De grote BBQ thread

Jammer van die 2 ribben, maar dat ha je nooit meer vergeten en zal dan nooit meer gebeuren 😀

Had je de PP ingepakt?
Klopt. Ik vraag me vooral af: ze raden aan om de vleeskant op de rooster te leggen wanneer ingepakt. Zou het kwaad kunnen om ze gewoon verticaal te zetten in een ribrack?

PP ingepakt aan 65 °C, ik ging wachten tot 70 °C maar dan ging het nog langer duren. Eens ingepakt in de oven gestoken op 150 °C. Op BBQ was dat constant 110-120 °C. Pullen ging was moeilijker dan anders.

Wat smaak betreft: voor de eerste keer dry rub + BBQ saus gekocht i.p.v. zelf te maken. En dat maakte toch een enorm verschil. Was veel beter.

De eerstvolgende keer zou ik graag mijn nieuwe skillet eens testen. Iemand een leuk recept?

Klopt. Ik vraag me vooral af: ze raden aan om de vleeskant op de rooster te leggen wanneer ingepakt. Zou het kwaad kunnen om ze gewoon verticaal te zetten in een ribrack?
Ik zet die ook gewoon in dat rack, anders heb ik geen plaats genoeg. Het gaat hem vooral om het stomen denk ik. En dat kan evengoed als het niet plat ligt.

De eerstvolgende keer zou ik graag mijn nieuwe skillet eens testen. Iemand een leuk recept?

Aperitief: Moinkballs in queso of loaded nachos
Als hoofdgerecht heb ik alleen nog maar Buldak of pan pizza in de skillet gemaakt.

Dus kan verder nog niets aanraden.

Top, volgende keer zet ik die ook gewoon zo in het rack.

Moinkballs nog nooit klaargemaakt, 't is misschien de moment. Alhoewel loaded nachos ook wel erg lekker is.
Buldak kende ik ook niet, recept opgezocht en het zal deze worden denk ik. Merci!

Ik moet nog mijn nieuwe pizzasteen ook eens testen. Zoveel goesting, zo weinig tijd.

In de skillet kan je ook 's mores maken (recept van Smokey goodness) als dessertje: https://www.culy.nl/recepten/smores-skillet-met-smoked-bbq-salted-caramel/

Hier gaat de PP altijd rond 7-8u 's ochtends op de Q, warm houden is makkelijker dan het proces versnellen.
Ik kijk niet zo nauw naar de temp (bij PP is dat niet zo erg), ergens tussen de 100-140 is perfect (suikers verbranden vanaf 150°C).

Morgen in de Aldi trouwens een hoop BBQ-materiaal voor wie nog iets goedkoops nodig heeft...

Mijn Moinkballs maak ik altijd klaar op het rooster voor de smoke en daarna in een aluminium bakje (maar je skillet gaat ook natuurlijk).

Moinkballs nog nooit klaargemaakt, 't is misschien de moment. Alhoewel loaded nachos ook wel erg lekker is.
Buldak kende ik ook niet, recept opgezocht en het zal deze worden denk ik. Merci!

Ik kan deze ten zeerste aanraden: https://www.bbq-nl.com/buldak/

Morgen in de Aldi trouwens een hoop BBQ-materiaal voor wie nog iets goedkoops nodig heeft...

Mijn Moinkballs maak ik altijd klaar op het rooster voor de smoke en daarna in een aluminium bakje (maar je skillet gaat ook natuurlijk).
Ik maak ze op dees manier: https://fb.watch/5zr0H5__o2/

Ik heb het net ook gezien. Kan nog wel zo een rib rack extra gebruiken.
Die aldi "thermapen", zou dat wat zijn? Dat kan ik ook nog altijd wel gebruiken

Wat smaak betreft: voor de eerste keer dry rub + BBQ saus gekocht i.p.v. zelf te maken. En dat maakte toch een enorm verschil. Was veel beter.
Al eens verschillende recepten gebruikt?
Ik heb ook al heel wat gekochte bbq-sauzen geprobeerd, maar zowel ikzelf als de madam als de gasten blijven de zelfgemaakte verkiezen. Dus gewoon blijven zoeken (recept of gekocht) wat jou het beste ligt!

Bij ribs heb ik heel vaak na het inpakken het probleem dat er op de vleeskant (de onderkant op dat moment dus) een zeer harde korst ontstaat... veel of weinig suiker, steeds hetzelfde probleem...

Laatst bewerkt:
:drool::drool::drool: dat ga ik ook eens moeten proberen!

Ik heb het net ook gezien. Kan nog wel zo een rib rack extra gebruiken.
Die aldi "thermapen", zou dat wat zijn? Dat kan ik ook nog altijd wel gebruiken
Ik neem er in ieder geval een mee, voor €10 kan je niet sukkelen he, zal toch voornamelijk voor priktest of snelle meting worden gebruikt. Voor het presisiewerk heb ik een Inkbird bakje met probes.

Ik heb ook al heel wat gekochte bbq-sauzen geprobeerd, maar zowel ikzelf als de madam als de gasten blijven de zelfgemaakte verkiezen. Dus gewoon blijven zoeken (recept of gekocht) wat jou het beste ligt!

Bij ribs heb ik heel vaak na het inpakken het probleem dat er op de vleeskant (de onderkant op dat moment dus) een zeer harde korst ontstaat... veel of weinig suiker, steeds hetzelfde probleem...
Zou dat niet door de suiker komen die naar onder loopt door het vocht?
Ik leg ze eigenlijk altijd met de botkant naar beneden als ik ze inpak, misschien dat eens proberen?

2 verschillende recepten eigenlijk nog maar.

Doe je genoeg appelsap erbij? Veel sap en wat boter doe ik erin. Soms een kleine beetje bruine suiker ook.

Zou dat niet door de suiker komen die naar onder loopt door het vocht?
Ik leg ze eigenlijk altijd met de botkant naar beneden als ik ze inpak, misschien dat eens proberen?

Doe je genoeg appelsap erbij? Veel sap en wat boter doe ik erin. Soms een kleine beetje bruine suiker ook.
Zou inderdaad door de suiker kunnen komen. Ik varieer regelmatig met veel/weinig suiker, honing, ... maar heb het vrij vaak. Onlangs nog 2 latten gemaakt en de ene was perfect, de andere had wel een korst. Identieke bereidingswijze.
Volgende keer iets meer vocht (appelsap) en geen suiker, benieuwd wat dat geeft. Heb ik meteen een reden om dit of volgend weekend weer ribben te maken 😁

Bovenop mijn vaste bbq-slager kan ik nu sinds vorige week ook bij een andere vaste winkel hier vlakbij St. Louis cut ribs krijgen. Zelf nog nooit gegeten dus misschien probeer ik dat ook meteen eens...

Zou inderdaad door de suiker kunnen komen. Ik varieer regelmatig met veel/weinig suiker, honing, ... maar heb het vrij vaak. Onlangs nog 2 latten gemaakt en de ene was perfect, de andere had wel een korst. Identieke bereidingswijze.
Volgende keer iets meer vocht (appelsap) en geen suiker, benieuwd wat dat geeft. Heb ik meteen een reden om dit of volgend weekend weer ribben te maken 😁

Bovenop mijn vaste bbq-slager kan ik nu sinds vorige week ook bij een andere vaste winkel hier vlakbij St. Louis cut ribs krijgen. Zelf nog nooit gegeten dus misschien probeer ik dat ook meteen eens...
Ik moet zeggen dat ik daar wel serieus wat appelsap bijkap hoor.
Dat ziet er wat gekookt uit bij het uit de folie halen, maar eens gelakt en nog een uurtje bloot op de BBQ en dat komt weer helemaal goed.

Ok jongens 850 gram filet pur, 10 dagen dry aged, ligt klaar om op de seargrate van m'n Weber master touch te vliegen, schol!

Ok jongens 850 gram filet pur, 10 dagen dry aged, ligt klaar om op de seargrate van m'n Weber master touch te vliegen, schol!
Lol is 10 dagen nu ook al dry aged?

Dan is al mijn vlees in de frigo dry aged denk ik 😛

Reversed sear? Of hoe heb je ze klaargemaakt?

Ik heb toch altijd miserie. Ik ga zo altijd af op tijd (met de natte vinger) naargelang de dikte.
Cote a los 6 min per zijde (gesloten deksel)
Iets dunner 4 min per zijde.

Ik heb een thermometer maar ik doe precies toch iets verkeerd daarmee.

Reversed sear? Of hoe heb je ze klaargemaakt?

Ik heb toch altijd miserie. Ik ga zo altijd af op tijd (met de natte vinger) naargelang de dikte.
Cote a los 6 min per zijde (gesloten deksel)
Iets dunner 4 min per zijde.

Ik heb een thermometer maar ik doe precies toch iets verkeerd daarmee.
Grotere stukken doe ik altijd reverse sear, met thermometer, maar dan nog blijft het tricky bij het afgrillen. Het ding is dat die tijdens het afkoelen ook nog wat blijft garen en daar mispak ik mij vaak aan.
Los daarvan is een vetter stuk (à la ribeye) zeer vergevingsgezind, ook als het iets te ver is blijft dat zeer sappig.

Maar nee, doe mij maar low & slow, bij grillen heb ik altijd wat stress 😅 het is al heel wat beter dan vroeger, maar toch...

Grotere stukken doe ik altijd reverse sear, met thermometer, maar dan nog blijft het tricky bij het afgrillen. Het ding is dat die tijdens het afkoelen ook nog wat blijft garen en daar mispak ik mij vaak aan.
Los daarvan is een vetter stuk (à la ribeye) zeer vergevingsgezind, ook als het iets te ver is blijft dat zeer sappig.

Maar nee, doe mij maar low & slow, bij grillen heb ik altijd wat stress 😅 het is al heel wat beter dan vroeger, maar toch...
Ik heb precies hetzelfde voor.

Low and slow kan ik van genieten. Alles perfect grillen is iets anders.

Terug
Bovenaan