De grote BBQ thread

noobvraag: hard = low&slow?
Ja, voor low en slow en ook in de zomer voor paella te maken, gezien zachtere houtskool echt wel te hard brand dan. Zachtere houtskool is gemakkelijker aan te steken en zal ook sneller aan hogere temperaturen branden, hardere houtskool is moeilijker aan te maken maar kan wel heel lang branden.

Ja, voor low en slow en ook in de zomer voor paella te maken, gezien zachtere houtskool echt wel te hard brand dan. Zachtere houtskool is gemakkelijker aan te steken en zal ook sneller aan hogere temperaturen branden, hardere houtskool is moeilijker aan te maken maar kan wel heel lang branden.
Maar dan wel eerder in een Kamado te gebruiken dan in een Weber? Ik gebruik houtskool voor hot & fast en briketten voor low & slow. Met die laatste kan je ook hot & fast doen als je even geduld hebt en/of er veel tegelijk aansteekt. Maar met briketten kan je dan weer een snake aanleggen, met houtskool lijkt me dat niet doenbaar omdat je ongelijke brokken hebt?

Ik vraag me af of die goedkope wel zoveel voordeliger zijn voor korte sessies? Goedkoper in €/kg maar je gaat volgens mij wel meer kg verbruiken voor dezelfde sessie wegens meer gruis, klein grut, ... dat na die sessie verloren is, terwijl je kwaliteitsvollere kolen gewoon dooft.
Het zal wel wat schelen maar het is me het gedoe niet waard :p de helft valt vermoedelijk ook los door de kolenmand.

Ik heb nu eens voor het eerst 2 zakken van Bestcharcoal gekocht, 25€/10kg, als huidige kolenmand leeg is daar eens mee werken.
Tot nu toe gebruikte ik altijd kolen van BGE maar nu die al op 30 €/9kg staan ga ik toch ook eens alternatieven testen.
Kan e kolen van "team red" ook wel aanraden als mogelijk alternatief voor BGE. Een zak Big Block van 9kg is 23 euro op toppy.nl en amazon.nl.

Maar dan wel eerder in een Kamado te gebruiken dan in een Weber? Ik gebruik houtskool voor hot & fast en briketten voor low & slow. Met die laatste kan je ook hot & fast doen als je even geduld hebt en/of er veel tegelijk aansteekt. Maar met briketten kan je dan weer een snake aanleggen, met houtskool lijkt me dat niet doenbaar omdat je ongelijke brokken hebt?
In een weber werkt houtskool ook goed hoor. Maar een snake werkt gewoon moeilijk met houtskool,ongelijk en ieder stuk brand ook anders. Maar gezien de moeite je moet doen om je snake te leggen en ik nogal wat allergisch ben aan moeite doen bij bbq gebruikte ik altijd de minion methode. Wederom is het ook wat je zelf het makkelijkst werken vind en waar je de beste resultaten mee behaald.

Zopas bonfeu gekocht, iemand leuke tips of video’s voor een amateur zoals ik? Ik wil meer dan gewoon een chipolata garen

Iemand die een betere webshop kent dan Renmans? Alhoewel dat eigenlijk wel goed vlees is voor als je vrienden uitnodigt.

Dit weekend zijn we met 12. Meestal betalen wij voor iedereen dus het budget is niet onbeperkt 😄

Ps: kan ik dat brandhout gewoon in tuinhuis bewaren?

Laatst bewerkt:
Doe je paella op de kamado? Zoja, indirect/direct en op welke temperatuur ongeveer? Ga er mij donderdag ook eens aan wagen, mn pan is vandaag toegekomen :p

Doe je paella op de kamado? Zoja, indirect/direct en op welke temperatuur ongeveer? Ga er mij donderdag ook eens aan wagen, mn pan is vandaag toegekomen :p
Beiden zijn mogelijk maar ik doe het direct, rooster wel op hoogste stand, en gematigd vuur (mikken naar 180gr).

Gisteravond kon ik drijven op water. Het vet kwam letterlijk uit mijn poriën. Oorzaak?

Zaterdag Dripfest
Ik zat er zondag :drool:

Die van Burgers&Grapes met beenmerg was uitverkocht, dan maar de gewone smashburger genomen, cava maar totaal geen crust!

De Pastrami van Dierendonck was heerlijk (hier zelfs op het einde nog eens terug geweest voor een bullshot en een extra broodje.
1686045708840.png

Bij ons wel heerlijk mals, het brood geroosterd in vet maakte dit wel echt af.

Beste smashburger was die van Rambo. Heerlijke korst zoals een smashburger hoort te zijn. Maar hun onverwachte ster was toch de kipburger, heerlijk krokant stuk kip met een goei sausje!
1686045851668.png

Uiteraard kon de shortrib-burger niet achterblijven:
Wat een top stukje vlees!
1686045939844.png

Achteraf nog een burger (BigMac-kloon) gegeten, maar die viel wat tegen na al dat geweld.

Geen goedkoop uitje, tussen de €12 en €30 voor een burger + €25 euro voor enkel de inkom (eigenlijk belachelijk) maar wel de moeite!
Je kon overal wel de burgers laten opdelen, wel handig als je meer wil proeven.
Volgende keer misschien wat meer variatie in het aanbod bier (nu enkel het assortiment van Super8) een craftbrouwerij zou hier niet misstaan.

Geeft mij wel goesting om eens zelf pastrami te maken.
Iemand hier dat al eens gedaan?

Zopas bonfeu gekocht, iemand leuke tips of video’s voor een amateur zoals ik? Ik wil meer dan gewoon een chipolata garen

Iemand die een betere webshop kent dan Renmans? Alhoewel dat eigenlijk wel goed vlees is voor als je vrienden uitnodigt.

Dit weekend zijn we met 12. Meestal betalen wij voor iedereen dus het budget is niet onbeperkt 😄

Bon, ik kan hier dus duidelijk niets doen als beginner.
Ik had gisteren kort even gelezen maar niet op ingegaan, had je edit niet gezien

Ik vind die Ofyrs wel plezant, al ben je natuurlijk relatief beperkt qua mogelijkheden in die zin dat het enkel hot & fast is. Wat we al eens gedaan hebben in een vakantiewoning is hamburgers gemaakt. Smashburgers daarop zijn fantastisch te doen, ook iets als gamba's ofzo gaat daar heel erg goed op. Steak zal ook wel goed lukken, al wordt het met dikkere stukken wel wat moeilijker.

Qua webshop atelier francois, inamood, beefensteak,... Keuzes genoeg, wat rondkijken voor korting loont wel altijd. Voor de rest gewoon de lokale slager eens aanspreken, die zijn ook wel content als er iemand met wat meer vragen komt dan een standaard koteletje.

Hout bewaren in het tuinhuis is geen enkel probleem, gewoon niet voor tien jaar houd stockeren, want als het té droog wordt ga je alle 2 minuten een nieuw blok mogen opsmijten.

Kan je deze Weber pizzasteen gebruiken voor smash burgers? Of eventueel eerst de steen en dan de aluminium bakplaat?

Hmm, moeilijk lijkt me. Sowieso niet rechtstreeks.

Ikzelf ben op zoek naar zo'n gietijzeren pan voor op de weber (GBS). Lijkt me top voor smash burgers. Iemand goede 'niet officiële' alternatieven?

Bon, ik kan hier dus duidelijk niets doen als beginner.

Wat wil je precies doen? Zoals hierboven al gezegd, is dat vooral voor hot&fast: worstjes, gamba's, steaks, hamburgers,.. Zaken zoals ribbetjes, pulled pork,.. (= long & slow) zal niet lukken.

Ik zou eens googlen naar recepten voor ofyr, daar vind je wel zaken voor.

foto rooster

Ik merkte gisteren op dat er precies groeven in mijn rooster zitten. Ik dacht: ik neem snel even een foto, helaas zie ik nu pas dat hij de kolen scherpgesteld heeft i.p.v. de rooster zelf. Maar je kan het een klein beetje zien.

Wat zou dat kunnen zijn? Doe ik iets verkeerd naar onderhoud toe?

Voor vlees zijn dit allemaal shops die hun strepen hebben verdiend, als ik het goed heb sturen ze hun vlees allemaal in vriesboxen op. Je kan dus een hoop bestellen zodat het voordeliger is en het zelf dan in de vriezer bewaren (24u op voorhand wel even het vlees in de frigo leggen, +48u voor grote stukken).

Voor accesoires en brandstof kan je hier ook terecht:

Ik heb zelf nog maar 2x in aanraking gekomen met zo'n toestellen maar ze zijn zeer hip en er zijn precies veel workshops etc. te vinden, ik denk dat je daar erg veel kan leren.

Smashburgers zijn misschien wel leuk en gemakkelijk voor een grotere groep. Er staan 100en video's van op Youtube. Let er vooral op dat je rundsgehakt met genoeg vet koopt (bv deze). Ikea heeft een heel goeie spatel daarvoor, maar je kan ook een nieuwe plakspaan bij de doehetzelf gaan kopen.
Als jij of je partner handig zijn met bakken dan kan je altijd deze buns maken die hier al een paar keer naar boven zijn gekomen.

Andere dingen die me wel tof lijken op zo'n plaat (naast gewoon een goeie steak natuurlijk): fajita's, gyros, philly steak sandwich, ...

Dessert ideetje: rum bananen, altijd lekker.
Doe een goeie klont boter, wat donker bruine suiker en een stevige scheut rum in een potje (ik heb geen exacte afmetingen, doe het vaak op gevoel). Laat dat even inkoken.
Dan wat bananen doormidden snijden (als ik wat volk heb verdeel ik ze vaak in 4 zelfs, een keer door midden en dan de helften nog eens halveren, dan breken ze minder snel).
Bak de bananen op de plaat en lak ze regelmatig met de saus (gebruik zo'n lakborsteltje/kwastje).

Laatst bewerkt:
Ik had gisteren kort even gelezen maar niet op ingegaan, had je edit niet gezien

Ik vind die Ofyrs wel plezant, al ben je natuurlijk relatief beperkt qua mogelijkheden in die zin dat het enkel hot & fast is. Wat we al eens gedaan hebben in een vakantiewoning is hamburgers gemaakt. Smashburgers daarop zijn fantastisch te doen, ook iets als gamba's ofzo gaat daar heel erg goed op. Steak zal ook wel goed lukken, al wordt het met dikkere stukken wel wat moeilijker.

Qua webshop atelier francois, inamood, beefensteak,... Keuzes genoeg, wat rondkijken voor korting loont wel altijd. Voor de rest gewoon de lokale slager eens aanspreken, die zijn ook wel content als er iemand met wat meer vragen komt dan een standaard koteletje.

Hout bewaren in het tuinhuis is geen enkel probleem, gewoon niet voor tien jaar houd stockeren, want als het té droog wordt ga je alle 2 minuten een nieuw blok mogen opsmijten.
Bedankt. Een dik stuk vlees lossen ze blijkbaar op met een cederhouten plankje :

Lijkt me wel alleen interessant voor als je met veel personen bent. BBQ met 3-4 kun je beter een klein oldskool bbq’tje gebruiken.

Waar kopen jullie de broodjes voor smashburgers? Lijkt me niet onbelangrijk.

Dus die webshops die ik hier lees zijn allemaal een niveau hoger dan renmans? Of je vindt er waarschijnlijk gewoon veel meer?

Laatst bewerkt:
Dus die webshops die ik hier lees zijn allemaal een niveau hoger dan renmans? Of je vindt er waarschijnlijk gewoon veel meer?
Haha, ja. Shit man, Renmans. Of een goeie slagerij (ne zelfstandigen met passie) of een webshop. Maar die veredelde supermarkten daar vind je echt niks hé

Delhaize valt nog mee vind ik. Zijn er webshops die gratis leveren vanaf €100? Ben niet van plan om kilo’s te bestellen hoor 😄

Delhaize valt nog mee vind ik. Zijn er webshops die gratis leveren vanaf €100? Ben niet van plan om kilo’s te bestellen hoor 😄
Ja quasi allemaal. Van welke regio ben je trouwens? Misschien zit er wel iets in de buurt ook.

Terug
Bovenaan