De grote BBQ thread

Staat je BBQ goed beschut tegen tocht en wind? Aanvankelijk zette ik de mijne op het gras, maar ik hou de temperatuur beter onder controle als ik de BBQ onder de carport laat staan waar die beter beschut staat. Op vlak van rookontwikkeling valt dat goed mee en omdat er weinig extra lucht in de luchttoevoer kan, blijft de temperatuur ook beter onder controle. Ik steek zelf altijd een achttal briketten aan en maak mijn snake dubbel onderaan en bovenaan 1 rij. Ik zet die wel zo dat ze geschrankt staan, zodat ze elkaar zeker goed aansteken. Tot hiertoe is het altijd gelukt om die langer dan 8 uur brandende te houden. Ik gok dat 10u zelfs haalbaar is, want de laatste 5 of 6 kan ik gewoon hergebruiken als ik omschakel naar hot & fast.
BBQ staat beschut, maar het is vooral nog wat leren ermee om te gaan hoor. Het is een Weber dus low en slow zorgt al voor iets meer geregen, maar ik doe het ook niet genoeg in het jaar om het volledig onder de knie te hebben.
Maar dat zorgt er ook voor de fun natuurlijk.

Vrouwtje is wel geen fan van varkensvlees, dus ik ga eens beginnen experimenteren met rund of vis (vind ik zelf niet lekker, maar zij wel)

Hier eerste keer zelfgemaakte pizza op de kamado (een van de dingen waar ik wel het hardste naar uit keek) en eigenlijk meteen ook de eerste keer dat we zelf pizza gemaakt hebben. Best wel tevreden van het resultaat (enkel nog leren deftig uit te rollen):

De eerste keer dat mijn 3-2-1 ribben wat 'mislukt' waren. Smaak zat heel goed. Maar boterzacht was het niet. Je moest er effectief aan knagen om het vlees van het bot te krijgen, en zelfs dan kreeg je niet alles mee. 6 uren stabiel aan 120 graden. Jammer van mijn tijd.

Maar goed, we zullen eruit leren. Volgens mij mag die temp. wat hoger. Ik kijk altijd op de thermometer die in het deksel zit en ik denk dat daar de fout zit. 140-150 graden zou misschien ook zo slecht niet zijn.

Wat denken jullie?

Edit: zijn er andere (betere) manieren om de temp. te meten in de BBQ? Ik zie op FB soms klemmen op de rooster zitten, of is dat iets anders?

De eerste keer dat mijn 3-2-1 ribben wat 'mislukt' waren. Smaak zat heel goed. Maar boterzacht was het niet. Je moest er effectief aan knagen om het vlees van het bot te krijgen, en zelfs dan kreeg je niet alles mee. 6 uren stabiel aan 120 graden. Jammer van mijn tijd.

Maar goed, we zullen eruit leren. Volgens mij mag die temp. wat hoger. Ik kijk altijd op de thermometer die in het deksel zit en ik denk dat daar de fout zit. 140-150 graden zou misschien ook zo slecht niet zijn.

Wat denken jullie?

Edit: zijn er andere (betere) manieren om de temp. te meten in de BBQ? Ik zie op FB soms klemmen op de rooster zitten, of is dat iets anders?
Hoe lang zijn ze ingepakt geweest? Want dat gedeelte doet eigenlijk het meest. Ik doe het meestal omgekeerd: 2 uur roken (je hebt zelfs geen 2 uur rook nodig, laat staan 3), 3 uur inpakken, en dan nog 15-30min lak laten opwarmen.

De thermometer in het deksel moet je mee opletten, die staat vaak hoger dan de temperatuur net boven de rooster. Ik mik meestal naar de zone 120-150°.
Een sensor met een klemmetje net boven het rooster bevestigen is inderdaad ook een optie. De Weber-app voorziet bv altijd de keuze om food temp of bbq temp te meten.

Wat denken jullie?

Ik ben wel fan van de easterwood methode. Maar da's niet 3-2-1 natuurlijk

Hoe lang zijn ze ingepakt geweest? Want dat gedeelte doet eigenlijk het meest. Ik doe het meestal omgekeerd: 2 uur roken (je hebt zelfs geen 2 uur rook nodig, laat staan 3), 3 uur inpakken, en dan nog 15-30min lak laten opwarmen.

De thermometer in het deksel moet je mee opletten, die staat vaak hoger dan de temperatuur net boven de rooster. Ik mik meestal naar de zone 120-150°.
Een sensor met een klemmetje net boven het rooster bevestigen is inderdaad ook een optie. De Weber-app voorziet bv altijd de keuze om food temp of bbq temp te meten.
2 uren ingepakt. Ik zal dat in de toekomst inderdaad ook wat langer doen. 120 °C zal te laag geweest zijn.
Ik zal wat moeten experimenteren tot ik mijn tijden en temperaturen goed krijg. Als ze uit elkaar vallen is 't ook dat niet.

Ik ben wel fan van de easterwood methode. Maar da's niet 3-2-1 natuurlijk
Dat moet ik eens opzoeken.

2 uren ingepakt. Ik zal dat in de toekomst inderdaad ook wat langer doen. 120 °C zal te laag geweest zijn.
Ik zal wat moeten experimenteren tot ik mijn tijden en temperaturen goed krijg. Als ze uit elkaar vallen is 't ook dat niet.

Dat moet ik eens opzoeken.

kleine tip : met tandenstoker in vlees steken na 2u. Als je nog iets voelt van tegenstand laten liggen.
Ieder stuk vlees is anders en de 3-2-1 is een leidraad maar een stuk vlees kan meer of minder nodig hebben. Niet puur naar timing kijken. Anders zou iedereen het van de eerste keer goed kunnen ;)

Voor low & slow kijk ik toch ook altijd naar de dekselthermometer. Als die rond 110-120 stabiel blijft ben ik gerust. Voor ribben is een priktest een betere indicatie dan de temperatuur. Voor pulled pork moet die interne temperatuur wel goed zitten.

Ik vergeet nooit hoe ik na 4 uur los door de grainfed black angus short ribs kon prikken. Toen wist ik dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat ik de volgende vier uur met groeiende anticipatie moest wachten om die van het rooster te halen om te rusten. Jammer dat die kleppers zo duur zijn, maar de grassfed Simmenthal van Carmans zijn meer dan de helft goedkoper en zijn ook fantastisch lekker en botermals.

Heb ze even gebeld maar ze verkopen geen bbq's (meer) jammer genoeg.

Jammer want die hadden best wel wat einde editie modellen aan mooie kortingen.

En probeer is bij Horta op de Miksebaan of Pelckmans (Rijkevorsel dus al iets verder natuurlijk)

Hoe gaan jullie om met bijgerechten en hoofdgerechten? Ik heb altijd moeite met alles warm op tafel te krijgen.
Iemand die een "logische" volgorde heeft of tips om alles warm te houden?

Laatst bewerkt:
Hoe gaan jullie om met bijgerechten en hoofdgerechten te maken? Ik heb altijd moeite met alles warm op tafel te krijgen.
Ik hou het meestal simpel. 1 low & slow gerecht dat ik vanaf 9u begin klaar te maken, dan koude bijgerechten en dan een arsenaal aan hot & fast vlees. Dit jaar ga ik wel grotere porties pulled pork maken dat ik in delen kan invriezen.

Warme bijgerechten maak ik eigenlijk niet. In de zomer heb ik daar (en mijn gasten) geen nood aan. Omdat je bij een BBQ op een en ander moet letten, probeer ik er wel voor te zorgen dat ik mijn vlees tijdig kan opeten zodat het niet koud kan worden. Het zou zonde zijn van die 8 of 9 uur gaartijd dat je een koud stuk vlees op je bord hebt liggen.

Hoe gaan jullie om met bijgerechten en hoofdgerechten? Ik heb altijd moeite met alles warm op tafel te krijgen.
Ik ben van het principe less is more. Als ik een goed stuk vlees klaar maak dan hou ik de rest voor erbij redelijk simpel, gewoon koude groenten, eventueel een aardappelsalade of gewoon aardappels in de schil, hasselbacks of twice baked patatoes, zaken die niet kan verknallen door ze wat te lang op de barbecue te moeten houden. Imo wil men veel te veel verschillende zaken met een verschillende gaartijd op de barbecue klaarmaken wat enkel maar voor stress zorgt. De hapjes vooraf neem ik zaken die redelijk snel klaar zijn/ of low en slow, wat ervoor zorgt dat je ook wel wat marge hebt. Zeker geen dingen die erg nauw steken kwa gaarheid.

iemand ervaring met dit:https://auspiteurope.com/bbq-rotisserie-ring-57-cm-e-u-version.html

ben aan het twijfelen om zo eentje te kopen op termijn, wil wat experimenteren met kip en pita, maar ook zo de uitbreiding om er sate's op te maken lijkt me wel super.

Lijkt me vooral ook handig als er inderdaad wat volk is. Satetje of 5 per keer en weinig omkijken naar. Of zelfgemaakte pita/kebab maken hiermee
Zelf heb ik een spit, leuk voor kip of eens zelfgemaakte gyros. Ook picanha al churrasco is een aanrader. Die uitbreidingen heb ik zelf niet dus daar kan ik niks over zeggen. Een spit werkt wel fijn en het is leuk om te spelen maar ikzelf zou het geen onmisbaar iets durven noemen. Je kan perfect alles maken zonder spit ook. Als je graag "speelt" en dingen uitprobeert zou ik zeggen kopen (hoewel er wssh nog goedkopere versies zullen zijn). Ben je eerder de sporadische bbqer of hou je je aan de "standaard" bereidingen zou ik zeggen hou dat geld in je zak. Alhoewel ik denk dat je van het eerste type bent.

Zelf heb ik een spit, leuk voor kip of eens zelfgemaakte gyros. Ook picanha al churrasco is een aanrader. Die uitbreidingen heb ik zelf niet dus daar kan ik niks over zeggen. Een spit werkt wel fijn en het is leuk om te spelen maar ikzelf zou het geen onmisbaar iets durven noemen. Je kan perfect alles maken zonder spit ook. Als je graag "speelt" en dingen uitprobeert zou ik zeggen kopen (hoewel er wssh nog goedkopere versies zullen zijn). Ben je eerder de sporadische bbqer of hou je je aan de "standaard" bereidingen zou ik zeggen hou dat geld in je zak. Alhoewel ik denk dat je van het eerste type bent.
ja, ik heb het op het lijstje gezet voor volgende maand :p het budget voor speelgoed van deze maand is op aangezien we al wat werkgerief gekocht hebben.

het is toch lastig keuzes te maken, maar op een paar jaar tijd merk je wel dat je heel wat speelgoed verzamelt ^^

Toch maar die tang van Weber gekocht. € 25. Content van.
De skillet ook voor de eerste keer gebruikt, super.

Binnenkort eens pizza maken op mijne pizzasteen, ook ene van Weber. Al lees ik veel problemen en moeilijkheden. Ik heb geen diffuser plate. Iemand een goede link/recept of eigen ervaring om pizza te maken.

Om te beginnen zou ik het simpel houden en voor gemaakte pizzadeeg kopen. Zoals van Herta. Daar heb je kleine rondjes ook om kleine pizza'tje te maken. Ik zou graag eerst de techniek e.d. wat onder de knie krijgen vooraleer ik zelf begin met deeg maken.

Do's and don'ts meer dan welkom.

ja, ik heb het op het lijstje gezet voor volgende maand :p het budget voor speelgoed van deze maand is op aangezien we al wat werkgerief gekocht hebben.

het is toch lastig keuzes te maken, maar op een paar jaar tijd merk je wel dat je heel wat speelgoed verzamelt ^^
Ja, ik ken het gevoel. Momenteel zit ik te kijken om een kleinere kamado voor erbij te kopen (om mee te nemen als we op reis gaan, een weekend weg gaan) maar dan zit er langs de andere kant weer iemand die vind dat ik al veel te veel speelgoed heb. Ik denk toch dat sinterklaas nog eens op magische wijze zal passeren dit jaar.

Terug
Bovenaan