De gezinsboekhouding

Ik heb al jaren een zelfgemaakte excel met een hoop categorieën.
Ik vul het per maand per jaar in. Krijg je ook een overzicht in welke maanden meestal je jaar-facturen komen.

Een overzichtspage over alle jaren heen. Dat moet ik eigenlijk ook nog es voorzien 😀

Een aantal jaren geleden deed ik nog aan elke transactie opschrijven. Nu is hst kleine uitgaven in “varia”

Voorlopig weinig echt gedetailleerde opvolging. Zou graag een spreadsheet bijhouden, en een zicht hebben op ons totaal vermogen bv. Maar ontzie mij de moeite om alle transcaties bij te houden, sommige zitten enkel op de visa afrekening, andere via Paypal. Iemand die weet van tools die automatisch data uitlezen van je bank account? Maar ook integreren met bv. een Interactive Brokers?

Ik verschiet er oprecht van dat velen hier zo minutieus alles bijhouden.
Ik ook.

Ik hou echter ook alles bij en kost mij enkele minuten per maand.
Als ik een kwartier per maand zou opgeven is dat sowieso een ruime overschatting.

Het excel-bestand is ooit een keertje aangemaakt en dient sindsdien gewoon als template.

Ik verspil alleszins veel meer tijd op dit forum, dan het aan bijhouden van mijn kosten in inkomsten.

Ik zie er voor onszelf geen nut in om alles minutieus bij te houden.

We doen, leven, kopen waar we ons goed bij voelen. Ondertussen wordt er goed gespaard. Daar voel ik me goed bij.

Ik ZOU alles kunnen bijhouden maar dat zou enkel nut hebben wanneer ik veranderingen aan onze levensstijl zou willen aanbrengen, en dat wil ik niet want vorige paragraaf. En als ik geen veranderingen wil aanbrengen zou het gewoon cijfertjes bijhouden zijn om cijfertjes bij te houden.

Ik spreek me niet uit over anderen, ik begrijp dat anderen dat wel doen en waarom.

Net ons budgetbeheer overgezet van YNAB naar Buckets. Gratis (unlimited free trial), of een eenmalige licentie van $64. Werkt heel gelijkaardig aan YNAB qua filosofie, dus je kan zeker ook nog de YNAB filmpjes kijken om het idee erachter te begrijpen.
Naast dat het gratis is staat het budget ook gewoon op je eigen toestel, dus geen cloud gedoe mocht het ooit stoppen etc.
Een mogelijks nadeel is dat er nog geen goeie support is richting een app om ook zo transacties in te vullen. Zie hier voor details. Voor mij is dit geen issue in ieder geval.

Hier ook al een tijdje. Had er ook stilaan genoeg van.

Alle uitgaven in 2025 gecategoriseerd en overlopen. Elke maand meer buiten dan binnen.

Nu heb ik een budgetapp gedownload en alles ingesteld. Financiële doelen (gaande van sparen voor meubels, vakantie en lange termijn sparen) worden nu samen besproken en opgezet. Duidelijk gemaakt dat alles kan maar het is geen EN EN EN EN verhaal. Het is hopen dat het nu pakt.
Welke app is dat?

Welke app is dat?
als ge iets simpels wilt, er is de Wakosta app die gemaakt is door de Vlaamse overheid, ge moet daar ook geen account voor maken of voor registreren of wat dan ook. Gewoon uw inkomsten/uitgaven in tracken en dan kunt ge zien waar uw geld naartoe gaat, ge kunt er ook spaardoelen mee opstellen etc.

Ik heb hier nu pas uw spreadsheet gezien @JPV .
Jezus christus man :laugh:

Dat is echt een extra administratie job om dat bij te gaan houden.
Sterk dat je daar de discipline voor hebt.

Wat is de drijfveer om dat zo in detail te gaan volgen?

Hier wordt dat niet gedaan. Vrouw betaalt de supermarkt dingen en voor de rest doet ze maar. Volledige scheiding van goederen. Storten wel beiden maandelijks een bedrag op een gemeenschappelijke rekening waar wat zaken voor de dochter betaald worden maar vaak is het gewoon betalen wie het eerst de bankkaart uit de broekzak/tas kan halen van de eigen rekening.
Weinig balans op dat vlak maar het werkt. Spijtig dat ze niet meer spaart (aard van het beestje - of ik ben teveel een enabler) :crazy:

Wat zijn uw ervaringen met Grassfeld? Tevreden van?
Ik vind het een hele overzichtelijk app maar na het nu 1 maand gebruikt te hebben mis ik toch wel enkele dingen. Of ik vind het gewoon niet, kan ook.

- de rekening is toegevoegd en gedeeld met mijn vriendin, maar zij kan zelf niet de transacties categoriseren. Geen ramp, verplicht ons om er door te gaan maar toch.
- aankopen over 2 maanden spreiden lijkt me niet mogelijk om intuïtief te doen. Ik wou bijvoorbeeld het budget voor 1 maand verhogen voor een bepaalde aankoop en dan verlagen voor de volgende maar dat is dus niet mogelijk.
- automatische herkenning voor transacties kan beter. Bv tegenpartij “CRF” (Carrefour) wil hij maar niet automatisch herkennen als Boodschappen

Voor de rest:
- visualisaties heel duidelijk
- categorisatie intuitief
- tags toekennen aan transacties ook handig (we zijn bv naar Lissabon geweest dit weekend en alle transacties daar hebben die tag toegekend gekregen)
- automatische herkenning werkt redelijk goed (maar kan dus beter)

Hoewel we over budget waren hebben we toch minder uitgegeven dan er binnen kwam, dat is al een win in ons geval 😅.

hier geen boekhouding. we houden er wel aan vast elke maand 500 euro elk op onze spaarrekening te zetten.
De winkelkar betalen we beurtelings.
KI betalen we met de teruggave van de belastingen, en ik leg de rest bij (is mijn huis ook). brandverzekering ook voor mij.

gas en elektriek voor mij, water en telecom voor haar.

heel basic, maar meest eerlijk imo.

Vroeger hield ik alles gedetailleerd bij in een Excel-file, maar dat begon toch vrij veel tijd in beslag te nemen omdat er elke dag wel naar verscheidene winkels gegaan werd en op´t einde van de week moest ik dan een half uur besteden aan alles categoriseren, en of course waren er dan geldafhalingen en meerdere pakjes die betaald werden en waarvan we op´t einde van de week niet meer wisten wat wat juist was, waardoor het nog langer duurde om alles bij te houden.

Maar ik wil wel terug van start gaan om het bij te houden, omdat ik het gevoel heb dat onze uitgaves wel serieus gestegen zijn de laatste jaren. En het probleem is ook dat ik om de x aantal weken wel eens de opmerking naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik precies wel altijd premium merken voor mijn behoeftes kies, en dat als we dan toch moeten besparen, waarom ik niet eerst bij mezelf begin. Terwijl ik de indruk heb dat zij meer uitgeeft dan mij (wat niet per sé een probleem is, ik wil gewoon gezamenlijk ons uitgavepatroon optimaliseren). Maar item per item vanop de kassabon minutieus gaan bijhouden, is er dan ook wel weer wat teveel aan.

Al die apps die hier vermeldt worden, is dat dan ongeveer hetzelfde principe als in Excel, je voert de waardes gewoon manueel in en die houdt dat dan bij in overzichtelijke rubrieken die je customized? Of kan je zelfs kassabonnen scannen en heel gedetailleerd bijhouden?

Al die apps die hier vermeldt worden, is dat dan ongeveer hetzelfde principe als in Excel, je voert de waardes gewoon manueel in en die houdt dat dan bij in overzichtelijke rubrieken die je customized? Of kan je zelfs kassabonnen scannen en heel gedetailleerd bijhouden?
Het voordeel aan veel van die apps is dat ze syncen met je rekeningen en automatisch de transacties binnenhalen. Dan hoef je gewoon de transacties categoriseren (wat ook bij sommige wat geautomatiseerd wordt) en kan je eventueel ook budgetten maken voor elk van die categorieën.

Er zullen waarschijnlijk wel Apps zijn die bonnen scannen maar geen ervaring mee. Meeste transacties horen bij 1 categorie bij ons. Het is wel mogelijk om transacties op te splitsen als je het zo gedetailleerd wil bijhouden.

On another note: Hier net het noodfonds aangelegd en de schuld aan de ouders terugbetaald. Geen schulden meer (buiten huis) en terug een buffer waar we niet aankomen :)

Ik heb gewoon de eerste week van januari eens alle verrichtingen geexporteerd naar excel en daar dan voor alle bedragen boven de €10 een categorie aan toegekend, daarvan dan een pivot tabel maken en dan heb je een goed overzicht van alle uitgaven.

Mijn vrouw gebruikt de app wakosta, maar op die website hadden ze ook een excel.

Vind het interessant omdat het op jaarbasis is en je kan er duidelijk de maandelijkse vaste uitgaven, die op de 3 maanden enz duidelijk zien.

Op het werk gebruiken we ook een zelfontwikkeld excel op het budgetbeheer te doen van cliënten.

Terug
Bovenaan