De grote BBQ thread

Rond 8h dit stukje vlees erop gelegd.
Hoop dat gewone houtskool men webertje even lang kan warm houden als die kokosbriketten.

20240821-080056.jpg

De picahna's in de Jumbo waren op, dus mij een stukje van 400g filet pur meegepakt aan 58 euro de kg. Morgenavond gaat dat dus de ster van de avond zijn. Morgenvroeg al zout op doen en 12u later pas afkruiden en op de bbq gooien. Dat kan niet verkeerd gaan. :love:
De picahna blijft wel een must om te doen. Ik moest nu kiezen tussen een tomahawk en die filet pur, en omdat ik twijfelde gewoon gepakt wat het dichtsbij lag.

De wind is op het perfecte moment gaan liggen hier, de kolen zijn aan het opwarmen en ondertussen de filet aan het voorbereiden. Ook eens experimenteren met aardappelen vanavond.

Vrijdag zal ik voor de eerste keer een grotere hoeveelheid ribben maken. Ik heb zo een gekend Ikea rekje die je kan gebruiken om ze schuin te kunnen plaatsen. Je ziet zo veel foto's passeren op allerhande sociale media. Wat je meestal niet ziet is hoe ze liggen eenmaal ze in alu folie zitten. Wat doe ik best, wrappen en opnieuw schuin terug plaatsen ofwel stapelen (met zoveel mogelijk plaats ertussen)? Wat doen jullie met grotere hoeveelheden ribben? Mij lijkt stapelen het beste om zoveel mogelijk sap binnen te verdelen over de ganse rib.

Hoe is het hiermee afgelopen eigenlijk? Did he see the light?
Jep hij heeft ze gegeten 😅

Had er toch ook nog wat Iberico worsten voor voorzien, beviel hem ook 😝.

Heb trouwens met de weber ribbenrack 4 extra bevleesde ribben gedaan. Het was krap om ze er in te krijgen maar het resultaat was toch geslaagd.

Ik had nog een 1,5kg buikspek liggen waarvan de helft intussen ligt te pekelen om zaterdag te garen.
Van de andere helft heb ik zonet burnt ends gemaakt. Die in een taco met wat guacamole en pico de gallo en gepekelde rode ui, miljaarde 🤤

Morgen waag ik me aan een paella volgens het recept van Njam Open vuur S3, met Duvel dus.

Deze middag een cote a los klaar maken voor de eerste maal op de bastard reversed sear. Tot op heden deed ik dit altijd sous vide.
Dus een vraag op 125gr indirect hoelang moet hij er ongeveer op? We spreken over een stuk van 1.8kg 4a5cm dik en ik wil hem op 55° op het bord. Ik gok al snel +-1u15min Kwestie om de timing hier wat te kunnen finetunen.

Deze middag een cote a los klaar maken voor de eerste maal op de bastard reversed sear. Tot op heden deed ik dit altijd sous vide.
Dus een vraag op 125gr indirect hoelang moet hij er ongeveer op? We spreken over een stuk van 1.8kg 4a5cm dik en ik wil hem op 55° op het bord. Ik gok al snel +-1u15min Kwestie om de timing hier wat te kunnen finetunen.
Maximum een uurtje, denk ik. Mogelijk minder.

Vlees uitgehaald vanmorgen en kern was 12gr bij het opleggen en na 50min was hij 52° en afgehaald. Mijn gepofte aardappelen waren nog niet klaar en m'n vlees nog een half uurtje in aluminiumfolie laten rusten. Dan platesetters eruit en rooster op laagste stand en Dome open tot alle kolen in volle fik stonden en nog eens goed af gegrild. Conclusie is dat ik nog weinig zal sousvide werken voor zo een stuk vlees. Heerlijke rooksmaken die je anders mist. Verder nog afgewerkt met geroosterde wortelen een wijnsaus die ik gevonden had op ralphs bbqtube en de 'amadeus' boter bij de aardappelen volgens recept van jelle Beekman. Top en iedereen content.

Vlees uitgehaald vanmorgen en kern was 12gr bij het opleggen en na 50min was hij 52° en afgehaald. Mijn gepofte aardappelen waren nog niet klaar en m'n vlees nog een half uurtje in aluminiumfolie laten rusten. Dan platesetters eruit en rooster op laagste stand en Dome open tot alle kolen in volle fik stonden en nog eens goed af gegrild. Conclusie is dat ik nog weinig zal sousvide werken voor zo een stuk vlees. Heerlijke rooksmaken die je anders mist. Verder nog afgewerkt met geroosterde wortelen een wijnsaus die ik gevonden had op ralphs bbqtube en de 'amadeus' boter bij de aardappelen volgens recept van jelle Beekman. Top en iedereen content.
imo is sous vide iets voor de professionele keuken waar je je niet kan permiteren om fouten te maken. Ideaal om consistentie te halen maar om veel smaak te krijgen moet je als hobbykok veel te veel tijd investeren in uw smaakmakers.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit artikel hier al eens gepost denk ik, maar ik wil de hardnekkige mythe dat je vlees op voorhand moet uithalen echt wel de wereld uit helpen.

Ik ben wel fan van sous-vide, maar niet voor steak. Die is vooral handig om zonder omkijken bepaalde bereidingen elke keer perfect te hebben.

Sous-vide lijkt me wel fool-proof, al kan je nog altijd de mist ingaan door te lang af te grillen. Wel akkoord dat de BBQ een onmiskenbare rooksmaak geeft dat je in een pan gewoon niet gaat krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat je in een pan geen goede steak kan bakken, uiteraard. Gewoon anders. Tijm, rozemarijn en look en een royale dosis boter zijn geweldige smaakmakers naast de obligate peper en zout.

Afgelopen zaterdag nog eens de BBQ aangestoken. Een recept uit "Het ultieme Kamado boek". In het boek gaat het over diamanthaas, maar het is ossenhaas geworden voor ons. Zelf een rub gemaakt op basis van koffie. Was zeer geslaagd, maar niet per se voor elke keer te gebruiken. Dan alleen maar grillen op gietijzeren rooster tot 50 graden. Groentjes en zoete aardappel erbij en klaar. Was geslaagd.

Nu vrijdag zou ik voor het eerst eens een ganse kip (of2) op de BBQ willen bereiden. Wat is jullie all time favorite manier en/of recept bij gebrek aan een spit?
Beercan, vlinderen, opdelen,...
Momenteel dacht ik aan vlinderen en goed rubben langs beide kanten en injecteren met een mengsel van blond bier en appelsap. Ik wil zowel de mooie krokante buitenkant als een sappige smakelijke binnenkant.

Terug
Bovenaan