De energiethread

Mja als we niets doen dan knijpen we de volgende generatie dood. Of dat was toch de redenering erachter. We moeten iets doen om ervoor te zorgen dat het klimaat niet naar de zak is. Of anders gezegd dat we een kans hebben...

Voor de rest is het het kip of het ei verhaal. Als er geen incentive is. Dan krijg je mensen die zeggen isoleren... energie is spotgoedkoop ik denk er niet aan. Een warmtepomp zetten ? Gas is goedkoper en ik krijg die investering niet terugverdiend.

Het moment dat die prijsprikkels er zijn... het kot te klein. Want allez ja hadden ze dat geweten hadden ze geïsoleerd. En het is nu niet alsof er al geen 10 - 20 jaar subsidies zijn om mensen aan te zetten om te isoleren, ... inclusief groene/goedkope leningen

Mijn compassie en empathie zit op dit moment in de tijd hieromtrent op een laag punt.

En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A. Om ervoor te zorgen dat die zaken zo snel mogelijk aangepakt worden.

Nja, ik kom uit een milieu waar het niet zo vanzelfsprekend is om overschot te hebben op het einde van de rit.
Veel mensen hebben het echt lastig, huren een slecht geïsoleerd huis etc.
Die mensen zadel je bvb ook op met een hoge factuur, zonder invloed op isolatie in de woning. Een verhuurder zal jou gasrekening een worst wezen en zolang een CV ketel werkt zal die ook nooit vervangen worden door een zuinigere condensatieketel.

Mss moet de overheid al eens beginnen met eenduidige richtlijnen en niet altijd wisselen.
Eerst was een dieselauto bvb slecht, dan was die groen, vandaag word je scheef bekeken met een diesel. Nu zou het een dure EV of hybride moeten zijn etc.

Gas is groene energie, 5 jaar later kan het nietmeer.
Mensen kunnen dat toch niet volgen, laat staan financieel.

Als het allemaal om het milieu te doen is, dan upgraden we het elektriciteitsnetwerk en zetten we een aantal kernreactoren. Veel properder als dat wordt het toch niet zonder op een kWh te moeten kijken.

En daarna krijgen we dit:

Vlaamse regering schrapt opnieuw premie: 11.000 euro extra kosten om woning van 350.000 euro te renoveren

vergas je daar eigenlijk ook heel de buurt mee of is dat beter dan hout?

Als je uw stoof aansteekt kan het zijn dat je deze even riekt (zoals bij een barbecue ) omdat ze moet opwarmen maar eens warm heb je geen walmende rook pluimen en weinig geur hinder (feit blijft dat als je hout stookt dit altijd wel kunt rieken , is een natuurlijk product héé ) maar denk niet dat mijn buren daar echt last van ondervinden want heb nog geen klachten gehad .
Pellets zijn ook gemaakt van hout héé enkel is het zuiver hout en gebruiken ze geen hechtmiddelen om die pellets samen te persen dus heb je ook een zuivere verbranding . (Daarom dat mijn stoof A+ is en een rendement heeft van 92% )

Als je een allesbrander hebt en je stookt met zuiver hout heb je (eens dat hem warm is ) ook bijna geen rook maar wel iets meer geur .
Dus echt ongezond is dat niet want het is geen gas dat je binnen krijgt maar gewoon de geur . ;) (nu kan ik wel begrijpen dat sommige dit niet graag rieken maar je kan moeilijk vragen om daar wat geur houtsnippers op te gooien . )

En ik ben een enorme voorstander van het verplichten bij erfenissen, verkopen, etc... van energieeisen in de richting van niveau A
Er is véél meer winst te halen met elke woning op een basisniveau qua isolatie te krijgen dan dit soort toestanden die de woningmarkt ontwrichten. Het is niet dat het nu al betaalbaar is voor veel gezinnen, laat staan als men overal een A-niveau gaat eisen.

Op globaal niveau maakt het ook geen zak uit om normen op te leggen om die laatste procenten CO2-reductie eruit te halen als de rest van de uitstoot niet globaal wordt aangepakt. Dat is echt een druppel op een hete plaat. Cru & stereotiep gesteld ook: Wie zich een woning met een A-label kan veroorloven gaat drie keer per jaar met de vlieger op reis en stoot de portie CO2 die werd uitgespaard met dat A-label gewoon op een andere manier weer uit. En zo blijven we bezig.

Als je uw stoof aansteekt kan het zijn dat je deze even riekt (zoals bij een barbecue ) omdat ze moet opwarmen maar eens warm heb je geen walmende rook pluimen en weinig geur hinder (feit blijft dat als je hout stookt dit altijd wel kunt rieken , is een natuurlijk product héé ) maar denk niet dat mijn buren daar echt last van ondervinden want heb nog geen klachten gehad .

Dus als je een natuurlijk product verwerkt en opstookt blijft dat natuurlijk --> Tadaa GAS :D.

Het probleem is dat je momenteel een groot deel, zelfs heel groot deel, mensen hebt die niet in die situatie zitten hé.

Mensen die al langer dan die 10~20 jaar ergens wonen, zitten in veel gevallen niet in een situatie waar dit makkelijk aangepakt kan worden.
Rijhuis hier in't straat die momenteel te koop staat: Bouwjaar zal ergens jaren 70 zijn, gerenoveerd in 2010, geen zonnepanelen, EPC C. Enige manier om dat genoeg geïsoleerd te krijgen om een warmtepomp mogelijk te maken is volledig strippen en overal (inclusief vloer en geval) isoleren. Nu dat het verkocht wordt, gaat dat. Maar de meeste mensen gaan er niet aan beginnen als ze er in wonen. En dat is al als ze het budget hebben voor een totaalrenovatie...

En versta mij niet verkeerd, ik ben ook voorstander van het aanpakken ervan bij aankoop (verplichte renovatie bij bestaande woningen en normen bij nieuwbouw), maar retroactief mensen kloten die al jaar en dag ergens wonen en waar het niet altijd haalbaar is om dit aan te pakken; dat gaat er bij mij niet in. Zeker als je beseft dat klimaat een globaal fenomeen is en de grote winsten niet te halen zijn bij de gewone inwoners van Europa...

Bij mijn weten is dat incorrect. Het enige dat je moet doen om A te halen. Niet lage A, gewoon A. Is voorzetisolatie en dakisolatie. Door het feit dat je enkel 2 gevels hebt is dat relatief eenvoudig. De muren met de buren worden defacto als geen verliesoppervlakte gezien. De HOB moet het wat harder voorzien. Je haalt dat niet met het injecteren van de muren. De zaken zoals ramen etc hebben een impact, maar zolang je niet met een woning van glas zit is die impact tgv beperkte oppervlakte in het geheel beperkt. Isolatie is in vergelijking supergoedkoop. Het is dat isolatie stuk waar voor mij ook vooral de nadruk op gelegd moet worden, samen met een ventilatiesysteem. Al die andere zaken zijn zaken die voor mij automatisch wel gaan volgen met de juiste prijsprikkels en die na EOL van de technische installatie dan wel een update/vernieuwing krijgen.

Materiaal gewijs valt dat serieus mee om zelf te doen als je de moeite wil nemen. En dan gaan we er vanuit dat ik die verplichting opleg aan mensen die ergens al wonen. Ik wilde die verplichting eigenlijk opleggen bij de overdracht van de eigendommen. Waarom, omdat bij de overdracht, uitzonderingen (zoals scheidingen, etc) daargelaten, er een minwaarde kan geboekt worden door de verkoper zonder dat die er zijn broek aan schuurt. En de nieuwe aankoper (of degene die erft) door de defacto lagere waarde (van verplichte renovatie door wetgeving) er minder voor dient te betalen (bij koop of erfenis) en dus dat geld dat anders naar de eigenaar/verkoper/overheid ging . Kan gaan naar het up to date brengen van deze activa. Wat voor mij voorrang heeft en krijgt. Zeker als het relatief pijnloos kan gebeuren en als we het op dit niveau brengen voor een groot gedeelte tot het volledige patrimonium wij in 2050 terug business as usual kunnen hebben met puur esthetische renovaties voor het grootste gedeelte van de woningen.

Maar we gaan ooit door die appel moeten heenbijten. En het is gewoon feit dat als je een woning van het type E, F,D op die manier aanpakt dat dit gewoon een beter idee is dan om mensen aan te zetten om met de quick wins deze te zetten op niveau C want B en A. Want binnen 30 jaar gaat de volgende generatie dan hiermee in hun maag gespleten zijn. Of we moeten dan ook de beslissing maken om niet verder te isoleren want "redenen".

Nja, ik kom uit een milieu waar het niet zo vanzelfsprekend is om overschot te hebben op het einde van de rit.
Oh dat begrijp ik perfect. Net zoals ik ook begrijp dat men u niet komt helpen en dat je het zelf moet doen.

Die mensen zadel je bvb ook op met een hoge factuur, zonder invloed op isolatie in de woning. Een verhuurder zal jou gasrekening een worst wezen en zolang een CV ketel werkt zal die ook nooit vervangen worden door een zuinigere condensatieketel.
Om die reden moet je die dingen dan ook verplichten. Als je het op niveau D gaat houden dan ga je evengoed geconfronteerd worden met een hoge factuur. Nu en in de toekomst.
En zoals gezegd bij een erfenis, bij een overdracht van eigendom is het ideale moment om dit te doen. En als de marktprijs dan tegelijk ook zakt door die verplichting dan is er ook weer ruimte om die investeringen te maken voor de kopers of de investeerders.

Mss moet de overheid al eens beginnen met eenduidige richtlijnen en niet altijd wisselen.
Ben ik het mee eens. Maar dat ligt nu eenmaal ook aan ons zelf. Net zoals dat het KI al jaar en dag niet geactualiseerd is. Waarom zou een maatregel die zo'n impact heeft op het vermogen van een grote greep mensen makkelijk zijn om te doen ?
Terwijl het wel gewoon de juiste maatregel is voor nu en de toekomst. Zowel om betaalbaar wonen te garanderen.

Eerst was een dieselauto bvb slecht, dan was die groen, vandaag word je scheef bekeken met een diesel. Nu zou het een dure EV of hybride moeten zijn etc.
Voortschrijdende inzichten zijn nu eenmaal een bitch. Voor de rest zijn een dure EV of Hybride niet hetgeen het moet zijn. De oplossing is die ritten niet maken. Maar als je ze moet maken dan doe je ze het best op een andere wijze en lukt dat niet dan is het op dit moment het beste met een EV. En dat moet echt geen dure EV zijn. https://nl.dacia.be/aankoop-nieuwe-voertuigen/details-wagen.html?productId=VEH_UU1DBG000RU193288. Ok dat is niet zo fancy of superinteressant als een KIA of een Tesla. Maar voor wat rond de kerkentoren te rijden voldoet dat perfect. En was met de premie van 25% tot 5k voordeliger dan dat 2de voertuig van "Huske".

Gas is groene energie, 5 jaar later kan het nietmeer.
Mensen kunnen dat toch niet volgen, laat staan financieel.
Om eerlijk te zijn, ik had nooit gehoord dat gas groen was. Wat ik wel verstaan had was dat gas een tijdelijke opstap was naar vergroening. Het was namelijk groener als steenkoolcentrales. En zonder gas als tijdelijke tussenstap halen we het gewoon niet. Zeker als we dan ook nog eens kerncentrales marginaliseren. Als dat de context is, dan begrijp ik niet wat daar onbegrijpbaar aan is.

Als het allemaal om het milieu te doen is, dan upgraden we het elektriciteitsnetwerk en zetten we een aantal kernreactoren. Veel properder als dat wordt het toch niet zonder op een kWh te moeten kijken.
Het is nooit alleen het milieu. Kerncentrales zijn ook niet goed voor het milieu. Alles is en blijft uiteindelijk ook een afweging van de kosten. Maar niets doen of onze kop in de grond steken lost ook niets op. Iemand gaat ooit die kosten moeten slikken.

Er is véél meer winst te halen met elke woning op een basisniveau qua isolatie te krijgen dan dit soort toestanden die de woningmarkt ontwrichten. Het is niet dat het nu al betaalbaar is voor veel gezinnen, laat staan als men overal een A-niveau gaat eisen.

Ik heb geen probleem met af te stappen van niveau A. Ik heb problemen met af te stappen met niveau A van isolatie. Omdat als we dat niet doen dan gaat het basisniveau uitkomen bij niveau D wat 2 - 3 cm geïnjecteerd is in de spouw (lucht in de spouw had ook al een isolatiewaarde...) en wat isolatie tussen de kepers in het dak of 12cm of zo uitgerold op het plafond. En je dus gaat van 25000kwh aan energie naar 19k kwh.
Maar met deze stappen ga je NOOIT maar ook NOOIT een overgang naar elektrisch verwarmen betaalbaar kunnen maken. En zo goedkoop zijn kerncentrales nu ook weer niet als we voor elke woning ineens 5 - 7k kwh aan elektriciteit moeten voorzien omdat gas enkel nog voor de bedrijven is.

Op globaal niveau maakt het ook geen zak uit om normen op te leggen om die laatste procenten CO2-reductie eruit te halen als de rest van de uitstoot niet globaal wordt aangepakt. Dat is echt een druppel op een hete plaat. Cru & stereotiep gesteld ook: Wie zich een woning met een A-label kan veroorloven gaat drie keer per jaar met de vlieger op reis en stoot de portie CO2 die werd uitgespaard met dat A-label gewoon op een andere manier weer uit. En zo blijven we bezig.

Als iedereen dit argument gebruikt dan doet niemand een bal. Wat uiteindelijk de oorsprong is van het feit dat we al die jaren niets gedaan hebben. Aan de andere kant laat het feit dat ons patrimonium op label A zit, ons toe om onze bedrijven te ontzien of anders gezegd iets meer marge te geven. Al zie ik niemand het op uw crue en stereotiepe wijze bekijken. Meestal staat dat er volledig onafhankelijk van.

Maar hey, whatever doe maar op. Als het klimaat naar de zak is binnen 100 jaar. Is mijn probleem toch niet, ik heb toch geen kinderen.

Bij mijn weten is dat incorrect. Het enige dat je moet doen om A te halen. Niet lage A, gewoon A. Is voorzetisolatie en dakisolatie. Door het feit dat je enkel 2 gevels hebt is dat relatief eenvoudig. De muren met de buren worden defacto als geen verliesoppervlakte gezien. De HOB moet het wat harder voorzien. Je haalt dat niet met het injecteren van de muren. De zaken zoals ramen etc hebben een impact, maar zolang je niet met een woning van glas zit is die impact tgv beperkte oppervlakte in het geheel beperkt. Isolatie is in vergelijking supergoedkoop. Het is dat isolatie stuk waar voor mij ook vooral de nadruk op gelegd moet worden, samen met een ventilatiesysteem. Al die andere zaken zijn zaken die voor mij automatisch wel gaan volgen met de juiste prijsprikkels en die na EOL van de technische installatie dan wel een update/vernieuwing krijgen.

Materiaal gewijs valt dat serieus mee om zelf te doen als je de moeite wil nemen. En dan gaan we er vanuit dat ik die verplichting opleg aan mensen die ergens al wonen. Ik wilde die verplichting eigenlijk opleggen bij de overdracht van de eigendommen. Waarom, omdat bij de overdracht, uitzonderingen (zoals scheidingen, etc) daargelaten, er een minwaarde kan geboekt worden door de verkoper zonder dat die er zijn broek aan schuurt. En de nieuwe aankoper (of degene die erft) door de defacto lagere waarde (van verplichte renovatie door wetgeving) er minder voor dient te betalen (bij koop of erfenis) en dus dat geld dat anders naar de eigenaar/verkoper/overheid ging . Kan gaan naar het up to date brengen van deze activa. Wat voor mij voorrang heeft en krijgt. Zeker als het relatief pijnloos kan gebeuren en als we het op dit niveau brengen voor een groot gedeelte tot het volledige patrimonium wij in 2050 terug business as usual kunnen hebben met puur esthetische renovaties voor het grootste gedeelte van de woningen.
Ik ben toevallig net zeer concreet bezig met een energetische renovatie van een vrijstaande woning, geveloppervlakte 235m2.
Enkel en alleen de gevel isoleren (!) gaat mij inclusief alle bijhorende kostenposten grofweg 80.000 EUR kosten. De isolatie zelf kost 'maar' 8-10.000 EUR dus duur is dat inderdaad niet, maar het zijn alle bijkomende kostenposten die het zwaar maken en dat wordt vaak vergeten.
En het moet m.i. ook de bedoeling zijn dat zo'n ingrepen ook deftig worden gedaan en kwalitatief in orde zijn, én we binnen 30 jaar niet in heel Vlaanderen op mottig afgewerkte voor de goeikoop gerenoveerde woningen zitten kijken, ook dat aspect speelt m.i. wel mee. Dus ja het kan zeker goedkoper maar ik vind dat je er hier toch wel heel licht over gaat.

En dan hebben we het nog niet gehad over de ingrepen en bijhorende kosten voor vloer- en dakisolatie, en nieuwe ramen. Want het ene heeft vrij weinig zin zonder het andere.

Ik ben blij dat ik deze renovatie kan betalen en doe het ook voornamelijk omwille van comfort en morele verplichting.
Maar ik snap heel goed de reflex dat zo'n renovatie voor veel mensen toch ook financieel enigszins steek moet houden. Bij momenten denk ik ook wel van weet ge, laat heel die energetische nest maar zitten, ik hang wel opnieuw radiatoren en stook wat harder, dat gaat mij véél minder kosten, zélfs met de aankomende tax shift.

Maar we gaan ooit door die appel moeten heenbijten. En het is gewoon feit dat als je een woning van het type E, F,D op die manier aanpakt dat dit gewoon een beter idee is dan om mensen aan te zetten om met de quick wins deze te zetten op niveau C want B en A. Want binnen 30 jaar gaat de volgende generatie dan hiermee in hun maag gespleten zijn. Of we moeten dan ook de beslissing maken om niet verder te isoleren want "redenen".
Dat is enkel incorrect als je kortzichtig enkel zegt "iedereen moet A halen" en maar op een deel van mijn post reageert. Maar je kan evengoed A halen met een gasketel, en ik antwoordde op je post waar je zei dat iedereen op de warmtepomp moest en daardoor maar isolatie moest primeren en men maar de afgelopen 20j gebruik moest maken van alle subsidies.
Maar EPC A halen maakt een warmtepomp niet opeens haalbaar of rendabel, en daar ging het hem om. Om nog maar te zwijgen over het feit dat zo'n renovatie best wel wat meer kost dan hoe jij het afschilderd (zie ook @Plutus zijn post) + dat mensen die er al in wonen daar niet zo rap aan gaan beginnen (sinds dit eigenlijk een totaalrenovatie is). En zoals ik al op wees, is dat zowat de grootste groep woningen in België/Vlaanderen. En dan nog is het maar een druppel op een hete plaat want er zijn grotere winsten te boeken in dit globaal probleem. Dingen uit mijn post die je gewoon negeert maar die wel heel belangrijk zijn.

Ik ben toevallig net zeer concreet bezig met een energetische renovatie van een vrijstaande woning, geveloppervlakte 235m2.
Enkel en alleen de gevel isoleren (!) gaat mij inclusief alle bijhorende kostenposten grofweg 80.000 EUR kosten. De isolatie zelf kost 'maar' 8-10.000 EUR dus duur is dat inderdaad niet, maar het zijn alle bijkomende kostenposten die het zwaar maken en dat wordt vaak vergeten.

En had je de ruimte om die 80k uit te geven daarvoor indien uw woning 80k minder gekost had ? Want daar gaat het over. De verkoper haalt 80k minder op. De koper betaalt 80k minder. En die 80k moet in die isolatie gestoken worden. Dat is het uiteindelijke effect van zo'n overheidsinterventie. Of er moeten zoveel mensen zijn die die 80k bovenop de vraagprijs van de woning kunnen leggen dat de marktprijs eigenlijk gewoon 80k hoger ligt.

Om nog te zwijgen over het feit dat jij spreekt over een vrijstaande woning. Waardoor de kost bij een rijhuis grofweg zal neerkomen op 25-40k. Want de helft van het aantal gevels. En meestal ook geen gevels van 10m, maar maar 5 - 7m die je moet isoleren.

En het moet m.i. ook de bedoeling zijn dat zo'n ingrepen ook deftig worden gedaan en kwalitatief in orde zijn, én we binnen 30 jaar niet in heel Vlaanderen op mottig afgewerkte voor de goeikoop gerenoveerde woningen zitten kijken, ook dat aspect speelt m.i. wel mee. Dus ja het kan zeker goedkoper maar ik vind dat je er hier toch wel heel licht over gaat.

Het is niet de taak van de overheid om mooie woningen te subsidiëren. Of ervoor te zorgen dat je in mooie woningen kan wonen. Noch om mooie woningen betaalbaar te maken. Het enige dat van belang is, is dat het kwalitatieve woningen zijn. En dat die binnen 100j + energetisch niets moet aan gedaan worden omdat het voor de goedkoop gerenoveerd is.

Dat het mottig afgewerkt is boeit mij aan de andere kant geen sikkepit. En voor mij moet dat aspect voor geen seconde meetellen. Esthetica steek je uw eigen centen maar in. Ik vind het belangrijker dat iemand een dak boven zijn hoofd heeft, zijn kinderen kan opvoeden, zijn leven kan leiden en het comfortabel heeft. Dat is hetgeen dat belangrijk is. Esthetica is bijzaak al is het plezante bijzaak.

En dan hebben we het nog niet gehad over de ingrepen en bijhorende kosten voor vloer- en dakisolatie, en nieuwe ramen. Want het ene heeft vrij weinig zin zonder het andere.

Dakisolatie kan veel geld kosten. Als uw dak naar de vaantjes is. Maar de meerkost als uw dak naar de vaantjes is zal rond die 10 - 15k schommelen. Natuurlijk is dat geld, maar voor mij is het wel zodanig belangrijk dat je hier geen toegeving op kan doen. De grootste kost is de kostprijs van het dak in orde stellen dan kan je gaan van 25 - 100k afhankelijk van de omstandigheden. Beknibbelen op isolatie te voorzien, wat het geval zal zijn zonder verplichting, is voor mij een no go.
Dakisolatie en gevelisolatie zal grofweg een reductie zorgen van 60-70% van uw verbruik. Als ik mij nog goed herinner.

De vloerisolatie en ramen heeft een impact. Maar zodra daar dubbel glas in zit is de meerwaarde enorm beperkt. Maar dat zijn ingrepen die veeeeeel ingrijpender zijn dan de dakisolatie en gevelisolatie. Behalve als je uw gevel gaat afbreken omdat je die mooie steen wenst te behouden.

Ik ben blij dat ik deze renovatie kan betalen en doe het ook voornamelijk omwille van comfort en morele verplichting.
Maar ik snap heel goed de reflex dat zo'n renovatie voor veel mensen toch ook financieel enigszins steek moet houden. Bij momenten denk ik ook wel van weet ge, laat heel die energetische nest maar zitten, ik hang wel opnieuw radiatoren en stook wat harder, dat gaat mij véél minder kosten, zélfs met de aankomende tax shift.

ik begrijp het sentiment. Maar ik vind gewoon niet dat we dit nu nog kunnen maken.
Al hangt alles af van wat de prijs van energie in de toekomst gaat doen. Voor hetzelfde geld is energie zo schaars in de toekomst dat het 10k per jaar kost om uw huis met label D te verwarmen, terwijl het mij met mijn zwaar geïsoleerde woning nog maar 2 - 3k kost.

Dan is 80k een drup op de hete plaat. Laat ons niet vergeten dat er geen enkele reden is waarom dat onze primaire noden goedkoop zouden moeten zijn. Dat is op dit moment wel het geval. Maar de zekerheid dat dit in de toekomst zo gaat blijven zijn hebben we niet. Net zoals dat er geen enkele zekerheid is voor een (groot) stuk van de bevolking dat u uw loon nog kan spenderen aan andere zaken dan uw huur/lening, voedingsfactuur en energiefactuur. Zoals dit in het verre verleden het geval was. En hoop ik dat dit niet terugkomt. En als het toch terugkomt dat dit zo lang mogelijk wegblijft.

Dat is enkel incorrect als je kortzichtig enkel zegt "iedereen moet A halen" en maar op een deel van mijn post reageert. Maar je kan evengoed A halen met een gasketel, en ik antwoordde op je post waar je zei dat iedereen op de warmtepomp moest en daardoor maar isolatie moest primeren en men maar de afgelopen 20j gebruik moest maken van alle subsidies.
Maar EPC A halen maakt een warmtepomp niet opeens haalbaar of rendabel, en daar ging het hem om. Om nog maar te zwijgen over het feit dat zo'n renovatie best wel wat meer kost dan hoe jij het afschilderd (zie ook @Plutus zijn post) + dat mensen die er al in wonen daar niet zo rap aan gaan beginnen (sinds dit eigenlijk een totaalrenovatie is). En zoals ik al op wees, is dat zowat de grootste groep woningen in België/Vlaanderen. En dan nog is het maar een druppel op een hete plaat want er zijn grotere winsten te boeken in dit globaal probleem. Dingen uit mijn post die je gewoon negeert maar die wel heel belangrijk zijn.

Ik heb niet gezegd dat iedereen de warmtepomp op moet. Je hebt zelf mijn focus op isolatie nog in het vet gezet.
Die focus heeft te maken met het feit dat we ons verbruik zo klein mogelijk moeten maken. Liefst met een warmtepomp. Maar dat kan ook nog met een gasketel. Als tgv heffingen je echter 700 - 1500€ moet meebetalen dan nu, waarover het ging, dan zal die prijsprikkel samen met de taxshift prijsprikkel mensen wel aanzetten tot over te gaan naar een warmtepomp.

Voor de rest herhaal ik dat voor mij de verplichting geldt bij overgang van de woning. En had ik kritiek op de aanpassing die men was overeengekomen om mensen te laten renoveren naar niveau D en dat het dan goed was. Waarbij het de intentie is om voor woningen die verkocht worden de prijs van de totaalrenovatie laten af te gaan van hun marktprijs.

Voor de rest herhaal ik het feit dat we moeten bijspringen waar mogelijk. Als we altijd zeggen er zijn grotere winsten te boeken in iets anders en we doen voor dit niets. Dan gaan we uiteindelijk niets doen of in best case gewoon te weinig. Terwijl we van alle kanten horen dat we ons dat niet kunnen veroorloven.
Maar laat gerust weten waar we dan nog wel de grote winsten kunnen inboeken ? Want daar heb ik in uw antwoord dan 2 keer overgelezen (ik heb uw antwoord nog eens opnieuw gelezen in functie van deze respons)

Laatst bewerkt:
Hier hebben we een renovatie gedaan terwijl we in onze woning woonde. Gevel isolatie + nieuwe gevel. Nieuw dak incl. isolatie. Nieuwe ramen hr++, nieuwe condensatie ketel.
Als enige hebben we geen vloer isolatie gestoken en stoken we nog via radiators op gas. Deze renovatie zou ons +40000EUR kosten. Zonder te spreken van een warmte pomp. Je kan toch niet verwachten dat mensen z'n investering maken, voor wat..

Maar laat gerust weten waar we dan nog wel de grote winsten kunnen inboeken ? Want daar heb ik in uw antwoord dan 2 keer overgelezen (ik heb uw antwoord nog eens opnieuw gelezen in functie van deze respons)
Wij, als europese burger? Nergens, en dat was mijn punt dan ook.

Het volgende is enkel CO2, er zijn nog factoren maar de evolutie loopt zowat gelijkaardig:
3Duiq3W.png

Dit is dan de verdeling van alle broeikasgassen in Europa:
GXa0nBn.png

Zoals duidelijk zichtbaar is, zijn er andere landen/werelddelen die hun niet veel aantrekken van heel het klimaat. En is residentieel verbruik (dat dan nog samengenomen wordt met commerciëel) maar een fractie van een fractie. Zelfs als je het naar 0 brengt, ga je op vlak van wereldklimaar zelfs geen impact ziet.

Als je dan dingen wilt aanpakken, kijk dan naar industrie in andere land/werelddelen. Probleem is natuurlijk dat Europa veel van zijn winsten geboekt heeft door te offshoren naar Azië/China. Wat mooi politiek op papier staat, maar globaal gezien voor het klimaat dus geen hol uitmaakt.

Dusja, ja kan nu ideologisch zeggen dat je je steentje bijdraagt en dat van anderen hier ook verwachten. Maar ik ben te rationeel ingesteld, voor mij is het vrij duidelijk dat zelfs als we onze individuele vervuiling naar 0 brengen dat het nog niets gaat uitdoen.
En er is geen magische oplossing, alle grote dingen moeten aangepakt worden, want veel van de vervuiling komt er door de globalisering van alles. Dit betekent dat bovenop de vervuiling van industrie te verplaatsen naar landen zoals China er ook nog vervuiling door internationaal transport bijkomt. Terwijl de politiekers hier elkaar een schouderklopje geven dat Europa minder vervuilt en ondertussen met de vinger naar de burger wijst. En dat vind ik gewoon hypocriet. En lachwekkend dat sommige mensen daar blind in meegaan.

Je gaat een véél grotere impact op het klimaat hebben door niets meer aan te kopen dat buiten België of Europa geproduceerd (of gekweekt in geval van voeding) wordt dan je woning te isoleren; maar dat is iets dat veel mensen niet willen doen natuurlijk.

Voortschrijdende inzichten zijn nu eenmaal een bitch. Voor de rest zijn een dure EV of Hybride niet hetgeen het moet zijn. De oplossing is die ritten niet maken. Maar als je ze moet maken dan doe je ze het best op een andere wijze en lukt dat niet dan is het op dit moment het beste met een EV. En dat moet echt geen dure EV zijn. https://nl.dacia.be/aankoop-nieuwe-voertuigen/details-wagen.html?productId=VEH_UU1DBG000RU193288. Ok dat is niet zo fancy of superinteressant als een KIA of een Tesla. Maar voor wat rond de kerkentoren te rijden voldoet dat perfect. En was met de premie van 25% tot 5k voordeliger dan dat 2de voertuig van "Huske".

Nu ga je voorbij aan het feit dat ik al een EV heb en we voor het gemak bewust een kleine benzine hebben genomen als 2de wagen. Daarbij is het financiële aspect hier niet echt een issue, ik gooi enkel geen geld weg als het niet nodig is. Ook niet om mijn reeds zeer lage A-label woning van het gas af te halen, ze wordt dan zelfs A+, maar er is weinig reden toe. Een nadeel van een warmtepomp blijft warmwaterproductie voor 5, daar heb je al een serieuze boiler voor nodig gezien de lage temperatuur. Een gaswandketeltje zie je praktisch niet hangen.
Die 2 zaken zijn al genoeg om met 3 kinderen voorlopig de bergruimte niet op te geven voor de nadelen van een warmtepomp.

Jou gelinkt voertuig heeft maar 4 plaatsen, das lastig als je gezin 5 leden telt. We nemen bvb de corsa naar de speeltuin etc mee, net omdat die vrij compact is itt de iX3 en de kinderen makkelijker in/uit de corsa raken. Dus hoe goedkoop zo een Dacia is, de eerste criteria, zijnde 5 zitplaatsen, overleeft die al niet.

Wij, als europese burger? Nergens, en dat was mijn punt dan ook.
Is natuurlijk wel gemakkelijk. Wij moeten niets doen. Terwijl we wijzen naar de andere wereldlanden en met onze kop tegen de limaatmuur slaan.

Zal al zeker goed over komen bij die landen die evengoed ons welvaartniveau willen bereiken en wij ons vingertje opsteken.
Het volgende is enkel CO2, er zijn nog factoren maar de evolutie loopt zowat gelijkaardig:
3Duiq3W.png

Dit is dan de verdeling van alle broeikasgassen in Europa:
GXa0nBn.png

Zoals duidelijk zichtbaar is, zijn er andere landen/werelddelen die hun niet veel aantrekken van heel het klimaat. En is residentieel verbruik (dat dan nog samengenomen wordt met commerciëel) maar een fractie van een fractie. Zelfs als je het naar 0 brengt, ga je op vlak van wereldklimaar zelfs geen impact ziet.

Commercieel werd ook verplicht. Dus ook al is het maar een fractie, alles telt. Voor de rest is het BS dat men in andere werelddelen er zich NIETS van aantrekt. Enerzijds laat uw eigen informatie dit al zien. Het is niet dat er geen daling geweest is (al is een groot stuk door Corona). Voor de rest zijn dit cijfers uit 2022 en had je in 2023 een recordhoeveelheid aan zonnepanelen die geïnstalleerd werden (30%+ extra bovenop de aantallen die ze al hadden - https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...en-mijlpaal-van-500-gigawattpiek-zonnepanelen) en in 2024... https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...d-zonnepanelen-maar-zorgen-over-vol-stroomnet

Moet er meer gebeuren, ja. Maar niets doen en wijzen naar anderen gaat zeker niet helpen.

Als je dan dingen wilt aanpakken, kijk dan naar industrie in andere land/werelddelen. Probleem is natuurlijk dat Europa veel van zijn winsten geboekt heeft door te offshoren naar Azië/China. Wat mooi politiek op papier staat, maar globaal gezien voor het klimaat dus geen hol uitmaakt.
Wij hebben niet geoffshored wegens de CO2 uitstoot. Wij hebben geoffshored wegens goedkopere prijs. Als we nog niet kunnen of willen iets simpels doen als gewoon het isoleren van de woningen want ja moeilijk, en kostelijk en... Of dat wij iets van moeite doen. Waarom zouden die andere landen in de wereld dan ook maar overwegen om iets te doen ?

Dusja, ja kan nu ideologisch zeggen dat je je steentje bijdraagt en dat van anderen hier ook verwachten. Maar ik ben te rationeel ingesteld, voor mij is het vrij duidelijk dat zelfs als we onze individuele vervuiling naar 0 brengen dat het nog niets gaat uitdoen.
En er is geen magische oplossing, alle grote dingen moeten aangepakt worden, want veel van de vervuiling komt er door de globalisering van alles. Dit betekent dat bovenop de vervuiling van industrie te verplaatsen naar landen zoals China er ook nog vervuiling door internationaal transport bijkomt. Terwijl de politiekers hier elkaar een schouderklopje geven dat Europa minder vervuilt en ondertussen met de vinger naar de burger wijst. En dat vind ik gewoon hypocriet. En lachwekkend dat sommige mensen daar blind in meegaan.

Men wijst niet naar de burger als dat is de oorzaak. Men kijkt waar de uitstoot bij ons zit. En we hebben een plan opgesteld op basis van zaken die wij KUNNEN doen. Met de nadruk op elk land of gewoon Europa als een geheel. En die haalbaar zijn en een meerwaarde hebben bij ons. Verwachtende dat de andere landen ook een dergelijke ingreep gaan doen bij hun zelf om gezamenlijk aan dat zeel te trekken.

Je gaat een véél grotere impact op het klimaat hebben door niets meer aan te kopen dat buiten België of Europa geproduceerd (of gekweekt in geval van voeding) wordt dan je woning te isoleren; maar dat is iets dat veel mensen niet willen doen natuurlijk.
Daar is men mee bezig of zo verstond ik het systeem van ETS2 toch. Maar het is niet of of of of maar en en en en. Misschien als we 30 jaar geleden gekozen hadden voor of of of of dat dit genoeg zou geweest zijn. Maar, of zo verstond ik het toch, we hebben ze allemaal nodig om geen, of op zijn minst niet te veel, miserie te hebben met ons klimaat.

Voor de rest, zoals met alles. We krijgen het nog niet verplicht om een kleine ingreep te doen zoals isoleren naar label A. Hoe kom je er dan bij dat het kot niet te klein is als we een maatregel nemen die het volledig vrij handel systeem van de grond aan opblaast. Net zoals mensen ook niet geen vlees meer willen eten en dus vegan/vegetarisch worden. Desondanks gaat vlees in de toekomst ook gewoon duurder worden...

Maar zoals gezegd, laat ons gewoon onze kop in de grond steken terwijl we wijzen naar anderen die niet genoeg doen. Want als we uw principe volgen dan weet IK nu al dat er gewoon niets verandert. Want iedereen gaat naar elkaar wijzen en vinden dat het te veel pijn doet en dat we dit niet kunnen maken en dat x of y erger is.
Dat is de rationele in mij. En de rationele in mij zegt dan ook dat dit hetgene is dat we al 30+ jaar doen en dat het nu anders moet.

Nu ga je voorbij aan het feit dat ik al een EV heb en we voor het gemak bewust een kleine benzine hebben genomen als 2de wagen. Daarbij is het financiële aspect hier niet echt een issue, ik gooi enkel geen geld weg als het niet nodig is. Ook niet om mijn reeds zeer lage A-label woning van het gas af te halen, ze wordt dan zelfs A+, maar er is weinig reden toe. Een nadeel van een warmtepomp blijft warmwaterproductie voor 5, daar heb je al een serieuze boiler voor nodig gezien de lage temperatuur. Een gaswandketeltje zie je praktisch niet hangen.
Die 2 zaken zijn al genoeg om met 3 kinderen voorlopig de bergruimte niet op te geven voor de nadelen van een warmtepomp.

Jou gelinkt voertuig heeft maar 4 plaatsen, das lastig als je gezin 5 leden telt. We nemen bvb de corsa naar de speeltuin etc mee, net omdat die vrij compact is itt de iX3 en de kinderen makkelijker in/uit de corsa raken. Dus hoe goedkoop zo een Dacia is, de eerste criteria, zijnde 5 zitplaatsen, overleeft die al niet.

Ik herhaal, het gaat mij niet over die warmtepomp. Dat is een technische installatie dat komt wanneer het komt met de prijsprikkels (zie de energiecrisis en de rush op warmtepompen/zonnepanelen/isolatie). ik had en heb het de volledige tijd gehad over isolatie, isolatie en isolatie. Omdat DIT een ingreep is die zoals geweten diepgaander is maar ook direct voor lange tijd actief is (niet iets dat je verandert van vandaag op morgen). Geld, middelen, etc steken in enkel de quick wins is geld weggegooid en gewoon BS. Op korte termijn verdienen we dat niet terug. Maar op lange termijn als de fossiele brandstoffen enkel in prijs gaan stijgen (wat met de verschillende klimaatheffingen en uitdagingen in de toekomst het geval gaat zijn in mijn ogen) is het gewoon een zwaktebod om daar niet te verplichten om te gaan richting label A. En is het gewoon bonkers dat mensen daar overheen kijken. We hebben ochottekes 3-4 jaar geleden een voorsmaakje gehad en was het kot te klein dat er niet vooruitgedacht werd.

Ondertussen zijn we weer daar met de litanie van dit verdienen we nooit terug meneer!!! We moeten ons te hard pijn doen voor niets meneer!!!! Het zijn de anderen die zich moeten inspannen meneer !!! Zucht.

Daarnaast, in dit punt ->
Als je maar 4000km op een jaar rijdt zou ik welgeteld 0 euro in een warmtepomp steken. Zou daar zelfs geen EV voor aanschaffen (al heeft het voordelen om hem dit jaar in te schrijven).
We hebben begin dit jaar een neiuwe Opel Corsa 1.0 benzine gekocht voor dat doel (5k km/jaar). Voor de inschrijving en verkeersbelasting moet je dat niet doen, dat was gecombineerd 250 euro en de aanschafprijs was 16000 euro BTW incl (75000km/5jaar garantie).
Leek het mij vooral over te komen als dat er geen EV was die betaalbaar was omdat je die goedkope prijs van 16k rondgooide (of zo kwam dat toch over naar mij - ik herinnerde mij die post - al had ik initieel niet de link gelegd toen ik het mij herinnerde dat het dezelfde persoon was :p (mijn eerste versie was zonder naam huske :p)). Voor verkeer rond de kerkentoren is zo'n dacia spring of een tweedehandse zoe (5-7k na aftrek premie) meer dan goed genoeg. Als het uw eerste wagen is en je wil daarmee de mogelijkheid hebben om lange afstanden te doen dan is dat nog geen oplossing. Maar voor de rest zijn er opties. Al zijn ze beperkt ook in aantal. Maar het lijkt langzaamaan te komen.
Maar het is een perfect legitieme keuze om dat niet te doen. Ik wilde dan ook niet de keuze delegitimeren. Was gewoon in relatie tot het woordgebruik van de dure EV waarbij het leek alsof een goedkope EV geen optie was of niet bestond.

Ik heb natuurlijk al ver doorgedreven isolatie, ventilatie en tripple glas. Anders had ik geen E-peil van 2 en EPC van 2kWh/m2 op gas.
Op dat gebied ben ik mee, mijn energieverbruik voor verwarming en SWW is van 27000kWh naar 5500kWh gezakt door te verhuizen.

Qua auto hebben we gebruiksgemak als eerste. Een 2dehands was geen optie deze keer. We wilden niet nog eens de miserie van iemand anders overkopen.
Een auto die niet eens 1/5de van ons netto jaarinkomen kost is ook niet echt moeilijk te betalen ofzo.

Ik heb natuurlijk al ver doorgedreven isolatie, ventilatie en tripple glas. Anders had ik geen E-peil van 2 en EPC van 2kWh/m2 op gas.
Op dat gebied ben ik mee, mijn energieverbruik voor verwarming en SWW is van 27000kWh naar 5500kWh gezakt door te verhuizen.

Qua auto hebben we gebruiksgemak als eerste. Een 2dehands was geen optie deze keer. We wilden niet nog eens de miserie van iemand anders overkopen.
Een auto die niet eens 1/5de van ons netto jaarinkomen kost is ook niet echt moeilijk te betalen ofzo.

Ik probeer in mijn posts dan ook niet rechtstreeks tegen u als persoon te spreken. Maar meer over het sentiment dat we niets moeten doen want te duur. Dat ga je namelijk als je label D als toekomstperspectief stelt ook evengoed het geval blijven. De marktprijs wordt dan namelijk ingesteld op label D (terwijl het toch al wel langzaamaan leek te zijn alsof woningen van F en E in prijs begonnen te zakken doordat mensen verplicht waren om grote kosten te doen). Maar om daar echt een impact op te hebben moet daar ook volume achter zitten en het niet enkel een negeerbare niche zijn.

Als je een aanpassing naar label A verplicht dan zal op termijn de kostprijs voor die aanpassing mee verwerkt worden in de prijszetting van de woningen die niet label A zijn. Omdat de kopers nu eenmaal die kostprijs mee moeten nemen in hun biedingen. Omdat de meesten gewoon geen 40, 80, 200k op overschot hebben zitten om de verplichte verbouwingen te doen. Terwijl als je het niet verplicht de marktprijs gewoon gerekend wordt zonder die aanpassingen want je kunt er toch in wonen en het is puur voluntaristisch om dat te doen. Of het wordt enkel gedaan door de personen die het zich kunnen permitteren of die ervoor kiezen (door andere zaken op te offeren). En verhuurders gaan dat zeeeeeeeeeeeeeer zeker niet doen.

Waarna de volgende generatie opgescheept zit met woningen van Label C-D.

Betreft de auto, geen intentie om u uzelf te moeten justifiëren voor die keuze. Het blijft uw keuze. Maar voor hetzelfde geld wordt binnen dit en 10j het bezit van een 2de, 3de, nde wagen gezien als een luxe die milieutechnisch niet meer te verantwoorden valt. Om u meer te richten richting de fiets, te voet, carpooling, een andere klimaatvriendelijke optie.

Betreft de auto, geen intentie om u uzelf te moeten justifiëren voor die keuze. Het blijft uw keuze. Maar voor hetzelfde geld wordt binnen dit en 10j het bezit van een 2de, 3de, nde wagen gezien als een luxe die milieutechnisch niet meer te verantwoorden valt. Om u meer te richten richting de fiets, te voet, carpooling, een andere klimaatvriendelijke optie.

Dat zijn dan zorgen voor over 10 jaar, met een labiele overheid weet je het toch nooit. Aangezien ik een bedrijfswagen heb, hebben we ook maar 1 auto voor de overheid natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Mee eens maar eerlijk?

Mijn visie: We zijn sowieso met te veel op deze aardkloot (de aarde kan dit gewoon niet aan) en de aarde trekt dit wel weer recht door de klimaatopwarming en andere zaken. Het gevolg? Over 200 jaar (als het al zolang duurt) is 95% van de wereldbevolking uitgestorven .. de rest overleeft in extremere omstandigheden maar .. 'problem solved'. Je kan dit erg vinden en hierover kwaad zijn: De aarde denkt niet en draait ons gewoon ne kloot af. Amen.

De mens die het wint van de natuur? Dat gaat niet gebeuren. Je kan als individu het verschil ook niet maken. Zelfs als land lukt dit niet. Je moet dit op wereldvlak doen. Maar dat lukt als puntje bij paaltje komt nooit. Never. Daarvoor zijn er te veel regimes die gewoon dwars gaan doen (tot het te laat is, wat het eigenlijk al is).

Wil dit zeggen dat we niets kunnen doen of moeten doen? Neen dat zeg ik niet. De schade kan nog wel beperkt worden. Maar voor een deel is het gewoon al te laat. En dat bepaalde landen of werelddelen dwars doen helpt daarbij niet. Maar het moet allemaal zin hebben. Sommige overheidsmaatregelen leiden 'netto' finaal tot niets en zijn een druppel op een hete plaat.

Ik ben op zoek naar een nieuwe energieleverancier en was uitgekomen bij Luminus MaxxFix, nu heb ik een kaart met de tarieven gevonden voor electriciteit & gas.
Maar dit is geheel chinees voor mij, kan iemand me helpen met wat verduidelijking?

LUMINUS MAXXFIX GAS

Fluvius Antwerpen
Klein verbruik (<= 5.000 kWh)
Variabel (c€/kwh) 2,33
Vast (c€/kwh) 15,97

Gemiddeld verbruik (> 5.000 en <= 150.000 kWh)
Variabel (c€/kwh) 0,65
Vast (c€/kwh)99,87

Transportkosten (c€/kWh): 0,1622
Tarief databeheer /Meet- en telactiviteit (€/jaar): 13,95

Ik vermoed dat ik niet onder groot verbruik val dus hier niet mee in opgenomen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een vast tarief.

LUMINUS MAXXFIX ELEKTRICITEIT

Fluvius Antwerpen
Digitale meter met piekmeting

Tarief databeheer: 13,95
Capaciteitstarief (€/kW/jaar): 40,24
Afnametarief normaal (c€/kWh): 4,59
Afnametarief excl. nacht (c€/kWh): 3,41

GEGEVENS 2023 ENERGY HOME WIZZARD APP:

Elektriciteit:

- 1808 kWh afname
- 3223 kWh injectie

GAS

- 1603m³

Gezinssituatie:

- Gezin van 3 (2 volw, 1 kind)
- Momenteel 1 à 2 telewerkdagen per week, vanaf mei verhoogd dit om ergens in de zomer 2025 op +/- 4 telewerkdagen uit te komen.

Terug
Bovenaan