De grote BBQ thread

Afgelopen weekend ook een cote a l’os Simental gemaakt. Eerst op 100 graden in de oven tot 43 graden en dan op de BBQ. Die had maar 200 graden maar toch een mooi sear resultaat. Uiteindelijk op 53 graden afgehaald.

Smaak was fantastisch maar niet zo mals, jammer genoeg.

Al ga ik tegenwoordig steeds vaker de oven gebruiken op 50gr om dan op het vuur af te grillen.

Ik doe dat eigenlijk de laatste tijd ook altijd zo. Ik vond dat vroeger 'valsspelen', maar het scheelt toch wel wat: veel gemakkelijker + consequent goed resultaat.

Ik heb gewoon een ventilator op internet verbonden om mn kamado op temperatuur te houden
:unsure:
heerlijk spul, je kan overal naartoe gaan als je iets lang wil laten opliggen en het blijft mooi zijn temperatuur houden. Beste koop die ik gedaan heb tbh.

Ik doe dat eigenlijk de laatste tijd ook altijd zo. Ik vond dat vroeger 'valsspelen', maar het scheelt toch wel wat: veel gemakkelijker + consequent goed resultaat.
Idem hier, ik moest en zou alles op het vuur bereiden, want bbq he, maar ik ben daar toch serieus op teruggekomen.
Eigenlijk zie ik die bbq als een verlengde van mijn keuken en is het één van de tools om gerechten te bereiden.

Idem hier, ik moest en zou alles op het vuur bereiden, want bbq he, maar ik ben daar toch serieus op teruggekomen.
Eigenlijk zie ik die bbq als een verlengde van mijn keuken en is het één van de tools om gerechten te bereiden.
Ik doe soms rookfase op de bbq en het ingepakt doorgaren in de oven zodat ik er iets anders op kan leggen en de bbq kan herorganiseren van low&slow naar hot&fast.

Leren door te doen, een betere manier bestaat er inderdaad niet :biglaugh:

Ik haal het vlees er ook vooraan de 40gr kern af om dan af te grillen.
Al ga ik tegenwoordig steeds vaker de oven gebruiken op 50gr om dan op het vuur af te grillen.

Ik doe nog een grotere zonde, ik ben mijn kippenbouten met rub in de airfryer aan het afgaren om ze dan later met bbq saus op de BBQ zelf af te bakken :lol:

Ook al overwogen als ik geen tijd/zin heb om me bezig te houden met de temperatuur. Heb je dan voldoende bbq/rook smaak dat het een meerwaarde is en de moeite waard tov grillen in de pan?

Ook al overwogen als ik geen tijd/zin heb om me bezig te houden met de temperatuur. Heb je dan voldoende bbq/rook smaak dat het een meerwaarde is en de moeite waard tov grillen in de pan?
Zo'n stuk ga je toch niet roken (te kort) en het afgrillen geeft dan wel die typische smaak. Bij pulled pork of ribben is die rookfase wel cruciaal.

Ik had het uiteraard niet over roken maar gewoon de typische bbq smaak, noem het wat je wil.
Ik zou toch denken dat als je een côte à l'os in een oven zet om tot kerntemperatuur (ca. 40 graden) te komen of dat je dat sous-vide doet en dan het stuk op een BBQ legt boven de vlammen om af te grillen waarbij het vet knettert op de gloeiende kolen dat het wel die typische BBQ-smaak krijgt. Misschien dat het op temperatuur komen op het rooster net iets meer geeft.

Als je asado-stijl steaks bakt is het integraal met vuur te doen. Op die Masterchef-aflevering gingen de kandidaten naar een Baskisch restaurant in Gent en was dat zo'n mooi dik gemarmerd stuk dat ze op de vlammen gooiden, een hoop zout aan de bovenkant deden en na een tijd omgooiden om daar ook wat zout op te gooien. Droog pekelen boven het vuur, als het ware. Na x aantal tijd het zout eraf kloppen en klaar. Niks anders van kruiden. Puur de smaak van het rundsvlees.

Da's wel cool om te zien, horen en ruiken of het stuk klaar is zonder dat je daar een thermometer voor nodig hebt, maar dat zijn chefs die dat bijna elke dag doen. Zal ik dan wel braaf mijn thermometerke gebruiken om er zeker van te zijn dat ik geen schoenlap op mijn bord krijg.

Ik heb mijn BBQ dit weekend in elkaar gestoken en sinds maandag al elke dag gebruikt :lol:
Ik vind het wel aangenaam, thuis komen, BBQ aansteken, uurtje op 't gemak laten doen en dan een vleesje er op. Vleesje ligt er wat langer op dan in een pan maar het geeft net een relaxer gevoel dan gewoon rap rap nog koken want ik ben moe.

Gisteren gemarineerde speklappen. Beetje gevloekt op de marinade want mijn grill was er vuil van. En ik wou zuiniger zijn met mijn kolen maar daardoor koelde de barbecue net iets te snel af. Doch, heerlijke malse speklappen. Tot nu toe 2 conclusies na een week grillen:
- die barbecue smaak geeft echt een extra dimensie aan vlees, zelfs met mijn kokosbriketten
- ik heb het gevoel dat mijn vlees over het algemeen veel malser is als het van de barbecue komt dan uit de pan. Ik vermoed dat de hoge hitte van de pan de vezels van het vlees doet samen trekken en misschien daardoor het vlees taaier aanvoelt

bbq is iets magisch, soms.

Maar heel veel zaken zijn gewoon veel lekkerder in een goeie pan. Geef mij 100% een ribeye die mooi gebakken is in staal of gietijzer, gearroseerd met boter en aromaten tegenover een ribeye op de grill

Ik zou toch denken dat als je een côte à l'os in een oven zet om tot kerntemperatuur (ca. 40 graden) te komen of dat je dat sous-vide doet en dan het stuk op een BBQ legt boven de vlammen om af te grillen waarbij het vet knettert op de gloeiende kolen dat het wel die typische BBQ-smaak krijgt. Misschien dat het op temperatuur komen op het rooster net iets meer geeft.
Rook doordringt enkel niet gegaard vlees. Dus ja, rauw roken zal meer rook smaak geven; tot een bepaald punt (wanneer het vlees dus begint te garen).

Voor pulled pork doe ik de hybride methode. Eerst 2~3u roken (meer heeft geen enkel effect op de rooksmaak), dan 24u sous-vide verder garen, dan afwerken op de BBQ.
Ribbetjes bv merk ik veel minder verschil, daar is heet veelal gewoon met een marinade of dry rub sous vide (12u 74° is voor mij de perfecte middle ground om een goed resultaat te krijgen) en dan ook afwerken op de BBQ. Je kan ribben ook eerst 2~3u roken maar is naar mijn smaak veel moeite voor weinig meerwaarde.

bbq is iets magisch, soms.

Maar heel veel zaken zijn gewoon veel lekkerder in een goeie pan. Geef mij 100% een ribeye die mooi gebakken is in staal of gietijzer, gearroseerd met boter en aromaten tegenover een ribeye op de grill

Wat ik vaak merk is dat het voor op de BBQ altijd iets meer mag zijn. Steak van bij de beenhouwer? Nee hoor gooi er maar een Urugayaanse grainfed black angus flat iron op! Voor in de pan gebruik ik zelden zo'n stukken. :lol:

Als je op bepaalde bbq fora het woord sous vide durft te gebruiken wordt je nog net niet op de brandstapel gezet. Ik wissel af naargelang mijn tijd en goesting. Soms sta ik een ganse dag te koken, dan kan ik een hele maaltijd van de BBQ maken, dat geeft toch ook wel voldoening.

Als je op bepaalde bbq fora het woord sous vide durft te gebruiken wordt je nog net niet op de brandstapel gezet. Ik wissel af naargelang mijn tijd en goesting. Soms sta ik een ganse dag te koken, dan kan ik een hele maaltijd van de BBQ maken, dat geeft toch ook wel voldoening.
Goh, dat is een beetje zoals mensen die een carbonara alleen maar maken met guanciale, pecorino romano, peper en eieren tegenover mensen die daar ook room, emmental, kip, erwten en champignons in zwieren. You do you, zeker? Ik doe meestal een hybride BBQ met één goed stuk en dan nog wat typische "Vlaamse" BBQ-dingen daarbij zoals worsten, satés, ballekes enzoverder. Ook te zien wie je uitnodigt: vleesliefhebbers tegenover mensen die gewoon al blij zijn met een stomme saté van de Colruyt.

Terug
Bovenaan