De grote BBQ thread

Welke Weber BBQ zouden jullie adviseren voor een absolute beginner?
Ik twijfel tussen de Compact & de Original Kettle.
Op het eerste zicht is er weinig verschil tussen deze twee modellen. De Original heeft temperatuurmeting (dat blijkbaar op niet veel trekt) en is dieper, waardoor je kan slow cooken. Wat voor mij momenteel nog Chinees is.
De compact zou makkelijker zijn om snel zaken klaar te maken, gezien de kolen dichter bij de rooster liggen.

In de Gamma staat de Compact Kettle aan €96, in de Hubo staat de original Kettle aan €130. Beide lijken mij heel leuke deals.

Iemand leuke, zomerse, makkelijke side dishes voor bij een Picahna? Zijn er dingen waar ik op moet letten bij een picahna? Ik wil gewoon sous vide garen en afwerken met een toorts.
hasselback aardappelen. En opletten dat je hem juist aansnijdt
Op het eerste zicht is er weinig verschil tussen deze twee modellen. De Original heeft temperatuurmeting (dat blijkbaar op niet veel trekt) en is dieper, waardoor je kan slow cooken. Wat voor mij momenteel nog Chinees is.
De compact zou makkelijker zijn om snel zaken klaar te maken, gezien de kolen dichter bij de rooster liggen.

In de Gamma staat de Compact Kettle aan €96, in de Hubo staat de original Kettle aan €130. Beide lijken mij heel leuke deals.
Original met aspan.

Zoals hierboven al staat. Ga voor een versie met deftige (gesloten) aspan. Zo'n schaaltje vangt nooit al het as op en is veel lastiger weg te kappen.
Als die te duur zijn mss is naar Napoleon kijken:
https://www.coolblue.nl/product/859...id_135260126140,tid_pla-299463609830,gn_g,d_m
Ook wel 47 cm maar ik heb ook jaren zonder problemen op zo'n model gebbq'ed.

Voor die prijs (265€) kun je dan evengoed deze nemen :

Nu niet maar moest je ooit willen low en slow gaan mag je weer een andere kopen. Plus die in de hubo zijn 47cm en toch wel erg klein als je indirect wil werken.
Die 47 cm is om vlees te bakken voor 8p tergelijk. Voor ons is dat meer dan voldoende. Waarom zou je niet low en slow kunnen cooken met deze? Ik had begrepen dat dit bij de Compact geen optie was, maar wel met de original?

Zoals hierboven al staat. Ga voor een versie met deftige (gesloten) aspan. Zo'n schaaltje vangt nooit al het as op en is veel lastiger weg te kappen.
Als die te duur zijn mss is naar Napoleon kijken:
https://www.coolblue.nl/product/859...id_135260126140,tid_pla-299463609830,gn_g,d_m
Ook wel 47 cm maar ik heb ook jaren zonder problemen op zo'n model gebbq'ed.
Waarom is die gesloten aspan precies zo belangrijk? Ik ben van plan om het as meteen in het gas te kieperen, dat schijnt goed te zijn ervoor.

Die 47 cm is om vlees te bakken voor 8p tergelijk. Voor ons is dat meer dan voldoende. Waarom zou je niet low en slow kunnen cooken met deze? Ik had begrepen dat dit bij de Compact geen optie was, maar wel met de original?
Indirect barbecueen leg je uw vlees weg van de kolen. Dus heb je direct al een hoop minder rooster meer over gezien je uw vlees niet boven de kolen legt.

Bij het minste zuchtje wind ligt al het as naast de BBQ, scheelt wel wat in schoonmaken.
Misschien een heel domme vraag maar je opent dat asluik toch manueel? Dus luik openen, as valt in die open schaal, en daarna gooi je het ineens weg? Het is toch niet zo dat die as daar uren in ligt terwijl je aan het bbq'en bent?

Der wordt regelmatig neerbuigend gedaan over een "typisch Vlaamse" bbq, maar zo een stukske gemarineerde kip of een ribbeke van de lokale slager op hogere temperatuur kunnen toch ook verdomd goed smaken ze :drool: net opt gemak den bbq aangestoken en wat afgegrild, als ge die stukken niet gaat verkloten door ze steenhard te bakken is dat toch ne leuke vrijdagavond :)

Uiteraard met de obligate tomaatjes, komkommer, salade en wat krielpatatjes (allemaal uit eigen tuin)

Misschien een heel domme vraag maar je opent dat asluik toch manueel? Dus luik openen, as valt in die open schaal, en daarna gooi je het ineens weg? Het is toch niet zo dat die as daar uren in ligt terwijl je aan het bbq'en bent?
Dat luikje moet open staan om zuurstof bij je kolen te krijgen, zonder ga je niet veel kunnen bakken.

De Master touch is prijs-kwaliteit de beste
keuze imho.

Voor die prijs (265€) kun je dan evengoed deze nemen :

Ik ben met deze ooit begonnen, top BBQ! Als je er een hoes bij koopt kan je hem 24/7 buiten laten staan.

Ik zit ondertussen met een Bastard XL.

Der wordt regelmatig neerbuigend gedaan over een "typisch Vlaamse" bbq, maar zo een stukske gemarineerde kip of een ribbeke van de lokale slager op hogere temperatuur kunnen toch ook verdomd goed smaken ze :drool: net opt gemak den bbq aangestoken en wat afgegrild, als ge die stukken niet gaat verkloten door ze steenhard te bakken is dat toch ne leuke vrijdagavond :)

Uiteraard met de obligate tomaatjes, komkommer, salade en wat krielpatatjes (allemaal uit eigen tuin)
Ik mis iets heel belangrijks 🍻

Iemand ervaring met mangalica varken? In De haan zit er daar zo'n een hoeve slager. In mijn verlof zou ik daar wel eens wat van inslaan en uittesten.

Heb eens een kilo procureur gekocht bij thebutchery om dikke "steaks' van te snijden (250g). Reverse seared, heel lekker, mooie marmering en mals :)

Terug
Bovenaan