De grote BBQ thread

Misschien moet er eens zoiets richting west vlaanderen komen...

Heb het gevoel dat al die winkels.in limburg of zuid holland zitten...

Gisteren picanha gemaakt en mijn nieuw lampje uit de action (link) kunnen testen, past mooi en geef véél licht. Werd ook niet echt warm op die plek dus zou oké moeten zijn ^^

Vrijdag naar Black Smoke. Eens proeven hoe een ander het klaarmaakt.
Ik vond het een beetje tegenslagen.

Loaded nachos waren fantastisch lekker, maar al best stevig. En dan zijn we begonnen aan de BBQ bonanza. Eerste ronde waren worsten met o.a. citroengras, best lekker maar een beetje droog, en langzaam gerookte chicken tenders. Heel zacht maar rooksmaak vond ik niet echt wauw. Dan pulled beef en Kansas style ribs. Nogal zwaar met de zoete saus, wel lekker. En dan, toen ik echt al wel genoeg had, nog de brisket en buikspek. De brisket was helaas behoorlijk droog, maar wel goed gepeperd. Het buikspek was oké, maar ik heb het zelf al beter gemaakt. Sides waren wel dik in orde.

Volgende keer gewoon een goed stuk vlees in plaats van die drie gangen. Combo bonanza en de loaded nachos vond ik te zwaar, ik heb me overeten.

Ik vond het een beetje tegenslagen.

Loaded nachos waren fantastisch lekker, maar al best stevig. En dan zijn we begonnen aan de BBQ bonanza. Eerste ronde waren worsten met o.a. citroengras, best lekker maar een beetje droog, en langzaam gerookte chicken tenders. Heel zacht maar rooksmaak vond ik niet echt wauw. Dan pulled beef en Kansas style ribs. Nogal zwaar met de zoete saus, wel lekker. En dan, toen ik echt al wel genoeg had, nog de brisket en buikspek. De brisket was helaas behoorlijk droog, maar wel goed gepeperd. Het buikspek was oké, maar ik heb het zelf al beter gemaakt. Sides waren wel dik in orde.

Volgende keer gewoon een goed stuk vlees in plaats van die drie gangen. Combo bonanza en de loaded nachos vond ik te zwaar, ik heb me overeten.
Dat is eigenlijk waarom ik zelden naar bbq restaurants ga, de verwachtingen liggen altijd hoog en die worden zelden ingelost. Zeker low & slow ga ik nooit nemen want dat valt vaak tegen. De vorige keer Black Smoke (intussen ook al van 2020 geleden) heb ik ook de BBQ bonanza genomen en ik herinner me dat ik best teleurgesteld was.
Ik denk nu, zeker na jouw feedback, eerder aan een mooi stukje bavette ofzo. We gaan zien wat de avond brengt!

En loaded nachos als voorgerecht ja, perfect om je honger meteen helemaal te stillen hé 😛

De brisket vond ik zeker wat tegenvallen. Dat is zo'n iconisch stuk, maar het was droog. Volgende keer neem ik inderdaad een enkel stuk goed vlees in plaats van zo'n reeks.

Ge had beter die kilo ierse rib gepakt met 2 personen, meer dan genoeg. En we hadden ook die nachos volledig verorberd met 4 personen dan nog die bonanza erachter en dat is idd te veel

Ik heb een gietijzeren rooster gekregen voor kerst (volledig, geen halve).
Op internet lees je vanalles over de nood om dit al dan niet "in te branden" voor eerste gebruik.

Dit lijkt me vooral eerder voor pannen en potten nodig. Of ook voor een rooster?
En hoe doe ik dit het best want ook geen zin om een halve zak kolen daar aan te "verspillen"

Ik heb een gietijzeren rooster gekregen voor kerst (volledig, geen halve).
Op internet lees je vanalles over de nood om dit al dan niet "in te branden" voor eerste gebruik.

Dit lijkt me vooral eerder voor pannen en potten nodig. Of ook voor een rooster?
En hoe doe ik dit het best want ook geen zin om een halve zak kolen daar aan te "verspillen"
Niet inbranden idd. Mss een dun dun laagje olie erop en langzaam mee laten opwarmen met de kolen tot hij heet genoeg is voor de sear.

Mijn Black Smoke ervaring gisteravond:
  • In de bar alvast een aperitiefje: Mary (smoky variant op Bloody Mary) lekker maar nogal braafjes. Horse’s Neck was best lekker. Daarna nog elk een alcoholvrije cocktail (iets met venkel en iets met appel), beiden oprecht zéér lekker en niet duur, amper 6€.
  • Bitterballen in de bar: TOP
  • Starters: beenmerg met pulled beef (beenmerg best lekker, pulled beef ok maar wat aan de droge kant) en steak tartaar met kaviaar
  • Hoofdgerecht: bavette met chimichurri. Heerlijk! Zo’n ondergewaardeerd stukje vlees.
Het was best wel druk en zeer lawaaierig, en we hebben ook vrij lang moeten wachten.
Al bij al blijft het wel leuk om te doen als de verwachtingen niet te hoog liggen. Ze hebben zeer goede producten, leuke setting en het is ook niet duur.

Straks zelf wat low & slow: tacos met pulled chicken 🤤

Mijn Black Smoke ervaring gisteravond:
  • In de bar alvast een aperitiefje: Mary (smoky variant op Bloody Mary) lekker maar nogal braafjes. Horse’s Neck was best lekker. Daarna nog elk een alcoholvrije cocktail (iets met venkel en iets met appel), beiden oprecht zéér lekker en niet duur, amper 6€.
  • Bitterballen in de bar: TOP
  • Starters: beenmerg met pulled beef (beenmerg best lekker, pulled beef ok maar wat aan de droge kant) en steak tartaar met kaviaar
  • Hoofdgerecht: bavette met chimichurri. Heerlijk! Zo’n ondergewaardeerd stukje vlees.
Het was best wel druk en zeer lawaaierig, en we hebben ook vrij lang moeten wachten.
Al bij al blijft het wel leuk om te doen als de verwachtingen niet te hoog liggen. Ze hebben zeer goede producten, leuke setting en het is ook niet duur.

Straks zelf wat low & slow: tacos met pulled chicken 🤤
Ik was zelf nogal overmoedig door de loaded nachos te combineren met de opulente bonanza. Eigenlijk waren die nachos al een mooie showcase van low&slow vlees en had ik erna een fraai stuk vlees moeten nemen in plaats van drie gangen vlees.

Mooie korting op Angus shortribs bij inamood, ze kunnen maar in de vriezer zitten voor de zomer 😅

De “gewone” zijn daar al eens serieus tegengevallen, de USA short ribs al elke keer magnifiek.

Ik heb er alleszins ook besteld aan deze prijs.

En 5 pakken hamburgers. Dat rundsgehakt is 10 keer beter dan wat ik hier vind bij de slagers. Ik pluk ze del volledig los en maak zelf kleine balletjes om te smashen. Anders zijn ze veel te dik.

Eenmaal pech gehad met grasgevoerde Black Angus short ribs van Gustor: te droog en taai resultaat. Grasgevoerde Simmenthal geeft een malser resultaat voor een evenzeer malse prijs. De beste short ribs die ik al heb klaargemaakt zijn grainfed Black Angus van de VS, maar die zijn véél prijziger.

Iemand al in Rauw geweest? Volgende maand misschien daar eens heen voor mijn verjaardag.
Ik vorige week toevallig :) wel Blend by Rauw (Hasselt). Ik was er niet wild enthousiast van. Heel lomp/bruut qua presentatie en weinig tot geen uitleg waardoor we allemaal met een berg vlees zaten zonder side dishes. Afin, 't was wel lekker, maar ook niet omver geblazen. Ik zou er niet direct opnieuw gaan iig.

Terug
Bovenaan