De grote BBQ thread

Minder marmering dan de foto doet vermoeden. Iers van Inamood, geen overdonderend succes. Op 70 graden ingepakt, maar totaal toch 8u gesmoket op 115 graden, tot 92 kern. Afsnijdsels voor burgers later dit seizoen

1747055320389.jpeg

Met rök puree (gepofte aardappelen in de schil, uigelepeld, geplet met waanzinnig veel beuree noisette en het vet van de ribs), gegrilde courgette, gegrilde mails, gegrillde butternut, chimichurri met kruiden uit de tuin en pitten van een boom die lijdt.

Teveel uren gesleten voor dit resultaat.

Vanavond gaat de leftover rib in dunne plakjes in een ramensoep

1747055367685.jpeg

Ik wil philly cheesesteak maken, maar welke steak pak ik daarvoor best? Is een ribeye van de Albert Heijn goed, of moet ik eerder richting inamood/gustor kijken?

Ik wil philly cheesesteak maken, maar welke steak pak ik daarvoor best? Is een ribeye van de Albert Heijn goed, of moet ik eerder richting inamood/gustor kijken?
Wat @BearPils zegt. Je gaat het helemaal uitbakken, dan samengooien met een hoop groenten, saus en een berg kaas. 't is zonde om daar een (te) goed stuk vlees aan te verspillen imo.

Ik heb nog wat spieringgebraad in de diepvries zitten. In plaats van nog maar eens pulled pork klaar te maken was ik aan het denken aan Tootsie's pork steaks. Doenbaar op een Weber Kettle in plaats van een Smokey Mountain? Eerst lange rookfase en dan afgrillen boven de kolen.

1000050267.jpg

Klein stuk picanha meegebracht uit de Jumbo.
Reverse sear met de Braai koffierub, gerookt met kersenhout. Als side nog wat pompoen mee op de BBQ gegaard en parelcouscous met erwtjes.

Ik heb nog wat spieringgebraad in de diepvries zitten. In plaats van nog maar eens pulled pork klaar te maken was ik aan het denken aan Tootsie's pork steaks. Doenbaar op een Weber Kettle in plaats van een Smokey Mountain? Eerst lange rookfase en dan afgrillen boven de kolen.
Zelf nog niet gemaakt bij gebrek aan een hoge BBQ. De smaak komt naar 't schijnt voor een groot deel van het vet dat op de kolen druipt en verbrand. Ik zou het ook aanpakken zoals je beschrijft of je moet een manier vinden om het vet op de kolen te doen druipen zonder dat je vlees er boven ligt...

Zelf nog niet gemaakt bij gebrek aan een hoge BBQ. De smaak komt naar 't schijnt voor een groot deel van het vet dat op de kolen druipt en verbrand. Ik zou het ook aanpakken zoals je beschrijft of je moet een manier vinden om het vet op de kolen te doen druipen zonder dat je vlees er boven ligt...
Leuk, die kende ik nog niet en na opzoekwerk ook al zin om deze eens te maken. Mss een gedacht om met een halve platesetter/deflector en daarop iets fabriceren of zeer schuin leggen en in alu folie wikkelen zodat het vet afdruipt naar de kolen? In de bastard zie ik wel mogelijkheden

Ziet er wel goed uit die tootsie steak. Op een kamado lijkt me dat nog wel haalbaar omdat je daar redelijk wat afstand kunt creëren tussen vuur en vlees. Houtskool mand niet super vol, grillverhoger gebruiken om zo hoog mogelijk te komen of eventueel uw vlees aan een rvs draad ophangen aan de top vent oid. Moet wel lukken om ongeveer hetzelfde effect te creëren als in zo'n ton.

Leuk, die kende ik nog niet en na opzoekwerk ook al zin om deze eens te maken. Mss een gedacht om met een halve platesetter/deflector en daarop iets fabriceren of zeer schuin leggen en in alu folie wikkelen zodat het vet afdruipt naar de kolen? In de bastard zie ik wel mogelijkheden
Ja, ik probeer ook iets te fabriceren in die aard. Een extra rooster op het alubakje met water zetten en daar wat alufolie op dat richting de kolen gaat ... maar niet evident want ik leg altijd een snake als ik low en slow doe. Ik heb geen model met deflector.

Vooral langer. 90 graden is idd wel laag, maar tis vooral de duur in fase 2 die de zachtheid bepaalt
Maar 2u is toch ruim voldoende? Ik heb deze ribkes ook al eens gemaakt (met andere smaken) en dat was mijn de ontmaagding van mijn kamado, dus toen was de temperatuur ook wat hoger geworden en toen waren ze wel goed "fall of the bone".

Ik meet bij ribben nooit temperatuur maar doe eerder een priktest met mijn meter of een satéprikker. In de laatste fase focus ik mij vooral op een mooie glaze, die duurt meestal ook geen uur bij mij.

Ik meet bij ribben nooit temperatuur maar doe eerder een priktest met mijn meter of een satéprikker. In de laatste fase focus ik mij vooral op een mooie glaze, die duurt meestal ook geen uur bij mij.
Ik denk dat @Wilcao gewoon de dome temperatuur bedoeld. Imo is 90 graden echt wel aan de lage kant voor ribs, ik gaar ze meestal op een temperatuur van 110 a 120 graden

Maar 2u is toch ruim voldoende? Ik heb deze ribkes ook al eens gemaakt (met andere smaken) en dat was mijn de ontmaagding van mijn kamado, dus toen was de temperatuur ook wat hoger geworden en toen waren ze wel goed "fall of the bone".
Normaal zeker, maar tis arbitrair. Taaie/malse ribben, veel/weinig wet, veel/weinig vlees,…

Ik heb 2u nog nooit als te weinig ervaren (vaak wel als veel te veel) maar het kan wel hoor.

De 1 in 3/2/1 is bij mij meestal 0,25.

3/2/1 staat trouwens voor een verhouding en niet voor tijd. Dat kan dus perfect 1u, 40min, 20 min betekenen (maar voor een dikbevleesde st Louis mag je dat als uren tellen ook)

1000050616.jpg

2,5kg st Louis cut duroc ribben, gegrilde courgette en jalapeno cheddar worsten...
Straks vergezeld van den coleslaw, tomatensalsa en focaccia.
Ik wou bbq'en vandaag en dat is dan ook gebeurt! Gelukkig met een temperatuurprobe op bluetooth.

Terug
Bovenaan