De grote BBQ thread

Vandaag ook weer snel iets gefabriceerd voor men werk.
Receptje dat ik op TT was tegen gekomen. In and out onion rings.

IMG-20250620-103924.jpg

IMG-20250620-104643.jpg
IMG-20250620-105204.jpg

IMG-20250620-113549.jpg

Ik denk dat dat best mee zal vallen, maar dat je die wel best geleidelijk opwarmt/geleidelijk laat afkoelen of je gaat met een plaat zitten die kromtrekt op den duur.

Intussen getest en dat valt inderdaad erg goed mee.

Voorlopig alleszins echt tevreden van de aankoop, wat een zalig ding!

Vraag,

vnv bbq bij ons voor man of 8.
onze diepvries & frigo zitten vol (excl. drank). Waren al van plan om extra frigo te kopen maar nog niet gebeurd.
wat is op korte termijn goede methodiek om drank (in pool achtige bijbouw) fris te houden?

Vraag,

vnv bbq bij ons voor man of 8.
onze diepvries & frigo zitten vol (excl. drank). Waren al van plan om extra frigo te kopen maar nog niet gebeurd.
wat is op korte termijn goede methodiek om drank (in pool achtige bijbouw) fris te houden?
Een bak vullen met water en ijs denk ik?

Inderdaag iets (bad, plastieken ton, zinken kuip, ...) vullen met water en ijs en alles daarin steken.

Ijs kan je makkelijk (of toch in mijn KSA tijd) en goedkope bij de lokale quick of Mcdo krijgen. Wel uw eigen recipïent meebrengen.

Inderdaag iets (bad, plastieken ton, zinken kuip, ...) vullen met water en ijs en alles daarin steken.

Ijs kan je makkelijk (of toch in mijn KSA tijd) en goedkope bij de lokale quick of Mcdo krijgen. Wel uw eigen recipïent meebrengen.

Dus zowat wat hier al werd aangeraden ;)

Weer BBQ, opnieuw eens iets heel goedkoop gepakt: chicken wings! Niks moeilijk aan, spotgoedkoop en zeer smakelijk. Zo zie je maar dat je niet enkel met speciale, dure stukken iets lekker kan klaarmaken.

Aangezien hier wel wat kenners zitten. Iemand een tip voor een lekkere salade/side dish met feta? Vrouw is daar wel zot van en wil wel iets voor haar fabriceren (feta moet niet op de bbq).

Aangezien hier wel wat kenners zitten. Iemand een tip voor een lekkere salade/side dish met feta? Vrouw is daar wel zot van en wil wel iets voor haar fabriceren (feta moet niet op de bbq).
Watermeloen, komkommer, munt en feta is heel fris
rode biet, veldsla en feta eet ik ook heel graag als salade

Samen met wat flatbread of stokbrood.

Iets met orzo (met een bouillonblokje in het water), feta, komkommer, paprika en tomaatjes is ook wel lekker. Al klinken de voorstellen hierboven ook wel lekker.

Ik moet hier voor 6mannen een bbq organiseren. Ik kook wel graag maar heb weinig ervaring met vlees (grillen) en zou iets anders willen doen dan ne goeie vlaamse bbq. Heb momenteel enkel ne weber kettle op houtskool die ik kan lenen dus erg exotisch kan ik allicht niet gaan, ik heb wel een hele dag tijd om voor te bereiden.

Iemand een paar leuke tips om iets te maken of interessante bronnen op het internet die ik kan raadplegen die beginnersvriendelijk zijn?

Ik moet hier voor 6mannen een bbq organiseren. Ik kook wel graag maar heb weinig ervaring met vlees (grillen) en zou iets anders willen doen dan ne goeie vlaamse bbq. Heb momenteel enkel ne weber kettle op houtskool die ik kan lenen dus erg exotisch kan ik allicht niet gaan, ik heb wel een hele dag tijd om voor te bereiden.

Iemand een paar leuke tips om iets te maken of interessante bronnen op het internet die ik kan raadplegen die beginnersvriendelijk zijn?
Met een Weber Kettle kan je wel wat kanten uit gaan hoor, ook een brisket. Maar als je nog nooit low & slow hebt gedaan zou ik het niet te ambitieus of high end maken waardoor je het risico loopt dat je nog snel pizza's of frieten moet gaan halen omdat het is mislukt.

6 man is natuurlijk al een hoop volk. Ik denk spontaan aan Iberico rib fingers. Belangrijkste bij die rib fingers is dat je de temperatuur onder controle kan houden: mag niet te hoog gaan. Voor de rest is dat inwrijven met een rub en later in de eindfase voorzien van een lak. Zeer lekker vlees, iberico. Maar misschien nog wat extra vlees in huis halen om nog af te grillen achteraf, mocht je daar toch niet mee genoeg hebben. Je kan natuurlijk ook veel sides voorzien zodat de magen snel gevuld geraken.

Mocht je tijd hebben: de dag voordien kan je al een pulled pork proberen maken. Dat kan je zelfs in de oven maken, maar dan heb je de rooksmaak natuurlijk niet. Of je kan de rookfase wel doen op de Kettle en de inpakfase in de oven doen, terwijl je de Kettle klaarmaakt voor een andere bereiding.

En nog een tip: als je low & slow wil doen is temperatuurcontrole belangrijk. Zet je BBQ niet op een open plek waar veel tocht is, maar ergens in een windstille hoek (of onder een carport). En de snakemethode vind ik een goed om de temperatuur gelijk te houden.

Of je kan de rookfase wel doen op de Kettle en de inpakfase in de oven doen, terwijl je de Kettle klaarmaakt voor een andere bereiding.
Dit doe ik vaak als ik gasten heb. De ribben, pulled pork of wat je ook doet low en slow de inpakfase in mijn oven doen zodat ik de bbq kan gebruiken voor de hapjes of aardappelen of... dan bijvoorbeeld de ribben gewoon nog eens aflakken en fase 3 op de bbq doen. Dan heb je redelijk wat rust en plaats op de avond zelf.

Terug
Bovenaan