De grote BBQ thread

Als je op bepaalde bbq fora het woord sous vide durft te gebruiken wordt je nog net niet op de brandstapel gezet. Ik wissel af naargelang mijn tijd en goesting. Soms sta ik een ganse dag te koken, dan kan ik een hele maaltijd van de BBQ maken, dat geeft toch ook wel voldoening.
Als we op het gebied van voeding allemaal puristen moeten zijn dan zouden we nu nog steeds mammoet en bessen eten.
Da's al net zo oninteressant als van die Italianen die zeggen dat ge pasta niet moogt breken, dat ge kip en pasta niet moogt combineren, vis en kaas=no go,....

Als je op bepaalde bbq fora het woord sous vide durft te gebruiken wordt je nog net niet op de brandstapel gezet. Ik wissel af naargelang mijn tijd en goesting. Soms sta ik een ganse dag te koken, dan kan ik een hele maaltijd van de BBQ maken, dat geeft toch ook wel voldoening.
Ge bedoelt dat je bijna verdronken wordt, want op de brandstapel is net wat ze willen met hun vlees :P
En ja, ik snap het ook niet. Sous vide is een tool die perfect kan aansluiten bij BBQ, dus waarom hem niet gebruiken?

Ik wissel ook af voor mezelf afhankelijk van tijd, maar als ik een BBQ doe voor meer personen doe ik de voorbereiding altijd grotendeels sous vide. Imho beste manier om op de moment zelf op korte termijn consistent vlees op mensen hun bord te krijgen. Plek op de BBQ is beperkt + verschillende vlezekes hebben verschillende temperaturen en tijd nodig. Dus ik zorg dat ik dan het merendeel sous vide kan garen op dezelfde temp (tijd maakt niet zoveel uit, ik kan gaandeweg bijsmijten) en dan is het gewoon grillen op de BBQ voor iedereen.

Of ik nu speciale stukken klaarmaak, stoofpotjes, gewone hapjes, burgers,... als je volk hebt en ge trekt een pint of biertje open aan de grill en er komt volk rond staan die hetzelfde doen, dat vind ik zalig.

Hier zonet rustig buiten gekookt op de bbq, pasta meatballs :drool: balletjes grillen, saus maken, en smullen.

Sinds ik hier ne kamado heb, staat die 4 op 7 aan. Ik ben nog volop aan het experimenteren, maar sommige dingen lukken al supergoed. Die ribbekes waarvan het vlees van de botjes valt :drool:

Vandaag 2de poging pulled chicken, vorige keer iets te droog, nu was die echt perfect! Dan tacos ermee gemaakt en de rest ga ik morgen op ne pizza smijten ( die smaken ook super op de bbq) :love:

Ik ben ondertussen wel wat op zoek naar eventueel online webshops die vlees leveren, sommige stukken vind je niet altijd bij een gewone slager, zoals ne procureur heb ik nog nie zien liggen bij onze slager. Iemand ervaring met bepaalde webshops die aan huis leveren?

sommige stukken vind je niet altijd bij een gewone slager, zoals ne procureur heb ik nog nie zien liggen bij onze slager. Iemand ervaring met bepaalde webshops die aan huis leveren?
Procureur is dan ook een Nederlandse naam. Spiering is de Vlaamse naam. Ipv die lapjes spieringkoteletten die in de toog liggen van de beenhouwer vraag je gewoon het onversneden stuk. Eventueel eens vooraf bellen zodat ze het zeker liggen hebben. Ik doe meestal 2x een stuk van 2.5kg. In de lidl staat er om de zoveel maanden ook een spieringgebraad van 2.5kg in de folder. Dat kost dan 7 euro/kg ofzo. Soigneer hem goed en je krijgt een heerlijke pulled pork.

Procureur is dan ook een Nederlandse naam. Spiering is de Vlaamse naam. Ipv die lapjes spieringkoteletten die in de toog liggen van de beenhouwer vraag je gewoon het onversneden stuk. Eventueel eens vooraf bellen zodat ze het zeker liggen hebben. Ik doe meestal 2x een stuk van 2.5kg. In de lidl staat er om de zoveel maanden ook een spieringgebraad van 2.5kg in de folder. Dat kost dan 7 euro/kg ofzo. Soigneer hem goed en je krijgt een heerlijke pulled pork.
Bij Colruyt vind je ook regelmatig spieringgebraad.

De speciale stukken bestel ik wel online, al kan je bij sommige slagers en supermarkten wel mooie steaks (ribeye, cote a l'os, entrecote) vinden. Short ribs en St. Louiscut echter niet te vinden of je moet geluk hebben met een speciaalzaak in de buurt.

Bij Colruyt vind je ook regelmatig spieringgebraad.

De speciale stukken bestel ik wel online, al kan je bij sommige slagers en supermarkten wel mooie steaks (ribeye, cote a l'os, entrecote) vinden. Short ribs en St. Louiscut echter niet te vinden of je moet geluk hebben met een speciaalzaak in de buurt.
Spieringgebraad kan ik hier gewoon bij de slager op de markt halen, op bestelling bij de slager of ligt gewoon standaard bij de Bon'Ap ;)

Short ribs & St.Louiscut komt af en toe in de Lidl en zijn best goed. Is wel niet hun standaard aanbod maar enkel in promotie. Begin deze maand de St.Louis nog:
rWpGCiN.png

Ik ben ondertussen wel wat op zoek naar eventueel online webshops die vlees leveren, sommige stukken vind je niet altijd bij een gewone slager, zoals ne procureur heb ik nog nie zien liggen bij onze slager. Iemand ervaring met bepaalde webshops die aan huis leveren?

Butchery en Inamood, goede ervaringen met beide.

Vandaag pulled pork! Voor de eerste keer eens geïnjecteerd omdat het nogal een kleiner stukje was. Nogmaals voor de locale saus/rub boer Barbecoa gegaan, deze keer de Sweet Rub. Best lekker maar ik heb niet het idee dat het beter is dan DIY iets in elkaar te flansen.

Wel zelden zo geprutst om de BBQ in gang te krijgen, vermoedelijk de vochtige weersomstandigheden.

edit:

De Texas Crutch is ingezet om 15:30, hopelijk heb ik avond eten :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan