Dat is anno 2026 wel extreem weinig, 4-5 euro per dag?
2 volw 2 kleuters is hier rond 800-900. We letten op prijzen en promoties maar met de jaren toch wat lifestyle creep: al eens wat duurdere kazen, fruit, chocolade, koffie etc., producten waar een hogere prijs vaak hogere kwaliteit betekent. Nog een baby enkel poedermelk nog eens 100 euro.
Ja deze maand zal het daar terug rond schommelen. Vorige maanden was het eerder 200 - 250€ maar kwam omdat ik een ganse voorraad heb opgeslagen aan zaken die in reclame stonden.
Stuk van mijn diepvriezer zit vol met spek, spieringkorteletten, gehakt, schnitzel,pittavlees, kippenfilet, kippendijen, spareribs, etc etc aan tussen de 5 en 7€ per kg. Wegens aanbiedingen van Colruyt of Carrefour. Ben zo ook opgegroeid en daar niet van doodgegaan... dus meh.
Als ik dan echter naar mijn factuur kijk van die 200 - 250€ heb ik daarop een bedrag van 30 - 40% aan voordeel gehad waardoor mijn reële kost voor die voorraad aan te leggen eerder rond de 300 - 350€ ligt op die paar maanden.
Mijn normale aankopen zijn niet altijd zo voorzien. Aangezien ik wel een beperkt stuk aankopen heb die ik doe ongeacht van of ze in afslag staan. Maar ook daar spendeer ik het dan aan de basis producten in de meeste gevallen. IPV merkproducten.
Ik koop weinig duurdere zaken. Fruit hetgeen dat in reclame is of dat een beperkte kost heeft. Snoep probeer ik te beperken sinds ik er minder goed tegen kan als vroeger. Avondeten is soep (0.5-0.75€ per dag als ik de totaalkost bereken afhankelijk van het type) met een boterham, smorgens is een muesli of een yoghurt van 50cent. Meermaals sla ik dat over. Smiddags maak ik tegenwoordig mijn eten zelf klaar. Kostprijs per dag zit ik in veel gevallen aan 1.5-2€ per dag als ik de totaalkost bereken.
En tegenwoordig neem ik ipv fruit of snoep eerder een 2de kom soep...
Paar keer wok gemaakt, daar zit vlees in voor 2€ (300-350g), champignons voor 0.5€, 0.75€ aan groenten (zo'n zakje van een halve kilo of whatever het is van soepgroenten), die diepvries brunoise (waar ajuin etc inzit, 0.5€), wat selder (0.5€), wat kruiden en dan wokmie die ik gisteren heb ingeslagen aan 1€ per doos ipv de 2€ die die normaal kost. Daarmee heb ik eten voor 5-6 dagen (hangt beetje af van de portie dat ik het heb opgedeeld in functie van mijn goesting). Groot stuk ervan steek ik in de diepvries en haal ik uit als ik goesting heb.
Anders zijn het zaken zoals een stuk vlees, aardappelen / frieten / kroketten/... en wat groenten à la komkommer, wortelen, sla, champignons geroosterd, etc... kortom in meeste gevallen gaat dat dan ook niet over de 3€ per dag voor mijn middagmaal. En dan heb ik echt wel goed gegeten. Of een spaghetti of rijst met curry en kip/kalkoen... tot hetzelfde als wat ik in Japan kreeg in de bentobox (rijst, schnitzel, sojasaus met desnoods wat bonen - al zijn het hier dan snijbonen). Als ik in dat geval aan 2€ kom heb ik veel vlees gegeten...
En ik ben opgegroeid op een wijze dat we veel aardappelen aten en minder van groenten en vlees. Ik ben ook niet zo'n fanaat van groenten... waardoor ik mij daar meer en meer op moet verplichten om dat net zoals fruit te eten of heb geprobeerd om dat op te vangen met "soep".
Als je een beetje wil koken en tevreden bent met simpele kost moet dat allemaal echt zo duur niet zijn. Zeker als je niet elke dag 300 - 500g vlees binnenharkt. Ik probeer het meestal per dag te beperken tot 80-100g. Doordat het als ongezond geacht wordt. Tijdens mijn jeugdjaren ben ik zo ook opgegroeid. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik dat terug ben beginnen doen na mijn ziekte omdat het met de omstandigheden ook beter was voor mijn darmflora... waar ik toch wel een beetje moet opletten wat en hoe ik eet.
Ik zou wat meer kunnen spenderen, zoals aan steak of dergelijke meer. Doordat dat vlot 20€ per kg kost, zelfs met kortingen tegenwoordig. Maar zoveel waardevoller en lekkerder vind ik het nu niet dan de alternatieven. Enkel als uitschieter...
Maar bon de reële prijs van die 160€ in normale omstandigheden valt eerder rond de 200-220€... en dan zit het al wel wat meer in lijn denk ik.
Veel mensen gaan ook uiteten of naar de frituur of... als ik die prijzen zie van 30 - 50 euro wat ik sommigen van ons zie spenderen dan heb ik er gewoon al geen zin meer in... En dan begrijp ik perfect dat de gemiddelde kosten hoog oplopen.
En om eerlijk te zijn het is nu ook niet dat ik ernaar streef om dat te doen. Er kan gerust meer vanaf. Maar het boeit mij gewoon niet voor mij op mijn eentje om dat te doen.
Ik ben er zeker van dat als er kinderen waren en een partner dat mijn kosten ook hoger zouden liggen. Omdat je hen dat allemaal gunt. Maar voor mij persoonlijk... meh...