De grote BBQ thread

Herkenbaar. Soms ook wat overenthousiast. Ooit een picanha besteld en de slager vertelde dan nog trots dat hij die vetlaag mooi eraf gesneden had zodat ik er geen werk meer ging aan hebben. Waarvoor dank :wallbash:
Heb ik ook eens voorgehad. Was dan nog een slager die uitpakte met zijn eigen dry aged vlees...

Voor runds is het belangrijk welk dier het is, maar is dat voor varkens ook?

Ik heb hier een varkensboer in de buurt (Wellen) met slagerij aan de boerderij. Normaal bestel ik mijn ribben en boston butt of spiering altijd daar. Ik heb er ook al van Carmans gehad, maar eerlijk gezegd proef ik dat verschil niet. Bij runds van de lokale boer proeft ge dat verschil natuurlijk wel.
Varken is uit zichzelf al veel vetter wat sowieso beter is voor low&slow. Je gaat wel verschil hebben tussen de rassen, maar niet zo extreem als bij runds vind ik. BWB is gewoon veeel te mager vlees!

Los in de kolen?

Maar je hebt gelijk, ik was wat snel met mijn vraag.

Niemand die een degelijke zaak a la Carmans weet regio West-Vlaanderen? Dat het wat duurder is maakt mij niet uit. Online bestellen vind ik vervelend omdat je dan thuis moet zijn.

Mijn lokale slager is wel top, daar niet van. Maar de laatste keer had ik mij toch ook mispakt toen die 2 kg spiering meegaf in 6 stukken.

Los in de kolen?

Maar je hebt gelijk, ik was wat snel met mijn vraag.

Niemand die een degelijke zaak a la Carmans weet regio West-Vlaanderen? Dat het wat duurder is maakt mij niet uit. Online bestellen vind ik vervelend omdat je dan thuis moet zijn.

Mijn lokale slager is wel top, daar niet van. Maar de laatste keer had ik mij toch ook mispakt toen die 2 kg spiering meegaf in 6 stukken.
Districarne in wevelgem. Alhoewel dat meer groothandel is maar ik weet van mensen die daar ook als particulier kopen dus dat moet ook wel lukken.

Laat eens weten hoe de ribben zijn.
Ga je de 3-2-1 methode gebruiken?
Ze waren heel goed. Grote voordeel van de St Louis cut is dat we nu met 1 lat ribben toekomen voor ons 2.

Die van ons viel echt off the bone, die voor mijn ouders was nog wat vaster.

20210428_144728.jpg

20210428_175345.jpg

Wel even langst de worsten kijken, want die waren voor de kinderen en een halve gelakte rib, want mijn ma heeft niet graag BBQ saus 🙂

Binnen 2 weken heb ik volk. We zijn met 10. Ik had graag 's avonds broodjes pulled porc aangeboden en slow cooked ribs.

Ik heb een Weber (57 cm). Ik vrees dat ik daar gewoonweg niet alles op zal krijgen. Daarom leek het mij beter om een dag op voorhand de pulled porc te maken, de dag zelf de ribben. Dit omdat ik denk dat pulled porc makkelijker op te warmen valt.

Hoe warm ik deze dan best terug op zonder dat ik het compleet uitdroog? Andere tips of manier van aanpakken zeker welkom.

Binnen 2 weken heb ik volk. We zijn met 10. Ik had graag 's avonds broodjes pulled porc aangeboden en slow cooked ribs.

Ik heb een Weber (57 cm). Ik vrees dat ik daar gewoonweg niet alles op zal krijgen. Daarom leek het mij beter om een dag op voorhand de pulled porc te maken, de dag zelf de ribben. Dit omdat ik denk dat pulled porc makkelijker op te warmen valt.

Hoe warm ik deze dan best terug op zonder dat ik het compleet uitdroog? Andere tips of manier van aanpakken zeker welkom.
Pullen, vacumeren met een scheut appelsap of cola en in een warmwaterbad terug opwarmen.

Hier ben ik nogmaals met een noob vraagske:

Pulled porc de dag ervoor klaarmaken.
Ribben de dag zelf. Slow cooked.

Ik ga zo'n ribrack aankopen, aangezien ik anders plaats tekort heb. Maar aangezien de ribs dan rechtopstaan, geeft dat geen problemen met het aflakken op het laatste?

Dikke second voor de ikea dekselhouder. Wel die kunstof pootjes eraf gooien en de locatie opzoeken eer je naar de ikea gaat om ze te kopen, die rotdingen zijn soms niet te vinden.

De dichtste ikea is 35 minuten rijden. Bestellen online voor 1 ding zijn serieuze verzendkosten.
Ik zal lokaal dat ribrack van Barbecook halen, ook maar €15.

Wel zie ik dat je in die dekselhouder 6 latten kan steken, bij Weber en Barbecook maar 5. Toeme hé.

De dichtste ikea is 35 minuten rijden. Bestellen online voor 1 ding zijn serieuze verzendkosten.
Ik zal lokaal dat ribrack van Barbecook halen, ook maar €15.

Wel zie ik dat je in die dekselhouder 6 latten kan steken, bij Weber en Barbecook maar 5. Toeme hé.
Ook zijn die ikea houders veel compacter op te bergen. Maar dat zijn persoonlijke keuzes.

Iemand een aanrader voor een BBQ van max 300€? Coolblue heeft een aantal Weber's voor dat bedrag in de aanbieding maar vind het moeilijk kiezen. Ben nog wat een leek. Sowieso een op kolen natuurlijk.

Een Weber Master Touch zit mooi binnen dat budget en daar kan je niet verkeerd mee doen. Veelzijdig én kwaliteit.

Terug
Bovenaan