TheLoveBelow
Active member
Waar halen jullie meestal je BBQ vlees?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij de Renmans.Waar halen jullie meestal je BBQ vlees?
Carmans in Beerse of online bij een van de vele leveranciers die aan particulieren leveren (Gustor, Atelier François, ...). Soms ook wel van de gewone supermarkt, zoals de klassieke dingen (zodat ik meer speciallekes kan eten).Waar halen jullie meestal je BBQ vlees?
Kan enkel voor wat vriesbrand en uitdroging zorgen als die er lang inzit. Voor de rest kan dat geen kwaad imho.Iberico Presa uit de vrieger gehaald. Er zat precies een gaatje in de verpakking waardoor het niet meer vacuüm is, kan dat kwaad?
Hoe zouden jullie hem klaarmaken? Ik dacht eerst op lage temp (120 °C?) Tot een kern van ? en dan afgrillen. Dat geeft serieus spektakel door de vlammen van het vele vet die eraf loopt.
Wel, ze sloegen tegen. 2u40 gerookt, 2u in wrap en dan een uurtje met lak. Ik vond ze wat droog uitvallen, al was de lak wel heel geslaagd. Ik denk dat de temperatuur verkeerd zat. Koepelthermometer op de Weber gaf 110 graden aan en dat is misschien te weinig? Ik had ze liever fall of the bone, nu was het heel veel bite.Nog eens St. Louis ribben op de BBQ gezwierd. Net ingepakt en over een tweetal uur eruit om dan nog op de rooster te leggen met wat in elkaar geflanste lak. Ditmaal in plaats van houtsnippers heuse chunks (hickory) gebruikt, maar 1 chunk was eigenlijk wel voldoende want nu ze met papier zijn ingepakt komt daar niet zoveel extra rooksmaak meer bij.
Voor zo’n groot stuk kan dat misschien wel wat kort zijn, bij spareribs daarentegen is dat wel ruimschoots voldoende.Wel, ze sloegen tegen. 2u40 gerookt, 2u in wrap en dan een uurtje met lak. Ik vond ze wat droog uitvallen, al was de lak wel heel geslaagd. Ik denk dat de temperatuur verkeerd zat. Koepelthermometer op de Weber gaf 110 graden aan en dat is misschien te weinig? Ik had ze liever fall of the bone, nu was het heel veel bite.
Die van Carmans zijn doorgaans kleppers van 1500 gr, dus je raadt aan die langer in de wrap te houden. En misschien de eindfase inkorten?Voor zo’n groot stuk kan dat misschien wel wat kort zijn, bij spareribs daarentegen is dat wel ruimschoots voldoende.
Het ene stuk is het andere niet natuurlijk…

Mijn volgende poging zou inderdaad zijn om ze langer ingepakt te laten, als 'fall off the bone' jouw bedoeling is.Die van Carmans zijn doorgaans kleppers van 1500 gr, dus je raadt aan die langer in de wrap te houden. En misschien de eindfase inkorten?
Had ze in de wrap gestoken met boter, appelsap, bruine suiker en appelazijn.
Mijn volgende poging zou inderdaad zijn om ze langer ingepakt te laten, als 'fall off the bone' jouw bedoeling is.
Voor de derde fase vind ik persoonlijk een uur te lang. Als je ze uitpakt zijn ze in feite gaar dus ik gebruik die fase enkel om het vlees te lakken en die lak wat te laten 'drogen'. 15-30min vind ik daar voldoende.
Maar dat is ook het leuke eraan, gewoon blijven proberen (perfect excuus om het vaak te doen...) tot je iets hebt gevonden dat voor jou werkt. Schroom ook niet om tijdens de bereiding aan te passen naargelang wat je op dat moment ziet gebeuren. Elk stuk vlees is anders en recepten zijn ook maar richtlijnen.
Dikke merci voor de reactie! Heb hem traag tot 55 laten komen en dan afgrillen tot 60. Was perfect!Kan enkel voor wat vriesbrand en uitdroging zorgen als die er lang inzit. Voor de rest kan dat geen kwaad imho.
Varkensvlees mik ik hier op 60°C dus zou die indirect tot 55 laten komen.
De soapstone is toch een fantastische uitbreiding van de BBQ! Duurt even tot die goed op temperatuur is, maar je kan daar op blijven bakken zonder al te veel warmteverlies. De vinger heeft het ook gewetenHet overgrote deel van de rooksmaak trekt in je vlees aan het begin van je bereiding (koud en nat vlees neemt meer op).
Hier zondag nog eens smashburgers op de soapstone en volgende week 3-2-1 ribs...
Het is weer veel te lang geleden!

Niet langer, maar hogere temperatuur. Koepelthermometer 110 graden is te weinig. Op uw rooster kan dat 20-30 graden schelen. Ik probeer die koepelthermometer op m'n Weber rond 150 te houden. Dan zal dat op de rooster een goede 120 zijn. Doe dan compleet hetzelfde zoals je gedaan hebt en ze zijn wel fall of the bone.Wel, ze sloegen tegen. 2u40 gerookt, 2u in wrap en dan een uurtje met lak. Ik vond ze wat droog uitvallen, al was de lak wel heel geslaagd. Ik denk dat de temperatuur verkeerd zat. Koepelthermometer op de Weber gaf 110 graden aan en dat is misschien te weinig? Ik had ze liever fall of the bone, nu was het heel veel bite.
Dan zal ik in plaats van 8 briketten er 12 gloeiend maken en die aan het begin van de snake leggen en / of de luchtroosters meer openen zodat de temperatuur stijgt. En 1 blokje rookhout in plaats van 2, want die tweede begon pas echt te smeulen na een aantal uur. Dat heeft geen zin.Niet langer, maar hogere temperatuur. Koepelthermometer 110 graden is te weinig. Op uw rooster kan dat 20-30 graden schelen. Ik probeer die koepelthermometer op m'n Weber rond 150 te houden. Dan zal dat op de rooster een goede 120 zijn. Doe dan compleet hetzelfde zoals je gedaan hebt en ze zijn wel fall of the bone.
Vooral zorgen dat de inpakfase een goede 2 uur duurt, heb je een zware dip in temperatuur een beetje langer laten liggen zelfs.
Gebruik ook niet teveel rookhout. Ik denk dat dat vlees na 20-30 minuten niet al te veel rook meer opneemt.
En dat is vooral jammer van uw rookhout.Dan zal ik in plaats van 8 briketten er 12 gloeiend maken en die aan het begin van de snake leggen en / of de luchtroosters meer openen zodat de temperatuur stijgt. En 1 blokje rookhout in plaats van 2, want die tweede begon pas echt te smeulen na een aantal uur. Dat heeft geen zin.