De energiethread

Allez ze spelen het zogezegd beiden hard. Al had ik niets anders verwacht van Engie eigenlijk in dit stadium.

De 1.8.1 toont bij ons slechts 71kWh en de 1.8.2 67kWh, die aantallen kunnen toch onmogelijk kloppen.

Fluvius kijk je inderdaad niet naar de totale meterstanden, maar "enkel" het verbruik voor een gegeven termijn.

Als je bij je leverancier gelijk Luminus je meterstanden wilt ingeven zodat ze een ander voorschotfactuur kunnen genereren, dan vragen ze om de totaalstand

Gebeld naar Fluvius en zij zeggen dat Luminus zelf het totaalverbruik kan opvragen elke moment, maar op Luminus hun site kan je dat dan weer niet vinden :doh:
Kan u enkel zeggen dat bij mij het het effectieve totaal is voor die 2 cijfers. Kijk eens als je voor het verbruik van 2022 kijkt op de fluvius site of dat in de geburen van die 71 en 67kwh uitkomt.

Wel spijtig dat je bij fluvius nergens de effectieve waarde van de meter op die dag kan teruggevonden worden.

Ik dacht dat de eenmalige premie voor mazout verhoogd was van 225€ naar 300€?
Of was die verhoging alleen voor specifieke gevallen?

Op de website staat al 300€

Maar als je naar het formulier gaat van de overheid dan staat daar nog steeds 225€.

Ik heb dit 2 weken geleden ingevuld voor mijn moeder (wel via de online versie maar deze is identiek) en ze heeft vrijdag 225€ ontvangen en inderdaad dus geen 300€.
Ondertussen staat op die link de versie van 300€.
Ook als je het online invult is dat ook aangepast.

Waarschijnlijk gewoon pech gehad, dat men die documenten nog niet had aangepast aan die beslissing.

Ondertussen staat op die link de versie van 300€.
Ook als je het online invult is dat ook aangepast.

Waarschijnlijk gewoon pech gehad, dat men die documenten nog niet had aangepast aan die beslissing.
LOL toen ik bovenstaande gepost heb (zondag jongstleden), stond daar nog gewoon 225€ hoor, dit hebben ze pas deze week dan aangepast. (Ruim een maand te laat)

Iemand van de ministerraad leest mee op dit forum zeker? :tongue:

Vraagje, wij hebben de digitale meter van Fluvius. Ik heb hun handleiding al eens bekeken op onderstaand link, maar kan men antwoord niet vinden

Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar ingetrokken op ons eigen apartement. Op de digitale meter kan je schijnbaar enkel het verbruik van de huidige maand aflezen? Als ik via Fluvius hun site wil kijken zie ik enkel wat ik op dag/maand/jaarbasis heb verbruikt.

Probeert ge bij Luminus uw meterstanden in te geven, dan moet ge totalen invullen. Mis ik iets of kan je dit echt niet lezen als gewone gebruiker op die meters?
Energie ID app installeren.

Die leest via fluvius website je meter om het kwartier uit.

Onlangs een brief ontvangen van Fluvius dat ze hier een digitale meter komen installeren eind november. Weet iemand wat er gebeurd met de huidige analoge standen? Begint de digitale meter op 0 / ga ik een tussentijdse afrekening krijgen of loopt de digitale meter gewoon door op de oude gegevens?
Uw digitale meter begint bij mijn weten op 0. Zo was dat toch bij mij.

Je krijgt dus een reset van uw gegevens. Er wordt dus een opmeting gedaan van uw huidige stand en die wordt vergeleken met uw vorige. Zit je er nu onder, bedankt voor de gratis energie. Zit je er boven, dat is dan zoveel€ aub.
Dacht ik ook toen wij een digitale meter kregen, maar uw huidige stand van de analoge meter wordt gewoon verrekend op de jaarafrekening. Als je teruggedraaid hebt, ga je dus een negatieve begin-tellerstand hebben. Ik begreep die negatieve begin-tellerstand op onze jaarafrekening niet goed, totdat iemand hier vertelde dat het teruggedraaide deel op je analoge teller gewoon mee overgenomen wordt. Staat ook ergens op de Fluvius site te lezen normaal.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221108_95658770

Drie maanden geleden werd zijn oude analoge meter vervangen door een digitale. De maand nadien viel hem iets op. “Ik noteer mijn meterstanden al jaren op de eerste dag van de maand. Over augustus kan ik niets zeggen, maar in september zag ik dat mijn digitale meter, in vergelijking met mijn verbruik in het verleden, een hoger verbruik registreerde. Qua dagverbruik komen de meterstanden nog overeen met mijn metingen in de voorbije jaren. Maar mijn nachtverbruik is opvallend hoger. Nochtans is binnenshuis niets veranderd. Ik verbruik op een maand 200 kWh meer dan vroeger.”

“Dat er een schommeling is van 5 of 10 kWh, daar kan ik inkomen. Maar 200 kWh? Dat is een oven van 1.000 Watt die 200 uur werkt. Dat kan toch niet zomaar. Nu, ik weet dat, omdat ik meet. Maar mensen die niet naar hun meter kijken, die weten niet dat ze te veel verbruiken.”

Opgelost​

Drie dagen nadat we Roberts kritiek op de digitale meter voorleggen, krijgt hij een nieuwe meter van Fluvius. Vervolgens houdt hij de meterstanden opnieuw rigoureus bij. En hij stelt vast dat het verschil er niet meer is.

Is er een probleem met de digitale meters? Uit Nederlands onderzoek blijkt dat de moderne energiemeters vaak meer verbruik aangeven dan zou moeten, meldde het Algemeen Dagblad al. Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer meer verbruik aangeven, aldus de krant.

Sja... hoe los je zo iets op? En van wanneer begint het echt op te vallen. Hier was die 200kwh per maand een no brainer maar wat bij 10-50kwh extra?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221108_95658770

Sja... hoe los je zo iets op? En van wanneer begint het echt op te vallen. Hier was die 200kwh per maand een no brainer maar wat bij 10-50kwh extra?
Ik zie eigenlijk niet direct verschil met de vorige meters. Bij de vorige meters kon die meter ook sneller draaien of trager draaien dan dat die eigenlijk zou moeten.

En dat zou je ook niet zien als je het niet meet. Nu valt dat gewoon op wegens de discrepantie tussen hetgeen hij ervoor had en die nieuwe ongewenste, verdomme wat ben ik ertegen tegen die boecht die ze mij opdringen en mij verplichten, meter.

Dus hoe los je dat op : een eigen meter hebben staan is de enigste oplossing. En bij 10 - 50kwh extra leg ik mij daar gewoon bij neer. Al leg ik mij ook neer bij die 200kwh, juist omdat ik het nu echt niet zodanig rigoureus ga opvolgen.

Ik zie eigenlijk niet direct verschil met de vorige meters. Bij de vorige meters kon die meter ook sneller draaien of trager draaien dan dat die eigenlijk zou moeten.

En dat zou je ook niet zien als je het niet meet. Nu valt dat gewoon op wegens de discrepantie tussen hetgeen hij ervoor had en die nieuwe ongewenste, verdomme wat ben ik ertegen tegen die boecht die ze mij opdringen en mij verplichten, meter.

Dus hoe los je dat op : een eigen meter hebben staan is de enigste oplossing. En bij 10 - 50kwh extra leg ik mij daar gewoon bij neer.
mja mss heb je gelijk. Elke meter is een leap of faith. Je kan mss zelf een meter idd plaatsen.

Stom anekdotisch voorbeeld. Onze koelkast was defect. Ik heb ze kunnen repareren door de thermostaat met capilair te vervangen. Nu wou ik eens weten hoe koud het werd in de frigo. Elektronische thermometer 2 graden, alcohol thermometer 7 graden. Nieuwe thermometer gekocht op brol.com en die geeft 4 graden aan.

Er liggen dus nu 3 thermometers in de koelkast elk met een andere temperatuur....

Zijn er feitelijk ijkingstesten en rapporten beschikbaar voor elke teller?

Zijn er feitelijk ijkingstesten en rapporten beschikbaar voor elke teller?
Geen idee, je zou die vraag eens kunnen stellen aan Fluvius. Al maakt zo'n ijkingstest eigenlijk geen sikkepit uit zolang je die niet elk jaar een controleijking geeft. Of nog anders gezegd, als je die ijking niet minstens laat uitvoeren vlak voordat die geïnstalleerd wordt.

Daar heb je nu toch my fluvius voor? Moet je het niet meer opschrijven.
Die meet enkel hetgeen die digitale meter doorgeeft. En dus inclusief een eventuele fout. Al zie je enkel hetgeen er verbruikt wordt per dag, niet op wat de meter exact staat. Al is dat wel voldoende om het vergelijk te maken met als je vroeger het rigoreus opschreef (en zo heb ik het verschil van +/- 750kwh op een jaar in mijn voordeel van mijn nieuwe diepvriezer en frigo al gezien - na 2 jaar zijn die aan de huidige kost al terugbetaald...)
Als je een eigen meter zet, dan moet je die gegevens nog altijd rigoreus opnemen (ofwel naar een excel file kunnen dumpen of zo)

Wij hebben onze digitale meter maar sinds 6 oktober 2021, dus van september kunnen we het niet zien, en oktober 2021 is niet volledig. Maar het verschil qua gas is wel opvallend.

4-gevel woning, bouwjaar 1960. Door vorige eigenaar rond 2010 gedeeltelijk gerenoveerd, wij doen (veel te traag) verder.

5 personen, centrale verwarming met hoogrendementsketel van Viessmann tot een paar dagen geleden op 18°. (Nu op 19°).
Sinds 19 oktober zonnepanelen

Okt 2021 ------- 2022
E: 300 kWh - 323 kWh (en 71 kWh injectie)
G: 1358 kWh - 542 kWh

Buitengevel ook geisoleerd? Want bij ons enkel dak gedaan, maar spouw was niet mogelijk aangezien de buitenmuren geverfd waren :/ Maar als ik uw gasverbruik en elek samen optel, dan kom ik goedkoper uit bij mij door de lagere elek vebruik (die 3x zo duur is)

Buitengevel ook geisoleerd? Want bij ons enkel dak gedaan, maar spouw was niet mogelijk aangezien de buitenmuren geverfd waren :/ Maar als ik uw gasverbruik en elek samen optel, dan kom ik goedkoper uit bij mij door de lagere elek vebruik (die 3x zo duur is)
Buitengevel is geïsoleerd geweest door vorige eigenaar. Zowel langs binnen (isomo+Gyproc) als langs buiten (10cm isolatie + luchtlaag + nieuwe gevelsteen).

Maar onze hangar en garage zitten in principe in de "schil" van ons huis. Op de garage liggen simpele metalen dakpanelen, op de hangar nog asbesthoudende golfplaten. Beiden hebben langs buiten een enkele bakstenen muur, garage heeft een niet geïsoleerde metalen poort en de hangar langs achter heeft een "gat" ter grootte van een garagepoort dat open is. (We zijn volop bezig dat allemaal in orde te brengen)

Mijn vast contract bij Luminus verloopt op 13/01.
Prijs gas wordt ineens *9.79 & elektriciteit *7.06.
Ik had een verhoging verwacht, maar dit is toch wel heel extreem niet?

Neen,

Daar is men nu al bijna een jaar over aan het informeren dat de stijging substantieel is. En zelfs de realiteit voor velen.

In augustus was de realiteit voor een vast contract nog 24 cent voor gas en 70+cent voor elektriciteit. En toen leek de sky the limit. En ten gevolge van oktober, zijn hoge temperaturen en het feit dat er minderverbruik is, is de prijs nu wel onderafgegaan. Maar zoals al gezegd, nog even wachten wat de koudeprik gaat doen.

Mijn vast contract dat ik in april heb afgesloten zou op 11 cent zitten voor gas (want geen gas) en 28cent voor elektriciteit. Er kan mogelijks met wat geluk nog een beetje af op uw prijs, maar garanties heb je hier niet in.

Niets houdt u echter even tegen om uw verbruik in de vreg calaculator ( dus Vtest) te gooien en te zien wat men voorstelt, goed wetende dat men de toekomst niet kan voorspellen en dit dan ook een aanname is die men maakt (waarbij vreg eigenlijk rekening houdt met de futuresmarkt voor zijn berekening en op uitzonderingen na dit eerder correct gaat zijn dan u te baseren op uitzonderlijk lage prijzen vermeld in de productfiches)

Mijn vast contract bij Luminus verloopt op 13/01.
Prijs gas wordt ineens *9.79 & elektriciteit *7.06.
Ik had een verhoging verwacht, maar dit is toch wel heel extreem niet?

Dat is het nieuwe normaal. Ik heb net een nieuw vast contract van Luminus voor gas en ik betaal meer nl. 0.239, was vroegere prijs x4. Voor elektriciteit betaal ik gelukkig enkel prosumententarief plus een paar euro.

Nu, ik heb al een vinger op de knop om over te schaleken naar variabel tarief want verschil groeit gestaag. Ik heb geen glazen bol maar ik vermoed dat we hier en daar mogelijk nog wel een piek gaan krijgen maar het paniekerige gaat wel uit de markt. Markt past zich aan, nieuwe aanvoerlijnen, vraag en aanbod stabiliseert, Europa kan het zich ook niet veroorloven om de prijzen langdurig hoog te laten.

Dat is het nieuwe normaal. Ik heb net een nieuw vast contract van Luminus voor gas en ik betaal meer nl. 0.239, was vroegere prijs x4.

Nu, ik heb al een vinger op de knop om over te schaleken naar variabel tarief want verschil groeit gestaag. Ik heb geen glazen bol maar ik vermoed dat we hier en daar mogelijk nog wel een piek gaan krijgen maar het paniekerige gaat wel uit de markt. Wat doemdenkers ook mogen beweren de markt past zich aan, nieuwe aanvoerlijnen, vraag en aanbod stabiliseert, Europa kan het zich ook niet veroorloven om de prijzen langdurig hoog te laten.

Terug
Bovenaan