip te hebben voor de keuze, het is een puur persoonlijke benadering
Ja ok, ik snapte gewoon niet wat die losstaande mijmeringen in één zin stonden te doen.

Het doel van crematie is ook niet het rendement uiteindelijk, maar er zijn zeker processes die "nuttiger" zijn. Gewoon al de grond in zonder dikke kist die amper vergaat zou eigenlijk beter zijn.

Het klopt natuurlijk dat er amper atomen worden bijgemaakt, op fusie van zeer lichte kernen in onze zon (zwaardere heb je serieus grotere sterren nodig die niet echt in de buurt te vinden zijn), en fissie van radioactieve elementen na. Dus je kan wel het punt maken dat we uiteindelijk allemaal bestaan uit al gerecycleerde atomen en dat proces nog wel enkele miljarden jaren zal verder gaan.

Meer richting het punt waar fysica de filosofie raakt kan je stellen dat "de tijd" die vooruit gaat eigenlijk richting wordt gegeven door de globaal stijgende entropie (~wanorde) in het universum. Alles gaat één enkele richting uit, waar elke vorm van orde of structuur uiteindelijk uit elkaar valt tot wanorde, en de meest "wanordelijke" energie gewoon warmte is (beweging van atomen en moleculen). Die warmte zal dan ook uiteindelijk dissiperen, zich verspreiden over het universum (sterren gaan ook ooit "dood") tot finaal we een donker, koud universum hebben. Ik weet niet of dit nog altijd wordt beschouwd als de meest aanvaardbare theorie voor het eind van het universum. Het punt is dus dat elke vorm van leven, ook het onze, uiteindelijk een korte, op voorhand verloren strijd is, waar tijdelijk een heel werkend organisme in stand wordt gehouden, tot het niet meer lukt en we terug "uit elkaar vallen" naar een toestand van hogere entropie.

How's that for a Friday morning.

Ja ok, ik snapte gewoon niet wat die losstaande mijmeringen in één zin stonden te doen.

Het doel van crematie is ook niet het rendement uiteindelijk, maar er zijn zeker processes die "nuttiger" zijn. Gewoon al de grond in zonder dikke kist die amper vergaat zou eigenlijk beter zijn.

Het klopt natuurlijk dat er amper atomen worden bijgemaakt, op fusie van zeer lichte kernen in onze zon (zwaardere heb je serieus grotere sterren nodig die niet echt in de buurt te vinden zijn), en fissie van radioactieve elementen na. Dus je kan wel het punt maken dat we uiteindelijk allemaal bestaan uit al gerecycleerde atomen en dat proces nog wel enkele miljarden jaren zal verder gaan.

Meer richting het punt waar fysica de filosofie raakt kan je stellen dat "de tijd" die vooruit gaat eigenlijk richting wordt gegeven door de globaal stijgende entropie (~wanorde) in het universum. Alles gaat één enkele richting uit, waar elke vorm van orde of structuur uiteindelijk uit elkaar valt tot wanorde, en de meest "wanordelijke" energie gewoon warmte is (beweging van atomen en moleculen). Die warmte zal dan ook uiteindelijk dissiperen, zich verspreiden over het universum (sterren gaan ook ooit "dood") tot finaal we een donker, koud universum hebben. Ik weet niet of dit nog altijd wordt beschouwd als de meest aanvaardbare theorie voor het eind van het universum. Het punt is dus dat elke vorm van leven, ook het onze, uiteindelijk een korte, op voorhand verloren strijd is, waar tijdelijk een heel werkend organisme in stand wordt gehouden, tot het niet meer lukt en we terug "uit elkaar vallen" naar een toestand van hogere entropie.

How's that for a Friday morning.
Je zou het beter niet weten ... hoewel ... het heeft wel iets om te wéten dat alles bij voorbaat verloren is en dat je dat toch, al is het maar even, met enige flair terzijde kan zetten en gewoon kan genieten van het leven alsof de dood niet bestaat.

Het idee dat we bestaan uit sterrenstof vind ik ook geweldig.

Na de reeks Black Mirror te hebben gezien ben ik ergens blij dat er ooit een einde aan komt. Het idee dat je alles tot in het oneindige zou blijven bewust meemaken lijkt me angstaanjagender.

Maar liefst toch nu nog niet sterven. Ik maak vaak een raming van hoeveel % ik al vooruit ben in het leven.
37 jaar waarvan ik de eerste 5 niet zo actief beleefd heb dat ik het nog herinner. Ik hoop tegen de 90 te worden. Dusja, nog geen 40% vooruit.
Ik kan er mee leven :)

Vroeger toen ik jong was, kreeg ik er ook wel eens een beklemmend gevoel bij als ik erover nadacht. Teveel zaken die we niet kunnen vatten en waar we geen antwoord op weten.

Hier op aarde, in ons leven, zijn we nu eenmaal gewoon dat alles een begin en een einde heeft. Op een dag was je hier 'ineens' en kon je ook 'ineens' nadenken. Maar wat was er hier voor? Wat was er voor het het ontstaan van het heelaal? Wat is er 'naast' het heelal? ...
En wat dan als ik sterf? Er komt geen moment dat het 'dood zijn' stopt... Wat met de oneindige 'leegte'? Ik ga nooit meer kunnen nadenken...

Ons brein kan dat niet vatten.... dat geeft altijd een heel raar gevoel.

Maar vandaag de dag heb ik zeker geen schrik om te sterven. Benieuwd of die angst ooit terugkomt als ik ouder wordt.

Terug
Bovenaan