De grote BBQ thread

Geen hoog niveau zoals velen hier, simpel maar lekker. Stuk Angus kwam er nog na...

Bijlagen

• FB_IMG_1749476571896.jpg
    FB_IMG_1749476571896.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 32
Twee St. Louis cut ribben, twee verschillende rubs: Meat Pal van Braai BBQ en Blues Hog. De ene met de Red Sauce van Braai BBQ en de andere met Sweet Baby Ray's.

11u40: ontvliesd en met rub voorzien, dan BBQ aangestoken (snake - kersenhout)
12u00: op de BBQ gelegd
14u45: ingepakt met boter, bruine suiker, rub, appelsap en appelazijn
17u00: uit de alufolie gehaald na een priktest, gelakt
17u15: er af gehaald en met héél veel smaak opgegeten

Op vlak van cuisson en smaak zat het er deze keer wel boenk op, amai. De buitenkant van de ribben aan de uiteinden waren wel wat taaier, maar de rest heerlijk mals en sappig.

Geen foto's, zit allemaal in het buikje.

Na ooit een boretti carbone kloon te hebben gehad (die na 2 jaar al stuk was en waarmee eigenlijk niks deftig aan te vangen was) heb ik nu voor vaderdag een Napoleon Pro kettle cart en bijhorende accesoires gekregen. Kolenmandjes, napoleon diffuser plate, vleesthermometer,...
Dus eindelijk klaar om eens deftig te barbecuen.

Ik ben wel nog aan het kijken voor deftige handschoenen. Iemand die een aanrader weet?

Verder zoveel mogelijk tips en tricks aan het lezen, recepten aan het zoeken. Ik kijk er naar uit. :clap:

Na ooit een boretti carbone kloon te hebben gehad (die na 2 jaar al stuk was en waarmee eigenlijk niks deftig aan te vangen was) heb ik nu voor vaderdag een Napoleon Pro kettle cart en bijhorende accesoires gekregen. Kolenmandjes, napoleon diffuser plate, vleesthermometer,...

Ik ben wel nog aan het kijken voor deftige handschoenen. Iemand die een aanrader weet?

Verder zoveel mogelijk tips en tricks aan het lezen, recepten aan het zoeken. Ik kijk er naar uit. :clap:
Ik heb deze van Weber. Zeer tevreden van. Of de handschoenen van Weber ook zo goed zijn, weet ik niet.

Ik heb deze en ben er wel tevreden van. Zaten bij een pakket toen ik de BBQ kocht, dus ook nog geen andere geprobeerd.

Vandaag Pulled Chicken gemaakt. Altijd lekker :drool:

Agreed, maar ik vind dat je dat gewoon niet moet zien als “ff een burgertje” gaan stekken.

Zie dat gewoon als een leuke happening waar alle burgerjoints van BE en NL samenkomen en waar je normaalgezien uren voor zou omrijden.

Of vergelijk het met een matige tot slechte brasserie waar je €28 voor een vol-au-vent neertelt, maar ook moreel verplicht bent om een aperitief (€14) en een glas slechte wijn (€9) te drinken vooraleer je de “artisanale” moelleux (€14) bestelt in een poging alles goed te maken.
Ik heb deze middag in Basil, Merelbeke, neergeteld
- €32 vol-au-vent
- €14 negroni
- €9 merlot
- €9 merlot
- €9,5 (?)Sancerre
- €3,5 pils

Ik zat er zo dicht bij!

Niet naar Drip geweest trouwens, en to be honest, als druiper van het eerste uur: ik heb denk ik niets gemist.

Veel en veel te speciaal allemaal, van burgers tussen 2 slices pizza over 7-laagse misbaksels waar niemand blij mee werd.

Nee, Drip 1 en 2 waren echt smashburger walhalla: allemaal (quasi) dezelfde basis en toch zoveel mooie nuance. (Voor mij The Beef Chief uit NL op 1, en Røk uit Gent voor zijn leuke ideeen)

Ik heb deze middag in Basil, Merelbeke, neergeteld
- €32 vol-au-vent
- €14 negroni
- €9 merlot
- €9 merlot
- €9,5 (?)Sancerre
- €3,5 pils

Ik zat er zo dicht bij!

Niet naar Drip geweest trouwens, en to be honest, als druiper van het eerste uur: ik heb denk ik niets gemist.

Veel en veel te speciaal allemaal, van burgers tussen 2 slices pizza over 7-laagse misbaksels waar niemand blij mee werd.

Nee, Drip 1 en 2 waren echt smashburger walhalla: allemaal (quasi) dezelfde basis en toch zoveel mooie nuance. (Voor mij The Beef Chief uit NL op 1, en Røk uit Gent voor zijn leuke ideeen)
Rok was dat met die shortrib burger? Die was ook wel bangelijk goed.

Mijn oude BBQ is na 14 jaar uit elkaar geroest, maar wat vroeger als verwacht, dus nog niet veel kunnen opzoeken en heb er snel een nieuwe nodig. Iemand tips?
Op mijn oude had ik een rvs grill, en dat was wel zalig kwa onderhoud, ik stak die gewoon altijd in de vaatwasser en die ziet er eigenlijk nog altijd als nieuw uit. Dat heb ik met een verchroomde nooit kunnen doen.
Wat ik zoek:
  • Houtskool
  • Met deksel, maar geen rond alla weber, het moet zelf kunnen open blijven staan.
  • Geen chroom grill. Liefst RVS, maar heb ook geen ervaring met gietijzer
  • min 54 x 34 cm grill oppervlakte
Ik kwam deze al tegen https://boretti.com/product/carbone-charcoal-barbecue/ maar ik heb al bang voor die verchroomde "warm houd gril".

Koop aub geen Boretti, veel geld voor de looks maar qua prestaties echt niet denderend. De Weber mastertouch premium heeft een scharnierend deksel. Napoleon heeft ook een model met een deksel met scharnier dacht ik.

het moet zelf kunnen open blijven staan.

If you're looking, you ain't cooking is ons motto hier!

Ik raad eigenlijk ook iedereen een Weber aan, de Master Touch heeft een scharnierend deksel en normaal komt die ook met een RVS rooster. De prijs is correct en zeer duurzaam.

Boretti is form over function en geen goeie prijs kwaliteit.

Dat terzijde, BBQ seizoen krijgt hier een stevige knauw, werken aan het terras lopen stevig vertraging op en de Weber staat stof te vangen achter hopen bouwmaterialen :cry:

Ik zou hier nekeer den braai van mijne cozze moeten posten, 2,5 meter plus minus, ingebouwd onder een afdakske voor moest er een regenbuike zijn. Alleen al die schouw kostte 1k. Next level barbecue op houtvuur. Wat een gerief...

Ik zou hier nekeer den braai van mijne cozze moeten posten, 2,5 meter plus minus, ingebouwd onder een afdakske voor moest er een regenbuike zijn. Alleen al die schouw kostte 1k. Next level barbecue op houtvuur. Wat een gerief...

Ik zie die Braais al eens passeren op Ralph's BBQ kanaal.

Het ziet er een heel interessant uit maar wel wat omslachtig, geen idee hoe zich dat in de praktijk vertaalt?

Ik zie die Braais al eens passeren op Ralph's BBQ kanaal.

Het ziet er een heel interessant uit maar wel wat omslachtig, geen idee hoe zich dat in de praktijk vertaalt?
Duurt idd wel ietsje langer, maar alles gebeurt aan redelijk hoge temperaturen.

Je hebt dus zo een mand waar je het hout inzet (bij hem hangt die centraal) om er gloeiende assen mee te maken, en die mand heeft dus een opening vanonder, waardoor de assen op de bodem vallen. Dan kunnen deze naar opzij geduwd worden, naar onder de roosters toe.

Bij het aanmaken kan je iets onder de mand laten opstarten, vermits die mand dus zwevende is. Of dit trager is dan een BBQ op kolen, waarschijnlijk wel? Maar het is niet of je daar uren en uren moet (bij)staan ofzo. Eenmaal de mand goed vertrokken is, is het maar de zaak om er hout bij in te doen naar believen. Maar ben al een paar keer bij hem geweest wanneer er voor veel volk werd klaargemaakt, en ik moet eerlijk zeggen, ge kunt niet beter hebben dan zulk een systeem. En het feit dat je ook niet beide kanten hoeft te gebruiken is ook handig (en petit comité, of vollenbak), naar keuze dus. Hardere houtsoorten zijn het best om te gebruiken.

Ik zou het hem eens moeten vragen, maar denk dat de BBQ zelf toch enkele duizenden euros heeft gekost. Maar eenmaal ge het hebt kunt ge daar zo neig van genieten. Echt, wat een gerief. Is dus van het merk braaimaster

Klein fotootje gevonden op internet van de centrale mand

home-firebox-img.jpg

Terug
Bovenaan