De grote BBQ thread

Ik heb zo eens bij een 'goeie' slager een picanha besteld. Ik kwam thuis met een stuk waar de vetkap (als die er al was) volledig van was gesneden. Het was dus rosbief die avond...
Sindsdien bestel ik mijn rundsvlees online, haal het in de Hanos of bij de lokale Horta met een diepvrieskist vol Amerikaanse cuts.
ik heb ooit beefribs besteld bij een slager, toen ik er om ging was alles versneden en de ribben eruit gehaald, dan kon ik toch nog de ribben gebruiken om bouillon te maken
:sarcastic:.

ik heb ooit beefribs besteld bij een slager, toen ik er om ging was alles versneden en de ribben eruit gehaald, dan kon ik toch nog de ribben gebruiken om bouillon te maken
:sarcastic:.
Hier is beefribs eigenlijk meer soepvlees.
Jaren geleden dat ik dat nog gemaakt heb, maar 1 slager gevonden die kon hebben op bot en dan nog veel moeite moeten doen om ze zo mee te mogen nemen ipv helemaal versneden.

Beef ribs bij een slager is ook wellicht te mager vlees met weinig vet, dus dat is moeilijker om nog goed te krijgen. Die Simmenthal bij Atelier François vind ik best goed of als je wat meer centen hebt is grainfed altijd een goede optie.

Toch iedere keer wat zoeken. Rib fingers, dus 150 graden. Maar tegelijk ook balletjes en spekfakkels. Dat is semi low&slow en affikken tegelijk. Koude zone voorzien en hopen dat het goedkomt?

Toch iedere keer wat zoeken. Rib fingers, dus 150 graden. Maar tegelijk ook balletjes en spekfakkels. Dat is semi low&slow en affikken tegelijk. Koude zone voorzien en hopen dat het goedkomt?
Imo kan je gerust uw balletjes en spekfakkels goedkrijgen op 150 graden. Gewoon gans uw bbq inrichten voor uw rib fingers en die balletjes en spekfakkels ter ook bij gooien. Het enige wat nodig zal zijn is wat meer geduld.

Ik maak gehaktballetjes voor de kleine mannen meestal op voorhand, dan is het de dag nadien gewoon nog eens opwarmen samen met iets low en slow.

Bijvoorbeeld Iberico Presa op 150°C voor +-2u. En ik zet de voorgegaarde balletje in een bakje (met saus) er gewoon bij tot ze warm zijn.

Toegegeven de balletjes zijn niet alleen voor de kleine mannen, heerlijk met het juiste sausje!

Imo kan je gerust uw balletjes en spekfakkels goedkrijgen op 150 graden. Gewoon gans uw bbq inrichten voor uw rib fingers en die balletjes en spekfakkels ter ook bij gooien. Het enige wat nodig zal zijn is wat meer geduld.
Wel, ik denk dat mijn fout gewoon is dat ik het vlees er te snel op gooi. Ik leg eerst een snake met een stuk rookhout erop en dan een brikettenstarter met een twaalftal briketten. Na een kwartier gloeien ze allemaal en gooi ik ze aan het begin van de snake. En dan gooi ik mijn vlees er al op. Wellicht moet ik dan nog eens een half uur wachten voor ik dat doe. Ik onderschat soms hoe lang zo'n snake blijft branden aan een vrij consistente temperatuur.

De Iberico rib fingers waren uiteindelijk wel geslaagd (al had iets meer gaartijd wel beter geweest) en die spekfakkels en balletjes hebben helemaal niet zoveel aandacht nodig. Beetje mee laten opwarmen, even direct boven de kolen afgrillen en dan terug even opzij leggen en klaar. Maar twee uur nadat we hebben gegeten brandt de snake nog altijd vrij stevig. Wellicht ook wat te lang gemaakt.

Wel, ik denk dat mijn fout gewoon is dat ik het vlees er te snel op gooi. Ik leg eerst een snake met een stuk rookhout erop en dan een brikettenstarter met een twaalftal briketten. Na een kwartier gloeien ze allemaal en gooi ik ze aan het begin van de snake. En dan gooi ik mijn vlees er al op. Wellicht moet ik dan nog eens een half uur wachten voor ik dat doe. Ik onderschat soms hoe lang zo'n snake blijft branden aan een vrij consistente temperatuur.

De Iberico rib fingers waren uiteindelijk wel geslaagd (al had iets meer gaartijd wel beter geweest) en die spekfakkels en balletjes hebben helemaal niet zoveel aandacht nodig. Beetje mee laten opwarmen, even direct boven de kolen afgrillen en dan terug even opzij leggen en klaar. Maar twee uur nadat we hebben gegeten brandt de snake nog altijd vrij stevig. Wellicht ook wat te lang gemaakt.
Les 1 bij bbq: nooit haasten, geduld is de basis van zowel het gerecht als het vuur.
Zo’n snake gaat inderdaad een hele tijd mee, en mocht ze toch aan haar einde komen leg je gewoon wat kolen bij.
Omgekeerd, onderbreek de snake als je klaar bent en laat alles doven, spaart weer wat kolen.

Hier wat jalapeno poppers en chicken wings op de bbq gesmeten, en nu is de ster van de avond, La Belle Flamande, een danske aan het plaçeren:

IMG_8460.jpeg

De beste tip die ik eigenlijk kan geven (en die geld voor alles wat met koken te maken heeft) is vroeg genoeg beginnen. Onder tijdsdruk zaken klaar krijgen op de barbecue is naar mijn ondervinding nefast voor het resultaat. Maar dat heb je natuurlijk soms ook niet in de hand. Zo kan jij gerust een tijdschema hebben innuw hoofd waar je tijd zat hebt om na een uur uw partner te horen met de vraag: is het bijna klaar.

Les 1 bij bbq: nooit haasten, geduld is de basis van zowel het gerecht als het vuur.
Zo’n snake gaat inderdaad een hele tijd mee, en mocht ze toch aan haar einde komen leg je gewoon wat kolen bij.
Omgekeerd, onderbreek de snake als je klaar bent en laat alles doven, spaart weer wat kolen.

Hier wat jalapeno poppers en chicken wings op de bbq gesmeten, en nu is de ster van de avond, La Belle Flamande, een danske aan het plaçeren:

Bekijk bijlage 50475

De beste tip die ik eigenlijk kan geven (en die geld voor alles wat met koken te maken heeft) is vroeg genoeg beginnen. Onder tijdsdruk zaken klaar krijgen op de barbecue is naar mijn ondervinding nefast voor het resultaat. Maar dat heb je natuurlijk soms ook niet in de hand. Zo kan jij gerust een tijdschema hebben innuw hoofd waar je tijd zat hebt om na een uur uw partner te horen met de vraag: is het bijna klaar.
Wel ja, je doet je schotel ook maar in de oven zodra de gewenste temperatuur is bereikt en niet wanneer je hem net opzet. Zal zoiets wel zijn zeker? Het lastige is vooral dat je gerechten moet klaarmaken met verschillende gaartijden (en temperatuur) op één platform.

Maar anderzijds zal die beperking ook net de schoonheid van het koken met vuur zijn.

Uiteindelijk zijn beide gerechten er goed uitgekomen, maar het is wel een waarheid dat BBQ veel tijd vraagt. En dat begrijpen de partners niet altijd, want dan willen ze de namiddag nog vol plannen met bezoekjes aan dit of dat en dan zit je te denken aan het vlees dat op voorhand al gekruid moet worden en het vuur dat stilaan aangezet moet worden.

Op de kleine Weber werkte ik ook altijd met een snake wegens plaatsgebrek, maar sinds de Mastertouch hier staat werk ik met de Minion. Gewoon de helft vullen let kolen en met twee wokkels aansteken. Dat werkt goed voor low&slow en als je even opstookt met het deksel open kan je daar perfect op grillen ook.

Gisteren warm gerookte zalm en gegrilde scampi. Voor morgen staan er wings en nog wat andere hapjes op het menu.

Op de kleine Weber werkte ik ook altijd met een snake wegens plaatsgebrek, maar sinds de Mastertouch hier staat werk ik met de Minion. Gewoon de helft vullen let kolen en met twee wokkels aansteken. Dat werkt goed voor low&slow en als je even opstookt met het deksel open kan je daar perfect op grillen ook.

Gisteren warm gerookte zalm en gegrilde scampi. Voor morgen staan er wings en nog wat andere hapjes op het menu.

Zo doe ik het ook meestal, ik heb wel nog zo'n Slow 'n Sear achtig ding. Handig voor erg lange bereidingen want je kan een gigantische hoop kolen stapelen in dat ding.

kabmjnL.jpeg

Hier gisteren ook nog eens chicken wings op de smoker gedaan, met nog kruiden dat ik in Texas had meegenomen. Met die sauzen van blues hog kan je ook nooit foutgaan. was weer heel goed

Gisteren mijn Master Touch Premium ingeweid met wat chipolata's. Meer had ik niet in huis. Smaakte letterlijk naar meer dus vanavond gaat hij weer aan. Ik probeer in 1e instantie gewoon op gevoel te bakken nu. Vertrouwd geraken met de methodes, de barbecue. Later eens wat gekkere dingen doen. YouTube heeft veel video's over de kettles.

Gisteren een steakje er op gelegd en van die gemarineerde balletjes voor de kleine.
Ik wou hem op 52 °C, speciaal mijn Meater gebruikt. Ik heb de fout gemaakt van hem op het einde nog te schroeien boven de kolen waardoor de steak op 60 °C kerntemperatuur zat geïndigd is. Was eerder bien cuit, maar toch zeer mals en smaakvol.
Tijd geleden eens een côte a l'os in de oven gebakken en die er 10 °C te vroeg uit gehaald, ik doe dat volgende keer ook bij mijn steak.
Die ballekes ja, daar kan niks aan verkeerd gaan natuurlijk.

Gisteren een steakje er op gelegd en van die gemarineerde balletjes voor de kleine.
Ik wou hem op 52 °C, speciaal mijn Meater gebruikt. Ik heb de fout gemaakt van hem op het einde nog te schroeien boven de kolen waardoor de steak op 60 °C kerntemperatuur zat geïndigd is. Was eerder bien cuit, maar toch zeer mals en smaakvol.
Tijd geleden eens een côte a l'os in de oven gebakken en die er 10 °C te vroeg uit gehaald, ik doe dat volgende keer ook bij mijn steak.
Die ballekes ja, daar kan niks aan verkeerd gaan natuurlijk.
Leren door te doen, een betere manier bestaat er inderdaad niet :biglaugh:

Ik haal het vlees er ook vooraan de 40gr kern af om dan af te grillen.
Al ga ik tegenwoordig steeds vaker de oven gebruiken op 50gr om dan op het vuur af te grillen.

Leren door te doen, een betere manier bestaat er inderdaad niet :biglaugh:

Ik haal het vlees er ook vooraan de 40gr kern af om dan af te grillen.
Al ga ik tegenwoordig steeds vaker de oven gebruiken op 50gr om dan op het vuur af te grillen.
Tot nu deed ik het ook zo. In de oven tot 52 °C en dan in een pan die gloeiend heet stond. Nu zal het dus op de barbecue zijn :)
Soit, vanavond eens zien of ik een ribbetjes gaar op krijg. Ze zullen niet van het been vallen want dan eten we morgenvroeg pas.

Terug
Bovenaan