De grote BBQ thread

Ik heb goesting om er weer in te vliegen. Nog een St. Louis cut in de diepvries zitten om te ontdooien en ik ga eens een bestellingske maken bij Atelier François voor spieringgebraad en short ribs.

Amai, dat ziet er heerlijk uit. Heb je een recept?
Dit was een stuk van zo'n 1,5kg.
Schoongemaakt (vliezen weggesneden) en dan het vet kruiselings ingesneden (niet in het vlees).
Deze keer in de beefrub gezet (van het merk Sausguru), maar met peper en zout is dit ook al super lekker.
De rub er een nachtje op gelaten en vervolgens reverse-sear klaargemaakt.
Eerst ongeveer 45min op 160°C indirect met wat appelhout voor de rooksmaak tot een kerntemperatuur van 49°C.
Dan nog even met de vetkant naar beneden boven de kolen bruinen (deksel dicht want anders krijg je enorme vlammen! en de probe er uit want die kan kapot gaan van het schroeien!).
Kerntemperatuur was zo'n 55°C na het grillen.
Eventjes laten rusten en aansnijden!
Ik maak hier altijd een pico de gallo salsa bij (zuur en pittig past goed bij het vette, rokerige vlees)

Belangrijk dat je een stuk hebt met een mooie vetkap en wat marmering (dit was een stuk Frieslander koe van bij de Hanos):

Wauw merci, ik hoop op een dag dit te kunnen maken in plaats van de luie barbecueër te zien die ik nu ben 😛

De meeste low & slowbereidingen zijn wel behoorlijk chill en weinig arbeidsintensief hoor. Ik heb meer stress bij hot & fast.
Dit dus. Eens ge u bbq kent en op temperatuur kunt houden is low & slow een excuus om op u gemak met een pint buiten te zitten terwijl ge af en toe eens naar uwe thermometer kijkt :p Wel zorgen dat moeder de vrouw denkt dat ge druk bezig zijt :D

Ik geniet er anders wel van de rest klaar te maken, zoals chimmichurri en alle bijgerechten. En ik begin met koffie, niet met een pint om 9u 's ochtends. :D

Ik geniet er anders wel van de rest klaar te maken, zoals chimmichurri en alle bijgerechten. En ik begin met koffie, niet met een pint om 9u 's ochtends. :D

is er geen traditie op BBQ competities om smorgens een whiskey te drinken? :)

Wel een goed begin van je dag dan.

Da's juist, maar ik heb woensdag een dag verlof en ga pulled pork maken. Das 's avonds op een broodje met wat augurk en coleslaw, maar meer is het niet. Dan is het wel eens plezant om ne middag te chillen in de hangmat :p

Ik geniet evenveel van de bijgerechten etc, maar eens een dag nietsen in het zonnetje kan ook wel plezant zijn ^^

Goh, gewoon van de ventielen afblijven tot de temperatuur weer stabiliseert? Een kwartier lang wat warmer kan geen kwaad.
ok, dan ga ik dat eens proberen.

Ik heb nog wat opzoekwerk voor de zeevruchten nodig, dus ipv dat gaan het de Simmentaler short ribs worden morgen.

Als ik low&slow doe, zorg ik die dag dat ik veel te doen heb in of rond het huis om mij bezig te houden. Morgen gras maaien, onkruid uit doen en terras lampjes hangen. Dat soort dingen.

Low&slow en alle randbereidingen (sauzen, rubs, sides, ...) vind ik inderdaad ook het leukste.
Een stuk vlees snel afgrillen krijg ik stress van - al zeker als dat eentje van >50€/kg is 😅

Low&slow en alle randbereidingen (sauzen, rubs, sides, ...) vind ik inderdaad ook het leukste.
Een stuk vlees snel afgrillen krijg ik stress van - al zeker als dat eentje van >50€/kg is 😅

tckHKOw.jpg

Plutus in actie!

edit: ik las >50kg ipv >50€/kg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan