De grote BBQ thread

Ik kan mij voorstellen dat keramiek iets minder zwaar is.
Gietijzer moet je ook wel in 't oog houden voor roest, benieuwd of de coating sterk genoeg is.
Stralingswarmte kan met gietijzer misschien wat te veel zijn tegenover keramiek, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van leren werken met je toestel.

Roosters kan je bij elk type bbq vervangen he, dat lijkt mij nu geen argument.

Gietijzer moet je ook wel in 't oog houden voor roest, benieuwd of de coating sterk genoeg is.
Stralingswarmte kan met gietijzer misschien wat te veel zijn tegenover keramiek, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van leren werken met je toestel.

tjah, de een heeft liever een gietijzeren rooster, de ander een inox rooster, de andere dan weer een geëmailleerd rooster. Imo is bij low en slow een gietijzeren rooster wel een nadeel.

Roest is typisch voor gietijzer, de roosters ga je dus moeten coaten met olie, ze verkopen een EU exclusieve "rustic" versie zonder coating (dus verroest). Het gietijzer is 2cm dik dus zowat onverwoestbaar. Is één van de weinige merken die een levenslange garantie geven op de kamado en roosters.

https://www.goldenscastiron.com/rustic-kamado-grills/

Ongetwijfeld een mooi toestel dat zich kan meten met de A-merken heb ik de indruk.
Benieuwd naar je ervaringen de komende maanden (en jaren).

Roest is typisch voor gietijzer, de roosters ga je dus moeten coaten met olie, ze verkopen een EU exclusieve "rustic" versie zonder coating (dus verroest). Het gietijzer is 2cm dik dus zowat onverwoestbaar. Is één van de weinige merken die een levenslange garantie geven op de kamado en roosters.

https://www.goldenscastiron.com/rustic-kamado-grills/
je bedoel gelimiteerde levenslange garantie waarmee ze zeggen dat ze garantie geven op productiefouten. Zowat dezelfde techniek van de kamadomerken.

Het is effectief uitgebreider omdat ook de roosters, fire basket (alles wat cast iron is) enzovoort onder de garantie zit. Bij de keramische is het meestal enkel de "keramiek" die levenslange garantie heeft. Een kennis heeft effectief problemen gehad met zijn fire basket bij zijn kamado joe dus was een aandachtspunt bij de aankoop.
Ik zeg het, ben lang bezig geweest met een kamado te kiezen...

Laatst bewerkt:
KJ geeft 5 jaar garantie op de metalen onderdelen. Als het een productiefout was zou die kennis er normaal binnen de 5 jaar wel moeten achter komen lijkt me.

Dat ter zijde vind ik het wel een boeiend toestel, ik wist zelf niet van het bestaan af. Benieuwd wat je ervaringen zullen zijn!

Smokingdadbbq heeft een aantal tests gedaan met metalen (zelfs niet eens gietijzer) en het kolen/houtverbruik was zodanig laag dat je het niet meer kon smaken in de bereidingen :D

Zonet wagyu chuck eye gegeten van Inamood. Dat stond vorige week aan 50%

Wtf is dat. Onbeschrijfelijk lekker.

Ik heb nog een aantal fotoreportages te posten, maar ik kan zeggen dat ik sinds die Columbus Kamado al meer buiten heb gekookt dan de afgelopen 3j samen.

Mannekes ik ben content

Na een waanzinnige eerste poging met shortribs, nu een waanzinnige tegenvaller.

Stuk van 1.2kilo, dus zeker niet groot. Membraan eraf, volledig in de dry rub.

Kamado op 110 graden, relatief stabiel.
Duidelijke stall op 72-74 graden en terugloop naar 69. Dan doorgezet en na 8u was dat nog maar 84.

Nadien iets meer temp, tot 150, tot ik ze er aan 93 graden heb afgehaald.

Gort- maar echt gortdroog. Extreem goeie bark en rookring, maar twas bijna beef jerky.

Kan dat komen door die 45 min aan 150 graden?

Na 2u trouwens een waterpan eronder, en op 3 en 4u gesprayed met appelsap/olijfolie. (Beide zaken heb ik de vorige, geslaagde, poging niet gedaan)

Duidelijke stall op 72-74 graden en terugloop naar 69. Dan doorgezet en na 8u was dat nog maar 84.

Gort- maar echt gortdroog. Extreem goeie bark en rookring, maar twas bijna beef jerky.

Na 2u trouwens een waterpan eronder, en op 3 en 4u gesprayed met appelsap/olijfolie. (Beide zaken heb ik de vorige, geslaagde, poging niet gedaan)
Bij short ribs vind ik een priktest beter dan een temperatuurtest. Dat doe ik enkel bij een cote à l'os of pulled pork. Na een drie of viertal uur wrap ik de short ribs, maar ik ga ervan uit dat je hetzelfde type rund hebt gebruikt als de eerste poging. Misschien wat te lang erop gelegd? En was het stuk even groot?

Je kan ook gewoon een stuk vlees gehad hebben die echt moeilijk mals te krijgen was. Wel zal die 150 graden er echt geen goed aan gedaan hebben. Als het te lang blijft in de stall pak je gewoon best in. Een waterbak en sprayen kan geen kwaad maar dragen ook bitter weinig bij tot het eindresultaat. Een waterpan zorgt voor meer temperatuurscontrole en sprayen is goed voor de bark. Maar aan de malsheid doet het echt bijna niks.

Welk soort vlees? Mijn short ribs van gewone runderen, lees zonder al te veel intramusculair vet, waren ook nooit heel erg speciaal.

Inpakken vind ik ook wel altijd een must

Inpakken dus de volgende keer. Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan, toen uit vrees voor de bark, nu omdat ik dacht da het niet nodig was.

‘t was in beide gevallen Iers (Inamood) maar het stuk zag er wel veel minder goed uit deze keer.

‘k Heb nog USA choice van Inamood zitten, die gaan er de volgende keer op.

Enkel SPG? En inpakken met? Appel? Whiskey?… ik leer graag bij :)

EDIT: en hoe gaat een priktest precies? Zien of je er makkelijk door geraakt met een prikker?

Inpakken dus de volgende keer. Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan, toen uit vrees voor de bark, nu omdat ik dacht da het niet nodig was.

‘t was in beide gevallen Iers (Inamood) maar het stuk zag er wel veel minder goed uit deze keer.

EDIT: en hoe gaat een priktest precies? Zien of je er makkelijk door geraakt met een prikker?
Voor short ribs moet je altijd gaan voor gemarmerde stukken met veel intramusculair vet. Mager rundsvlees gaat niet zo goed samen met low and slow. Black angus grainfed of Simmenthal (van Carmans/Atelier François dat ik meestal koop en niet zo duur is) is beter.

Ik doe SPG en inpakken met boter en een beetje appelazijn. En dat is het. Volgende keer denk ik wel een coffeerub te gebruiken, zou een mooie bark (en smaak) opleveren.

Deze week in de podcast WTTAA: De zomer staat voor de deur, dus ideaal om 2 Belgisch Kampioenen uit te nodigen om te praten over één van de meeste onderschatte keukens van het moment: De Barbecue Keuken met Kampioenen Tom Bertels en Dimitri Zetzsche.

Deze week in de podcast WTTAA: De zomer staat voor de deur, dus ideaal om 2 Belgisch Kampioenen uit te nodigen om te praten over één van de meeste onderschatte keukens van het moment: De Barbecue Keuken met Kampioenen Tom Bertels en Dimitri Zetzsche.
Was ik net aan het beluisteren. :tongue:

Ik heb vorige week vrijdag 4 stukken gemaakt, ierse van inamood. Heel groot verschil qua resultaat tussen de stukken. 1tje was super goed, 1 droog, 2 oké. Voordeel bij Carmans is natuurlijk dat je zelf de beste stukken kan kiezen in de winkel. 90% van het resultaat hangt toch echt af van het stuk vlees zelf vind ik. Short ribs doe ik zo:

- SPG rub
- 110 graden tot 69 intern
- Goed inpakken met dubbele laag dikke folie of butcher paper, ik doe er dan gesmolten vet in dat in deel 1 is vrijgekomen (bakje eronder zetten)
- Verder laten garen. Na een uurtje kan je wel ongeveer inschatten hoelang het nog gaat duren, eventueel temp verhogen tot 130 om het wat sneller te laten gaan.
- Bij 92° intern priktest, beslissen of het goed is of niet.
- Vlees uitpakken en laten uitdampen
- Terug inpakken in folie + handdoeken
- Minstens een uur laten rusten in de frigobox.

Terug
Bovenaan