De grote BBQ thread

Het is nog een serieuze kuip bedoel ik. We doen vaak bbq met 4, sporadisch met 6-8. Misschien is hij toch wat overkill?
Voor die sporadische keer dat je het een keer nodig hebt voor 6-8 mensen is dat dan weer wel interessant. Ook zijn alle accessoires mogelijk.

47cm Compact:

• Goedkoop en draagbaar
  • Ideaal voor het grillen van burgers, worstjes en kebabs
  • Beperkt in kookmogelijkheden en ruimte
  • Geen thermometer, GBS-rooster of dekselhouder
47cm Kettle Plus:

• Diepere kom en hoger deksel dan de Compact
  • Geschikt voor indirect koken en sommige GBS-accessoires
  • Heeft een dekselhouder
  • Nog steeds vrij klein voor grote stukken vlees of veel gasten
  • Geen thermometer of One Touch reinigingssysteem
57cm Compact:

• Groter kookoppervlak dan de 47cm modellen
  • Diepere kom en hoger deksel voor meer kookruimte en luchtcirculatie
  • Heeft het One Touch reinigingssysteem
  • Duurder dan de 47cm modellen
57cm Original:

• Heeft een thermometer in het deksel voor een betere temperatuurregeling
  • Heeft alle voordelen van de 57cm Compact
  • Geen scharnierend GBS-rooster of dekselhouder
  • Duurder dan de 57cm Compact
57cm Premium:

• Heeft een scharnierend GBS-rooster voor meer kookvariatie
  • Heeft alle voordelen van de 57cm Original
  • Geen Tuck-Away dekselhouder, iGrill-ready beugel of rookinstelling
  • Duurder dan de 57cm Original
57cm Master-Touch:

• Heeft een Tuck-Away dekselhouder, een iGrill-ready beugel, een rookinstelling en een houtskoolring voor extra functies
  • Heeft alle voordelen van de 57cm Premium
  • Het duurste model van de 57cm serie

Voor die sporadische keer dat je het een keer nodig hebt voor 6-8 mensen is dat dan weer wel interessant. Ook zijn alle accessoires mogelijk.

47cm Compact:

• Goedkoop en draagbaar
  • Ideaal voor het grillen van burgers, worstjes en kebabs
  • Beperkt in kookmogelijkheden en ruimte
47cm Kettle Plus:

• Diepere kom en hoger deksel dan de Compact
  • Geschikt voor indirect koken en sommige GBS-accessoires
  • Heeft een dekselhouder
  • Nog steeds vrij klein voor grote stukken vlees of veel gasten
  • Geen thermometer of One Touch reinigingssysteem

Die kettle 47, ik kan daar toch een cote a l'os van 1.5 kg op smijten? Of is dat niet mogelijk. Als ik een 400 gr ribeye op een action bbq van 9 euro kan maken?

Die kettle 47, ik kan daar toch een cote a l'os van 1.5 kg op smijten? Of is dat niet mogelijk. Als ik een 400 gr ribeye op een action bbq van 9 euro kan maken?
Maar je hoeft de 57 toch niet altijd volledig te vullen met kolen? Je kan toch een deel vullen als je met niet zo veel bent. Ik denk dat je de 57 snel gaat missen als je de 47 gaat aanschaffen.

Ik heb een 57 (Weber) en als ik BBQ voor ons drie smijt ik er gewoon wat minder kolen in dan dat ik BBQ voor 12 man. Bij een groot kan ik makkelijker twee latten St. Louis cut ribben erop leggen.

Zaterdag beef rib fingers maken. Ongeveer hetzelfde als Iberico rib fingers, maar ik twijfel nog over de kruiding. Gewoon PSG of toch een droge rub en op het einde wat lak? Ik kan ze ook half om half doen.

Hier ook een 57'er die vaak wordt gebruikt voor twee man. Er zitten ook van die kolenmandjes bij om op een kleinere oppervlakte te grillen.

Die master touch 57 cm valt nog steeds groot uit. Kan die toch moeilijk weer retourneren en de kettle 47 cm bestellen? Afgelopen weekend weer gebruik gemaakt van de 10 euro action bbq ...
Volgende keer toch maar eens naar de lokale winkel gaan ipv online :wink:

Los daarvan, alles hangt af van wat je ermee wil doen. Voor enkel grillwerk is die 47 zeker genoeg, van zodra je langere (indirecte) of uitgebreide bereidingen wil doen is de 57 wel een gemak. Ik ben vrij snel van de 47 naar de 57 gegaan.

(Om nu de 57 te verkopen en weer kleiner te gaan :unsure:)

Afgelopen weekend mij eens aan de buns van Joshua Weissman gewaagd. Met de nodige problemen weliswaar.
De deeg bleef heel sticky waardoor die zo goed als onbewerkbaar was, ik kan onmogelijk een deftige bol maken en dan later onmogelijk deftige bolletjes.

Dan maar meer bloem toegevoegd tot het niet meer plakte. Resultaat was niet slecht, maar kan beter. Volgens mij de verkeerde bloem gekocht. Bloem was van het merk 'Soubry' --> om wit brood te maken. Ik had op de laatste knip beslist dat te maken en iets beters hadden ze niet in de lokale supermarkt.

Ook de patty's, mayonaise en frietjes vers gemaakt. Het was wel top, buiten dat de broodjes een te hoge densiteit hadden.

Foto buns in oven
Foto resultaat

Afgelopen weekend mij eens aan de buns van Joshua Weissman gewaagd. Met de nodige problemen weliswaar.
De deeg bleef heel sticky waardoor die zo goed als onbewerkbaar was, ik kan onmogelijk een deftige bol maken en dan later onmogelijk deftige bolletjes.

Dan maar meer bloem toegevoegd tot het niet meer plakte. Resultaat was niet slecht, maar kan beter. Volgens mij de verkeerde bloem gekocht. Bloem was van het merk 'Soubry' --> om wit brood te maken. Ik had op de laatste knip beslist dat te maken en iets beters hadden ze niet in de lokale supermarkt.

Ook de patty's, mayonaise en frietjes vers gemaakt. Het was wel top, buiten dat de broodjes een te hoge densiteit hadden.

Foto buns in oven
Foto resultaat
Ik had hetzelfde probleem met dat recept. Ik dacht dat bij mij misschien de fout net was dat ik geen specifiek broodmeel had gebruikt :unsure:

Foto buns in oven
Foto resultaat
Hoe lang heb je gekneed voor je extra bloem bent gaan toevoegen? Je mag/moet bij brooddeeg wel even gaan kneden voor de gluten gaan activeren en alles echt een samenhangend geheel wordt. Ik heb ze gemaakt en die waren echt wel goed (ook met broodbloem)

Bloem toevoegen lijkt een goeie piste, maar dat is het niet :)

Gewoon blijven kneden (10 min in de kneedmachine ongeveer) en nadien uitstorten en "stretch & fold" doen. Na de rijs zijn ze sowieso niet meer te sticky om tot in balletjes te kneden.

Probeer wel een bloem met +/- 12gr eiwit te vinden. Die van Soubry is maar 10 dacht ik, aan de lage kant.

Mastertouch weer teruggestuurd en kettle 47cm in de plaats gevraagd, leve coolblue. Autistisch brein kon niet om met het formaat, bovendien geen plan om meer dan 4 mensen uit te nodigen voor bbq.

Ik had hetzelfde probleem met dat recept. Ik dacht dat bij mij misschien de fout net was dat ik geen specifiek broodmeel had gebruikt :unsure:
Er staat in zijn recept ook gewoon 'bread flour'. Geen specifiek type of gelijk wat.

Tot nu toe is het mij de extra moeite niet echt waard. De brioche buns van de Spar zijn ook echt top.

Bloem toevoegen lijkt een goeie piste, maar dat is het niet :)

Gewoon blijven kneden (10 min in de kneedmachine ongeveer) en nadien uitstorten en "stretch & fold" doen. Na de rijs zijn ze sowieso niet meer te sticky om tot in balletjes te kneden.

Probeer wel een bloem met +/- 12gr eiwit te vinden. Die van Soubry is maar 10 dacht ik, aan de lage kant.

Ik heb die deeg 20-30 minuten laten kneden in de keukenrobot. Bleef sticky. Na de eerste rijs, nog steeds sticky. Dan beginnen kneden met de hand, bleef sticky. Bloem toevoegen was de enige oplossing.

Als ik weer eens courage heb zal ik het herdoen met betere bloem.

Edit: @horste (was u ook vergeten te quoten)

Ik heb die deeg 20-30 minuten laten kneden in de keukenrobot. Bleef sticky. Na de eerste rijs, nog steeds sticky. Dan beginnen kneden met de hand, bleef sticky. Bloem toevoegen was de enige oplossing.

Als ik weer eens courage heb zal ik het herdoen met betere bloem.

Edit: @horste (was u ook vergeten te quoten)
Dan gaat het (hoogstwaarschijnlijk) omgekeerd zijn en is u deeg te ver gegaan. 20-30 minuten in een keukenrobot is echt een pak, zelfs met de hand zit ik meestal maar aan 10-15 minuten.

Zie: https://broodsmakelijk.nl/overkneden

der komt veel bij kijken :p los daarvan kan een hoger eiwitgehalte inderdaad wel helpen.

Terug
Bovenaan