De energiethread

VRT: capaciteitsproblemen stroomnet vlaanderen - bedrijven moeten wachten op aansluiting
Waar is groen nu? Ons Tine had toch berekend dat er geen enkel probleem voor de energiebevoorading zou zijn ZONDER kerncentrales? Zelfs MET zijn er nu al problemen... en de transitie naar elektrisch is bij bijlage na nog niet ver gevorderd.

Je gooit twee zaken bij elkaar.
Kerncentrales gaan over bevoorradingszekerheid (is er genoeg elektriciteit). Dit gaat over het net (krijg je de elektriciteit waar hij moet zijn).

Traditioneel is er in België veel geinvesteerd in het net, meer dan in Nederland (waardoor ze daar al langer in de problemen zitten). Echter krijg je nu op sommige plekken wel zo'n grote vraag (door elektrificatie maar ook door datacentra, dat zijn echte slokkoppen) dat ook ons net stilaan die problemen krijgt.
Projecten zoals Ventilus en Boucle Du Hainaut zullen noodzakelijk zijn om het net te vermazen en de bottlenecks daarmee op te vangen. Echter blijven die niet gespaard van de oervlaamse 'Raad van state'isering waarbij iedereen naar de rechtbank trekt om grote infrastructuurwerken tegen te houden.

Ja, je hebt gelijk. Na het posten was ik mijn gras aan het afrijden, en bedacht exact dat. Ging nadien mijn fout rechtzetten, maar je was mij voor.

Je gooit twee zaken bij elkaar.
Kerncentrales gaan over bevoorradingszekerheid (is er genoeg elektriciteit). Dit gaat over het net (krijg je de elektriciteit waar hij moet zijn).

Traditioneel is er in België veel geinvesteerd in het net, meer dan in Nederland (waardoor ze daar al langer in de problemen zitten). Echter krijg je nu op sommige plekken wel zo'n grote vraag (door elektrificatie maar ook door datacentra, dat zijn echte slokkoppen) dat ook ons net stilaan die problemen krijgt.
Projecten zoals Ventilus en Boucle Du Hainaut zullen noodzakelijk zijn om het net te vermazen en de bottlenecks daarmee op te vangen. Echter blijven die niet gespaard van de oervlaamse 'Raad van state'isering waarbij iedereen naar de rechtbank trekt om grote infrastructuurwerken tegen te houden.
Tenzij je dat datacenter naast de kerncentrale zet natuurlijk :unsure:

in dit artikel lees ik dit nu:
Het helpt dat intussen de kerncentrale Doel 1 is stopgezet en dat de centrales Doel 4 en Tihange 3 de komende maanden zullen worden stilgelegd voor vernieuwingswerken. In vergelijking met vorige zomer zijn de energiebedrijven intussen ook wat beter in staat om de elektriciteitsvraag op te drijven op momenten van overaanbod, bijvoorbeeld door batterijen op te laden.
Op zich is dit toch goed nieuws? Als we massaal batterijparken installeren (zoals we nu ook bezig zijn) gaat al die zonne-energie van deze dagen niet verloren.

Zaten we niet enorm achter met ons elektriciteitsnet te vernieuwen, met hogere nettarieven, capaciteitstarief en uitrol digitale meter die NU moest gebeuren als gevolg? :unsure:

Een prachtig artikel over het wanbeleid inzake energietransitie voor de particuliere markt:

Een klein stukje gequote die het samenvat:

Warmtepomp?​

Door de heffingen op elektriciteit te verschuiven naar gas en stookolie, zou het interessanter moeten worden om een warmtepomp te installeren. Maar dat is René zeker niet van plan. “Ik verwarm vandaag nog op gas en dat gaat zo blijven. Ik ga geen investering doen in een warmtepomp om achteraf opnieuw het deksel op de neus te krijgen. Als iedereen in de toekomst op elektriciteit zou gaan verwarmen, waar gaan we al die elektriciteit dan halen? En ook: hoe gaat het elektriciteitsnet dat kunnen trekken? Komen er dan alweer nieuwe maatregelen die onze investeringen teniet zullen doen? Als je als overheid een duurzaam beleid wil voeren, dan vraagt dat langetermijnvisie, stabiliteit en vooral vertrouwen. Als de overheid echt wil dat burgers blijven investeren in de energietransitie, dan moet ze die burgers niet telkens financieel afstraffen voor de keuzes die ze maakten op aanraden van de overheid.”

50000 euro geinvesteerd, inclusief zijn elektrische autoke. Ik lees enkel 7k aan zonnepanelen en 11k voor een 22kwh batterij.

Dan doe ik beter. 84k geinvesteerd, inclusief EV6.

50000 euro geinvesteerd, inclusief zijn elektrische autoke. Ik lees enkel 7k aan zonnepanelen en 11k voor een 22kwh batterij.

Idealiter koop je nog een 2e EV. Kan dan die opladen op zonne energie terwijl je gaan werken bent. De volgende dag wissel je dan gewoon van wagen.

En @ alle volgende reacties,
nogal ridicuul om op deze wijze gewoon een volledig valabele discussie de nek om te wringen.

Imo haalt dat artikel gewoon aan wat een groot struikelblok is in dit land op dit gebied. Namelijk dat wie van goede wil is en effectief geld pomp in technieken die onze energietransitie te ondersteunen nogal veel het deksel op de nrus krijgt en op het einde van de rit daar meer schade van ondervindt dan wie gewoon niks doet.

En @ alle volgende reacties,
nogal ridicuul om op deze wijze gewoon een volledig valabele discussie de nek om te wringen.

Imo haalt dat artikel gewoon aan wat een groot struikelblok is in dit land op dit gebied. Namelijk dat wie van goede wil is en effectief geld pomp in technieken die onze energietransitie te ondersteunen nogal veel het deksel op de nrus krijgt en op het einde van de rit daar meer schade van ondervindt dan wie gewoon niks doet.

Ik vind het gewoon belachelijk dat ze die auto er bij rekenen als investering.

Uhu, anders zou mijn werkgever ook geïnvesteerd hebben in mijn transitie…

Ik blijf zo lang als het betaalbaar is stoken op gas, de prijs voor gas moet al naar 15-20c/kWh gaan voor ik een warmtepomp zet. En dan gaat de hele bevolking en industrie mopperen en binden ze wss on.
Op voorhand investeren in België is not done en doe ik net als reneke niet.

Hij is ondertussen van standpunt verschoven van Kerncentrales sluiten, dat hebben we niet nodig. Naar dat is een politieke keuze. Naar ja de 200Twh, al zal het met minder ook wel kunnen (omdat ze wegtrekken of...) gaan we toch kerncentrales nodig hebben.
Al gooit hij dan direct weer op dat we ze niet zelf moeten zetten maar misschien gewoon invoeren vanuit frankrijk. Of inzetten op batterijen of...

Al zit daar weeral veel wensdenken in... energie is een basisvoorziening. Dat is de grond van onze maatschappij. Dat is 1 van de zaken waar je voor moet zorgen dat dit in orde is. En daar bespaar je niet op.

We hadden onze bestaande kerncentrales moeten verlengen voor nog eens 20 jaar ipv ze uit te schakelen. Nu zitten we met de gebakken peren... en moeten we op alle termijnen (korte, lange en middellange termijn) 8 kerncentrales zien te gaan bouwen. Van wat 13 - 15 miljard per stuk ?
Nog iets waar we geld maar ook nog plaats voor moeten zien te vinden :(.

Al zit daar weeral veel wensdenken in... energie is een basisvoorziening. Dat is de grond van onze maatschappij. Dat is 1 van de zaken waar je voor moet zorgen dat dit in orde is. En daar bespaar je niet op.

We hadden onze bestaande kerncentrales moeten verlengen voor nog eens 20 jaar ipv ze uit te schakelen. Nu zitten we met de gebakken peren... en moeten we op alle termijnen (korte, lange en middellange termijn) 8 kerncentrales zien te gaan bouwen. Van wat 13 - 15 miljard per stuk ?
Nog iets waar we geld maar ook nog plaats voor moeten zien te vinden :(.
Je hebt overschot van gelijk. Het energiebeleid van België, en van vele andere Europese landen waarvan Duitsland met stip op kop, is bijna misdadig. Europese politici hebben zelfs gestemd om hoge energieprijzen te hebben, en zo hun eigen bevolking onder druk te zetten en hun eigen industrie ofwel afhankelijk te maken van goedkoop Russisch gas ofwel ze te laten teloorgaan door niet competitieve energieprijzen.

Het groene idee van 100% hernieuwbare energie - zonder kernenergie uiteraard, nochtans ideaal tegen de klimaatopwarming en voor stabiele energievoorziening - is zeer onpraktisch en peperduur. Echt ideologisch om mordicus aan het idee vast te houden. Of een enorme owngoal als ze stiekem toch op Russisch gas rekenden - ook op langere termijn - en het nooit de bedoeling was om echt 100% hernieuwbaar te gaan, zolang ze kernenergie maar konden kapotkrijgen.

Nu zitten we met de gebakken peren... en moeten we op alle termijnen (korte, lange en middellange termijn) 8 kerncentrales zien te gaan bouwen.

Het rapport waar ze over 8 kerncentrales spreken is nogal....bedroevend van kwaliteit.
En over Joannes Laveyne, hij kent er iets van maar zijn expertise ligt in de eerste plaats in het marketen van zichzelf als energie-expert.

RIP Tihange 1
En volgende maand is het aan Doel 2
Daar word ik nu echt eens triest van. Centrales sluiten die nog 10 of 20 jaar tenminste meekunnen. Zelfs als de politiek mee zou willen dan zie ik het nog steeds somber in om deze 2 centrales te redden omdat Engie niets te winnen heeft. Die zitten vol in de gas, Flemalle is niet voor niets gebouwd. De overheid heeft het geld niet en ik betwijfel of een EDF hun aandeel wilt uitbreiden zonder staalharde garanties.

Terug
Bovenaan